handdator

Visa fullständig version : Pes Anserinus Bursitis


mks
2009-02-23, 20:12
Jag har ont på insidan av mitt vänstra knä, några centimeter nedanför knäskålen. Jag tycker området verkar stämma med var man har ont om man har Gåsfotsbursit, Pes Anserinus Bursitis.

Jag känner även igen mig i den lista av riskfaktorer man kan hitta tillsammans med diverse beskrivningar av syndromet. Här (http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00335) listas t.ex:

Incorrect training techniques, such as neglecting to stretch, doing excessive hill running and sudden increases in mileage
Tight hamstring muscles
Obesity
An out-turning of the knee or lower leg
Osteoarthritis in the knee


Jag har nyligen ökat min löpningsdos ganska markant, jag stretchar i princip aldrig, jag väger runt 100kg (men jag är 2m lång så jag vägrar kalla mig "obese") och jag har tidigare fått en (om än luddig) knäartrosdiagnos (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=109284).

Nåväl, vad gör man då åt saken? Förutom vila, ispåsar och antiinflammatoriska preparat föreslås "leg stretching and strengthening exercises."

Jag vore evigt tacksam om någon kunde ge mig lite mer specifika tips på vilken typ av övningar och töjningar som kunde vara tillämpbara, alternativt skälla på mig för att jag sysslar med självdiagnos och föreslå att jag uppsöker läkare.

Tack,
-M

Arne Persson
2009-02-23, 20:22
Jag har ont på insidan av mitt vänstra knä, några centimeter nedanför knäskålen. Jag tycker området verkar stämma med var man har ont om man har Gåsfotsbursit, Pes Anserinus Bursitis.

Jag känner även igen mig i den lista av riskfaktorer man kan hitta tillsammans med diverse beskrivningar av syndromet. Här (http://orthoinfo.aaos.org/topic.cfm?topic=A00335) listas t.ex:

Incorrect training techniques, such as neglecting to stretch, doing excessive hill running and sudden increases in mileage
Tight hamstring muscles
Obesity
An out-turning of the knee or lower leg
Osteoarthritis in the knee


Jag har nyligen ökat min löpningsdos ganska markant, jag stretchar i princip aldrig, jag väger runt 100kg (men jag är 2m lång så jag vägrar kalla mig "obese") och jag har tidigare fått en (om än luddig) knäartrosdiagnos (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=109284).

Nåväl, vad gör man då åt saken? Förutom vila, ispåsar och antiinflammatoriska preparat föreslås "leg stretching and strengthening exercises."

Jag vore evigt tacksam om någon kunde ge mig lite mer specifika tips på vilken typ av övningar och töjningar som kunde vara tillämpbara, alternativt skälla på mig för att jag sysslar med självdiagnos och föreslå att jag uppsöker läkare.

Tack,
-M

Jag har en gullig dissektionsbild när jag dissikerade fram Pes anserinus.:)

nyrjoh
2009-02-23, 20:30
Hur gammal är du?

mks
2009-02-23, 20:32
Jag har en gullig dissektionsbild när jag dissikerade fram Pes anserinus.:)

Jag hittade den i en annan tråd när jag sökte, den var gullig men inte helt givande ;)

Hur gammal är du?

Jag är 34 år. Ställde om från kroniskt inaktiv till tränande individ för ca 1,5 år sedan, har fått min beskärda del av skador på köpet.

Arne Persson
2009-02-23, 20:36
Jag hittade den i en annan tråd när jag sökte, den var gullig men inte helt givande ;)



Jag är 34 år. Ställde om från kroniskt inaktiv till tränande individ för ca 1,5 år sedan, har fått min beskärda del av skador på köpet.

Du menar kanske denna? Man ser i alla fall varför man kallar strukturen för "gåsfoten"...:) Skrolla längst ner...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108147&highlight=Pes+anserinus

mks
2009-02-23, 20:41
Du menar kanske denna? Man ser i alla fall varför man kallar strukturen för "gåsfoten"...:) Skrolla längst ner...
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108147&highlight=Pes+anserinus

Precis, I mina ögon skulle det kunna vara en fläskfilé

Arne Persson
2009-02-23, 21:02
Precis, I mina ögon skulle det kunna vara en fläskfilé

Ha ha! Knappast....:D

Tolkia
2009-02-23, 21:07
Det är ju inte utan att jag känner för att föreslå att du börjar stretcha nu, om du inte gjort det tidigare. Framför allt rumpa och utsida lår. En sökning på "löparknä" borde kunna ge stretchövningar att testa. Skor som passar dig och aktiviteten antar jag att du har?

mks
2009-02-23, 21:14
Det är ju inte utan att jag känner för att föreslå att du börjar stretcha nu, om du inte gjort det tidigare. Framför allt rumpa och utsida lår. En sökning på "löparknä" borde kunna ge stretchövningar att testa. Skor som passar dig och aktiviteten antar jag att du har?

Jag har försökt stretcha rumpa efter ett par löppass förra veckan men har jättesvårt att få drag i musklerna. Jag tror inte att jag är särskilt kort där. JAg ska söka och läsa, tack!

Ang skor så har jag lärt mig den hårda vägen, efter stressfrakturer och inflammerad tibialis(?) sena så alternerar jag mellan olika löpbandsutprovade skor och flyttar med mina formgjutna ortpedinlägg. Det verkar fungera för att hålla mina känsliga fotleder i schack.

nyrjoh
2009-02-23, 21:59
Det är ju iaf inte särskilt troligt att du har knäartros.

mks
2009-02-23, 22:27
Jag har försökt stretcha rumpa efter ett par löppass förra veckan men har jättesvårt att få drag i musklerna. Jag tror inte att jag är särskilt kort där. JAg ska söka och läsa, tack!

Gick just och testade en töjning för sätet som jag inte provat förut. Jag lade upp underbenet på köksbänken och höll ca 90 grader i knäleden samtidigt som jag fällde överkroppen framåt. Sträcker i utsida lår och säte.

Jag är märkbart kortare/stelare i vänsterbenet när jag testar den stretchen.

Tolkia
2009-02-23, 22:32
Gick just och testade en töjning för sätet som jag inte provat förut. Jag lade upp underbenet på köksbänken och höll ca 90 grader i knäleden samtidigt som jag fällde överkroppen framåt. Sträcker i utsida lår och säte.

Jag är märkbart kortare/stelare i vänsterbenet när jag testar den stretchen.
Den där har jag använt för liknande problem; jag tyckte den funkade bra (dock gillar inte höften att jag gör den riktigt hur mycket som helst, jag vet inte om det har med övningen att göra eller med att jag har en vek höft i största allmänhet).

mks
2009-02-23, 22:38
Det är ju iaf inte särskilt troligt att du har knäartros.

Nej det är jag inte särskilt orolig för. Frågan är om jag har något allvarligt fel alls på mina knän, lite öm måste man ju få vara när man efter jullov och sjukdomsuppehåll går igång med löpning igen samtidigt som man upprätthåller ett styrkeschema med 3 pass per vecka.

Jag får erkänna att jag har tränat mer baksida lår än någonsin tidigare under de senaste två veckorna. Jag är förhållandevis stark i sittande bencurl och blir lätt lite viktkåt i just den övningen. Jag ska vara lite försiktig med benträningen och stretcha under veckan så får vi se vartåt det barkar.

mks
2009-02-24, 21:10
24 timmar vila gjorde att smärtan försvann, men 5km jogg gjorde den klart värre igen. Nu är det ispåse och ingen löpning förrän nästa vecka som gäller.

Tolkia
2009-02-24, 21:26
24 timmar vila gjorde att smärtan försvann, men 5km jogg gjorde den klart värre igen. Nu är det ispåse, stretching och ingen löpning förrän nästa vecka som gäller.
En liten rättning. ;)

mks
2009-02-24, 21:48
En liten rättning. ;)

Tack =)

Jag stretchade riktigt duktigt efter dagens jogg, tror jag ska cykla mig varm i benen och stretcha efter morgondagens styrketräning också.

mks
2009-02-25, 13:51
Gårdagens joggpass ter sig nu osedvanligt korkat då smärtan inte avtagit det minsta över natten. Jag har googlat lite efter åtgärder/rehab och NSAID dyker naturligtvis upp här och var bland tipsen. Jag har Voltaren gel hemma, men jag ställer mig frågande till om utvärtes smörja kan leta sig in till en slemsäck under hud, fett och inte minst senor/muskelfäste. Jag gillar dock principen att behandla lokalt i stället för att medicinera hela min organism.

Panelutlåntande?