handdator

Visa fullständig version : Sveriges näste kung, en gymägare


kålman
2009-02-24, 15:12
*flex*

MEGA_MAN
2009-02-24, 15:14
Han blir ju dock bara prins, kanske inte så bara iförsig.

Exdiaq
2009-02-24, 15:15
Han blir prins, inte kung.

Edit: Jaha, för slö.

Piranha
2009-02-24, 15:15
Vem kan man undra, Kronprincessans man blir inte kung?

Edit: damn skulle inte svarat i telefonen. puck3a

hahavaffan
2009-02-24, 15:15
Han blir prinskorv, inte kungsörn.

Deceiver85
2009-02-24, 15:20
Hertig av västergötland, inte att förglömma...

erks
2009-02-24, 15:23
Han blir väl kung när Carl Gustav med drottning trillar av pinnen?

young_george
2009-02-24, 15:25
Han blir väl kung när Carl Gustav med drottning trillar av pinnen?

Nej

Exdiaq
2009-02-24, 15:27
Han blir väl kung när Carl Gustav med drottning trillar av pinnen?

Nej, han kan inte bli "högre" än prins.

Black Star Abyss
2009-02-24, 15:27
Nej

Om man är gift med drottningen är man kung.

Annars skulle vi ha prinsessan Silvia idag - inte drottning.

Exdiaq
2009-02-24, 15:28
Om man är gift med drottningen är man kung.

Annars skulle vi ha prinsessan Silvia idag - inte drottning.


Eftersom kung anses vara det högsta man kan bli så kan ingen utomstående bli det. Drottning är längre ner än kung och därför går det bra.

erks
2009-02-24, 15:28
Nej

Ah! Läste lite på wiki. Trodde att han skulle bära titeln kung eftersom han gifter sig med den blivande drottningen.

Tryman
2009-02-24, 15:30
Om man är gift med drottningen är man kung.

Annars skulle vi ha prinsessan Silvia idag - inte drottning.

Nej, man kan aldrig bli kung pga giftermål utan bara prins. Kungahuset hade även kunnat neka honom att bli prins utan bara utnämnt honom till Drottningens gemål.

Eftersom kung anses vara det högsta man kan bli så kan ingen utomstående bli det. Drottning är längre ner än kung och därför går det bra.

+1

kålman
2009-02-24, 15:42
Undra va han tar i bänkpress?

J.V
2009-02-24, 15:43
Runt 60 kg, 18 reps för att inte få så bulliga muskler.

hahavaffan
2009-02-24, 15:44
Om man är gift med drottningen är man kung.

Annars skulle vi ha prinsessan Silvia idag - inte drottning.En kille med full koll! ;)

freddie
2009-02-24, 15:50
Man blir inte automatiskt prins bara för att man gifter sig med sessan heller.

bubbe
2009-02-24, 15:56
Ännu en som lyfter järnlansar!

Tryman
2009-02-24, 15:58
Man blir inte automatiskt prins bara för att man gifter sig med sessan heller.
Som jag skrev tidigare
Nej, man kan aldrig bli kung pga giftermål utan bara prins. Kungahuset hade även kunnat neka honom att bli prins utan bara utnämnt honom till Drottningens gemål.

bertbert
2009-02-24, 16:00
Ännu en som lyfter järnlansar!

:D Vafan!

Audrey
2009-02-24, 16:04
Har ni sett filmen? Den var läskig på något sett.

stridis
2009-02-24, 16:05
Man kan väl kalla honom Prinsgemål också.

Audrey
2009-02-24, 16:06
Är det skattefinansierat, bröllopet?

Pepparkakssmurfen
2009-02-24, 16:06
Vad har han för nick här på kolo?

J.V
2009-02-24, 16:07
Är det skattefinansierat, bröllopet?Isf kräver jag en inbjudan.

tossefar
2009-02-24, 16:11
Man kan väl kalla honom Prinsgemål också.

Nä, han gillar tjejer. Prinsen har flickvän också, så det känns inte aktuellt.

Aimbert
2009-02-24, 16:12
Är det skattefinansierat, bröllopet?

Det bör det vara. Om det inte är direkt skattefinansierat betalas det väl genom apanaget och blir således skattefinansierat.

Tolkia
2009-02-24, 16:16
Nä, han gillar tjejer. Prinsen har flickvän också, så det känns inte aktuellt.
Jo, faktiskt. En prinsgemål är gift med en kvinnlig regent.

tjabon
2009-02-24, 16:38
Han blir prinskorv, inte kungsörn.

:laugh:

Kul dock om det kommer att bli lite mer fokus på träning och friskvård i
Svea Rike.

Herr Oberst
2009-02-24, 16:44
När kommer Aftonbladet med "Träna som Prinsen" artiklar?

130kg finsk sisu
2009-02-24, 16:52
Jag skulle vilja sätta gymrekord i bänkpress på hans gym. Tränar nån koloit på hans gym?

Coolt att en gymmare blir prins så småningom. Om monarkin finns kvar vill säga. Alltför mycket Ohly och gelikar i svenska samhället... :)

Modde
2009-02-24, 16:55
Hur som helst är han sjukt lik den här snubben.
http://www.wenderfalck.com/wp/wp-content/uploads/2008/11/boxer_case.jpg

Audrey
2009-02-24, 17:08
nu e dom på SVT1, han måste sträcka på sig!

Nitrometan
2009-02-24, 17:19
Hur som helst är han sjukt lik den här snubben.
http://www.wenderfalck.com/wp/wp-content/uploads/2008/11/boxer_case.jpg

Ja? Är inte det Daniel?

Nitrometan
2009-02-24, 17:21
När kommer Aftonbladet med "Träna som Prinsen" artiklar?
Han blir ju inte prins förrän nästa sommar - så de får väl vänta till dess om de ska hålla sig till sanningen.



...men sanningen brukar väl inte vara nåt problem för dem...

PowPow
2009-02-24, 17:29
Han blir ju inte prins förrän nästa sommar - så de får väl vänta till dess om de ska hålla sig till sanningen.



...men sanningen brukar väl inte vara nåt problem för dem...

Bara till att köra lite klassisk löpsedelsteknik.



Blivande
PRINSEN HAR
SEX övningar MED inriktning på både
TJOCKISAR och smala.

Vi har hela listan!

dojjan
2009-02-24, 18:10
Kul dock om det kommer att bli lite mer fokus på träning och friskvård i
Svea Rike.

Vad skulle prinsen ha med det att göra?



...

:laugh:

JustinCredible
2009-02-24, 18:16
Nej nyp mig!

Nitrometan
2009-02-24, 18:25
Hovets server verkar ha svårt att hänga med i belastningen idag.

http://www.royalcourt.se/

Orkar inte svara...

Frost
2009-02-24, 19:17
Kommer Drottningholm att stegvis omvandlas till Sveriges mest exklusiva gym nu?

Grisen
2009-02-24, 19:56
Jag skulle vilja sätta gymrekord i bänkpress på hans gym. Tränar nån koloit på hans gym?

Coolt att en gymmare blir prins så småningom. Om monarkin finns kvar vill säga. Alltför mycket Ohly och gelikar i svenska samhället... :)

Jag tränar på Balance, grymt bra gym! Jag tror du kan ta bänkpressrekordet ganska snabbt...

Guybrush
2009-02-24, 20:00
Nån som hörde deras egna tillkännagivande? Hörde det på radion för några timmar sedan. Har jag missat något eller är året 1909?

skaparn
2009-02-24, 20:21
Jag skulle vilja sätta gymrekord i bänkpress på hans gym. Tränar nån koloit på hans gym?


Då måste du bänka mer än vad jag gör först. Kan bli svårt min vän, men med tröja så kanske.

DaGoose
2009-02-24, 20:23
Nån som hörde deras egna tillkännagivande? Hörde det på radion för några timmar sedan. Har jag missat något eller är året 1909?

Vad menar du? :)

Exdiaq
2009-02-24, 20:24
Vad menar du? :)

Förmodligen att det lät gammalmodigt.

skaparn
2009-02-24, 20:24
Finns bara en kung

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/king_ronnie.jpg

skaparn
2009-02-24, 20:26
Förmodligen att det lät gammalmodigt.

Eller att det var på radio kanske. 2009 så ändrar man status på Facebook. Är det någon som har Victoria på fejjan och kan kolla om hon hunnit med det?

Guybrush
2009-02-24, 20:31
Förmodligen att det lät gammalmodigt.

Just så! De pratar om det underbara stödet från svenska folket och om själsfränder, mannen i mitt liv osv... Det låter lite som om de läser ur manus. Alla över 67 gråter krokodiltårar.

Eller att det var på radio kanske. 2009 så ändrar man status på Facebook. Är det någon som har Victoria på fejjan och kan kolla om hon hunnit med det?

:laugh: :laugh:

bigtraps
2009-02-25, 09:14
Jag skulle vilja sätta gymrekord i bänkpress på hans gym. Tränar nån koloit på hans gym?

Coolt att en gymmare blir prins så småningom. Om monarkin finns kvar vill säga. Alltför mycket Ohly och gelikar i svenska samhället... :)

Oavsett var man står politiskt så tycker jag inte kungahuset hör hemma i ett modernt samhälle.

Tryman
2009-02-25, 09:33
Jag skulle vilja sätta gymrekord i bänkpress på hans gym. Tränar nån koloit på hans gym?

Coolt att en gymmare blir prins så småningom. Om monarkin finns kvar vill säga. Alltför mycket Ohly och gelikar i svenska samhället... :)

Jag tränar på ett av dom men har ingen som helst aning om bänkrekordet. Dock så är Balance i Solna nyöppnat så det är väl chans att det inte har pressats så tunga vikter där ännu.

Trassel
2009-02-25, 09:43
Till och med på perezhilton.com uppmärksammas det, dock kallas han där Meathead. Smickrande ;)

martikainen
2009-02-25, 09:51
När kommer Aftonbladet med "Träna som Prinsen" artiklar?

om 5 minuter nu när de sett det som skrivits här ;)


För er kunniga, Kommer Sverige bli utan Kung när den nuvarande går bort? Och att sen Vickan måste klämma ur sig en grabb för att ta över rollen som kung när hon sedan går bort? Eller hur funkar det. Eftersom Hertigen inte får ta över rollen.

Eller blir det lillprisen som får ta över Kungarollen? För Sverige måste ju ha en Konung?!

Tryman
2009-02-25, 09:54
om 5 minuter nu när de sett det som skrivits här ;)


För er kunniga, Kommer Sverige bli utan Kung när den nuvarande går bort? Och att sen Vickan måste klämma ur sig en grabb för att ta över rollen som kung när hon sedan går bort? Eller hur funkar det. Eftersom Hertigen inte får ta över rollen.

Eller blir det lillprisen som får ta över Kungarollen? För Sverige måste ju ha en Konung?!

Sverige kommer att bli utan kung när nuvarande kolavippen. Dock kan vi få en ny om Vickan ploppar ut en kille som förstfödde. Blir det en flicka får vi ännu en drottning.

skaparn
2009-02-25, 11:05
Så! Efter en paus på några år eftersom jag inte riktigt gillade han som efterträdde Birgitta Olsson som ordförande har jag återigen gått med i Republikanska Föreningen. De har bytt ordförande nu till en tjej som inte är partibunden på samma sätt. Jag kände att de behövde mitt ekonomiska stöd just nu. På förekommen anledning kan man säga.

Herr Oberst
2009-02-25, 11:45
Och jag ska gå med i "Föreningen mot regn".
Jag tror att vi når vårt mål före den Republikanska Föreningen når sitt

Tolkia
2009-02-25, 12:39
Eller blir det lillprisen som får ta över Kungarollen? För Sverige måste ju ha en Konung?!
Nej, eftersom vi har kvinnlig (eller man borde väl säga könsneutral) tronföljd. Ett statsöverhuvud, men det blir ju Victoria, som redan påpekats, när det tidigare drar sig tillbaka eller trillar av pinn.

martikainen
2009-02-25, 12:41
Sverige kommer att bli utan kung när nuvarande kolavippen. Dock kan vi få en ny om Vickan ploppar ut en kille som förstfödde. Blir det en flicka får vi ännu en drottning.

Nej, eftersom vi har kvinnlig (eller man borde väl säga könsneutral) tronföljd. Ett statsöverhuvud, men det blir ju Victoria, som redan påpekats, när det tidigare drar sig tillbaka eller trillar av pinn.

Där ser man! Jag antar att detta inte är första gången i historien detta händer.
Någon som vet hur man såg på det förr i tiden då världen inte var lika "intresserad" av könsdiskriminering.

Tolkia
2009-02-25, 12:46
Där ser man! Jag antar att detta inte är första gången i historien detta händer.
Någon som vet hur man såg på det förr i tiden då världen inte var lika "intresserad" av könsdiskriminering.
I Sverige har det varit så att äldste sonen blev kung, oaktat antal äldre systrar. Detta ändrades när nuvarande kung fick en dotter som äldsta barn; han är ju själv lillebror till ett antal prinsessor.

martikainen
2009-02-25, 13:06
I Sverige har det varit så att äldste sonen blev kung, oaktat antal äldre systrar. Detta ändrades när nuvarande kung fick en dotter som äldsta barn; han är ju själv lillebror till ett antal prinsessor.

Fungerar det likadant för övriga länder som har monarki? Att det är jämställt dvs.

Finns det något land som har monarki där den man som gifter sig med drottningen faktiskt får ta titeln som konung? (har googlat lite men hittar inget direkt svar)

Tolkia
2009-02-25, 13:10
Fungerar det likadant för övriga länder som har monarki? Att det är jämställt dvs.
Säkert inte. Jag har ingen aning om hur det är i specifika länder; det får du googla fram. Storbritannien och Danmark bör dock ha samma system som Sverige iom. att de har drottningar som statsöverhuvuden nu.
Finns det något land som har monarki där den man som gifter sig med drottningen faktiskt får ta titeln som konung? (har googlat lite men hittar inget direkt svar)
Knappast. Regentskapet förs ju vidare inom släkten, så att låta någon gifta in sig och överta det lär inte ha varit regel. Det vore ju s.a.s. att ge bort släktens egendom och status. Dock har det ju hänt att man tagit in lämpliga ämnen utifrån och upphöjt dem till kungar, t.ex. vår egen kungafamiljs anfader Bernadotte.

MasterChief
2009-02-25, 18:03
Så! Efter en paus på några år eftersom jag inte riktigt gillade han som efterträdde Birgitta Olsson som ordförande har jag återigen gått med i Republikanska Föreningen. De har bytt ordförande nu till en tjej som inte är partibunden på samma sätt. Jag kände att de behövde mitt ekonomiska stöd just nu. På förekommen anledning kan man säga.

Ett citat av Moberg är kanske på sin plats:

"I folkhemmet Sverige, där medborgarna är suveräna och berömmer sig av en väl genomförd demokrati upphöjes den kungliga familjen över alla andra människor, sättes i en särställning och blir föremål för en rent extatisk uppmärksamhet. Eller ska man kalla det förföljelse?

Hur är detta fenomen möjligt? Hur har det uppstått? Jag kan inte finna någon annan förklaring än att undersåtens primitiva instinkter alltjämt lever kvar hos flertalet svenska medborgare, hur goda demokrater de än tror sig vara. Det mänskliga behovet av att få underordna sig är tydligen outrotligt. ... Det är undersåtens uråldriga instinkter, som framgångsrikt exploateras merkantilt av massmedia..."

(Plockat från www.johannorberg.net)

skaparn
2009-02-26, 12:56
Ett citat av Moberg är kanske på sin plats:

"I folkhemmet Sverige, där medborgarna är suveräna och berömmer sig av en väl genomförd demokrati upphöjes den kungliga familjen över alla andra människor, sättes i en särställning och blir föremål för en rent extatisk uppmärksamhet. Eller ska man kalla det förföljelse?

Hur är detta fenomen möjligt? Hur har det uppstått? Jag kan inte finna någon annan förklaring än att undersåtens primitiva instinkter alltjämt lever kvar hos flertalet svenska medborgare, hur goda demokrater de än tror sig vara. Det mänskliga behovet av att få underordna sig är tydligen outrotligt. ... Det är undersåtens uråldriga instinkter, som framgångsrikt exploateras merkantilt av massmedia..."

(Plockat från www.johannorberg.net)


Aaahhh, Moberg! Jag vill minnas att han fick pryda min avatar rätt länge just efter en tråd om kungahusets vara eller icke. Kanske ska han få en ny period till sin ära.

spoonchest
2009-02-26, 13:21
Heja kungahuset!
Fan ta Ohly!

J.V
2009-02-26, 13:25
Vad fint det vore om man kunde välja bort att betala skatt som bara går till kungahuset, precis som med kyrkoskatten.

mks
2009-02-26, 13:31
I Sverige har det varit så att äldste sonen blev kung, oaktat antal äldre systrar. Detta ändrades när nuvarande kung fick en dotter som äldsta barn; han är ju själv lillebror till ett antal prinsessor.

Faktum är att det ändrades långt efter nuvarande kung fick en dotter, faktiskt efter han fått en son också.

johan karlberg
2009-02-26, 18:41
usch så ointressant, hoppas hela släkten bernadotte är sterila!

Bort med skiten!

egge
2009-02-26, 18:48
Alla över 67 gråter krokodiltårar.
:)
Krokodiltårar (Crocodili lachrymae på latin) är ett uttryck som betyder "falska tårar" med vilket menas hycklad eller spelad sorg.
Det är en vanlig missuppfattning att krokodiltårar skulle betyda "stora tårar", men detta är alltså fel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar

Tolkia
2009-02-26, 18:49
usch så ointressant, hoppas hela släkten bernadotte är sterila!
Den förhoppningen är ju redan omintetgjort i och med att släktens nuvarande överhuvud ynglat av sig gånger tre.

johan karlberg
2009-02-26, 18:52
Den förhoppningen är ju redan omintetgjort i och med att släktens nuvarande överhuvud ynglat av sig gånger tre.

ja men dem som är aktuella med fortplantning trodde det var rätt uppenbart?, tror inte konungen och drottningen har så stora chanser att lyckas en gång till?

Litecore
2009-02-27, 02:30
stekigt för deras barn, växa upp på drottningholm istället för ockelbo är fan inget nedköp ^^

Chaan
2009-02-27, 06:06
Jag tycker han blir bra.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/Lindh_killer_image1.jpg/100px-Lindh_killer_image1.jpg


http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00131/NYHETER-19s08daniel_131411b.jpg

J de Koof
2009-02-27, 07:11
Faktum är att det ändrades långt efter nuvarande kung fick en dotter, faktiskt efter han fått en son också.

Rätta mig om jag har fel, men Kungen var väl förespråkare till ändringen. Om inte rentav initiativtagare.

palme
2009-02-27, 16:55
Hoppas det blir folkomröstning om hur bröllopet ska betalas. Jag vill inte lägga en kr på deras bröllop.

J.V
2009-02-27, 16:59
Svårt att undvika då även apanaget kommer från skattepengar. Jävla kungahus.

drakfelt
2009-02-27, 17:01
Är det skattefinansierat, bröllopet?

hovet står för själva "festen med tillbehör"
dock blir säkerhetspågraget, som antagligen är jävligt rigosröst, skattefinansierat.

young_george
2009-02-27, 17:01
Hoppas det blir folkomröstning om hur bröllopet ska betalas. Jag vill inte lägga en kr på deras bröllop.

En folkomröstning om skiten skulle ju iofs kosta mycket mycket mer än själva bröllopet.

Givetvis borde dom bekosta sitt eget bröllop.

drakfelt
2009-02-27, 17:03
En folkomröstning om skiten skulle ju iofs kosta mycket mycket mer än själva bröllopet.

Givetvis borde dom bekosta sitt eget bröllop.

läs mitt inlägg längst ner på sida 5 :)

Tonto
2009-02-27, 17:06
incest att vara ihop med drottningen när man själv är prins.

Denstillasittande
2009-02-27, 17:10
Stod lite om bröllopet i tidningen. När danmarks prinsessa gifte sig gick bröllopet på cirka 25miljoner. Det svenska bröllopet ska förmodligen delvis vara skattefinansierat, de ska även ansöka om mera pengar för mer kostnader när herr gym ägare kommer in i familjen.

MEN bröllop för hela svenska folket samman !

shut teh face
2009-02-27, 17:28
Som vanligt fokuseras det på rena siffror och gnälls om att hovet tar in pengar.

Kan ni sätta ett värde på vad svensk monarki ger Sverige i pr-sammanhang? Jag tycker att vår monarki företräder Sverige på ett bra sätt och skapar goda relationer med andra statshuvuden. Vår kung har 100 gånger högre status än våra folkvalda även fast hans operativa makt är minimal i jämförelse.

Ni kan aldrig få en folkvald president med tillhörande omfång som kommer kosta mindre pengar än vad hovet kostar idag, dessutom kommer denna president aldrig få samma status.

Bröllopet som sådant kommer ju vara en stor sammanställning som väcker uppmärksamhet på många håll i Sveriges namn för min del så får de kosta vad de vill.

Solros
2009-02-27, 17:44
Kungen har en rätt saftig förmögenhet, finansiera bröllopet med medel ur den, så blir alla glada.


Pax för Madde!

saab900
2009-02-27, 19:10
Kungen har en rätt saftig förmögenhet, finansiera bröllopet med medel ur den, så blir alla glada.


Pax för Madde!

Varsågod, du kan ta henne!
Jag hade äran att stå högvakt vid Drottningholm under min värnplikt år 2002-2003. När jag gick för att lösa av vaktposten såg vi två Säpogubbar komma med Madde hängande mellan sig kl. 4 på morgonen efter en kväll på stan. Det hände tydligen rätt så ofta fick vi höra från det kompani som sedan löste av oss efter helgen som var där ofta. Hon ser väl rätt snygg ut, men verkar inte ha så många andra kvaliteér

Kwon
2009-02-27, 20:44
Saab900

Hon går iaf inte och lägger sig tidigt alt är uppe med tuppen!

MasterChief
2009-02-27, 20:49
Varsågod, du kan ta henne!
Jag hade äran att stå högvakt vid Drottningholm under min värnplikt år 2002-2003. När jag gick för att lösa av vaktposten såg vi två Säpogubbar komma med Madde hängande mellan sig kl. 4 på morgonen efter en kväll på stan. Det hände tydligen rätt så ofta fick vi höra från det kompani som sedan löste av oss efter helgen som var där ofta. Hon ser väl rätt snygg ut, men verkar inte ha så många andra kvaliteér

Konstigt att det aldrig förekommit ett kort på henne apfull då?

Vad var det för kompani som "var där ofta" och som skvallrar som små fjortisar?

Tycker ditt inlägg luktar skit.

130kg finsk sisu
2009-02-27, 21:41
Tycker all kritik mot kungahuset som ni kommer på här är rent ut sagt dålig.
I mina ögon är ni respektlösa mot ert land och dess historia.
Ett modernt och dynamiskt samhälle behöver en stabil grund att stå på. Kungahuset är det. T.o.m hon ledaren för S-kvinnorna med invandrarbakgrund tycker det ffs!

MasterChief
2009-02-27, 22:10
Tycker all kritik mot kungahuset som ni kommer på här är rent ut sagt dålig. I mina ögon är ni respektlösa mot ert land och dess historia. Ett modernt och dynamiskt samhälle behöver en stabil grund att stå på. Kungahuset är det. T.o.m hon ledaren för S-kvinnorna med invandrarbakgrund tycker det ffs!

Kungar är som vilka despoter som helst. Det är ett förlegat och högst omänskligt styrelseskick. Att de idag gjort det till ett jävla PR-jippo är bara patetiskt. Många är de kungar som drivits av maktbegär och dragit folket i fördärvet. Varför är jag respektlös när jag tycker kungahuset är en relik av värsta sort? Det som får mig att känna stolthet för mitt land är den entreprenörsanda och pacifism som drivit vårt folk så långt. Inte några odugliga, krigsgalna och makttokiga kungar.

130kg finsk sisu
2009-02-27, 22:25
En allvarlig fråga utan ironi: Är inte allt som hänt före 1968 förlegat i Sverige?
Angående ditt svar så skriver det under hur jag tror många unga svenskar ser på saken. Tragiskt men sant...

skaparn
2009-02-27, 22:26
Tycker all kritik mot kungahuset som ni kommer på här är rent ut sagt dålig.
I mina ögon är ni respektlösa mot ert land och dess historia.
Ett modernt och dynamiskt samhälle behöver en stabil grund att stå på. Kungahuset är det. T.o.m hon ledaren för S-kvinnorna med invandrarbakgrund tycker det ffs!

Jag ser faktiskt inte tidigare vardande som ett argument. En norm ska alltid kunna motivera sig själv vid alla tidpunkter. Den dagen detta inte är möjligt skall den ändras. Och därför ligger bevisbördan idag på alla som förespråkar ett system där en väldigt viktig post går i arv och man med detta upprätthåller en klass av adel och privilegierade. Kan du ge ett argument till varför adel och monarki är bättre än ett meritokratiskt system ?


Och. Vad s-kvinnan du nämner tycker är hennes ensak. Jag har aldrig tidigare baserat mina åsikter enbart på vad en socialdemokrat råkar tycka, och jag tänker definitivt inte börja nu.

MasterChief
2009-02-27, 22:28
En allvarlig fråga utan ironi: Är inte allt som hänt före 1968 förlegat i Sverige?
Angående ditt svar så skriver det under hur jag tror många unga svenskar ser på saken. Tragiskt men sant...

Vad är det som är tragiskt? Jag hyllar inte vikingarna heller.

Svenskar är på många sätt ett fantastiskt "folkslag", men inte fan är det kungahusens förtjänst.

130kg finsk sisu
2009-02-27, 22:32
Jag ser faktiskt inte tidigare vardande som ett argument. En norm ska alltid kunna motivera sig själv vid alla tidpunkter. Den dagen detta inte är möjligt skall den ändras. Och därför ligger bevisbördan idag på alla som förespråkar ett system där en väldigt viktig post går i arv och man med detta upprätthåller en klass av adel och privilegierade. Kan du ge ett argument till varför adel och monarki är bättre än ett meritokratiskt system ?


Och. Vad s-kvinnan du nämner tycker är hennes ensak. Jag har aldrig tidigare baserat mina åsikter enbart på vad en socialdemokrat råkar tycka, och jag tänker definitivt inte börja nu.

Innan vi börjar gå ihop oss totalt så måste jag påminna att jag bor i ett land med folkvald president som sitter högst 12 år vid makten. Och den makten är begränsad frånsett utrikespolitik, utnämningspolitik och att hon är Överbefälhavare för Armèn.

Du frågar efter ett argument? För det första har väl adeln inga priviligelier annat än att de får välja om de avrättas med svärd eller inte?
Och om vi ser teoretiskt på din fråga så anser jag att monarkin tjänar landet och är en del av er gemensamma historia som bör bevaras och hedras på alla sätt.
Kungahuset kommer att behövas. Inte ens Sverige kan leva 200 år till utan krig eller andra större katastrofer...

130kg finsk sisu
2009-02-27, 22:34
Vad är det som är tragiskt? Jag hyllar inte vikingarna heller.

Svenskar är på många sätt ett fantastiskt "folkslag", men inte fan är det kungahusens förtjänst.

Det som är tragiskt är att så många inte har respekt för sin egen historia.

Jag tror du å jag har så olika världsuppfattning att det är onödigt att träta. Men jag ställer upp om du vill!:naughty:

skaparn
2009-02-27, 22:39
Innan vi börjar gå ihop oss totalt så måste jag påminna att jag bor i ett land med folkvald president som sitter högst 12 år vid makten. Och den makten är begränsad frånsett utrikespolitik, utnämningspolitik och att hon är Överbefälhavare för Armèn.

Du frågar efter ett argument? För det första har väl adeln inga priviligelier annat än att de får välja om de avrättas med svärd eller inte?
Och om vi ser teoretiskt på din fråga så anser jag att monarkin tjänar landet och är en del av er gemensamma historia som bör bevaras och hedras på alla sätt.
Kungahuset kommer att behövas. Inte ens Sverige kan leva 200 år till utan krig eller andra större katastrofer...

Är det inte ett privilegium att släkten ärver en tron och ett inflytande som visserligen efter Torekov inte är så formellt, men ändock allestädes närvarande och ytterst påtagligt? Jag säger visserligen inte att monarkin inte idag själva ser det som sin uppgift att tjäna landet och agera på ett sätt som är till landets fördel, men allt detta skuggas av att titeln är ärvd och inte utsatt för den i samhället i övriga prestationsbaserade utnämningen.

Jag skulle nog vilja gå så långt som att säga att det väldigt starka folkliga stödet monarkin har i Sverige är ett utmärkt exempel på dilemmat: vad gör man i en demokrati när det demokratiska beslutet är att demokratin skall avskaffas?

MasterChief
2009-02-27, 22:40
Det som är tragiskt är att så många inte har respekt för sin egen historia.

Jag tror du å jag har så olika världsuppfattning att det är onödigt att träta. Men jag ställer upp om du vill!:naughty:

Jag har respekt för det som förtjänar respekt. Bara för att det är historia får det inte min respekt. En del av våra kungar var hemska varelser och bara tiden har fått oss att se igenom de fruktansvärdheter de begick. Jag hoppas inte tyskarna är stolta över sitt 1900-tal på 2400-talet heller.

skaparn
2009-02-27, 22:44
Det som är tragiskt är att så många inte har respekt för sin egen historia.

Jag tror du å jag har så olika världsuppfattning att det är onödigt att träta. Men jag ställer upp om du vill!:naughty:

Nu har MC redan svarat, men jag vill bara haka på och undra om historia skall respekteras för sakens skull eller om den ska respekteras i de fall där den är värd det? Bevisbördans tyngd vilar inte alltid på axlarna hos den som vill förändra.

130kg finsk sisu
2009-02-27, 22:46
Är det inte ett privilegium att släkten ärver en tron och ett inflytande som visserligen efter Torekov inte är så formellt, men ändock allestädes närvarande och ytterst påtagligt? Jag säger visserligen inte att monarkin inte idag själva ser det som sin uppgift att tjäna landet och agera på ett sätt som är till landets fördel, men allt detta skuggas av att titeln är ärvd och inte utsatt för den i samhället i övriga prestationsbaserade utnämningen.

Jag skulle nog vilja gå så långt som att säga att det väldigt starka folkliga stödet monarkin har i Sverige är ett utmärkt exempel på dilemmat: vad gör man i en demokrati när det demokratiska beslutet är att demokratin skall avskaffas?

Visst har du rätt i det du säger utifrån den synvinkeln att man vill ha en 110% demokrati. Men kungahuset har ju förvisso ingen reel(stavning?) makt. Då förfaller lite det faktum att det är ett hot mot demokratin i mina ögon.


Föresten, är det bara jag som finner det konstigt att jag som ickesvensk boende i republik och starkt för en republik försvarar den svenska monarkin? :Virro

130kg finsk sisu
2009-02-27, 22:50
Historia skall respekteras, iaf den historia som är det egna landets.
Kan ta mig själv som exempel, som ni kanske märker är jag konservativ och i t.ex 1918 års händelser i Finland sympatiserar jag till 200% med den vita sidan. Trots det känner jag oerhörd respekt och vördnad över de som krigade på den röda sidan. Jag tycker att trots att jag anser det var fel motiv så var deras kamp och vilja beundransvärt.

Nu vill ni säkert veta vad jag anser om 3e riket och stalin-väldet?
Det går inte att försvara eller respektera.

Hela detta inlägg är lite motsägelsefullt. Må så vara... :)

skaparn
2009-02-27, 22:53
Föresten, är det bara jag som finner det konstigt att jag som ickesvensk boende i republik och starkt för en republik försvarar den svenska monarkin? :Virro

Det är nog rätt vanligt att man tilltalas av andra länder företeelser. Vi sitter ju här och avundas Finlands styrelseskick, så det kanske är precis samma sak.

Men angående maktfrågan: Det spelar faktiskt inte roll om makten finns lagstiftad eller inte om den ändå finns institutionaliserad. Förespråkarna av ett kungahus som vill hänvisa att det medför något gott får faktiskt bestämma sig; för att åstadkomma nytta för ett land krävs makt, men samtidigt menar man att kungahuset inte har makt.

130kg finsk sisu
2009-02-27, 22:58
Det är nog rätt vanligt att man tilltalas av andra länder företeelser. Vi sitter ju här och avundas Finlands styrelseskick, så det kanske är precis samma sak.

Men angående maktfrågan: Det spelar faktiskt inte roll om makten finns lagstiftad eller inte om den ändå finns institutionaliserad. Förespråkarna av ett kungahus som vill hänvisa att det medför något gott får faktiskt bestämma sig; för att åstadkomma nytta för ett land krävs makt, men samtidigt menar man att kungahuset inte har makt.

Ditt är nog precis tvärtom för min del Skaparn. Mitt stöd för monarkin i Sverige bottnar sig i mitt förakt mot den svenska historielösheten! I grund och botten är jag som sagt starkt för styrelseskicket republik.
Och sådär allmänt tycker jag att allt i Finland är bland det bästa som finns.
Endast det faktum att studerande riskerar att bli utan studiestöd om de jobbar för mycket suger. :) (iofs finns mycket mer som suger men jag skulle nog inte kunnats födas till ett bättre land)


För mig personligen skulle kungahuset få ha en viss makt. Så ditt senare stycke "biter inte på mej".

Föresten var finns monarkimotståndarna i partifältet? V, MP och S och FP?

L-Sami
2009-02-27, 23:00
Lite otrolig story tycker jag;

"flyttade därefter till Stockholm och studerade till idrottspedagog vid Lillsveds idrottsfolkhögskola på Värmdö. År 2000 öppnade han och en kompanjon gymet Master Training i Stockholm. Det var där han träffade kronprinsessan."

Wikipedia

skaparn
2009-02-27, 23:03
Ditt är nog precis tvärtom för min del Skaparn. Mitt stöd för monarkin i Sverige bottnar sig i mitt förakt mot den svenska historielösheten! I grund och botten är jag som sagt starkt för styrelseskicket republik.


För att klargöra det här. Kallar du en strävan efter ett aristokratins avskaffande för historielöshet?

palme
2009-02-27, 23:18
i mitt förakt mot den svenska historielösheten!

Va? (explain please) Ni har bara komplex för att vi ägt er kära "lillebror". Både i krig och i ishockey.

palme
2009-02-27, 23:20
Konstigt att det aldrig förekommit ett kort på henne apfull då?

Vad var det för kompani som "var där ofta" och som skvallrar som små fjortisar?

Tycker ditt inlägg luktar skit.

Medierna skyddar vissa människor. Lev inte i en bubbla.

Kan inte viktoria och daniel vara lite moderna och gifta sig borgerligt :)

Solros
2009-02-27, 23:20
Varsågod, du kan ta henne!
Jag hade äran att stå högvakt vid Drottningholm under min värnplikt år 2002-2003. När jag gick för att lösa av vaktposten såg vi två Säpogubbar komma med Madde hängande mellan sig kl. 4 på morgonen efter en kväll på stan. Det hände tydligen rätt så ofta fick vi höra från det kompani som sedan löste av oss efter helgen som var där ofta. Hon ser väl rätt snygg ut, men verkar inte ha så många andra kvaliteér

Du menar att hon gick och la sig sent vid minst ett tillfälle? Nä Fyfan, då får det va!!

skaparn
2009-02-27, 23:22
Du menar att hon gick och la sig sent vid minst ett tillfälle? Nä Fyfan, då får det va!!

Vi rasar!

Las
2009-02-28, 00:10
Svenska kungahuset är demokratiska nu i den bemärkelsen att det har brett folkligt stöd och majoriteten av svenska befolkningen vill ha monarki som statskick. Därför skulle det vara odemokratisk att gå över till republik. Och jag tror inte att kungen skulle vara totalt chanslös i ett eventuellt riksdagsval.

Men det är svårigheterna med demokratin. Demokratin i detta fallet vill att vi ska ha ett system där makten i fråga ärvs, som i grunden är odemokratisk. Sen är frågan gällande om det verkligen är odemokratisk att tronen ärvs, då man kan fråga sig: hur många som vill se Kronprinsessa Viktoria som efterträdare till kungen. Jag tror kronprinsessan skulle få demokratisk stöd till att bli Sveriges nästa statschef.

Det är frågan som man måste ställa sig, som skaparen skrev: Om demokratin stödjer ett odemokratisk styrelsesätt, vad ska man göra då?

Det gör att demokratin inte funkar i grunden och därför använder man inte demokrati fullt ut i världen. Jag får som enskild medborgare får inte välja vilka som jag vill ha i riksdagen, jag får ett antal redan förvalda kandidater och får bara välja i vilken jag tycker bäst om. I ett spel för galleriet får jag en känsla över att jag får bestämma vem som ska sitta i riksdagen, när jag egentligen inte får det.

Det kan man bara se gällande Socialdemokraternas energipolitik där den som demokratin vill ha inte ska gälla nu på grund av partiledningen motsäger sig detta. Och detta i grunden är odemokratisk. Sen kan man argumentera om den enskilda individen har kunskapen att fatta beslut i sådana komplexa frågor (har ens politikerna, eller någon annan som inte är forskare på ämnet).

Samma sak har jag argumenterat med mig själv: Jag motsäger mig att svenska kyrkan ska få statliga pengar för att bedriva verksamhet som har restaurera gamla kyrkor, som enda orsaken till att de har så många kyrkor är på grund av folkligt förtryck. Men nu är det så att många vill behålla detta på grund av bevarande av det kulturella historien som kyrkan ha, och därför måste man bevara detta. Men då detta byggdes under diktaturliknade förhållanden. Ska vi då som demokrati stödja detta?

Samma sak gällande med Adolf Hitler. Hitler blev mer eller mindre folkligt vald i demokratiska val, och jag tror att hans popularitetssiffror var ganska höga under storhetsperiodens för nazist-Tyskland. Ska vi inte då stödja bevaring av Hitler, då Hitler är symbol för demokratin?

Hitler-frågan ställer problemet med demokratin i frågan. Ska vi låta idioter rösta? Vi kan ju redan nu idiotförklara människor (människor kan omyndighetsförklara, som gör att de inte kan rösta) varför kan vi inte då göra det i större utsträckning?

Jag vill restaurera av svenska kronans egendomar, då jag anser att det har viktigt kulturell betydelse. Enligt bedömare är ju svenska kungafamiljen värd miljarder årligen så jag kan ju inte säga vi förlorar pengar på det, som vi gör med kyrkan, det argument kan jag inte använda. .

Jag gillar svenska kungafamiljen. Jag anser att kungen/kronprinsessan är/kommer bli bra representanter för Sverige. Men ska vi ha detta systemet. Det har jag inte funnit mitt eget svar på. För är det rädslan över förändring som gör att jag är tveksam, att jag är rädd för det Sverige jag vet ska försvinna och det gör mig otrygg i Sverige och därför motsäger att avskaffa monarkin. Men jag är i många fall mot konservatismen och genom att stödja dem i detta fallet hindrar jag samhällsutveckling, som jag är emot.

Sedan är det så att svenska kungahuset byggde Sverige. Vi har Sverige tack vare svenska kungahuset, skulle det inte vara ganska otacksamt att bara avsäga dem bara sådär, och inget tack.

Jag kan nog säga att jag inte har problem med monarkin som statsskick. Jag kan motsätta mig Successionsordningen då den inte ger statschefen rätt att göra sitt jobb som han vill. Det är det jag motsätter mig och inte att kronprinssesan kommer att ärva titeln Sveriges statschef utan bli vald. Jag vill se en religionsfrihet och rätt till eget tänk hos statschefen. Jag motsäger mig även att Sveriges statschef inte får ha någon politisk makt, då jag anser att det är den enskilda individens grundläggande rättighet att ha rätt till tankefrihet. Även om personer har odemokratisk stor indirekt politisk makt.

Detta blev långt och förvirrade svar.

MasterChief
2009-02-28, 08:03
Medierna skyddar vissa människor. Lev inte i en bubbla.



Medierna? Hört talas om digitalkamera, mobilkamera och internet?

skaparn
2009-02-28, 08:20
Det gör att demokratin inte funkar i grunden och därför använder man inte demokrati fullt ut i världen. Jag får som enskild medborgare får inte välja vilka som jag vill ha i riksdagen, jag får ett antal redan förvalda kandidater och får bara välja i vilken jag tycker bäst om. I ett spel för galleriet får jag en känsla över att jag får bestämma vem som ska sitta i riksdagen, när jag egentligen inte får det.

Jag vill restaurera av svenska kronans egendomar, då jag anser att det har viktigt kulturell betydelse. Enligt bedömare är ju svenska kungafamiljen värd miljarder årligen så jag kan ju inte säga vi förlorar pengar på det, som vi gör med kyrkan, det argument kan jag inte använda. .


Sedan är det så att svenska kungahuset byggde Sverige. Vi har Sverige tack vare svenska kungahuset, skulle det inte vara ganska otacksamt att bara avsäga dem bara sådär, och inget tack.



För att svara på tre punkter i ditt inlägg.

1. Jag tror du underskattar vår parlamentariska demokrati. Det må vara att den möjlighet vi har att påverka är liten i ett kortare perspektiv - förändringar sprungna ur folkopinion tar ofta viss tid att leta sig uppåt. Men nästan alla riksdagsmän började sin karriär i mindre skala och de personer som de engagerade stöder på det lokala planet eller i ungdomsförbunden lyckas, de som inte får gehör för sina idéer lyckas inte. Om de stora partiernas förbund ibland anklagas för att vara broilerfabriker så beror nog det mest på att det är en liten klick som engagerar sig och de som står utanför kastar invektiv istället för att lägga sig i.

2. Att kungahuset betalar sig PR-mässigt är lika svårt att mäta som det är ett resultat av sakers vardande mindre än styrelseskicket i sig. De gör en PR-insats inte för att de ärver sin titel, utan för att det är ett för landet representativt organ.

3. Återigen så vill jag hävda att du lägger fram ett felaktigt orsakssamband. Kungar bygge detta land, på grund av att det var kungar som styrde. Hade man haft ett annat styrelseskick under den tiden "landet byggdes" hade detta varit att tacka. Sedan kanske det är så att ett samhälle inte klarar demokrati innan det nått en viss mognad, men det är inte relevant i dag så länge vi anser 2009 är en tid då denna mognad är befintlig. De senaste 100 åren skulle jag inte säga att kungahuset byggt något alls - det har de folkvalda politikerna och landets alla medborgare gjort.

Las
2009-02-28, 09:09
1. Då är det rätt med diktatur? Om man motiverar det med att ingen annan visade tillräckligt med intresserad av ämbetet.

Sedan är det inte att stryka under att mycket i partiernas partiledar är att slicka uppåt och sparka neråt. VI kan ju bara se, Mona Sahlin sätter personer i partiledningen som hon gillar och som delar hennes åsikter; Ja-sägare. Vi kan se hur olika populära politiker som haft stort stöd hos parties väljare inom olika partier inte har nog makt alls eller togs bort när ny partiledare tog makten för bara att han/hon inte gillar personen. Är det inte diktatur.

2. Ja, det är svårt att värdera ett varumärke. Gällande kungahuset värderar man ju ofta genom att när kungafamilj besöker olika länder skrivs det spaltmeter om dem. Och sedan räknar man med hur mycket det skulle kosta att köpa de reklamplatserna i tidningen. Och det kan man ju värdera, så det är svårt men inte omöjligt.

Kungen är Sveriges statchef och han representerar Sverige när han är ute och åker. Och med sin titel som han har faller det inom hans arbetsuppgifter att representera Sverige. Sälja svenska företag m.m. VIsa upp Sverige helt enkelt.

3. Ja, självklart det styrelseskicket som styrde landet under tiden landet kom till ska man tacka. Om vi så skulle ha demokrati eller vilket som.

Kan vi egentligen säga att vi är mognad nog att ha demokrati. Vi kan se hur borgarnas olika reformer de har genomfört har lett till stort missnöje, som gjort att de inte längre enligt opinionsundersökningar, men reformerna var i princip klara innan (man vet vad borgare har för åsikter genom deras partiprogram m.m.). Det är bara ett tecken på demokratins stora problem, folk vet inte i grunden vad de röstar på ens i dagens informationssamhälle. För de är inte insatta nog att veta vad partierna egentligen tycker och tänker om saker. Det gör att folk röstar på partier de tror representerar deras åsikter, detta genom att deras föräldrar, fack eller vadå röstar på dem och säger att de är bra.

Ska man tro majoriteten av alla moderna psykologer har människan inte någon fri vilja. Har vi någon demokrati då?

Nitrometan
2009-03-02, 09:47
Hmmm. Hur länge sen var det som en svensk regent gifte sig med en svensk? Finns det så få lämpliga partners i Sverige?

Sniggel
2009-03-02, 09:55
Borde han inte kunna bli kung om han dödar carl-philip, madde och victoria utan att bli upptäckt? :MrT:

Nitrometan
2009-03-02, 10:00
Borde han inte kunna bli kung om han dödar carl-philip, madde och victoria utan att bli upptäckt? :MrT:
Nej.

Han måste byta pappa för att bli kung.

Nitrometan
2009-03-14, 10:34
Jahapp. Hörde ett rykte om att den fina filmen då förlovningen offentligjordes var producerad av JKL. En lobbyfirma. Wtf? :confused:

http://www.jkl.se/se/

Cilia
2009-03-14, 12:29
Jahapp. Hörde ett rykte om att den fina filmen då förlovningen offentligjordes var producerad av JKL. En lobbyfirma. Wtf? :confused:
Jag har inte hört det men jag har läst det. Ser eg inga problem med det. Hela deras offentliga liv är ju producerat.


Det har länge gått ett rykte om att Daniel skrev 0,2 på högskoleprovet men nu läste jag i tidningen häromdagen att det var fel. Han skrev tydligen 0,1. Han måste haft enorm otur för bara genom att välja ett alternativ rakt igenom måste kan kunna komma upp i högre poäng. Sen har jag funderat och kommit fram till att det nog är en fördel att han inte skrivit 2,0 för nu kanske han kan känna sig tillfreds med sin tillvaro som prins. Annars kanske det hade funnits en risk att han blivit uttråkad och vill ha större utmaningar.

Annars tycker jag att kungahuset är ok. Jag ser gärna att det är kvar. Det är vår historia. Jag ser det ungefär som kyrkor. Jag är med i Svenska kyrkan och betalar skatt för jag vill att vi ska bevara våra kyrkor. Det har ingenting med huruvida jag är troende eller inte. Jag tror dessutom att kungahuset i slutändan ger ett positiv resultat med sin marknadsföring. Det är väl investerade marknadsföringspengar.

Cilia
2009-03-14, 12:30
Han måste byta pappa för att bli kung.
hhmmm det är en tanke men skulle det då klassas som incest?

Nitrometan
2009-03-14, 12:37
Jag har inte hört det men jag har läst det. Ser eg inga problem med det. Hela deras offentliga liv är ju producerat.
Jag tänkte mer på att den var grymt taffligt producerad. Hur de sitter, man ser hela benen, de ser stela ut, de läser innantill m.m.

z7fMsvsZe_c

Tänk att de har betalt en firma som påstår sig vara en av de bästa i landet på PR och marknadsföring och fått det resultatet.

Mest så jag tänkte.

Annars tycker jag att kungahuset är ok. Jag ser gärna att det är kvar. Det är vår historia. Jag ser det ungefär som kyrkor. Jag är med i Svenska kyrkan och betalar skatt för jag vill att vi ska bevara våra kyrkor. Det har ingenting med huruvida jag är troende eller inte. Jag tror dessutom att kungahuset i slutändan ger ett positiv resultat med sin marknadsföring. Det är väl investerade marknadsföringspengar.
Det håller jag med dig om.

Cilia
2009-03-14, 12:55
Jag tänkte mer på att den var grymt taffligt producerad. Hur de sitter, man ser hela benen, de ser stela ut, de läser innantill m.m.

Tänk att de har betalt en firma som påstår sig vara en av de bästa i landet på PR och marknadsföring och fått det resultatet.
Fast det kanske är det som är meningen? Just att det ska se ut som en hemmavideo men att det inte ska bli totalgalet.

Stoltz
2009-03-14, 12:57
Nej.

Han måste byta pappa för att bli kung.

Låter som en utmaning. Maila honom.

Shakemynuts
2009-03-14, 13:02
Herregud vad dåligt det lät när de talade. Rös i hela kroppen, det lät nå otroligt falskt. Speciellt från Daniel.

Cilia
2009-03-14, 13:03
Herregud vad dåligt det lät när de talade. Rös i hela kroppen, det lät nå otroligt falskt. Speciellt från Daniel.
Speciellt från drottningen. Det här var Daniels första framträdande, hon har haft över 30 år på sig att öva.

LoTiX
2009-03-14, 13:04
Jag har inte hört det men jag har läst det. Ser eg inga problem med det. Hela deras offentliga liv är ju producerat.


Det har länge gått ett rykte om att Daniel skrev 0,2 på högskoleprovet men nu läste jag i tidningen häromdagen att det var fel. Han skrev tydligen 0,1. Han måste haft enorm otur för bara genom att välja ett alternativ rakt igenom måste kan kunna komma upp i högre poäng. Sen har jag funderat och kommit fram till att det nog är en fördel att han inte skrivit 2,0 för nu kanske han kan känna sig tillfreds med sin tillvaro som prins. Annars kanske det hade funnits en risk att han blivit uttråkad och vill ha större utmaningar.

Annars tycker jag att kungahuset är ok. Jag ser gärna att det är kvar. Det är vår historia. Jag ser det ungefär som kyrkor. Jag är med i Svenska kyrkan och betalar skatt för jag vill att vi ska bevara våra kyrkor. Det har ingenting med huruvida jag är troende eller inte. Jag tror dessutom att kungahuset i slutändan ger ett positiv resultat med sin marknadsföring. Det är väl investerade marknadsföringspengar.

Genom att slumpa sina svar får man absolut inte mer än 0,1.

Cilia
2009-03-14, 13:04
Genom att slumpa sina svar får man absolut inte mer än 0,1.
Jag menar att bara välja t ex A rakt igenom.

Slumpar man kan man teoretiskt få 2,0 så du kan inte säga att man absolut inte kan få mer än 0,1

Nitrometan
2009-03-14, 13:07
Fast det kanske är det som är meningen? Just att det ska se ut som en hemmavideo men att det inte ska bli totalgalet.
Kanske. Men det känns inte som om de lyckades.

Speciellt från drottningen. Det här var Daniels första framträdande, hon har haft över 30 år på sig att öva.
Precis. Hon har hållit ett och annat tal. Ändå satt hon och läste innantill. Kändes som en rejäl känga till herr Daniel.

(du betyder så lite att jag inte bryr mig om att lära mig 30 s tal för din skull)

LoTiX
2009-03-14, 13:10
Jag menar att bara välja t ex A rakt igenom.

Slumpar man kan man teoretiskt få 2,0 så du kan inte säga att man absolut inte kan få mer än 0,1

Jag menar såklart i genomsnitt. Oavsett om du bara väljer svarsalternativ 'A' eller slumpar dina svar är chansen att du får mer än 0,1 mycket liten.

Shakemynuts
2009-03-14, 13:10
Speciellt från drottningen. Det här var Daniels första framträdande, hon har haft över 30 år på sig att öva.

Ja, det är ju en bra poäng. :)

Jag skulle nog vara ganska nervös om jag skulle tala inför alla i Sverige. :D

Cilia
2009-03-14, 13:52
Jag skulle nog vara ganska nervös om jag skulle tala inför alla i Sverige. :D
tror jag hade behövt blockera vad det var jag gjorde och inbilla mig att jag skulle prata till en förskoleklass eller så. Då är det bra att vara lättlurad som jag är eller att skriva 0,1 på högskoleprovet som Daniel. *L*

Cilia
2009-03-14, 13:53
Jag menar såklart i genomsnitt. Oavsett om du bara väljer svarsalternativ 'A' eller slumpar dina svar är chansen att du får mer än 0,1 mycket liten.
nästan värt ett försök.

Herr Oberst
2009-03-14, 14:52
Jag tänkte mer på att den var grymt taffligt producerad. Hur de sitter, man ser hela benen, de ser stela ut, de läser innantill m.m.

z7fMsvsZe_c

Tänk att de har betalt en firma som påstår sig vara en av de bästa i landet på PR och marknadsföring och fått det resultatet.

Mest så jag tänkte.

Bortsett från att det hela påminner om en reklamsnutt för dambindor eller billiga herrkläder från TV4 så tycker jag dom sköter sig rätt bra. Om man bortser från Drottning Silvia då såklart.
Stel, tråkig och osäker. Hon må vara en stor språkbegåvning, men svenskan fungerar dåligt för henne. Hon pratar lika dåligt nu som hon gjorde 1976.

De utbytesstudenter från Tyskland man möter ibland ligger långt före Silvia, trots att dom bara varit här nåt fjuttigt år.

Tolkia
2009-03-14, 15:47
Jag skulle säga att falsk/äkta är en dålig skala att bedöma efter. Det blir ju inte nödvändigtvis mindre "äkta" för att de läser upp något som är skrivet innantill, lika lite som allt som ramlar ut när man pratar fritt ur hjärtat är "äkta". På film upplever vi rollfigurens olika känslolägen som äkta trots att vi vet att de är fejk och att hela personen är fejk.

bear.flowertwig
2009-03-14, 16:35
Jag tänkte mer på att den var grymt taffligt producerad. Hur de sitter, man ser hela benen, de ser stela ut, de läser innantill m.m.

Tänk att de har betalt en firma som påstår sig vara en av de bästa i landet på PR och marknadsföring och fått det resultatet.

Mest så jag tänkte.

Bortsett från att det hela påminner om en reklamsnutt för dambindor eller billiga herrkläder från TV4 så tycker jag dom sköter sig rätt bra. Om man bortser från Drottning Silvia då såklart.
Stel, tråkig och osäker. Hon må vara en stor språkbegåvning, men svenskan fungerar dåligt för henne. Hon pratar lika dåligt nu som hon gjorde 1976.

De utbytesstudenter från Tyskland man möter ibland ligger långt före Silvia, trots att dom bara varit här nåt fjuttigt år.

Ahh, men ni har båda sett fel film. Här originalet. Betydligt bättre:
XR0RM8-HiHs

skaparn
2009-03-14, 16:44
Ahh, men ni har båda sett fel film. Här originalet. Betydligt bättre:
XR0RM8-HiHs

Ha! Så dåligt, men ändå så bra!

130kg finsk sisu
2009-03-14, 16:56
Ur svenska hjärtans djup en gång en samfälld och en enkel sång som går till drottningen fram. Var henne trofast..."

Ursäkta övar mig bara tills den dagen Victoria blir drottning... ;)

Herr Oberst
2009-03-14, 17:10
HAHAHA klockrent!