handdator

Visa fullständig version : Extremt smal kille behöver hjälp


pacifier
2009-02-23, 20:32
Jag är en 20-årig kille som behöver hjälp.

Jag har alltid varit spinkig och liten till kroppen så länge jag kan minnas. Det i kombination med att jag har ett väldigt stort huvud, breda höfter och en dålig förmåga till att gå upp i vikt har gjort att jag i hela mitt liv haft komplex över min kropp. Det går inte en dag utan att jag plågas över hur min kropp ser ut. Jag har väldigt smala armar, väldigt små bröstmuskler och väldigt små axlar. Jag vågar inte visa mig fullt ut offenligt, jag har aldrig t-shirt bland folk, just för att jag på grund av min kropp får dåligt självförtroende och fått kommentarer genom mitt liv. Jag skäms otroligt mycket för min överkropp.

Nu känner jag att det är nog. Det har tyngt ner mitt liv fullständigt. Jag vill kunna känna mig normal, för dom enstaka gångerna jag känt så har det varit fantastiskt. Jag har ingen direkt koll just nu på mitt BMI, men kan återkomma senare med det. Senast jag kollade upp det så var jag dock inte underviktig. Jag är rätt lång och det mesta ser normalt förutom just överkroppen.

Det jag vill göra är att få en normal överkropp. Det ska se bra ut, inget muskelberg. Jag vill få större armar, större bröstmuskler, fastare mage, bredare axlar (vet inte hur detta är möjligt). Problemet här är mitt komplex. Jag kan inte visa mig i tshirt bland folk och det vore då i princip helt omöjligt för mig att gå på gym. Skulle tro att jag behöver någon form av kroppsviktsträning innan jag ger mig på ett gym.

Kan förstå att det är lite svårt att ge tips utan att veta hur jag ser ut eller hur mycket jag väger. Jag kan återkomma med mer info senare, men kan tills vidare säga att jag är extremt smal och klarar knappt en armhävning. Hur ska jag komma igång?

Toby Asp
2009-02-23, 20:37
Vill du börja med kroppsviktövningar så gör det. Kör pushups, dips och chins/pullups (om du har nånstans där du kan häva dig upp vill säga). Annars går det utmärkt att köra igång på ett gym direkt. Programförslag finns som sticky.

Och "dålig förmåga till att gå upp i vikt" betyder antagligen att du inte äter så mkt som du tror. Eller så rör du dig massor. Väg dig regelbundet och öka kaloriintaget tills vågen börjar visa mer.

pacifier
2009-02-23, 20:40
Jag äter väldigt mycket och går runt 0,7 mil per dag. Den mesta maten verkar dock sätta sig på magen. Behöver jag inte gå upp något i vikt för att börja med pushups/dips och chins/pullups? Hur gör jag med ätandet i förhållande till träningen över huvudtaget?

Toby Asp
2009-02-23, 20:51
Hur mkt du tror du äter spelar ingen roll. Går du inte upp i vikt så äter du inte tillräckligt. Men du säger att det sätter sig på magen? Börjar du träna hård styrketräning och äta ordentligt så bör märka att din kropp ändras på ett tillfredsställande sätt: grövre armar, axlar, ben osv. Bara att köra igång.

Toby Asp
2009-02-23, 20:55
"Ätandet i förhållande till träningen"? Hur äter du nu? Man kan tex göra som så: Frukost, lunch, träning, middag (inom 1h efter träning), kvällsmål.

Nej du behöver inte gå upp i vikt innan du börjar styrketräna.

krellik
2009-02-23, 20:56
....Ät mer och försök få bukt med dina problem med din kroppsuppsfattning. Jag tror det sitter mycket i huvudet på dej och även om du lägger på dej en massa muskler så är risken att du inte kommer vara nöjd om du inte får ett vettigt förhållningssätt till din kropp...

Kroppsviktsträning hemma kan vara utmärkt men det är inte ett lika snabbt sätt att lägga på sig kroppsmassa som med en skivstång.

Ta på dej en munkjacka och träna i den på gymmet skulle nog vara mitt tips... Du kan trösta dig med att börjar du träna på ett bra nybörjarprogram och äter bra (mkt) så går det rätt snabbt i början.

Upptaget
2009-02-23, 20:58
Alla har vi varit nybörjade så att gå till gymmet är det ingen som kommer att skratta åt dig :)

nickodemus
2009-02-23, 21:29
köp långärmade t-shirts och köp dig ett gymkort.
med träningen kommer hungern, med hungern kommer kilorna.

KaptenKnäsvag
2009-02-23, 21:30
Jag har själv vart extremt smal... 69 kg på 196 cm, så jag vet hur du känner dig. Mitt tips är att helt enkelt börja träna regelbundet och sätta i dig stora mängder mat. Mitt "genombrott" kom först när jag förstod hur mycket jag skulle äta.

Hur som helst vill jag rekomendera att du äter upp dig som fan och tränar tungt, gärna aningen styrkelyftarorienterad träning.

i övrigt:

Jag äter väldigt mycket...

Nae, det gör du inte

saab900
2009-02-23, 21:43
Jag själv har också varit mycket smal, 63 kg på 183 cm, och håller till fullo med Kapten Knäsvag. Man måste öka i vikt, dvs äta mer än man gör av med. Går du inte upp i vikt äter du inte tillräckligt oavsett hur mycket du tycker att du äter. Jag skulle även vilja råda dig att ta mod till dig och gå till ett gym. Det ger dig mycket större möjlighter än att träna hemma med ett par hantlar och kroppsviksövningar. Jag var inte ett dugg större när jag gjorde 50 armhävningar än när jag gjorde 30. Ta på dig långärmat som någon sade (det är i och för sig bättre om du tar tag i dina komplex istället. Har du självförtroende bryr sig ingen om hur smal du är). Trivs du inte på "flashiga" gym kan du leta efter något källargym istället, det är ofta ganska trevlig stämning i sådana.

Lycka till!

Columbia
2009-02-23, 21:47
Var precis som dig när jag började (mycket smal alltså). 16 år och 59-60 kg fördelade på 184 cm.

Jag vill verkligen råda dig att träna på gymmet istället för kroppsvikter. Gå inte ut för hårt (tre helkroppspass i veckan hade jag börjat med om jag började nu). Läs sedan på som fan om typ allt här på Kolozzeum, det önskar jag så otroligt mycket att jag hade gjort.

Försök att inte öka alltför snabbt i vikt. Jag ökade 18 kg på 14 månader, vilket är väldigt mycket procentuellt med sån liten startvikt. Jag fick mycket bristningar, vilket det inte går en dag av utan att jag får ångest över. Det här med bristningar är individuellt, men försök att inte öka med mer än ett kilo i månaden. (+250 kalorier per dag i snitt)
Sedan lägger sig en hel del som fett också, men också detta är individuellt.

Lär dig räkna kalorier någorlunda för en kontrollerad viktuppgång. Inte så att du väger maten, men försök få hyfsad koll på din energibalans.

jonkel
2009-02-23, 22:48
kan säga dig att du inte kommer bli ett dugg större om du håller på och tramsar med situps o skit hemma :P dra på dig en tjocktröja och gå till gymmet :P skippa dom där promenaderna för det är nog därför du inte går upp i vikt.

jag älskar mat. väger 80kg nu ^^ om jag vill kan jag gå upp till 100 på nolltime :P

fan du har chansen nu. träna och ät som fan. det är så det ska va =D

saab900
2009-02-23, 22:52
Skippa inte promenaderna, ät mer istället. Någon minimal kondition är alltid bra att ha.

WizKid
2009-02-23, 22:53
Alla har vi varit nybörjade så att gå till gymmet är det ingen som kommer att skratta åt dig :)Snarare tänker de flesta "Där är en snubbe som bestämt sig". Det hade jag gjort, förutsatt att du gav järnet.

Följ alla råd, såg inte ett enda dåligt. Bestäm dig och kör.

Ganymedes
2009-02-23, 23:05
Snarare tänker de flesta "Där är en snubbe som bestämt sig".

Om de ens ser dig. Man tror så lätt att man är synlig, men de flesta på gymmet koncentrerar sig mest på sig själva. På med en tjock tröja om det hjälper dina hjärnspöken.

Och eftersom jag inte är så pk kan jag säga så här, for what it's worth; jag har ju mycket mer respekt för någon som är extremt taning eller smällfet men som är på gymmet och jobbar på det, än för någon som är bara lite smal eller fet och som bara sitter hemma och lamar. Det är viljan som imponerar, inte startutseendet.

Ta tag i detta nu. När du kommer in i det kommer du ångra att du inte gjorde det tidigare. Att du ens postar här visar ju att du har en vilja. Omsätt den till handling.

Lycka till!

hasic
2009-02-23, 23:06
Varför råder ni honom att köpa långärmade tröjor? Det sista ett så lågt självförtroende behöver höra är att han ska behöva gömma sig.

Lyssna på råden du fått, ät mycket(!) och träna hårt, och du kommer att gå upp i vikt förutsatt att du äter tillräckligt. Bry dig inte så mycket om vad andra tycker, vill du gå utan tröja så gör det, vill du träna på gym så gör det. Alla har en gång varit nybörjare. Jag tvivlar även på att du är så smal som du beskriver dig själv. Skulle tippa på att det handlar om att du behöver höja ditt självförtroende.

Som sagt, träna hårt och ät. Och bry dig inte om vad annat folk tycker. :thumbup:

Ganymedes
2009-02-23, 23:38
Varför råder ni honom att köpa långärmade tröjor? Det sista ett så lågt självförtroende behöver höra är att han ska behöva gömma sig.


För att det är HANS spärr mot att komma iväg till ett gym. Jag tolkar inte rådet som att han ska gömma sig. Istället tolkar jag de som att han kan undkomma sitt (ogrundade?) hinder på ett relativt enkelt sätt.

Ett redan havererat självförtroende kan inte återskapas enbart av vänliga ord från några få som dessutom inte sett hur han ser ut (så lär han troligtvis tänka, för man är pessimist när man har dåligt självförtroende och har då väldigt svårt att ta positiva ord på allvar). Självförtroendet måste jobbas fram inifrån också. Ett steg i taget. Dock ska givetvis inte uppmuntrande ord underskattas.

ceejay
2009-02-23, 23:46
du är inte den enda som varit smal mannen :) har vägt 70kg på mina 2m

hasic
2009-02-24, 00:29
För att det är HANS spärr mot att komma iväg till ett gym. Jag tolkar inte rådet som att han ska gömma sig. Istället tolkar jag de som att han kan undkomma sitt (ogrundade?) hinder på ett relativt enkelt sätt.

Ett redan havererat självförtroende kan inte återskapas enbart av vänliga ord från några få som dessutom inte sett hur han ser ut (så lär han troligtvis tänka, för man är pessimist när man har dåligt självförtroende och har då väldigt svårt att ta positiva ord på allvar). Självförtroendet måste jobbas fram inifrån också. Ett steg i taget. Dock ska givetvis inte uppmuntrande ord underskattas.

Likaså kommer han att ha svårt att bli nöjd med vad han har åstadkommit. Min personliga åsikt är att det inte är något vidare att råda honom att använda sig utav tjocktröjor för att gömma vad han har. Tanken bakom det är visserligen bra, för jag tycker också att han ska börja träna på gymet, men likaså måste han jobba med att kunna visa sig utan t-shirt.

Men allt detta spelar inte så stor roll förrän han har visat upp en bild på sig. Det kan ju lika gärna vara mentalt. Han kanske inte alls är så liten och klen som han ser sig själv.

Deceiver85
2009-02-24, 00:41
Vi tycks ha varit många som varit taniga någon gång i tiden. Själv vägde jag 63kg på 188cm för bara fyra år sedan och var klen som få. Nu väger jag 103-104kg och är "dugligt" stark...

EnTe
2009-02-24, 00:41
Jag vet att ett riktigt svårt komplex kan förstöra mycket i ens liv. Oavsett om du går till gymmet i tjocktröja eller linne så måste du ändra mindset. Bestäm dig för att göra något åt din situation. Vill du hellre "skämmas" ögonen ur dig i några månader nu eller vill du må dåligt resten av livet? Det är en enkel fråga som du måste fråga dig själv och sen hämta mod och kraft i din egen vilja. Du väljer och bara du kan göra något åt din situation.

Ta med någon kompis som vet om dina komplex och träna med denne. Det skulle kanske underlätta lite för dig.

Lycka till Champ!

Bahir
2009-02-24, 01:46
Du kommer ingen vart med att köra en massa kroppsviktsövningar. Skaffa dig mjukisbyxor och tjocktröja, och köp ett gymkort. Gå tidigt på morgonen om det behövs, när ingen annan är där. Du måste helt enkelt börja gymma.

Ett tips är att börja med Rippetoe's program:

Mark Rippetoe's Starting Strength Routine:

*note the dip/chin isnt in the original program

Here is a routine from Mark Rippetoe’s book called “Starting Strength”. You can buy the book at www.startingstrength.com. It includes endless useful info that all beginners should learn. But as for the program he suggests, his clients that he gives it to on AVERAGE gain 30-40 pounds in about 6 months or so which is amazing gains.

The program is as follows:

You alternate Workout A and Workout B every other day, 3 times a week. So you could either do Mon, Wed, Fri or Tues, Thurs. and Sat. Depending on what works best for you.

Example:

Week 1:

Monday - Workout A
Wednesday -Workout B
Friday - Workout A

Week 2:

Monday - Workout B
Wednesday - Workout A
Friday - Workout B

Etc.

For the actual workouts read below:

Note: This doesn’t include warm-up sets

**Means this is OPTIONAL**

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift
**2x8 Dips (if you cant do these or no assist machine then do Decline Dumbbell Bench Press with your hands Facing each other)

Workout B
3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Pendlay or Bent Rows (or power cleans)
**2x8 Chin-ups (recommended mainly if doing the cleans)

Assistance work:

Most people cant get it through there head that compound lifts also work your arms Plenty and always Insist on direct arm work. As quoted by Madcow2, “Don't **** with this. Every bodybuilder seems to have Attention Deficit Disorder and an overwhelming desire to customize everything.” If you are one of these people note that you have the option of doing the dips and chins which give PLENTY of arm work. Abdominal work is fine to do also if needed.

I recommend weighted decline sit-ups and/or Hanging Leg Raises at 2x8-10.

Weight:

As for the weight, make sure that you use the SAME weight throughout the sets. For example if I do the first set if Squats with 200lbs then I do the other 2 sets of squats with 200lbs.

Every week make it a goal to increase each of your lifts by 2.5%. Meaning if I lifted 100lbs for my Bench Week 1 then Week 2 I would try for 102.5lbs. If I did 200lb Squats Week 1 I would try for 205lbs in Week 2. Sometimes you will be able to do more but don’t mess with your form just to lift more.

Warm-up Sets:

Before all your working sets it is best to do a few warm-up sets. Specifically for your first lift. You don’t have to do the whole thing for the other lifts but definitely the first.

What you do is you ramp your weight up to your working sets.

For example:

2x5xbar (sets x reps x weight)
1x5x85
1x3x125
1x2x155

And the working set weight would be 175.

If you are lifting your working sets under 150 I would cut out the 3rd warmup set of 1x5 because it wont be needed.

The Lifts:

**Used references and quotes from Madcow2 and Bodybuilding.com**

Barbell Squat: These should be full range Olympic style squats. Use the full range of your body - that means as low as you can go which for almost everyone is past parallel. If the top of your thighs aren't at least parallel it's for sh!t. If you think this is bad for your knees going low, you and whoever told you that are relying on an old wives tale. Anyone who knows the human body will tell you that below parallel is MUCH safer on the knees whereas parallel and above put all the sheer right on them and doesn’t allow proper transfer of the load to the rest of your body (this is how your body was designed).

Rest a barbell on the upper portion of your back, not your neck. Firmly grip the bar with your hands almost twice your shoulder width apart. Position your feet about shoulder width apart and your toes should be pointing just a little outward with your knees in the same direction. Keep your back as straight as possible and your chin up, bend your knees and slowly lower your hips straight down until your THIGHS ARE AT LEAST PARALLEL TO THE FLOOR. Once you reach the bottom position, press the weight up back to the starting position.

Video: http://www.bodybuilding.com/fun/2003/barbellsquat.wvx

To be honest ATG (Ass to the Grass) squats work the best IMO. What you do is you go ALL the way down until your hamstrings touch your calves and keep the same Olympic squat form.

Barbell Deadlift: Each rep is deweighted fully on the floor. No touch and go. This is called the 'dead'lift because the weight is 'dead' on the ground. You can touch and go warm ups but that's it.

This is a very complicated exercise so here is bodybuilding.com’s detailed instructions on this lift.

http://www.bodybuilding.com/fun/exer...rbell+Deadlift

Video: http://www.bodybuilding.com/fun/2003...ontofknees.wvx

Flat Barbell Bench Press: Lie on a flat bench and firmly position your feet flat on the floor a little more than shoulder width apart. Keep your back flat on the bench! Using a grip broader than shoulder width, hold the barbell above your body, then lower slowly to the middle of your chest. Without bouncing the weight off your chest, drive the barbell up over the middle of your chest until your arms are straight and your elbows are locked. Lower the bar down slowly.

Video: http://www.bodybuilding.com/fun/2003...essideview.wvx

Standing Barbell Military Press: Standing overhead presses. Supporting weight overhead is a fundamental exercise and stimulates the whole body.
Raise barbell to your chest with your hands shoulder width apart. Lock your legs and hips. Keep your elbows in, slightly under your bar. Press bar to arm's length overhead. Lower to your upper chest or chin (depending on what is comfortable).

Bent Barbell Row: Raise barbell to your chest with your hands shoulder width apart. Lock your legs and hips. Keep your elbows in, slightly under your bar. Press bar to arm's length overhead. Lower to your upper chest or chin (depending on what is comfortable).

Video: http://www.bodybuilding.com/fun/2003...barbellrow.wvx

You could also do Pendlay Rows which IMO are also better. This illustration below is a great demonstration for them (thanks for the pic Kethnaab!) :
http://www.forum.bodybuilding.com/at...7&d=1140759947

Power Clean: This is also a very complicated exercise so here is bodybuilding.com’s detailed instructions on this lift.

http://www.bodybuilding.com/fun/exer...me=Power+Clean

Video: http://www.bodybuilding.com/fun/vide...powerclean.wvx

Chin-Up: Hold the chin-up bar with a supinated grip (palms facing you) with your hands about 6 to 8 inches apart. Pull yourself up and try to touch either your chin or upper chest to the bar. Return slowly to the starting position. Do NOT swing back and forth! Using this grip works more of your biceps than your back or lats.

Video: http://www.bodybuilding.com/fun/videos/2006/chinup.wvx

Dip: Using the parallel bars, grip the handles and push yourself up to your starting position. With elbows close to body and hips straight, lower body until shoulders are slightly stretched. Push body up in same posture and repeat. You can bend and cross your legs or keep them straight.

Video: http://www.bodybuilding.com/fun/vide...estversion.wvx

The Diet:

If you are bulking, which is what people usually do on this program, you need to be eating like there is no tomorrow. 3000-4000 calories a day. Make sure you get 1 to 2 x your bodyweight in protein (in grams) and more than that in carbs. Mark Rippetoe also suggests that you drink up to a gallon of milk a day and plenty of water.

Your bulk could be clean but its hard to do so. I suggest just going all out and getting any protein you can get your hands on. For example lean grilled chicken and egg whites is best but if you want to gain that muscle fast then ground beef, steaks, whole eggs, cheeses etc is great. Eat a lot of oats, pasta, wheat bread, yogurt, cottage cheese, tuna, etc.

Make sure you get a huge breakfast. Mark recommends 4 huge meals a day with breakfast being the largest. Make sure all your meals have plenty of both carbs and protein! Also look into getting a PWO shake for post workout to get some carbs DIRECTLY into your system when your done lifting. Then an hour later eat a meal. Its also good to eat a snack before bed. Just remember to get big you need to eat big because eating is 90% of your muscle gains.

Good luck and above all have FUN!

-Matta114
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=712752

Jag förutsätter att du kan engelska.

Hursomhelst, se till att läsa sista biten om att äta en massa också. Tryck i dig maten. I samband med styrketräningen kommer inte allt att sätta sig på midjan, utan tvärtemot sätta sig överallt, mycket som muskler. Var inte rädd för att öka lite i fettvikt; är du så undernärd som du låter lär det knappast skada, och kommer antagligen få dig att se mer "normal" ut.

Sen skulle jag skippa långpromenader och liknande - de bidrar bara till din undervikt. Låt kroppen använda kalorierna till att bygga upp sig själv i stället.


EDIT: och ta ett par veckor eller något att med låga vikter lära sig övningarna. Titta på videor och se till så att du gör rätt. Öva med en kvast hemma om det behövs.

Ganymedes
2009-02-24, 08:15
Tanken bakom det är visserligen bra, för jag tycker också att han ska börja träna på gymet, men likaså måste han jobba med att kunna visa sig utan t-shirt.

Absolut! Men det är inte ett rimligt första steg. Inte när han känner så som han gör. Den här typen av problem tar lång tid att komma över och processen består av många steg. Varje enskilt steg kanske inte ser pk ut när man ser på det, men man får se helheten istället. Men detta är så klart bara min åsikt.


Men allt detta spelar inte så stor roll förrän han har visat upp en bild på sig. Det kan ju lika gärna vara mentalt. Han kanske inte alls är så liten och klen som han ser sig själv.

My point exactly! :thumbup:

wittzell
2009-02-24, 08:41
Jag kan garantera dig att ingen kommer skratta åt dig när du väl är på gymmet. Gå dit och gör din sak och strunta i alla andra. De är som sagt bara dina egna tankar som tynger ner dig! lycka till

Jochitko
2009-02-24, 13:06
Det är få som har gymmkroppar innan de börjar gymma, man måste alltid börja någon gång för att få resultat ;) Jag var själv mullig när jag var yngre och blev sen sjukt smal i sjuan någon gång. Jag trodde också att alla kollade på mig första gångerna på gymmet, speciellt när man provade att lyfta en hantel och insåg att den var för tung. Men nu inser jag att i alla fall jag itne alls lägger märke till ''mindre'' folk på gymmet, jag kollar mer efter folk som ser större/bättre ut efter inspiration :) Träna! Du kommer bli förvånad över hur snabbt resultaten kommer det första året ^^ Och ett år är inte speciellt lång tid faktiskt :) LYCKA TILL!

erks
2009-02-24, 13:26
Jag vägde 57 kg på mina 186 cm. Nu väger jag 90 kg. :)

Börja träna på gym direkt. Läs mycket på forumet. Lär dig basövningarna. Ät mer än du orkar.

Sebbe_H
2009-02-24, 13:44
För tre år sen var jag också sjukt smal, 57kg på 179cm, nu väger jag 82. Många av oss har varit där och haft komplex för att man vart så smal. Efter ett par månader kommer du märka stor skillnad om du äter som du ska, och det är då man verkligen blir biten av det och tycker att det är roligt att träna!

Många bra tips i tråden, det är bara att ta tag i det, köp gymkort, ät mycket mat, kanske någon gainer om dagen. Och du kommer snart att märka skillnad! Lycka till och kämpa på!

tsp
2009-02-24, 13:53
Jag hade också enorma komplex för min kropp för cirka 1.5år sedan. Då började jag träna/gymma och det är absolut något av det bästa jag gjort i hela mitt liv. Har extremt mycket bättre självförtroende nu, känner mig nästan helt bekväm med min kropp och mår allmänt oerhört mycket bättre, så väl fysiskt som psykiskt. Får ofta kommentarer från polare hur vältränad och frisk jag ser ut, flickvännen fäller små kommentarer som riktigt värmer osv. Så börja gymma säger jag bara! Skitsnack som "var nöjd med dig själv" är bara bullshit, dessa människor har inte varit där själva och vill bara vara politiskt korrekta på något jävla konstigt sätt. Men alla människor är ta mig fan inte vackra och fina, då behöver man göra något åt det! Men ge inte upp träningen efter bara några månader om du inte märker resultat, det kommer med tiden! Och tänk på kosten! Ät som en häst!

Ganymedes
2009-02-24, 14:25
Skitsnack som "var nöjd med dig själv" är bara bullshit, dessa människor har inte varit där själva och vill bara vara politiskt korrekta på något jävla konstigt sätt. Men alla människor är ta mig fan inte vackra och fina, då behöver man göra något åt det!

Jag brukar säga till fetisarna på mitt jobb att om de lade lika mycket energi på att röra på sig, som de gör på att intala sig själv och andra att det är ok att vara fet, så skulle fettet vara borta för länge sedan.

På mitt jobb har jag inga vänner btw. :em:

Weekend Warrior
2009-02-24, 15:51
Försök hitta någon polare som kan hänga på dig till gymmet?

dellan
2009-02-24, 17:04
+11111 tsp

Henke58
2009-02-24, 17:17
far och köp dig ett gymkort :) kommer med all trolighetvis va personer på gymmet som är ännu smalare och när man är och tränar tänker man mer på sin egen träning än hålla på kolla runt på andra

tsp
2009-02-25, 00:13
Jag brukar säga till fetisarna på mitt jobb att om de lade lika mycket energi på att röra på sig, som de gör på att intala sig själv och andra att det är ok att vara fet, så skulle fettet vara borta för länge sedan.

På mitt jobb har jag inga vänner btw. :em:

Haha så sant, så sant!

Visst är det okej att vara fet/smal, inget fel med det och jag försöker att inte döma någon. Men om man faktiskt mår dåligt över sin kropp, då kan man inte försöka tiga ihjäl det och ljuga för sig själv. Bättre att faktiskt göra något åt det då.

+11111 tsp

Amen!

Beepfaaarp
2009-02-25, 01:16
Om man är så spinkig att man inte klarar en armhävning så är en armhävning på knäna en bra start. Det viktiga är inte vad eller hur du tränar utan att du inte ger upp efter två veckor.
Håll inte på att fega med maten av rädsla för lite mage. Antingen äter du och blir stor, stark och lite tjockare eller så fortsätter du att vara smal.

saab900
2009-02-25, 01:21
Kör hårt på gymmet och käka mycket. Tänk så här: Om ett halvår bara väger du minst tio kilo mer, och mycket av det kommer att vara muskler. Helt klat värt det. Visst kan det finnas en del som jämför sig med nybörjare på gymmet, men skit i dom. De kommer inte komma så långt. De stora biffarna är de som lever i sin egen värld på gymmet och sköter sin egen träning och skiter i andra på gott och ont (De är knappt kontaktbara om man vill påpeka att någon av dem snodde ens bänk, men sjyssta)

Jochitko
2009-02-25, 14:34
Haha så sant, så sant!

Visst är det okej att vara fet/smal, inget fel med det och jag försöker att inte döma någon. Men om man faktiskt mår dåligt över sin kropp, då kan man inte försöka tiga ihjäl det och ljuga för sig själv. Bättre att faktiskt göra något åt det då.

Precis! Att tvinga folk som inte bryr sig att gymma är omöjligt och onödigt, men har man komplex så måste man faktiskt försöka göra något åt dem! (Sen kan det bli extremt och ohälsosamt åt båda hållen, men det är en annan sak)

Visst kan det finnas en del som jämför sig med nybörjare på gymmet, men skit i dom. De kommer inte komma så långt. De stora biffarna är de som lever i sin egen värld på gymmet och sköter sin egen träning och skiter i andra på gott och ont (De är knappt kontaktbara om man vill påpeka att någon av dem snodde ens bänk, men sjyssta)

+1, dem som jämför sig med nybörjare och flashar kommer du växa förbi, dem är oseriösa och tränar oftast ''disco''

xooot
2009-02-25, 14:55
Håller med. Jag är också smal, 185 å 68 kilo.. Men på gymmet är det ingen som bryr sig. De stora brutalt biffiga killarna ser farliga ut men de flesta är hur snälla som helst. Sedan finns det andra saker att skämmas över också om man aldrig har gymmat innan, t.ex. att man gör fel. Men det är bara gå å fråga någon, de brukar mer än gärna visa hur man gör.. För alla har ju någon gång varit nybörjare...

d:fi
2009-02-25, 22:17
Kör basövningar som tar stora muskelgrupper eller lägg åtminstonde större delen av fokus på det. Sedan ska du inte glömma benen bara för du har komplex för din överkropp (om jag förstod det rätt). När du tränar benen kommer du frisätta hormoner osv, för att inte tala om hur larvigt det ser ut med storkben och gorillaarmar.

Durre
2009-02-25, 23:31
Bara börja träna lätt, med lätt menar jag att du itne rivstartar med 5 pass i veckan så din motivation försvinner. VAr väldigt smal själv när jag började gymma, 57kg på ca 180cm, gick dit iaf, tänkte: Varför ska man gymma om man redan är vältränad?!

Den mesta energin fick jag lägga ner på att lära mig äta, från grunden menar jag då! Jag kom på att jag inte ätit tillräckligt i hela mitt liv, så att bänka sig framför middagsbordet i 2 timmar med massa sallad och mat var ett måste, sen började allt rulla på.
Lycka till!

pacifier
2009-03-05, 16:07
Tack så jättemycket för alla tips och allt peppande! Ska ta tag i det här!

Anonym112
2009-03-05, 16:17
Jag hade också enorma komplex för min kropp för cirka 1.5år sedan. Då började jag träna/gymma och det är absolut något av det bästa jag gjort i hela mitt liv. Har extremt mycket bättre självförtroende nu, känner mig nästan helt bekväm med min kropp och mår allmänt oerhört mycket bättre, så väl fysiskt som psykiskt. Får ofta kommentarer från polare hur vältränad och frisk jag ser ut, flickvännen fäller små kommentarer som riktigt värmer osv. Så börja gymma säger jag bara! Skitsnack som "var nöjd med dig själv" är bara bullshit, dessa människor har inte varit där själva och vill bara vara politiskt korrekta på något jävla konstigt sätt. Men alla människor är ta mig fan inte vackra och fina, då behöver man göra något åt det! Men ge inte upp träningen efter bara några månader om du inte märker resultat, det kommer med tiden! Och tänk på kosten! Ät som en häst!

Riktigt bra skrivet!

Blev nästan lite tårögd när jag läste :D

slic3
2009-03-05, 19:35
om de ens ser dig. Man tror så lätt att man är synlig, men de flesta på gymmet koncentrerar sig mest på sig själva. På med en tjock tröja om det hjälper dina hjärnspöken.

Och eftersom jag inte är så pk kan jag säga så här, for what it's worth; jag har ju mycket mer respekt för någon som är extremt taning eller smällfet men som är på gymmet och jobbar på det, än för någon som är bara lite smal eller fet och som bara sitter hemma och lamar. Det är viljan som imponerar, inte startutseendet.

Ta tag i detta nu. När du kommer in i det kommer du ångra att du inte gjorde det tidigare. Att du ens postar här visar ju att du har en vilja. Omsätt den till handling.

Lycka till!
+! =)

mjölk-dryck
2009-03-05, 23:36
Jag började gymma i höstas efter att jag kom ut från sjukhuset, 54kg på 185cm. det du :) det största problemet du kommer ha är som sagt ätandet, och utan ätandet kan du tyvärr inte bygga ordentligt. Min inställning har tidigare varit ungefär "jag äter när jag är vrålhungrig och verkligen måste, och så käkar jag godis när jag känner för det. tjockisar brukar äta godis så då är det ju konstigt att jag inte går upp. alltså är det inte mitt eget fel! nice!". UNGEFÄR. Den första tiden ökade aptiten något enormt men efter ett tag började den åter igen dala, tack vare att jag hade bestämt mig för att inte ge upp så är den idag större än någonsin, mamma är orolig :)

Jag tyckte personligen inte det var speciellt roligt de första månaderna men man kommer in i det efter ett tag när man ser resultat och vips blir det kul på riktigt :D lycka till