handdator

Visa fullständig version : Unilateral styrketräning ger kontralateral träningseffekt.


King Grub
2009-02-24, 14:46
We investigated whether an increase in neural drive from the motor cortex contributes to the cross-limb transfer of strength that can occur after unilateral strength training. METHODS: Twitch interpolation was performed with transcranial magnetic stimulation to assess changes in strength and cortical voluntary activation in the untrained left wrist, before and after 4 weeks of unilateral strength-training involving maximal voluntary isometric wrist extension contractions (MVCs) for the right wrist (n=10, control group=10). RESULTS: Wrist extension MVC force increased in both the trained (31.5+/-18%, mean+/-SD, p<0.001) and untrained wrist (8.2+/-9.7%, p=0.02), whereas wrist abduction MVC did not change significantly. The amplitude of the superimposed twitches evoked during extension MVCs decreased by 35% (+/-20%, p<0.01), which contributed to a significant increase in voluntary activation (2.9+/-3.5%, p<0.01). Electromyographic responses to cortical and peripheral stimulation were unchanged by training. There were no significant changes for the control group which did not train. CONCLUSION: Unilateral strength training increased the capacity of the motor cortex to drive the homogolous untrained muscles. SIGNIFICANCE: The data show for the first time that an increase in cortical drive contributes to the contralateral strength training effect.

Clin Neurophysiol. 2009 Feb 18. Unilateral strength training increases voluntary activation of the opposite untrained limb.

Black Star Abyss
2009-02-24, 15:15
Jag förstår inte, att träna en sida åt gången skulle ha positiva effekter för den sida som inte tränas också? Eller va?

Hejnomax
2009-02-24, 15:32
Som gjort att basera roliga splittscheman på

Rockhard
2009-02-24, 16:08
Kanske nåt för lågvolymarna. Tränar man vänstra sidan ena veckan och högra andra slipper man överträningen.

Guddi
2009-02-24, 16:17
Jag förstår inte, att träna en sida åt gången skulle ha positiva effekter för den sida som inte tränas också? Eller va?ja

Det finns en hel del liknande studier. Vissa visar på positiva resultat medan andra inte visar på någon effekt. Det är nog bara något man behöver bry sig om vid rehab och man inte kan träna den skadade sidan, tex vid gipsning.

Black Star Abyss
2009-02-24, 16:40
ja

Det finns en hel del liknande studier. Vissa visar på positiva resultat medan andra inte visar på någon effekt. Det är nog bara något man behöver bry sig om vid rehab och man inte kan träna den skadade sidan, tex vid gipsning.

Då får jag en tanke som är lite i anslutning till detta; jag förlorar alltså ingenting på att köra t.ex. press med ett ben åt gången för att skona ryggen? Eller? Jag känner instinktivt att jag borde förlora på det ändå.

Dan S
2009-02-24, 18:24
Ena sidan tränas ju mer, och den andra mindre, så visst "förlorar" du på det. :o
common sense egentligen. Ena följer med som ett snöre bak på skotern, men du måste ju pusha på för att hinna ikapp.

Tolkia
2009-02-24, 18:32
Då får jag en tanke som är lite i anslutning till detta; jag förlorar alltså ingenting på att köra t.ex. press med ett ben åt gången för att skona ryggen? Eller? Jag känner instinktivt att jag borde förlora på det ändå.
Alltså, det är ju ingen som har visat att man får exakt samma svar i båda extremiteterna om man belastar den ena. Prova att bara träna den ena
armen och se vad som händer. ;)

Jag är lite osäker på hur benpress med ett ben skulle vara skonsammare för ryggen än benpress med båda benen, vill du utveckla (jag fick det iofs också rekommenderat när jag hade problem med ryggen, men då var det snarare som stabilitetsövning och för att jag var väldigt oliksidigt stark)?

Aftonbladet
2009-02-24, 19:41
Blir att knäböja med ett ben nu.

Hur fan gör man i knäböjen och bänkpress och nästan alla övningar.

Ibland undrar jag vad syftet är med visa studier. Får börja ta vissa extremiteter som publiceras på detta forumet som stor humor.

Zerohero
2009-02-24, 20:09
Iden med studien är nu inte att man skulle behöva bara träna ena sidan utan att hjärnan bidrar till styrke utvecklingen inte bara perifera nervsystemet. Så tolkade jag det.

Black Star Abyss
2009-02-24, 21:38
Alltså, det är ju ingen som har visat att man får exakt samma svar i båda extremiteterna om man belastar den ena. Prova att bara träna den ena
armen och se vad som händer. ;)

Jag är lite osäker på hur benpress med ett ben skulle vara skonsammare för ryggen än benpress med båda benen, vill du utveckla (jag fick det iofs också rekommenderat när jag hade problem med ryggen, men då var det snarare som stabilitetsövning och för att jag var väldigt oliksidigt stark)?

Jag tänkte så här; när jag börjar komma upp i 100kgs vikterna i benpressen känns det i ryggen på ett dåligt sätt. Om jag då pressar med bara ett ben behöver jag ju bara använda 50-60kg, och då blir det inte lika tungt på ryggen. Ryggen komprimeras ju lika mycket oavsett om det är ett eller två ben som pressar, därför skonsammare med mindre vikt.

nyrjoh
2009-02-24, 21:52
Jag tänkte så här; när jag börjar komma upp i 100kgs vikterna i benpressen känns det i ryggen på ett dåligt sätt. Om jag då pressar med bara ett ben behöver jag ju bara använda 50-60kg, och då blir det inte lika tungt på ryggen. Ryggen komprimeras ju lika mycket oavsett om det är ett eller två ben som pressar, därför skonsammare med mindre vikt.

Ryggen är inte lika känslig för kompression som den är för rotation/slitkrafter och de blir det mer av vid benpress med ett ben. Men det kan ju vara idén med den träningen också. Alltså att få bättre stabilitet mot rotationskrafter.

Guddi
2009-02-24, 21:52
Ibland undrar jag vad syftet är med visa studier. Får börja ta vissa extremiteter som publiceras på detta forumet som stor humor.Läste du inte mitt inlägg eller. Det finns ett stort syfte med studien. Dels lär man sig mer om hur nervsystemet fungerar och dels har man en metod för att underhålla muskelmassa i en skadad extremitet efter tex operation eller fraktur.

Jag tänkte så här; när jag börjar komma upp i 100kgs vikterna i benpressen känns det i ryggen på ett dåligt sätt. Om jag då pressar med bara ett ben behöver jag ju bara använda 50-60kg, och då blir det inte lika tungt på ryggen. Ryggen komprimeras ju lika mycket oavsett om det är ett eller två ben som pressar, därför skonsammare med mindre vikt.Kör du båda benen var för sig varje pass så blir det nog ingen större skillnad för just benmusklerna.

Leifallan
2009-02-24, 23:00
Clin Neurophysiol. 2009 Feb 18. Unilateral strength training increases voluntary activation of the opposite untrained limb.

Något som i alla fall Professor Peter Schantz vetat om i mer än fem år.

Utdrag från: http://www.fof.se/?id=04267a

Fråga:
Om man tränar en viss del av kroppen intensivt, exempelvis höger arm, begränsar sig då effekten endast till de muskler som får arbeta? Eller påverkas exempelvis också muskelgrupper i den vänstra armen?

Svar:
Svaret beror på vilken träning man bedriver. Styrketräning och uthållighetsträning påverkar kroppen på olika sätt. Om man börjar träna höger arm genom styrketräning med tunga vikter, så påverkar det både musklerna och nervsystemet.

Den första och ofta ganska snabba ökningen i styrka beror enbart på en effektivare aktivering av muskulaturen via nervsystemet, medan muskelmassan däremot förblir oförändrad. Märkligt nog blir också den otränade vänsterarmen starkare i detta skede. Men ökningen är bara ungefär hälften så stor som i den tränade armen. Förklaringen till detta fenomen är att en del av effekten på nervsystemet kan överföras till den otränade armen. I ett senare skede av styrketräningen beror den ökade kraften enbart på att antalet arbetande enheter som kan skapa kraft, de så kallade muskeltrådarna, blir fler. Den effekten sker enbart i den tränade muskeln.
Vad händer då om vi tränar armmusklernas uthållighet med lättare vikter? Vi får då inte samma effekter på nervsystemet som vid styrketräning, och därmed heller ingen styrkeökning i den otränade armen. Den uthållighetstränade muskeln blir inte heller större, men däremot utvecklas ett mer förgrenat nätverk av blodkärl. Kapaciteten ökar hos cellens energifabriker, mitokondrierna. Vi får därigenom ökad uthållighet. Men liksom vid styrketräning sprider sig dessa effekter inte till muskler som inte tränas.

Sammanfattningsvis: vid uthållighetsträning får man bara lokala muskeleffekter. Styrketräning, däremot, ger både lokala effekter och effekter som är kopplade till nervsystemet och som kan överföras till motsvarande muskler i den "otränade kroppshalvan". "

Rackham
2009-02-25, 10:21
Blir att knäböja med ett ben nu.

Hur fan gör man i knäböjen och bänkpress och nästan alla övningar.

Ibland undrar jag vad syftet är med visa studier. Får börja ta vissa extremiteter som publiceras på detta forumet som stor humor.

Ibland undrar jag vad syftet med dina inlägg är.

Guddi
2009-02-25, 10:37
Något som i alla fall Professor Peter Schantz vetat om i mer än fem år.

Utdrag från: http://www.fof.se/?id=04267a

Fråga:
Om man tränar en viss del av kroppen intensivt, exempelvis höger arm, begränsar sig då effekten endast till de muskler som får arbeta? Eller påverkas exempelvis också muskelgrupper i den vänstra armen?

Svar:
Svaret beror på vilken träning man bedriver. Styrketräning och uthållighetsträning påverkar kroppen på olika sätt. Om man börjar träna höger arm genom styrketräning med tunga vikter, så påverkar det både musklerna och nervsystemet.

Den första och ofta ganska snabba ökningen i styrka beror enbart på en effektivare aktivering av muskulaturen via nervsystemet, medan muskelmassan däremot förblir oförändrad. Märkligt nog blir också den otränade vänsterarmen starkare i detta skede. Men ökningen är bara ungefär hälften så stor som i den tränade armen. Förklaringen till detta fenomen är att en del av effekten på nervsystemet kan överföras till den otränade armen. I ett senare skede av styrketräningen beror den ökade kraften enbart på att antalet arbetande enheter som kan skapa kraft, de så kallade muskeltrådarna, blir fler. Den effekten sker enbart i den tränade muskeln.
Vad händer då om vi tränar armmusklernas uthållighet med lättare vikter? Vi får då inte samma effekter på nervsystemet som vid styrketräning, och därmed heller ingen styrkeökning i den otränade armen. Den uthållighetstränade muskeln blir inte heller större, men däremot utvecklas ett mer förgrenat nätverk av blodkärl. Kapaciteten ökar hos cellens energifabriker, mitokondrierna. Vi får därigenom ökad uthållighet. Men liksom vid styrketräning sprider sig dessa effekter inte till muskler som inte tränas.

Sammanfattningsvis: vid uthållighetsträning får man bara lokala muskeleffekter. Styrketräning, däremot, ger både lokala effekter och effekter som är kopplade till nervsystemet och som kan överföras till motsvarande muskler i den "otränade kroppshalvan". "Det har funnits studier som visat på denna effekt i över hundra år så han var knappast först :)
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/101/5/1514