handdator

Visa fullständig version : Alkohol efter träning ökar förlusten av muskelfunktion och styrka.

King Grub
2009-02-24, 14:43
This study investigated the effects of acute moderate alcohol intake on muscular performance during recovery from eccentric exercise-induced muscle damage. Eleven healthy males performed 300 maximal eccentric contractions of the quadriceps muscles of one leg on an isokinetic dynamometer. They then consumed a beverage containing 1g/kg bodyweight ethanol (as vodka and orange juice) (ALC). On another occasion they performed an equivalent bout of eccentric exercise on the contralateral leg after which they consumed an isocaloric quantity of orange juice (OJ). Measurement of maximal isokinetic (concentric and eccentric) and isometric torque produced across the knee, plasma creatine kinase (CK) concentrations and muscle soreness were made before and at 36 and 60h following each exercise bout. All measures of muscle performance were significantly reduced at 36 and 60h post-exercise compared to pre-exercise measures (all p<0.05). The greatest decreases in peak strength were observed at 36h with losses of 12%, 28% and 19% occurring for OJ isometric, concentric, and eccentric contractions, respectively. However, peak strength loss was significantly greater in ALC with the same performance measures decreasing by 34%, 40% and 34%, respectively. Post-exercise plasma creatine kinase activity and ratings of muscle soreness were not different between conditions (both p>0.05). These results indicate that consumption of even moderate amounts of alcohol following eccentric-based exercise magnifies the normally observed losses in dynamic and static strength. Therefore, to minimise exercise related losses in muscle function and expedite recovery, participants in sports involving eccentric muscle work should avoid alcohol-containing beverages in the post-event period.

J Sci Med Sport. 2009 Feb 18. Acute alcohol consumption aggravates the decline in muscle performance following strenuous eccentric exercise.

Black Star Abyss
2009-02-24, 14:45
Intressant! Men exakt vad menar man med "the post event period"? 30 minuter? 1 timme? 12? Alltså vilket tidsintervall kan man lita på att dessa resultat gäller för.

Danny Devito
2009-02-24, 15:21
Fan, ingen mer starkbira som Gainer efter benpassen då. :(

birra_peroni
2009-02-24, 15:43
Intressant! Men exakt vad menar man med "the post event period"? 30 minuter? 1 timme? 12? Alltså vilket tidsintervall kan man lita på att dessa resultat gäller för.

Med en vild gissning (notera gissning så att inte hela kolo blir helt vansinniga över min felande fakta);

Skulle jag säga att post period blir under uppbyggnad, vilket kan variera beroende på hur hårt man kört (längd på pass, intensivitet, vikt förhållande till 1RM osv). Så samma dag skulle jag inte dricka, men dagen efter om man hållit passet någorlunda okej och man inte känner sig helt slut. Däremot, hårdare pass = längre återhämtning.

Eddie Vedder
2009-02-24, 15:54

36 och 60 timmar efter mätte man, det står ju.

Eller har jag missuppfattat vad du menar?

Black Star Abyss
2009-02-24, 15:57
36 och 60 timmar efter mätte man, det står ju.

Eller har jag missuppfattat vad du menar?

TROR du har missuppfattat mig. Alkoholen dracks direkt efter träning och resultaten mätte man 36 och 60 timmar efteråt. Jag undrade; blir förlusten av muskelfunktion och styrka samma om jag dricker en starköl 6 timmar efter träningen?

De skriver i slutet att alkoholintag i "perioden efter 'träningen'" orsakar muskelförlust. Vad jag undrar är vilken tidsrymd man menar med detta.

WHITEFOLKS
2009-02-24, 16:38
Finns det information om hur det åt i övrigt efter träningen?

Sen är det väl om jag inte räknat fel något motsvarande 0.8dl alkohol, dvs ~20cl "sprit". Vet inte om jag vill kalla det moderate om det är det enda man konsumerar efter träningen (förrutom apelsinjuicen då) :D

Rahf
2009-02-24, 17:25
Finns det information om hur det åt i övrigt efter träningen?

Sen är det väl om jag inte räknat fel något motsvarande 0.8dl alkohol, dvs ~20cl "sprit". Vet inte om jag vill kalla det moderate om det är det enda man konsumerar efter träningen (förrutom apelsinjuicen då) :D

För väldigt många så är det en kvällsförbrukning under helg. Faktum är att det antalet nog är större än antalet som super sig dyngraka, om vi tar oss utanför Sveriges gränser där vardagskonsumtion också är större.

pejo
2009-02-24, 17:30
Jag får det till 25cl för en person som väger 80kg.
Det är alltså ungefär en flaska vin. Jag tycker inte heller att detta kan betecknas som moderate.

Ola Wallengren
2009-02-24, 17:46
Undrar också vad de år för övrigt.
300 maximala eccentriska kontraktioner är inte direkt normal styrketräning, det är rena slakten.

WHITEFOLKS
2009-02-24, 18:53
Jag tror nog att resultaten blir väldigt olika på "katastrofskalan" beroende på om alkoholen + juicen är det enda som konsumeras i jämförelse med att alkoholen skulle läggas på ett i övrigt "ok" näringsintag.

Givetvis bara spekulationer och svårare att studera, dock kan man ju dra slutsatsen att alkohol nog inte är positivt :D

Mourten
2009-02-24, 19:02
Orka spekulera, om man orkar bry sig om resultat dricker man inte alkohol, annars dricker man alkohol och skiter i om lite träning förstörs.
Själv är jag av variant 1 adam.

Endura
2009-02-24, 20:09
Orka spekulera, om man orkar bry sig om resultat dricker man inte alkohol, annars dricker man alkohol och skiter i om lite träning förstörs.

Ja håller på dig! :D

ArcTiC
2009-02-24, 22:49
"a beverage containing 1g/kg bodyweight ethanol"

1 g etanol/kg kroppsvikt
80 g etanol om kroppsvikt 80 kg
80 g etanol mostvarar:
- en drink gjord på jucie + ca en halv kvarting vodka (40%).
- ca 3 st 50 cl starköl (5%)
- ca 3/4 vinare (15%)

Cerberus
2009-02-24, 22:54
dricker man alkohol får man acceptera de o bli full. Ganska vettigt att minimera det dock om inte för musklerna så för hälsan.

JoeyP
2009-02-24, 23:14
Kolla! Alkohol suger... Att röka på är nog bättre!

Hellre röka på 1gång i veckan än att dricka 1gång i veckan.

Om alkohol kommit till idag hade det lätt varit förbjudet!

Cerberus
2009-02-24, 23:42

haha , vette fan. Vanlig rökning av tobak sänker proteinsyntes rätt kraftigt(köpte t.om fullängdsstudien). Dock tror ja inte de kom fram till om det va nikotinet eller andra ämnen i tobak som sänkte proteinsyntes och ökade uttryck av muskelhämmande gener(myostatin bl.a).

Flykt
2009-02-24, 23:44
haha , vette fan. Vanlig rökning av tobak sänker proteinsyntes rätt kraftigt(köpte t.om fullängdsstudien). Dock tror ja inte de kom fram till om det va nikotinet eller andra ämnen i tobak som sänkte proteinsyntes och ökade uttryck av muskelhämmande gener(myostatin bl.a).
Jag tror han menar annat när han säger "röka på"...

Cerberus
2009-02-24, 23:47
Jag tror han menar annat när han säger "röka på"...

jo de vet jag... men man brukar ju blanda det andra me tobak :D

J.V
2009-02-24, 23:49
jo de vet jag... men man brukar ju blanda det andra me tobak :DSnålis.

Black Star Abyss
2009-02-25, 00:17
Jag får det till 25cl för en person som väger 80kg.
Det är alltså ungefär en flaska vin. Jag tycker inte heller att detta kan betecknas som moderate.

"a beverage containing 1g/kg bodyweight ethanol"

1 g etanol/kg kroppsvikt
80 g etanol om kroppsvikt 80 kg
80 g etanol mostvarar:
- en drink gjord på jucie + ca en halv kvarting vodka (40%).
- ca 3 st 50 cl starköl (5%)
- ca 3/4 vinare (15%)

Vänta lite, jag vill det till att 1g=1ml. En person på 70kg drack alltså 7cl ren alkohol. Hur fan får ni dessa enorma mängder med 25cl sprit osv?!

saab900
2009-02-25, 01:23
Vänta lite, jag vill det till att 1g=1ml. En person på 70kg drack alltså 7cl ren alkohol. Hur fan får ni dessa enorma mängder med 25cl sprit osv?!

Lägger mig inte i resten, men 1 ml EtOH = 0,785 g

burre
2009-02-25, 01:39
Sprit är inte bara alkohol...

Mourten
2009-02-25, 07:28

Uppenbarligen kan man bli stor iaf, Marcus Ruhl röker, killen står på MrO scen och bara myser ;)

Alfred Nobel
2009-02-25, 08:10
Uppenbarligen kan man bli stor iaf, Marcus Ruhl röker, killen står på MrO scen och bara myser ;)

Med lite hjälp på vägen går det mesta...

Ganymedes
2009-02-25, 08:22

Det finns ett mellanläger där, som jag tillhör personligen. Dricker sällan alkohol, men när jag gör det så är det ett par-tre glas rödvin eller en-två whiskies. Det behöver inte vara helt svart eller vitt. På så liten konsumtion (och dessutom så sällan) är det föga troligt att noterbar träningsförsämring uppstår.

Slartibartfast
2009-02-25, 08:30
det finns ett mellanläger där, som jag tillhör personligen. Dricker sällan alkohol, men när jag gör det så är det ett par-tre glas rödvin eller en-två whiskies. Det behöver inte vara helt svart eller vitt. På så liten konsumtion (och dessutom så sällan) är det föga troligt att noterbar träningsförsämring uppstår.

+1

Salus
2009-02-25, 08:46
öl är en livsstil :)

ArcTiC
2009-02-25, 09:46

Lägger mig inte i resten, men 1 ml EtOH = 0,785 g

OK, använder densiteten som givits (använde nog vikt % i mitt förra exempel):

1 g ren etanol / kg kroppsvikt = 80 g ren etanol om person väger 80 kg
80 g = 101,9 mL ren etanol
--------------------------------
750 mL (75 cl) 40 % (volym) vodka = 300 mL ren etanol
--> 101,9/300 = 0,34 dvs ca en 1/3 dels helrör

500 mL Starköl 5 % (volym) = 25 mL ren etanol
--> 101,9/25 = 4,1 dvs ca 4 st 1/2 L burkar

750 mL amaronevin 15% (volym) = 112,5 mL ren etanol
--> 101,9/112,5 = 0,91 dvs nästan en hel flarra finvin.

pejo
2009-02-25, 10:33
Jag avsåg alltså 40% (VOL) sprit. Ursäkta att jag var otydlig.
Sen måste man ju räkna om till volym med hjälp av densitet och då får man ca 25 cl 40% sprit.

mikaelj
2009-02-25, 11:07
Toppen! En till positiv bieffekt att vara nykterist.

young_george
2009-02-25, 11:18
Toppen! En till positiv bieffekt att vara nykterist.

Nej, en negativ bieffekt av att dricka alkohol.

Mourten
2009-02-25, 11:46
Med lite hjälp på vägen går det mesta...

Finns säkert 1 miljon människor som haft den hjälpen å inte står där iaf, snarare hans gudomliga gener som gör att han är där trots rökning.

MEEP
2009-02-25, 12:18
Ok man ska inte supa om man vill ha optimala styrkeresultat _punkt_
MEN, om man nu vill leva livet OXÅ och inte BARA ha stora muskler o gå runt o spänna sig i gymmet med linne så är sådana här studier riktigt intressanta, tycker jag! Det jag undrar dock är hur detta kan tänkas bli i praktiken. Av vad jag förstår blir förlorandet i styrka ca dubbelt så stort 36h efter passet som för nykteristerna men vad händer sedan då? Någon gång senare lär väl styrkan öka (för båda grupperna)? Hur stor är skillnaden efter en längre tid? Det är kanske svårt att mäta detta? Men vad tror ni som är lite mer kunniga?
(reserverar mig för feltolkning)

Cerberus
2009-02-25, 16:02
bara för att markus ruhl är ett undantag så betyder det inte att rökning inte är negativt. Ja röker också ibland(tobak) då det e gött o det e dåligt me alternativa droger till alkohol.

Försöker hålla det till ett minimum dock.

Ganymedes
2009-02-25, 16:05
Man får inte bli så asketisk att tränandet börjar likna en sekt. Minns med fasa tråden om runkens påverkan på proteinsyntesen...

young_george
2009-02-25, 16:37
Man får inte bli så asketisk att tränandet börjar likna en sekt. Minns med fasa tråden om runkens påverkan på proteinsyntesen...

Beror väl på hur man ser på träningen. Majoriteten ser träning som en komplementering till "det vanliga livet", men varför skulle det vara bättre än att se träningen som livet. Är ju bara en värderingsfråga.

I mitt tycke mycket vettigare sysselsättning än att sitta framför tvn, föda barn, shoppa, organiserad religion och annat som andra värdesätter högt.

Jochitko
2009-02-25, 22:06
Det finns ett mellanläger där, som jag tillhör personligen. Dricker sällan alkohol, men när jag gör det så är det ett par-tre glas rödvin eller en-två whiskies. Det behöver inte vara helt svart eller vitt. På så liten konsumtion (och dessutom så sällan) är det föga troligt att noterbar träningsförsämring uppstår.

+1, håller verkligen med. Man behöver itne vara nykterist bara för att man inte super ner sig varje helg.

Jag tror också att det förmodligen är bättre för just träningen om man nu ska välja, ur min synvinkel är en fylla som att skita i ett par träningspass :/ Typ som att jogga för att gå ner i vikt och sen äta en påse godis.

MrKashchei
2009-02-25, 22:32
Undrar också vad de åt för övrigt.
300 maximala eccentriska kontraktioner är inte direkt normal styrketräning, det är rena slakten.
"At the completion of the eccentric exercise bout participants consumed a standardised meal (1620 kJ)."

En väldigt liten måltid kan man dock tycka...

Carlbom
2009-02-26, 00:02
äh ^^ man måste ju leva livet också :)

quality
2009-02-26, 01:42
TROR du har missuppfattat mig. Alkoholen dracks direkt efter träning och resultaten mätte man 36 och 60 timmar efteråt. Jag undrade; blir förlusten av muskelfunktion och styrka samma om jag dricker en starköl 6 timmar efter träningen?

De skriver i slutet att alkoholintag i "perioden efter 'träningen'" orsakar muskelförlust. Vad jag undrar är vilken tidsrymd man menar med detta.

Bump på den frågan.

stybb
2009-02-26, 10:10
Grub> Vilken databas kommer artikeln ifrån och vem är författare?

Edit: hittade den..

JoeyP
2009-02-26, 22:52
Hum, pirhana sa ju att rökning påverkar inte styrketräning alls lika mkt som konditionen.

Hur dåligt är det egentligen att röka?

Rahf
2009-02-26, 22:56
Hum, pirhana sa ju att rökning påverkar inte styrketräning alls lika mkt som konditionen.

Hur dåligt är det egentligen att röka?

Riktigt jävla asdåligt. Negativa effekter över hela spektrat.

JoeyP
2009-02-27, 00:22
Nu lät de som att en person som röker varje dag aldrig kmr kunna bygga några muskler eller få några resultat alls :s

Eddie Vedder
2009-02-27, 06:04
Nu lät de som att en person som röker varje dag aldrig kmr kunna bygga några muskler eller få några resultat alls :s

Ja det det är din (över)tolkning. Så är det inte men man försämrar förutsättningar drastiskt för att bli både vältränad och hålla sig frisk. Du tar Piranha som exempel och jag är övertygad om att Piranha själv kan intyga att hans träning (i synnerhet konditionsträningen) vore lättare om han avstod rökning.

Jag vill inte föra någon annans talan men jag tror definitivt att de flesta rökare som nått grymma idrottsliga resultat är medvetna om att de gjort det TROTS rökning och att det ÄR negativt.

Vill du ha konkreta siffror på nedreglering av muskelproteinsyntes o.s.v. behöver du ju bara söka för det finns flera trådar om det.

JoeyP
2009-02-27, 09:36
Okej! Tack Vedder ;)

robin-
2009-02-27, 17:17
Fråga: Ifall jag tränar nu, för att sen som planerat sänka några kalla på krogen, förlorar jag mer på att jag tränade än om jag inte skulle ha tränat? Sitter nämligen i valet och kvalet nu...

young_george
2009-02-27, 17:26
Fråga: Ifall jag tränar nu, för att sen som planerat sänka några kalla på krogen, förlorar jag mer på att jag tränade än om jag inte skulle ha tränat? Sitter nämligen i valet och kvalet nu...

Nej, gå och träna.

WHITEFOLKS
2009-02-27, 17:27
Det skulle jag inte tro. Träningspass vid den här tiden för att sedan hålla sig på en civiliserad nivå under kvällen kan jag inte tänka mig är negativt.

skaparn
2009-03-01, 09:20
Jag reagerar på två saker:

2,2 dl vodka (beräknat på mig) är väldigt mycket alkohol och jag skulle sjunga sånger av den mängden

2,2 dl vodka, om det nu ska drickas, bör _inte_ blandas med apelsinjuice. Jisses vilken äcklig drink de använde i studien.

Rahf
2009-03-01, 12:25

2,2 dl vodka (beräknat på mig) är väldigt mycket alkohol och jag skulle sjunga sånger av den mängden

2,2 dl vodka, om det nu ska drickas, bör _inte_ blandas med apelsinjuice. Jisses vilken äcklig drink de använde i studien.

En härlig bondgrogg :D.

Flykt
2009-03-01, 12:27

Juicen dödar smaken rätt bra av fulvodka = optimalt.

Piranha
2009-03-02, 00:06
Ja det det är din (över)tolkning. Så är det inte men man försämrar förutsättningar drastiskt för att bli både vältränad och hålla sig frisk. Du tar Piranha som exempel och jag är övertygad om att Piranha själv kan intyga att hans träning (i synnerhet konditionsträningen) vore lättare om han avstod rökning.

Jag vill inte föra någon annans talan men jag tror definitivt att de flesta rökare som nått grymma idrottsliga resultat är medvetna om att de gjort det TROTS rökning och att det ÄR negativt.

Vill du ha konkreta siffror på nedreglering av muskelproteinsyntes o.s.v. behöver du ju bara söka för det finns flera trådar om det.

Definitivt !

blackcrack
2009-03-03, 23:07
En fråga, om jag nu skulle träna ett hårt pass måndag - torsdag, och sen planerat att supa fredag? Det sägs att hela veckans träning försvinner om man super en "normal fylla" på en helg? vill bara få det bekräftat ifall det stämmer ?

L-Sami
2009-03-03, 23:11
En fråga, om jag nu skulle träna ett hårt pass måndag - torsdag, och sen planerat att supa fredag? Det sägs att hela veckans träning försvinner om man super en "normal fylla" på en helg? vill bara få det bekräftat ifall det stämmer ?

Ja, det stämmer, tycker jag iaf.

Cerberus
2009-03-04, 00:48
Ja, det stämmer, tycker jag iaf.

hur försvinner en veckas träning då? Inte bränner man bort alla muskler på en helg väl? Att de pajar torsdagens träning kan ja förstå dock.

Toby Asp
2009-03-04, 10:22
Nej, hela veckans träning försvinner inte.

MrBoris
2009-03-04, 13:46
min personliga erfarenhet av 2dagars festande i veckan är att muskelutvecklingen blir närmast obefintlig/långsam

Eddie Vedder
2009-03-04, 17:20

Nej det är totalt omöjligt att ens spekulera i. Vad är "en fylla"? Hur kvantifieras "en veckas träning"? vad är det som säger att din träningsvecka blir dålig p.g.a. helgens fylla och vad säger att veckans träning efter nykter helg blir bra?

Sup när du känner för det, gör sedan det bästa av situationen och träna på utan huvudbry.

shape
2009-03-04, 20:41

2 dl vodka är nog knappast relativt mycket, när jag var 17-18 och frammåt brukade jag och en polare köpa oss en 70-liter och dela på + några bira under en fest, brukar bli fullare på krogen än på fest så det bör väl nästan vara mer alkoholkonsumtion på krogen..

hultman
2009-03-04, 23:27
Visst går det att bygga muskler trots att man dricker en hel del alkohol. Jag har druckit ganska mycket alkohol ända sedan jag började träna och har väl lagt på mig en del muskler ändå. Det år jag ökade som mest snittade jag på över en liter vodka per helg. Nuförtiden tränar jag någon gång varannan vecka eller så, men har trots ganska hårt supande lyckats behålla det mesta.

Alfred Nobel
2009-03-05, 13:56
Visst går det att bygga muskler trots att man dricker en hel del alkohol. Jag har druckit ganska mycket alkohol ända sedan jag började träna och har väl lagt på mig en del muskler ändå.

Tydligen så fungerar det för dig :thumbup:

Slartibartfast
2009-03-05, 14:33
Visst går det att bygga muskler trots att man dricker en hel del alkohol. Jag har druckit ganska mycket alkohol ända sedan jag började träna och har väl lagt på mig en del muskler ändå. Det år jag ökade som mest snittade jag på över en liter vodka per helg. Nuförtiden tränar jag någon gång varannan vecka eller så, men har trots ganska hårt supande lyckats behålla det mesta.

Klart det går att bygga muskler även om man vore lite halvalkis. Nåt annat vore ju korkat att påstå. Nån tävlingsfysik bygger man nog inte, men inte eliminerar den konsumtion som dom flesta normala människor ligger på, muskeltillväxt.

joko
2009-03-05, 14:41
Beror på vad man tävlar i. http://www.kvp.se/sport/1.1333724/han-var-dyngfull-under-em