handdator

Visa fullständig version : Fun light - negativt?


Gurram
2009-02-24, 09:12
Tja!

Jag har inte druckit läsk på väldigt länge nu, utan nästan blivit addicted till Fun Light. Det är ju inget socker i Fun Light, men antar att det är något sötningsmedel. Det är alltså ingen energi man får i sig, men vad kan man förvänta sig av konsumtion av Fun Light?

Mental
2009-02-24, 09:13
Att man blir kissnödig.
Några upplever att aspartam ger dem huvudvärk.
Om det längre fram visar sig att aspartam är farligt kommer du bli orolig.

Annars är det väl inget antar jag?

Kischen
2009-02-24, 09:25
Om det längre fram visar sig att aspartam är farligt kommer du bli orolig.


Känner att jag missat en del om aspartam. Senast jag hörde så var det cancerogent men det verkar ha svängt? Eller var det bara indikationer från början som jag tolkade som fastslagna fakta? :confused:

King Grub
2009-02-24, 09:35
Enligt officiella rekommendationer och organ är aspartam oskadligt. Det finns två italienska studier på möss som har visat en multipotentiell carcinogen effekt av aspartam redan vid så låga doser som halva ADI, men dessa studier har inte accepterats som gällande av europeiska eller amerikanska motsvarigheter till Livsmedelsverket. Det är i dag upp till var och en vad man vill tro. Det finns i alla fall inga studier som visar på en direkt koppling mellan aspartamintag och cancer hos människa.

Även om aspartam visar sig vara cancerframkallande hos människa, kan det knappast vara så cancerframkallande som dom uttalade aspartammotståndarna hävdar. Det skulle vi märkt i dag; aspartam har funnits på marknaden i årtionden och använts dagligen av miljontals människor. Visst är tumörfrekvensen inom dom relevanta cancerområdena större i dag, men det gäller lika mycket hos grupper som inte brukat aspartam, som hos grupper som gjort det.

Ganymedes
2009-02-24, 09:56
Programmet Skeptoid ang. aspartam (http://skeptoid.com/episodes/4127)

Fantastiskt hur folk är funtade. Här är några exempel på vad folk springer runt och tror om aspartam. På riktigt:


THE FDA, THE INTERNATIONAL FOOD INFORMATION COUNCIL (IFIC), PUBLIC VOICE AND OTHERS ARE SCAM NON-PROFIT ORGANIZATIONS AND PAWNS OF THE NUTRA-SWEET COMPANY.

After more than twenty years of aspartame use, the number of its victims is rapidly piling up, and people are figuring out for themselves that aspartame is at the root of their health problems. Patients are teaching their doctors about this nutritional peril, and they are healing themselves with little to no support from traditional medicine.

Donald Rumsfeld disregarded safety issues and used his political muscle to get Aspartame approved.

The Nazi Scientist's Poison Projects: Poison adults with Aspartame

Because of your and/or your forbearers [sic] exposure to toxics like Aspartame, a summation of immune, mitochondrial, DNA, and MtDNA (genetic) damage has occurred in your body that has made your body unable to deal with chemical insults.

The doctor that was in charge of the lab to study Aspartame, reported that the substance was too toxic and he mysteriously dissappeared [sic] and all the paper work somehow was destroyed.

EliasX
2009-02-24, 11:10
The Nazi Scientist's Poison Projects: Poison adults with Aspartame

Hahaha Hilarious!! Den var fan right-on! Därför jag personligen inte intar Aspartam.

Tolkia
2009-02-24, 12:30
Det är ju ganska surt, så man kan tänka sig att det inte är superopti för tandhälsan om man går och smuttar konstant.

Tanman
2009-02-24, 22:03
Att Fun Light innehåller nedan och inte en tillstymmelse till frukt är för mig skäl nog att inte dricka det.

E 950 (acesulfam K) - sötningsmedel
E 951 (aspartam) - sötningsmedel
E 104 (kinolingult) - syntetiskt färgämne
E 161b (lutein) - gult färgämne, framställs ur växter
E 202 (kaliumsorbat) - konserveringsmedel
E 296 (äppelsyra) - reglerar surhet
E 300 (askorbinsyra) - antioxidationsmedel
E 331 (natriumcitrater) - reglerar surhet
E 414 (gummi arabicum) - förtjockningsmedel
E 415 (xantangummi) - förtjockningsmedel
E 445 (glycerolestrar av trähartser) - stabiliseringsmedel

Anonym112
2009-02-25, 03:34
Det är ju ganska surt, så man kan tänka sig att det inte är superopti för tandhälsan om man går och smuttar konstant.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=480037&postcount=15