handdator

Visa fullständig version : Feber och viktnedgång?


Lellan
2009-02-24, 16:51
Har snart kört 5 veckors bantning, och haft feber 2 omgångar. Båda efter rejält träningspass, och inga andra symptom än just.. feber. Frossa, törstig, dricker massor, kissar massor. Yr, kanske lite illamående på sin höjd. Värk i kroppen (träningsvärk).

Ska ta upp det med läkaren när jag checkar av min bantning med honom, men om ngn vill spekulera el så.. kan man på något sätt drabbas av feber om man tränar sig helt slut och ligger mkt lågt på energi? (500-800 kcal)

Eller tänker jag för mkt nu... el inte alls. :Virro

Niskel
2009-02-24, 18:53
Men inte undra på att du inte fungerar till 100 % det har nog mycket med saken att göra.. Tycker du ska räkna ut ditt kaloriintag per dag sen räkna ut hur mycket träningen gör av med.. men du får fråga din läkare , där får du bäst svar. ///Niskel

enzodiac
2009-02-24, 21:03
500-800 kcal räcker ju inte ens till organen. Mycket möjligt att kroppen strejkar då om du tränar tungt.

Lellan
2009-02-24, 22:31
Alltså, det är ju inte "tungt" tungt, utan det känns tungt just eftersom jag går på en vlcd + att jag tränat väldígt sporadiskt tidigare så jag var ju inte direkt i mitt livs form (utan fetma, därav vlcd).

Men nu har ni ju skrämt upp mig lite så ska kila ut i köket å öka på.. Nu har frossan övergått i värme så, tja... I´m hot! :naughty:

Men det känns ändå konstigt om kroppen skulle protestera, med feber dessutom? Dessutom mår jag fint, förut just när jag tränar/tränat.

Edit: ehh, pinsamt tankefel men jag har ju inte dragit ifrån träningen de enstaka pass jag tränat, det borde jag såklart ha gjort. Faktiskt hade jag ju tänkt ligga på 1000 kcal senaste veckan, men vanans makt gjorde att jag glömde. Stupid, skärpning.

Tolkia
2009-02-25, 12:05
Det behöver inte vara "tungt, tungt". Med den mängden du äter räcker det att, som du skrev häromdagen, vara ute och leka med sonen i djupsnön för att det skall bli tungt.

Ang. feber så vet jag folk som reagerat med det på överansträngning, typ efter att ha tränat väldigt mycket mer än de varit vana vid, så det kanske inte är en så konstig reaktion ändå. Men det kan ju också vara så enkelt som att du har en infektion i kroppen; är du småbarnsmamma lever du ju med en smittohärd. :D

Osten80
2009-02-25, 12:09
Det är inte speciellt konstigt om tokbantning får dig att må dåligt, och att du inte orkar prestera med så lite näring är inte heller konstigt.

Lellan
2009-02-25, 16:40
Det behöver inte vara "tungt, tungt". Med den mängden du äter räcker det att, som du skrev häromdagen, vara ute och leka med sonen i djupsnön för att det skall bli tungt.

Ang. feber så vet jag folk som reagerat med det på överansträngning, typ efter att ha tränat väldigt mycket mer än de varit vana vid, så det kanske inte är en så konstig reaktion ändå. Men det kan ju också vara så enkelt som att du har en infektion i kroppen; är du småbarnsmamma lever du ju med en smittohärd. :D

Jo, ang febern så vet jag ju faktiskt inte om det är smittohärden (:D) eller det jag misstänkte, ngt samband mellan träning och tokbantning.. Har väl tränat sisådär 4 styrkepass sedan början av november å åkt på feber efter varje.. :( Dock bara legat lågt på kcal sedan en dryg månad.

Det är inte speciellt konstigt om tokbantning får dig att må dåligt, och att du inte orkar prestera med så lite näring är inte heller konstigt.

Nix, inte konstigt. Det jag reagerade på var febern, annars har jag mått bra.

Trance
2009-02-25, 16:42
500-800 kcal räcker ju inte ens till organen. Mycket möjligt att kroppen strejkar då om du tränar tungt.

Det är därför vi har våra häftiga fettlager..samt muskler att äta av.

xodd
2009-02-25, 16:50
Bara en fråga som dök upp i mitt huvud; hur länge sitter febern i?

Lellan
2009-02-25, 17:00
Bara en fråga som dök upp i mitt huvud; hur länge sitter febern i?

Tja, den kommer några timmar efter träningen å sitter i över natten.. sen är jag sliten men feberfri dagen efter.

Dricker en himla massa, senast proviva, actimel å nutrilett eftersom det var det jag var sugen på.

Ska träna på fredag, så vi får se om febern tittar fram på nytt då!

xodd
2009-02-25, 17:08
Följdfråga; Mäter du faktiskt tempen (hur hög?) eller är det bara förnimmelse av feber?

Hur som haver, kroppen fungerar inte som den skall under svält. Där hör även systemet som reglerar temperaturen till med hypothalamus som chef... Är möjligt att den inte är lika snabb på att reglera ned och upp temperaturen efter ett träningspass. Frossa är inte helt ovanligt vid svält och VLCD.

Lellan
2009-02-25, 17:18
Följdfråga; Mäter du faktiskt tempen (hur hög?) eller är det bara förnimmelse av feber?

Hur som haver, kroppen fungerar inte som den skall under svält. Där hör även systemet som reglerar temperaturen till med hypothalamus som chef... Är möjligt att den inte är lika snabb på att reglera ned och upp temperaturen efter ett träningspass. Frossa är inte helt ovanligt vid svält och VLCD.

Nu senast mätte jag faktiskt inte, men rejäl frossa, flera timmar med flera lager kläder och filtar, täcken och ont i ögonen (brukar ha det vid feber). Så jag ställde bara mitt artilleri med vätska vid sängen, hämtade aldrig termometern utan trynade på.. sen när jag vaknade var jag väldigt varm men inte svettig. Bara supervarm och rosig. Å så när jag kissade heheh, så nästan ångade det i toan.. :D

Har svårt att tänka mig att det inte var feber, men som sagt, mätte inte.

xodd
2009-02-25, 17:30
Jag skulle vilja påstå att det nästintill säkert att det är på grund av din hårda diet som du får feber eller feberförnimmelser :)

Lellan
2009-02-25, 17:37
Jag skulle vilja påstå att det nästintill säkert att det är på grund av din hårda diet som du får feber eller feberförnimmelser :)

Låter inte hälsosamt att framkalla sånt, visst - jag vet att vlcd kanske inte är hälsosam per se, men jag tänkte faktiskt höja till 800-1000 kcal men mitt huvud har vant sig så himla väl vid att hålla nere.

På företagshälsovården idag var de så nöjda med min hälsostatus såå, de tyckte vlcd inte är befogat.. Men allt är relativt, och som de själva sa "vi är inga läkare", så att jag ska på läkarbesök tyckte de bara lät bra.

xodd
2009-02-25, 17:53
Låter inte hälsosamt att framkalla sånt, visst - jag vet att vlcd kanske inte är hälsosam per se, men jag tänkte faktiskt höja till 800-1000 kcal men mitt huvud har vant sig så himla väl vid att hålla nere.

På företagshälsovården idag var de så nöjda med min hälsostatus såå, de tyckte vlcd inte är befogat.. Men allt är relativt, och som de själva sa "vi är inga läkare", så att jag ska på läkarbesök tyckte de bara lät bra.

Skulle rekommendera att öka kaloriintaget lite, för att kanske, om tiden tillåter, att motionera lite mer. Antagligen hade du upplevt att du mår bättre om du får äta lite mer men ändå ligger på samma kaloriunderskott...

Jag hade aldrig rekomenderat en patient att köra på en VLCD just på grund av att de allra flesta mår rent skit av det, och värre blir det om man kör riktiga långa perioder med det. Sedan att det är effektivt, det är en annan femma... ;)

Lellan
2009-02-25, 18:08
Skulle rekommendera att öka kaloriintaget lite, för att kanske, om tiden tillåter, att motionera lite mer. Antagligen hade du upplevt att du mår bättre om du får äta lite mer men ändå ligger på samma kaloriunderskott...

Jag hade aldrig rekomenderat en patient att köra på en VLCD just på grund av att de allra flesta mår rent skit av det, och värre blir det om man kör riktiga långa perioder med det. Sedan att det är effektivt, det är en annan femma... ;)

Fast jag har kört raska promenader ca 10 h/vecka och mått bra hela vägen, förutom blodtrycksfall vid träningspass, samt feber 2 grr på 5 veckor.

Kommer kunna köra fler pass, men promenera är jag inte lika motiverad till då de tidigare prommisarna var till och från jobb, bytt till jobb som ligger nära nu.

Lellan
2009-03-10, 19:19
Feber (ej tempad dock) igen, denna gång efter ett mkt kort men intensivt benpass. Kände under passet att pulsen skenade upp som sjutton, och det sprutade svett. Lite ont i rumpan idag, men inatt var det frossa och sedan svettningar.

Vet inte om det har samband, men idag har jag iaf höjt intaget till 1000 kcal +, och lämnat urinprov för att kolla om jag har urinvägsinfektion.

Själva frossan och att sen bli tokvarm känns som att det tar på krafterna och tja.. känns inte så sunt helt enkelt. Sen om det finns ett samband med bantningen el träningen kanske inte går att säga.