handdator

Visa fullständig version : Ont längs bröstbenet


warmiz
2009-02-24, 23:32
Väckte en gammal tråd som ja inte fick nån respons på, gissar att de ev. hade med lite missvisande rubrik att göra, så ja gör ett nytt och lite omformulerat försök!

har nästan helt blivit kvitt den smärta uppe mot nyckelbenen jag beskrev i den tråden, MEN nu har jag istället fått problem längs bröstbenet, kan hända att de fanns där redan från förra skadan men att ja inte tänkte på det då.

Det sitter liksom mellan benen där revbenen och bröstbenet möter varandra och känslan är svår att beskriva, de närmaste ja kan komma på är känslan när man verkligen måste knäcka till ett finger tex för att leden känns typ stel och låst, det är nästan samma känsla fast mer smärta.

får denna känsla när jag kört bänk, dips, lyfter upp 2 tunga vikter av hantelstället eller annat som trycker ihop bröstkorgen, detta har lett till att jag bara kan köra högreppare med hantlar för brösten. har kännt detta under kanske 3-4 veckor utan att de blivit någon bättring. smärtan eller låsningen eller va man ska säga sitter ofta i ett eller ett par dygn efter belastningen oxå.

någon som känt liknande eller har en aning om vad detta kan vara? hur yttrar sej inflammationer i leder?

fruktansvärt enerverande är detta iaf eftersom jag blivit kvitt både mina andra bröstproblem och mina ryggproblem

mvh eric

mks
2009-02-25, 10:16
Jag känner igen mig till viss del i det du beskriver, skillnaden är den att jag faktiskt kan "knäcka" mitt bröstben så som jag knäcker ett finger som känns låst.

warmiz
2009-02-25, 15:06
har provat att stretcha så hårt så att de borde ha "knäckts rätt" men de har inte hjälp, känns inte heller som rätt väg att gå :(

finns ju många kunniga personer här, ingen som har nån aning om vad de kan va frågan om?

rosdahl
2009-02-25, 15:11
Har du kört i roddmaskin där man har en platta mot bröstkorgen ?
typ en sån här ? http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/a-sr_1.jpg

Har kännt av samma kännsla nu och tror att mitt kommer från just denna maskinen då jag kände att det smärtade på samma ställe när jag satte mig i denna maskinen.

warmiz
2009-02-25, 18:35
nja körde visserligen en liknande maskin ganska tungt för ett tag sen men kan inte säga att jag kände nåt spec av den. Misstänker mer att de är tunga dips och bänkning som orsakat min skada, men man vet ju aldrig :S

warmiz
2009-02-27, 11:37
trött på detta nu, fick igår ont när ja körde böj!!!

ska försöka få en diagnos nu i veckan, men ska jag gå till en läkare eller en sjukgymnast?

AsTfL
2009-02-27, 23:57
Har du kört i roddmaskin där man har en platta mot bröstkorgen ?
typ en sån här ? http://www.nordicgym.se/traningsguiden/images/a-sr_1.jpg

Har kännt av samma kännsla nu och tror att mitt kommer från just denna maskinen då jag kände att det smärtade på samma ställe när jag satte mig i denna maskinen.
Är det här verkligen en möjlig orsak till smärta i bröstbenet?
Jag brukar köra med en sådan maskin och använder hela viktmagasinet och jag har ont i bröstbenet.

Lazius
2009-03-02, 11:38
Det sitter liksom mellan benen där revbenen och bröstbenet möter varandra...
...får denna känsla när jag kört bänk, dips, lyfter upp 2 tunga vikter av hantelstället eller annat som trycker ihop bröstkorgen
Jag tycker att detta låter likt Kostokondrit/Tietzes syndrom vilket beror på en inflammation i det brosk som förbinder revben och bröstben:

http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=3911

http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35566

warmiz
2009-03-02, 21:43
de där kändes ju faktiskt ganska träffande :S känns som ganska stor risk att det är det som är problemet!

har idag försökt boka tid hos en sjukgymnast utan resultat, borde kanske gå till en läkare istället då?

stod inget i länkarna om det förvärrar situationen om man fortsätter belasta(träna) eller om de rent av är bra!?

Lazius
2009-03-02, 22:40
Jag fick själv diagnosen kostokondrit för ett antal år sedan. Det började med (tror jag) att jag översträckte bröstet när jag körde bänkpress. Fick ont, men kunde fortsätta träna några veckor, vilket jag inte borde gjort. Åkte sedan på en långvarig förkylning och efter detta verkade smärtan ha "permanentat sig" i bröstet.

Det gjorde så pass ont och blev värre av träning att jag slutade med styrketräning helt. Inflammationen gick inte över dock trots långvariga intag av inflammationsdämpande. Kostokondrit kan bli kroniskt, vilket det verkade ha blivit för mig.

Det som till slut funkade för mig (några år senare!) var att börja med lätt stretching av bröstet, samt lätt träning. Nu kan jag träna relativt normalt och tungt igen om jag kör "rätt" övningar, men jag kan fortfarande känna av bröstet.

Så mina råd är:

- Om det blir värre av att du tränar, sluta träna (ta ett träningsuppehåll)!

- Kontakta vårdcentralen och få en diagnos av läkare. De brukar känna på revbenen där de fäster i bröstbenet för att se om smärtan stämmer överens med Kostokondrit/Tietzes syndrom.

- Medicinen brukar bestå av inflammationsdämpande. Lätt stretching är något annat som kan hjälpa.

warmiz
2009-03-03, 00:09
ajdå, jag har ju tyvärr oxå fortsatt att träna flera veckor sedan första gången ja kände detta! tack för upplysningarna, hoppas dock att det är nåt annat för de där lät inte roligt alls :S ska kontakta vårdcentralen first thing in the morning!

Desiato
2009-03-03, 00:47
Jag har haft det där du beskriver. Det är inte roligt alls... men om det kan vara en tröst så går det ofta över även om det kan ta ett ganska bra tag. Dock lätt att det kommer tillbaks om man inte sköter hållning och tränar på fel sätt etc.

warmiz
2009-03-03, 11:16
blir så less, naturligtvis hade VC telefontider mån/ons *gah!*

hade ev. tänkt köra rygg idag, detta har tidigare inte lett till nån smärta, bör ja skippa de endå tro? vill ju gärna inbilla mej att de inte gör nåt:em:

Lazius
2009-03-04, 11:56
Det blir förmodligen inte värre av det, nej. Det som kan hända dock är att om inflammationen blir värre så börjar det kännas i allt fler övningar... dvs vid mindre påverkan av bröstkorgen. För mig så kändes det till slut kontinuerligt vid de flesta rörelser och även om jag låg på sidan i sängen.

Å andra sidan så medförde inte total vila i fler år att det blev speciellt mycket bättre för min del (det blev bättre än akuta fasen men inte helt bra). Det var först när jag började med kontinuerlig lätt stretching av bröstet och sedan att träna lätt styrketräning (med rätt övningar) som det började kännas OK.

Om det nu är Kostokondrit/Tietzes syndrom du har (råden borde iofs funka även vid vanlig inflammation) skulle jag rekommendera något liknande (läkarna brukar inte ha mycket att komma med förutom antiinflammatoriskt):


Antiinflammatorisk medicin (du lär få Diklofenak eller nåt liknande utskriven).
Vila. Försök undvika allt som orsakar smärta i bröstet.
(Kyla ska väl vara också vara bra mot inflammationer? Det är dock inget jag själv använt mig av.)
Efter ett tag, när det känns bättre, börja med lätt stretching av bröstkorgen flera gånger om dan och senare lätt styrketräning (och undvik då övningar som gör ont). Känns det bra kan du trappa upp successivt.
Kanske är en sjukgymnast också bra? Jag har aldrig gått till en själv men de kanske känner till denna diagnos och har några bra övningar för det.

Förhoppningsvis så går det över snabbt. Som de skriver på reumatikerförbundet:
"Besvären går oftast tillbaka efter några dagar eller någon vecka. Ibland kan besvären dock hålla i sig betydligt längre, i värsta fall i flera år. En del har återkommande besvär."

warmiz
2009-03-04, 17:30
Har idag varit hos vårdcentralen och fått en undersökning, läkaren trodde oxå att det är en inflammation, ordinerade vila och Ipren under 10 dagar. Försökte snällt hinta lite att de kanske fanns några lite kraftigare grejer men de tyckte hon inte var nån bra ide än!

Om jag inte märkt någon skillnad alls efter ca 2 veckor skulle jag komma tillbaka och få nåt utskrivet.

Ska följa dina råd och hoppas att de blir bättre, ska göra helt uppehåll med styrketräningen en vecka och sedan köra sånt som inte gör ont alls!
tack igen för alla tips! dom är mycket uppskattade! :)

slic3
2009-04-02, 09:20
Kan en inflammation alltså yttra sig som en sorts 'stelhet' i bröstkorgen? Jag tycker det låter lite underligt... för mig är en inflammation något mer inflammerat, rött, smärtade i en led eller muskel. Inte en sorts ben/muskel-stelhet?
Rätta mig väldigt gärna nu! =)

Martin Löwgren
2009-04-02, 11:40
Finns en diagnos kallad tietz syndrom. Kanske är det du har?

Mvh

slic3
2009-04-03, 20:47
Läste på lite och det skulle kunna vara troligt men fortfarande, en inflammation och svullnad låter otroligt för MIN del iallafalll!

Jag kände av min stelhet några dagar innan mitt bröstpass och jag försökte då typ 'knäcka' tillbaka. Det har funkat för mig tidigare, precis samma sak som att knäcka ett finger. Denna gång har det dock inte funkat att knäcka det och gjorde ganska ont vilket fick mig o fundera på naprapat snarare än doktor. Ingen som känner detta?

Tolkia
2009-04-04, 10:00
Ang upprördheten över att få Ipren (omg) utskrivet, så är ju faktiskt även det en antiinflammatorisk medicin, och inte riktigt så mycket smågodis som man kan förledas att tro när man ser reklamen. Vad som är lämpligt beror ju en del på vem du är och vilket ditt tillstånd är, och om ett mildare preparat kan räcka är ju det att föredra med tanke på biverkningar. Voltaren, allas favorit, är ju typ top of the pops när det gäller jobbiga biverkningar.

Edit: Svar på gammal post, ser jag nu. Hur är läget så här en månad senare?

EnJoker
2011-01-29, 20:58
Bump.

Tror själv jag har råkat ut för detta.
Får ibland en obehaglig spänning på framsidan av bröstkorgen som sitter i tills dess att jag stretchar ut bröstkorgen så att ett "knäck" hörs. Har känt av detta i drygt en månad till och från nu. Det är dock inte någon smärta utan det är mer obehagligt. Vad jag kan minnas så uppkom detta efter jag hade kört bänkpress väldigt tungt och studsat stången mot bröstkorgen alldeles för hårt av misstag.

Jag vill bara veta hur det har gått för er andra som drabbats?