handdator

Visa fullständig version : HIIT i praktiken?


Slartibartfast
2009-02-23, 14:40
Vad är det egentligen som är grejen med HIIT? ska man försöka hålla medelpulsen så hög som möjligt under hela passet, och även t.ex. jogga mellan sprinterna, eller ska man försöka maximera skillanden mellan intervallerna, alltså dra på för fullt och sedan vila stående/sittande?

Guddi
2009-02-23, 14:57
Vad är målet med din träning? Varför kör du HIIT? Om det är höjning av VO2max så är det så hög puls som möjligt så länge som möjligt som gäller. Normalt brukar det innebära att man arbetar 15-30 sek på den intensitet som motsvara 100 % av ens VO2max och därefter vilar 15-30 sek men det beror lite på träningsnivå och hur man mår för dagen.

I studier brukar man oftast bara köra påvarandra efterföljande wingatetester vilket är 30 sekunder max på en ergometercykel följt av 30 sekunders full vila. Finns även många studier där man kör upp till 3-4 minuters vila mellan intervallerna.

Allting beror sagt på dina mål.

Slartibartfast
2009-02-23, 15:01
Ok. Mitt mål är att få så bra kondition som möjligt med så liten tidsåtgång som möjligt. Samt att förbättra insulinkänsligheten.

Jag brukar köra 5 min uppvärmingsjogg och sen 15 minuter av enminutsintervaller (sprint/gång). Låter det vettigt?

WHITEFOLKS
2009-02-23, 15:04
För löpning brukar det KÄNNAS bättre för mig att jogga riktigt långsamt snarare än gå. Håller igång rätt muskler bättre på nåt sätt.

Xealswe
2009-02-23, 15:25
Finns ett sjukt tufft sätt att köra HIIT på som jag börjat med för 4-5 veckor sedan. Börja i ett långsamt tempo och öka gradvis för varje minut, sen går du ner igen till joggning och fortsätter uppåt

Nu kommer det annorlunda. På det andra passet börjar du tungt och går istället ned i intensitet för varje minut tills du når joggning, sen upp igen och börja om, dvs tvärtom från det första passet. Om höjning av VO2 max kommer av att bibehålla pulsen så högt som möjligt så länge som möjligt är detta extremt

agazza
2009-02-23, 15:28
Jag springer allt vad jag kan uppför en brant backe tills jag inte orkar stå, sen tar jag mig ner igen, och repeterar. Detta ger även bra vader, tror jag.

Barca
2009-02-23, 15:36
Vad är det egentligen som är grejen med HIIT? ska man försöka hålla medelpulsen så hög som möjligt under hela passet, och även t.ex. jogga mellan sprinterna, eller ska man försöka maximera skillanden mellan intervallerna, alltså dra på för fullt och sedan vila stående/sittande?

Grejen med intervallträning är ju främst att du ska orka hålla en väldigt hög puls när du väl arbetar. Och när du vilar så ska du vara såpass fräsch till nästa "arbetsomgång" att du återigen lyckas få upp pulsen så högt som möjligt.

Sen tycker jag inte att du ska "stå still" när du vilar, utan försök åtminstone gå i någorlunda rask takt som vila. Detta för att lättare få bort mjölksyran/slaggprodukterna i benen. Om du har lagt märke till hur löpare gör så joggar de alltid ett extra varv när de har kommit i mål. Dels för att ta emot alla hyllningar, men även för att få bort slaggprodukterna, som sagt :)

Guddi
2009-02-23, 15:57
Ok. Mitt mål är att få så bra kondition som möjligt med så liten tidsåtgång som möjligt. Samt att förbättra insulinkänsligheten.

Jag brukar köra 5 min uppvärmingsjogg och sen 15 minuter av enminutsintervaller (sprint/gång). Låter det vettigt?För att få så bra kondition som möjligt så kanske följande artikel är till hjälp (om du har tillgång), Time at or near VO2max during continuous and intermittent running. A review with special reference to considerations for the optimisation of training protocols to elicit the longest time at or near VO2max
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16596093

Den säger i princip det jag tog upp i mitt förra inlägg, 15-30 sek arbete med 15-30 sek i form utav väldigt lugn jogging.

Om du vill få det på så kort tid som möjligt så hänger det ju på hur kort tid du är beredd att lägga ner. Upplägget ovan är för dom som vill ligga så lång tid som möjligt nära VO2max. Om den tiden blir för lång för dig så kan du ju höja intensiteten lite ytterligare för att bränna ytterligare med glukos och kanske även få lite bättre effekt på VO2max sett till tidsåtgången.

WHITEFOLKS
2009-02-23, 16:32
30/30 intervaller på 100% kan nog knäcka en rätt bra på 15 minuter :D