handdator

Visa fullständig version : Posten - Hur lång tid skall det behöva ta?


mangs
2009-02-23, 13:01
Jag är inte den förste och sannolikt inte den siste som beklagar sig över Postens leveranser.

Hur kommer det sig att ett paket som skeppats iväg 30 mil ifrån där jag bor i Torsdags morse ännu inte nått mitt utlämningsställe. Jag beställde en grej lite halvakut sådär i Torsdags morse och valde express-alternativet då jag gärna ville ha grejen i fredags. Företaget som jag beställde av packade ordern och skickade iväg den direkt. Kollade Kolli-IDt på Postens hemsida och redan 40 minuter efter det att jag lämnat min order så fanns paketet i postens förvar. Efter detta har det alltså gått ca 100 timmar och paketet är ännu inte framme. Jag hade rimligtvis kunnat springa/cykla dit och hämtat paketet fortare.

har även ett annat paket från Luleå (många mil bort) som jag väntat ännu längre på. Är det bara jag eller borde inte deras leveranser gå snabbare än så här? Det är ju inte precis som jag bor mitt ute i vildmarken heller utan i närheten av en av våra större städer...

Nitrometan
2009-02-23, 13:17
Det finns vissa statliga myndigheter (tänk Säpo) som måste öppna och gå igenom dina paket. De jobbar inte så snabbt.




Eller också gillar inte posten dig.

mangs
2009-02-23, 13:22
Ja, det måste nog vara så. I dagens Tradera-samhälle skickas det säkert fler och fler paket över land och rike vilket kanske gör att de är underbemannade, å andra sidan borde det även få motsatt effekt då Posten har mer att göra så borde transporterna gå oftare.

Personligen tvättar jag ytterst sällan en maskin tvätt med bara ett fåtal plagg utan jag väntar tills jag kan fylla en maskin.

Om man har ett inlämningsställe som normalt sett får 10 paket om dagen kanske de bara levereras därifrån en gång varannan dag eller så men om de istället får 100 oaket om dagen borde ju leverensen gå oftare. Det kanske är där problemet ligger, att inte resurserna finns där för efterfrågan.

JJ
2009-02-23, 13:28
Kollar du på postens hemsida eller? Den kan vara seg att uppdatera.

mangs
2009-02-23, 13:30
Ja, det måste nog vara så. I dagens Tradera-samhälle skickas det säkert fler och fler paket över land och rike vilket kanske gör att de är underbemannade, å andra sidan borde det även få motsatt effekt då Posten har mer att göra så borde transporterna gå oftare.

Personligen tvättar jag ytterst sällan en maskin tvätt med bara ett fåtal plagg utan jag väntar tills jag kan fylla en maskin.

Om man har ett inlämningsställe som normalt sett får 10 paket om dagen kanske de bara levereras därifrån en gång varannan dag eller så men om de istället får 100 oaket om dagen borde ju leverensen gå oftare. Det kanske är där problemet ligger, att inte resurserna finns där för efterfrågan.

Kurash
2009-02-23, 13:35
Är du säker på att den fanns i postens förvar 40 minuter senare? Det låter högst otroligt. Det va inte så att du la din order, deras system genererade en fil till pacsofts orderkoppling som automatiskt laddas upp och skriver ut en adressbärare? Man får då tillbaka en kollinummerfil som antagligen också läses in i deras system automatiskt så du kan få ditt kollinummer. När man söker på det står det "posten har mottagit förhandsinformation". Paketet har dock inte lämnat företaget.

Mental
2009-02-23, 15:59
Buda det i stället då? Jetpack kör direktbud, kostar en arm och ett ben, men fort går det (oftast) Annars kanske DHL eller bussgods kan vara ett alternativ. Folk som klagar på posten tycks få för sig att det är enda alternativet som finns. När jag jobbade i Stockholm skickade vi mycket saker med budfirmor och ibland med taxi när det var riktigt brådis.

M|cke
2009-02-23, 16:19
Normalt brukar det fungera, vi skickar rätt många paket i veckan.
Dock suger postens system, kan uppdateras långt efter. Ibland dagen efter.

Annars är det väl säpo som kontrollerar paketen med tanke på vad som hände sist du fick ett paket....

Ignatius72
2009-02-23, 16:22
vad har du beställt?

mangs
2009-02-23, 16:33
Det ena paketet är från en privatperson (det från Luleå) och han skeppade verkligen paketet senaste onsdagen. I det andra fallet var det parfym från ett företag.

Det är inga skumma grejor men som ni säger så har säkert SÄPO ögonen öppna nu med tanke på vad som hände senast.

Brooklyn
2009-02-23, 16:38
Det ena paketet är från en privatperson (det från Luleå) och han skeppade verkligen paketet senaste onsdagen. I det andra fallet var det parfym från ett företag.

Det är inga skumma grejor men som ni säger så har säkert SÄPO ögonen öppna nu med tanke på vad som hände senast.

vad hände senast?:confused:

mangs
2009-02-23, 16:38
Här är förövrigt de meddelanden jag fått om jag kollar postens hemsida:

18 feb kl 11:46 ICA Supermarket , Posten har tagit emot försändelsen
18 feb kl 19:14 Luleå, Sorterad
19 feb kl 07:31 Posten, Brevavisering har skickats till mottagaren

andra paketet:
20 feb kl 18:06 Göteborg, Sorterad
19 feb kl 09:56 Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen


Här är det nog rätt att det var just förhandsinformationen som lurade mig. Intressant det där med brevavisering som tydligen skickades morgonen den 19e, har ännu inte sett någon rök av vare sig avi eller paket. Dessutom är detta paket rätt viktigt och värdefullt så jag får hoppas att det kommer fram i en del.

mangs
2009-02-23, 16:39
vad hände senast?:confused:

Detta (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=119328)

hahavaffan
2009-02-23, 16:44
Ring och skrik på Postidioterna. Det brukar jag göra. Senast när pappa beställt sig en TV från HBB typ. Beställdes en måndagmorgon, och samma dag packades den och lämnades över till Postidioterna, som sen satt på den ända tills fredagen då jag ringde och undrade var i heeeeelveeeeetet TVn blev av, då den i tre dagar hade befunnit sig på samma ställe (Malmö nånting). Jag får som svar att jag kan boka utkörning och få den redan inom 3h. Underbart! Men att man själv ska behöva ringa till Postidioterna för att det ska hända är bedrövligt. Exakt samma sak upprepades sen när jag beställde min TV från Webhallen. Men då väntade jag en dag mindre innan jag ringde dom och fick den utkörd bara timmar efter samtalet. Dock ingick ju då utkörning.

En annan gång när utkörning inte ingick, och Postidioterna hade haft ett paket på samma ställe i en hel vecka, så fick jag det utkört med PEX eller vad det heter, Posten Express typ, utan kostnad, bara för att jag ringde och var arg.

Nitrometan
2009-02-23, 16:47
Det finns vissa statliga myndigheter (tänk Säpo) som måste öppna och gå igenom dina paket. De jobbar inte så snabbt.


Annars är det väl säpo som kontrollerar paketen med tanke på vad som hände sist du fick ett paket....

Det är inga skumma grejor men som ni säger så har säkert SÄPO ögonen öppna nu med tanke på vad som hände senast.



Ja, du ser...

Inga fler paket för dig.

Motorbreath
2009-02-23, 17:11
Jag säger bara Ånge

Kebab-Arne
2009-02-23, 18:05
Min erfarenhet säger dock att Posten har bättre rykte än Schenker, DHL mfl.

Posten kör ju paket/post till områden som de går med förlust på. Knappast något DHL skulle göra men sen är de inte ägda av staten heller.

Samt bor du på landet kan det ta längre tid att få paket då det blir en extra utkörningssträcka (no shit!).

PowPow
2009-02-23, 18:12
Vad är det för någon express-tjänst du valt? Mig vetgerligen finns det inga expresstjänster för privatpersoner på paketsidan?

Angående schenker, dhl m.m. så ligger posten ständigt över dem när det kommer till kvalitet (edit: på privatsidan vet jag inte faktiskt). Men posten är också väldigt hårda på att avsändaren har gjort rätt. Vilket inte alltid är fallet. Har jobbat en del som chaufför och mött många förargade kunder som börjat spy galla. Fast när man sen tar sig tid och utreder det så är det så gott som alltid hos avsändaren eller mottagaren felet har legat. Men inte alltid såklart.

Klassiska i första posten är ju typexemplet. "Det skickiades för 100 timmar sedan!". Sen visare det sig att det legat hos avsändaren i 40 timmar, det varit helg i 48 timmar och avsändaren har skickat det som företagspaket trots att det är till en privatperson :D (inte i detta fallet kanske).

rQx
2009-02-23, 18:54
Skicka aldrig express.. det går snabbare vanligt.

PowPow
2009-02-23, 20:02
Vadå express?

mangs
2009-02-23, 20:35
Jadu säg det. Normala frakttiden sades vara 2-3 dagar men för en del pengar extra skulle det levereras inom 1-2 dagar. Nu fick jag mitt paket först ikväll enligt avin men fortfarande har postens hemsida inte uppdaterats. Vilket skämt det är. Nu får jag hämta ut paketet imorgon istället.

Tack alla som hjälpt till i denna tråden!

rQx
2009-02-23, 21:00
Vadå express?

Snabbare än vanligt? Av egen erfarenhet så brukar vanliga försändelser alltid komma i tid men när man ska ha det snabbt och inte litar på de vanliga utan tar express. Då jävlar kommer det inte.

PowPow
2009-02-23, 21:04
Snabbare än vanligt? Av egen erfarenhet så brukar vanliga försändelser alltid komma i tid men när man ska ha det snabbt och inte litar på de vanliga utan tar express. Då jävlar kommer det inte.

Men vilken express-tjänst är det ni snackar om? Jag är ganska övertygad om att det inte finns några expresstjänster på paketsidan till privatpersoner.

Då väljer kanske många att välja någon av företagspakettjänsterna, även om det är till en privatperson. Och då blir det inte bra :D

hahavaffan
2009-02-23, 21:15
Men vilken express-tjänst är det ni snackar om? Jag är ganska övertygad om att det inte finns några expresstjänster på paketsidan till privatpersoner.

Då väljer kanske många att välja någon av företagspakettjänsterna, även om det är till en privatperson. Och då blir det inte bra :DPrecis. Och dessutom så är expresstjänsten på brev iaf garanterat snabbare än vanlig A- eller B-post.

rQx
2009-02-23, 22:15
Ja, jag pratar iofs om express tillföretag ja. De få gånger vi beställer express så är det inte ovanligt att det kommer senare.

PowPow
2009-02-23, 22:40
Ja, jag pratar iofs om express tillföretag ja. De få gånger vi beställer express så är det inte ovanligt att det kommer senare.

MKey. Enda gångerna jag kommit i kontakt med det är när företagen inte varit där. Får sakerna skickade som exempelvis 09:00 paket, och kommer till kontoret någon gång efter 08:00. Då är risken ganska stor att posten redan har varit där och sökt dem ju. Annars ska nog frakten vara gratis, tror jag.

skans
2009-02-24, 00:37
MKey. Enda gångerna jag kommit i kontakt med det är när företagen inte varit där. Får sakerna skickade som exempelvis 09:00 paket, och kommer till kontoret någon gång efter 08:00. Då är risken ganska stor att posten redan har varit där och sökt dem ju. Annars ska nog frakten vara gratis, tror jag.

Jepp, så är det. ( eller ja va det för ett par år sedan när jag jobbade med det )

mangs
2009-02-24, 22:03
Jaha, var ner på posten i eftermiddags och ena paktet (det från 30mils avstånd och express-leverans) hade behagat komma. Det andra paktet där jag fått en brev-avi där det klart och tydligt står att jag kunde hämta paketet redan igår eftermiddag har tydligen försvunnit. Densanaste infon de har är att paketet är sorterat i Luleå för snart en vecka senda. Detta är väldigt oroväckande då innehållet i paketet är värt ett antal 1000 kronor. Som jag förstår det täcker bara posten upp till 150kr/kg om de slarvar bort paket vilket ju låter jävligt dumt.

Jag har bett avsändaren göra en reklamation så vi får se vad som händer. Jag kan säga att mitt förtroende för posten är mycket och hur de har hanterat detta är vedervärdigt. varför skicka ut en breavi när paktet troligtvis inte ens är skickat? Dessutom, har de en massa kleptomaner som jobbar hos dem eller är de bara klåpare av standardformat som inte kan tyda en adresslapp? Jag hoppas fan jag får reda på mer information för annars spricker jag.

skans
2009-02-24, 22:28
Tråkigt att det har blivit så mycket strul. Det finns svinn överallt även på posten.
Men statiskt så ska posten vara säkrare än t.ex. Schenker och DHL.

Din brevavi skapas när paketet blev registrerat hos ditt lokala kontor. Möjligheten finns att paketet scannades in
samtidigt som flera andra paket på avsändarens kontor men när de väl lastades så "försvann"
ditt paket. Väl framme på ditt kontor registreras informationen från chaufförens handdator,
då tror datorn att ditt paket har kommit utan att någon har kontrollerat om paketet verkligen finns där.
Avin delas sedan ut som vilket brev som helst av din brevbärare, tråkigt när sånt här händer och det är tyvärr ofta svårt att se var paketet har "försvunnit".

mangs
2009-02-24, 23:36
Tror du att paketet är borta? Ett paket kan ju inte bara få fötter av sig själv utan troligtvis är det någon som norpat det på vägen. Borde inte chauffören ställas till svars? Någon har ju i alla fall gjort helt fel oavsett om de skeppat paketet till Indien eller om någon har svårt för att skilja andras saker från sina egna. Det känns lite som om denna sagan inte kommer ha ett lyckligt slut.

Troligtvis kommer jag inte se röken av mina pengar heller men killen som sålde varan till mig har varit ytterst hjälpsam så här långt och verkar lika förtvivlad som jag.