handdator

Visa fullständig version : Kcal per dag?


raimon100
2009-02-23, 20:02
Till den eviga fråga, hur mycket/många kalorier ska man äta per dag om man vill ligga så lite plus som möjligt för att ändå ligga på plus, men utan att ligga på för mycket överskott så att massa onödigt fett börjar bildas?
Jag tränar gym 3 gånger i veckan och fotboll tre gånger i veckan och jobbar i produktionen på ett företag, dvs jag rör mig ganska mkt som så många andra på detta forum, hur mycket kalorier per dag bör vi få i oss vid "Deff", alternativ normalt för att bygga?

MVH

King Grub
2009-02-23, 20:37
Du ger överhuvudtaget inte tillräckligt med information för att någon skall kunna svara på den frågan. En 70-kiloskille har inte samma energibehov som en 100-kilos, t ex.

Pellegris
2009-02-23, 20:53
Till den eviga fråga, hur mycket/många kalorier ska man äta per dag om man vill ligga så lite plus som möjligt för att ändå ligga på plus, men utan att ligga på för mycket överskott så att massa onödigt fett börjar bildas?
Jag tränar gym 3 gånger i veckan och fotboll tre gånger i veckan och jobbar i produktionen på ett företag, dvs jag rör mig ganska mkt som så många andra på detta forum, hur mycket kalorier per dag bör vi få i oss vid "Deff", alternativ normalt för att bygga?

MVH

För det första. Om du ska ha någon nytta av den informationen så förutsätter det att du lägger ner tid på att räkna all mat du stoppar i dej. Och min intuition säger att du inte kommer att göra detta? Så, kika på vågen varje morgon om du går upp eller ner i vikt. Funkar bra för mej.

För det andra. Om det är en evig fråga, har du då inte fått det besvarat ett evigt antal gånger?

Här har du annars en kalkyl som du kan räkna ut sån cirka hur mycket du gör dej av med under en dag.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

raimon100
2009-02-23, 21:20
Om sanningen ska fram så räknar jag faktiskt så gott som allting jag stoppar i mig. Ligger på runt 2000-2300 kcal per dag och sedan tränar jag de flesta dagar. Vet dock inte hur mkt jag förlorar i kalorier när jag tränar fotboll eller gym. Jag väger 70 kg och är 174 lång och tro det eller ej gått upp ett kg under tiden jag räknat kalorier (2 veckor).
MVH

raimon100
2009-02-24, 17:21
Edit: Kan detta bero på att jag äter "fel" saker?

King Grub
2009-02-24, 17:26
Nej, äter du mer än du gör av med går du upp i vikt. Det faktum att du inte går upp, visar, att du inte äter mer än du gör av med.

austria
2009-02-25, 14:02
Jag kollar på den här sidan när jag vill få en ungefärlig uppgift på hur mycket kcal jag gör av med på en dag: http://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm

Tycker spontant att 2000-2300 kcal per dag låter väldigt lite. Jag tränar ungefär som dig (är 33 år, 178 cm. och väger 74 kg.) men stoppar ungefär i mig 3000 kcal per dag. Jag ligger stadigt på mina kilon, så jag tror att det är lagom för mig.

saab900
2009-02-25, 14:39
Du kan inte ens kolla på det framräknade energibehovet. Det basala behovet ksnke stämmer någorlunda, men aktivitetsfaktorn varierar så mycket från dag till dag at det blir mycket svårt att göra mer än en mycket grov uppskattning om genomsnittsbehovet. Vågen är det enda säkra. Väg dig under liknande förutsättningar varje vecka och försök ligga på en lagom takt uppåt i vikt, t ex 0,5/vecka eller 0,5kg/två veckor.

greken2000
2009-02-25, 15:00
vad bör jag har för aktivitets faktor om vi säger att jag rör på mig lika mycket som genomsnittet + styrketränar?

prOtotype
2009-02-25, 15:36
För det första. Om du ska ha någon nytta av den informationen så förutsätter det att du lägger ner tid på att räkna all mat du stoppar i dej. Och min intuition säger att du inte kommer att göra detta? Så, kika på vågen varje morgon om du går upp eller ner i vikt. Funkar bra för mej.

För det andra. Om det är en evig fråga, har du då inte fått det besvarat ett evigt antal gånger?

Här har du annars en kalkyl som du kan räkna ut sån cirka hur mycket du gör dej av med under en dag.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

Jag kollar på den här sidan när jag vill få en ungefärlig uppgift på hur mycket kcal jag gör av med på en dag: http://www.muscles.se/bmr/bmr-kalkylator.htm




Den övre metoden placerar mig på 2246kcal om dagen stillasittande medans länken placerar mig på 2910 stillasittandes.

Om jag lägger på träningen är det (vid 1.6 i aktivitet) så blir det ca 3kkcal i övre och länken säger 3390kcal.

Vilken ska man lita på?

Det här kan iofs förklara varför jag inte lyckas gå upp i vikt, jag har trott att jag har varit runt 2500kcal och 3k när jag tränar, jag behöver ytterligare 500kcal om dagen....

austria
2009-02-25, 15:42
Den övre metoden placerar mig på 2246kcal om dagen stillasittande medans länken placerar mig på 2910 stillasittandes.

Om jag lägger på träningen är det (vid 1.6 i aktivitet) så blir det ca 3kkcal i övre och länken säger 3390kcal.

Vilken ska man lita på?

Det här kan iofs förklara varför jag inte lyckas gå upp i vikt, jag har trott att jag har varit runt 2500kcal och 3k när jag tränar, jag behöver ytterligare 500kcal om dagen....

Man kan nog inte lite blint på någon utav dom, men det kan vara en indikation på vad du ungefär gör av med. Sen får du försöka bilda dig en egen uppfattning hur mycket du gör av med på en dag eller vecka.

prOtotype
2009-02-25, 16:02
Man kan nog inte lite blint på någon utav dom, men det kan vara en indikation på vad du ungefär gör av med. Sen får du försöka bilda dig en egen uppfattning hur mycket du gör av med på en dag eller vecka.

Hur ska man egentligen börja med det när man äter lunch ute varje dag? Det kan ju variera sjukligt mycket beroende på vart man äter och rätterna.
Finns det någon form av standardformulär eller liknande som man kan använda och välja rätt och sen säga om den var mager eller fet tillagad för att få ett ca värde

raimon100
2009-02-25, 17:14
För det första. Om du ska ha någon nytta av den informationen så förutsätter det att du lägger ner tid på att räkna all mat du stoppar i dej. Och min intuition säger att du inte kommer att göra detta? Så, kika på vågen varje morgon om du går upp eller ner i vikt. Funkar bra för mej.

För det andra. Om det är en evig fråga, har du då inte fått det besvarat ett evigt antal gånger?

Här har du annars en kalkyl som du kan räkna ut sån cirka hur mycket du gör dej av med under en dag.

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren

Jag tränar gym 3 dagar i veckan och fotboll 3 dagar i veckan, jag lägger mig på 1.7 på den här uträkningen, kanske lite för högt (?), och då blir det 3160 kcal. Skulle man kunna säga att en rejäl bulk respektive deff skulle ligga på 4000 kcal, på bulken, och 2000 kcal, på deffen?

Med den här andra metoden (länken) så fick jag 3800 kcal men den känns ganska vag, vad är skillnanden på aktiv vardag och mkt aktivvardag och menas det per dag med det man gör eller i veckan?

Ska kanske sägas att jag jobbar i produktionen på ett företag så jag rör mig hela dagarna och det är inte många minuter i rad jag sitter stilla.

MVH
:)