handdator

Visa fullständig version : Koffein - Biverkningar


Provotic
2009-02-24, 21:17
Hej. Någon som vet om ett högt intag av koffein kan ge biverkningar? Intar ganska mycket koffein, 800 mg / dag. Och märker att efter träningspasset (rage + charge) Blir jag nervös, och får en viss tendens till ångest :smash:. Blir lätt nojjig, etc. Känner inte av detta om jag inte intar tillskotten innan passet.

King Grub
2009-02-24, 21:30
Någon som vet om ett högt intag av koffein kan ge biverkningar?

Du besvarar din egen fråga två meningar senare.

Provotic
2009-02-24, 21:31
Du besvarar din egen fråga två meningar senare.

Kan det kanske bero på andra ämnen i produkten? Vill bara vara säker. Hörde bara att koffein KAN vara orsaken. Isåfall inhandlar jag bara en koffeinfri.

King Grub
2009-02-24, 21:34
Ja, nervositet och oro är biverkningar av ett högt koffeinintag. Toleransen för koffein är individuell; en dosering som en person inte märker av, kan göra en annan person nipprig.

Eddie Vedder
2009-02-24, 21:45
Caffeine is a widely used psychoactive substance that has the potential to contribute to many psychiatric symptoms. This review article aims to address the specific research studies and case reports that relate caffeine to psychiatric symptoms. Caffeine can cause anxiety symptoms in normal individuals, especially in vulnerable patients, like those with pre-existing anxiety disorders. Caffeine use is also associated with symptoms of depression due to either a self-medication theory, or a theory that caffeine itself causes changes in mood. Psychosis can be induced in normal individuals ingesting caffeine at toxic doses, and psychotic symptoms can also be worsened in schizophrenic patients using caffeine. Sleep and symptoms of ADHD may be altered by caffeine as well. Prevention of caffeine-induced psychiatric symptoms is possible by recognizing, educating, and treating patients using a tapering approach.

Caffeine and psychiatric symptoms: a review. J Okla State Med Assoc. 2004 Dec;97(12):538-42.

Högre blodtryck och eventuell risk för hjärt- kärlsjukdom.

OBJECTIVE: This review aims to determine whether, and to what extent, dietary caffeine may be a risk to cardiovascular health.

METHODS: A critical review of the relevant experimental and epidemiologic literature was conducted, with particular reference to studies of caffeine and blood pressure (BP).

RESULTS: There is extensive evidence that caffeine at dietary doses increases BP. However, concern that the drug may contribute to cardiovascular disease appears to have been dampened by (1) the belief that habitual use leads to the development of tolerance, and (2) confusion regarding relevant epidemiologic findings. When considered comprehensively, findings from experimental and epidemiologic studies converge to show that BP remains reactive to the pressor effects of caffeine in the diet. Overall, the impact of dietary caffeine on population BP levels is likely to be modest, probably in the region of 4/2 mm Hg. At these levels, however, population studies of BP indicate that caffeine use could account for premature deaths in the region of 14% for coronary heart disease and 20% for stroke.

CONCLUSIONS: Current evidence supports the conclusion that the BP-elevating effects of dietary caffeine may be contributing appreciably to population levels of cardiovascular mortality and morbidity. Accordingly, strategies for encouraging reduced dietary levels of caffeine deserve serious consideration.


Critical Review of Dietary Caffeine and Blood Pressure: A Relationship That Should Be Taken More Seriously. Psychosomatic Medicine 66:63-71 (2004)

kalajset
2009-02-24, 21:53
L-theanin fungerar hyffsat mot de "akuta biverkningarna" som ett högt koffeinintag kan ge. (Om man vill fortsätta hålla koffeinintaget högt, men ogillar de negativa effekterna. Koffein har ju trots allt en del fördelar).

Hurvida L-theanin i sig har några biverkningar känner jag inte till, men själv har jag varken hittat något direkt negativt om ämnet, eller upplevt några biverkningar alls av det. L-theanin hittar man vanligtvis i te, (eller just i kosttillskottsform såklart).

Rahf
2009-02-24, 22:17
800mg, det är att ta i det. Detta tar du alltså i ett svep innan träning?

Min egen koffeintolerans är låg eftersom jag inte är kaffedrickare, men 200mg räcker på långa vägar för min egen del, drar jag maxdos av rage så överdoserar jag koffeinet. Följderna av överdoseringen blir svettningar, hjärtklappning och ångest.

kalle_banan
2009-02-24, 22:20
Jag blir helt knasig av 400mg koffein, men min kompis tar 570mg och skakar bara i händerna, kan sova och mår inte dåligt alls.

Jag gjorde ett test före jul med 400mg eftersom det har en ergogen verkan vid den dosen, men jag blev inte piggare eller starkare, jag mådde skit i två dagar och sov dåligt i flera dagar efteråt. Så koffein och jag fungerar inte alls. Det förvånar mig inte att du reagerar som du gör, det är helt normalt.

b_andersson
2009-03-01, 19:40
Hej. Någon som vet om ett högt intag av koffein kan ge biverkningar? Intar ganska mycket koffein, 800 mg / dag. Och märker att efter träningspasset (rage + charge) Blir jag nervös, och får en viss tendens till ångest :smash:. Blir lätt nojjig, etc. Känner inte av detta om jag inte intar tillskotten innan passet.

Det är biverkningarna du beskriver, du kan vara överkänslig mot koffein så prova mindre skopor. Här har du ifrån FASS (http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19730302000030&DocTypeID=3):


Biverkningar, som till en viss del är dosberoende, kan uppkomma med en frekvens av ca 25% vid regenbunden användning. Vid utsättande av Koffein Recip kan huvudvärk uppstå.
Vanliga (1/10 - 1/100)
Allmänna: Huvudvärk.
Cirk.: Takykardi.
CNS: Oro, sömnlöshet.
GI: Illamående.
Neurol.: Tremor.
Urogenital.: Ökad diures.
Mindre
vanliga (1/100 -
1/1000)
Cirk.: Extrasystolier
Öron: Tinnitus
Sällsynta
(1/1000 - 1/10000)
Ögon: F


Överdosering
Toxicitet: Toxisk dos 20 mg/kg, letal dos 150-200 mg/kg, 6-12 g peroralt till vuxna gav letal intoxikation. 5,3 g till 5-åring gav letal intoxikation. 2-3 g till 1-åring gav mycket allvarlig intoxikation. 2 g till 19-åring gav lindrig, 2,5-3 g till 15-åring gav lindrig-måttlig, 3 g till 18-åring gav måttlig-allvarlig intoxikation. 6 g till 16-åring gav allvarlig och 10 g till vuxen gav mycket allvarlig intoxikation.
Symtom: Illamående, huvudvärk, yrsel, oro, tinnitus, tremor, excitation, takykardi, takypné, ökade urinmängder. Vid större doser kräkningar (eventuellt hematemes), hypertemi, hyperventilation, hypokalemi, hyponatremi, VES, blodtrycksförhöjning, hallucinationer, eventuellt delirium och kramper. Vid massiva doser andningsdepression, VT, ventrikelflimmer och cirkulationskollaps. Rhabdomyolys och njursvikt. ARDS i enstaka fall.
Behandling: Om befogat ventrikeltömning, kol. Diazepam 5-10 mg intravenöst till vuxna (barn 0,1-0,2 mg/kg) vid CNS-excitation och kramper, betablockerare vid takykardi och blodtrycksförhöjning, antacida vid behov kompletterat med omeprazol 40 mg intravenöst till vuxen vid hematemes. Symtomatisk behandling. Vid mycket svår förgiftning eventuellt hemoperfusion.

gibb
2009-03-01, 20:52
Stackars människor de tar upp som överdoserat ihjäl sig med koffein. Switching to decaf!

Jochitko
2009-03-01, 21:53
Jag köpte kofeinfritt kaffe precis :D Är ingen kaffedrickare men kan tycka att det är got nån gång i veckan, och undviker då hellst koffeinet, som jag bara tar in om jag är trött innan ett gympass eller om jag håller på att somna när jag tentapluggar ;)

Jag drack två starka koppar kaffe en gång när jag var riktigt trött på eftermiddagen bara för att testa dess effekt på mig. Jag blev pigg och städade hela mitt rum och blev på väldigt bra humör :D Sen fick jag hjärtklappning (det kändes verkligen) i någon enstaka minut och la mig på sängen för att inte ngt skulle hända. Jag trodde att kaffeeffekten var mest placebo innan detta, men det är faktiskt en rätt effektiv drog, bara man använder den rätt :)

Btw hur mkt koffein är det per 100 gram Nescafe lyx mellanrost?