handdator

Visa fullständig version : Viktminskning uteblir?


Cinder
2009-02-23, 09:46
Hallå gott folk!

Jag har bestämt mig för att gå ner i vikt från mina nuvarande ca 82kg till 72kg (är 178 lång förresten), där jag låg för ett och ett halvt år sen. Det jag gjorde på den tiden var att jag jobbade, och cyklade då till jobbet varje dag vilket gav mig 50 minuters cykling per arbetsdag, inte så illa alltså. Numera studerar jag och har inte möjligheten till den "vardagsmotionen", utan springer på löpband och lite sånt.

Under tiden jag jobbade käkade jag mest pastasallad som jag köpte från ica, eftersom det var enkelt att ha med sig, nyttig och gott, och dessutom billigt. Så det har jag provat köra nu också, så den gångna veckan har jag käkat det till lunch nästan varje dag. Till frukost äter jag en drink som jag blandar på en banan, ca 2dl havregryn, ett ägg, en msk linfröolja för omega-3 intag, lite oboypulver eller annat för smaken, och så mjölk för att göra det drickbart.

Med andra ord så har jag försökt kopiera förhållandena jag hade för när jag gick ner nästan 10kg i vikt för ett och ett halvt år sen, men jag verkar inte lyckas lika bra nu. Har dock bara kört en vecka, och inte märkt någon viktminskning alls, men det är kanske för tidigt att säga?

Någon som har några direkta kommentarer på min metod, om jag tränar för lite (tänker mig att ca 4 löppass i veckan torde räcka?), äter fel eller för mycket? Hoppas någon kan hjälpa mig att droppa mina onödiga kilon! :)

Toby Asp
2009-02-23, 10:05
Ja går du inte ner i vikt så är det bara att öka på fysiska aktiviteten och/eller minska på kaloriintaget tills du gör det.

Och du, det där ägget i drinken (som jag antar är rått), skippa det.

Cinder
2009-02-23, 10:07
Och du, det där ägget i drinken (som jag antar är rått), skippa det.

Mycket fett i det eller? Alltid haft för mig att råa ägg är proteinrika...?

Eddie Vedder
2009-02-23, 10:10
Mycket fett i det eller? Alltid haft för mig att råa ägg är proteinrika...?

Fettmängden är densamma. Dock är proteinupptaget mycket sämre och överhuvudtaget är rått ägg ett sämre val jämfört med tillagat:

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

joko
2009-02-23, 10:18
Ja det är för tidigt att förvänta dig märkbara resultat efter en vecka.

KaptenKnäsvag
2009-02-23, 10:34
Fettmängden är densamma. Dock är proteinupptaget mycket sämre och överhuvudtaget är rått ägg ett sämre val jämfört med tillagat:

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

När man talar om ett ägg är väl proteinmängden försumbar, men är upptaget av nyttigheterna i gulan lika bra, dvs fetter, vitaminer, etc? Och är det värt risken att få ett kontaminerat ägg?

Jag äter aldrig råa ägg och planer heller inte att börja, men svaren på dessa frågor kan ligga i trådskaparens intresse.

Lillputten
2009-02-23, 11:08
Det är väl fortfarande bättre med ett ägg än inget ägg alls? Även om risken för att få salmonella blir större om det inte är tillagat. Och som svar på frågan är det för tidigt att märka resultat. Tänk på att du måste alltid ligga på kcal- om du vill gå ner i vikt! :)

Cinder
2009-02-23, 11:52
Jo jag vet att jag ska ligga på minussidan, men hur räknar jag ut att jag är det?

Toby Asp
2009-02-23, 12:13
Har man så bråttom i sitt liv att man inte har tid att tillaga sina ägg kanske man ska se över sina prioriteringar.

Jo jag vet att jag ska ligga på minussidan, men hur räknar jag ut att jag är det?

Kolla gärna: http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/ http://traningslara.se/blogg/viktnedgang-del-i-introduktion/ http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=27177 http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=21223

Cinder
2009-02-23, 12:41
Räknade i det där excelbladet att jag är uppe i ca 1800-1900 kcal redan efter lunch, och mitt dagsbehov enligt den där formeln i en av länkarna du hänvisade till var 2220kcal (utan träning). Det är ju lite oroande att nästan hela middagen man äter är utöver dagsbehovet?

Frukosten ligger på 1000kcal lunchen på 850kcal, ska jag minska på båda, eller hur ska jag göra? Både frukost och lunch i det här fallet är ju nyttigt sammansatta måltider. Dock vet jag inte exakt värdena för pastasalladen, för det står inte på förpackningen hur mycket energi det är i, men kring 900kcal? Känns ju som att nånstans är det löjligt mycket kalorier?

Cinder
2009-02-23, 12:47
Har ni förresten några tips på hur man kan äta om man, som jag vill gå ner i vikt hyfsat fort under en tid? Hoppas väl på att gå ner de 10kg på 2-3 månader. Kan ju inte vara omöjligt, gick ju ner 4kg på en vecka i lumpen under övning, men det var ju lite mer fysiskt aktivt då ;)

tigerofsweden
2009-02-23, 13:06
Har ni förresten några tips på hur man kan äta om man, som jag vill gå ner i vikt hyfsat fort under en tid?

Ät mindre eller/och motionera mer, det är simpelt :)

Eddie Vedder
2009-02-23, 13:23
När man talar om ett ägg är väl proteinmängden försumbar, men är upptaget av nyttigheterna i gulan lika bra, dvs fetter, vitaminer, etc? Och är det värt risken att få ett kontaminerat ägg?


Det jag känner till angående näringsupptag från råa ägg kontra tillagade har jag tagit upp där. Jag vet inget mer än det jag skrivit. Det är som sagt biotinupptaget som hämmas utöver proteinet.

Risken att bli sjuk är minimal men jag förstår fortfarande inte varför man skulle välja ett dåligt val framför ett bra val. Sjukdomsrisk eller ej.

Andreas Guiance
2009-02-23, 14:13
Kan ju inte vara omöjligt, gick ju ner 4kg på en vecka i lumpen under övning, men det var ju lite mer fysiskt aktivt då ;)

Det var knappast 4 kg fett. Äter man väldigt lite en vecka tappar man mycket vätska och har mindre mat i magen. Samt naturligtvis en del fett och muskler.

villefille
2009-02-23, 18:01
Jag skulle se över maten lite, den där salladen är mindre nyttig än du tror och 2dl havregryn + banan är inte så energisnålt.

När jag deffar kör jag en 'stor' frukost = havregrynsgröt (1dl gryn) och två kokta ägg, sedan till lunch kanske en sallad på en halv burk bönor en halv burk tonfisk och lite hackad rödlök. Det blir lite likt det du äter fast enligt min uppfattning bättre näringsmässigt.

Cinder
2009-02-23, 20:02
Jag skulle se över maten lite, den där salladen är mindre nyttig än du tror och 2dl havregryn + banan är inte så energisnålt.

När jag deffar kör jag en 'stor' frukost = havregrynsgröt (1dl gryn) och två kokta ägg, sedan till lunch kanske en sallad på en halv burk bönor en halv burk tonfisk och lite hackad rödlök. Det blir lite likt det du äter fast enligt min uppfattning bättre näringsmässigt.

Jag tror att jag råkade överdriva värdena på maten när jag körde excelkalkylen, jag har ju i 2dl havregryn i frukosten, men det motsvarar inte 200g tror jag, kanske närmare 50-75? I skenet av det så hamnar totala kalori-intaget mycket längre ner, typ 1400kcal innan middag. Pastasalladen har jag svårt för att tro att den inte är nyttig, det är pasta, kyckling, tomat och sallad i den, med någon olja, och (det som skulle vara dåligt då:) dressing, vilken man iofs kan skippa om man vill.

Däremot måste man ju passa sig så att man inte underskattar det man äter, jag tror att jag ska skaffa en köksvåg, så att jag kan kolla lite mer exakt var jag ligger energimässigt i maten.

Cinder
2009-02-23, 20:04
Hade förresten för mig att tonfisk med lätt (fettfri?) majonnäs och ris ska vara en riktigt bra 'deff'-måltid? Eller minns jag fel?

Brian The Family Dog
2009-02-23, 20:08
Hade förresten för mig att tonfisk med lätt (fettfri?) majonnäs och ris ska vara en riktigt bra 'deff'-måltid? Eller minns jag fel?

Är en utmärkt måltid under deff, men om det är tonfisk i vatten så rekommenderar jag att du kompletterar med någon bra fettkälla :thumbup:

Cinder
2009-02-23, 20:09
Det ska alltså vara i olja då, eller vad finns det för andra? Minnet sviker just nu.

Brian The Family Dog
2009-02-23, 20:12
Det ska alltså vara i olja då, eller vad finns det för andra? Minnet sviker just nu.

http://www.abba.se/produkter/fiskbullar_tonfisk/tonfisk/

Lyxmärket :D

Eddie Vedder
2009-02-23, 20:56
Det ska alltså vara i olja då, eller vad finns det för andra? Minnet sviker just nu.

Nej då är det nog ett bättre val att köpa tonfisk i vatten och komplettera med någon annan fettkälla som sagt. Någon god sås t.ex. Välj en majonnäs med fett istället, det är ju en kanonbra fettkälla. Mycket bättre än solrosoljan som i regel finns i tonfiskburkarna.

burtan
2009-02-24, 13:39
Jag tror att jag råkade överdriva värdena på maten när jag körde excelkalkylen, jag har ju i 2dl havregryn i frukosten, men det motsvarar inte 200g tror jag, kanske närmare 50-75? I skenet av det så hamnar totala kalori-intaget mycket längre ner, typ 1400kcal innan middag. Pastasalladen har jag svårt för att tro att den inte är nyttig, det är pasta, kyckling, tomat och sallad i den, med någon olja, och (det som skulle vara dåligt då:) dressing, vilken man iofs kan skippa om man vill.

Däremot måste man ju passa sig så att man inte underskattar det man äter, jag tror att jag ska skaffa en köksvåg, så att jag kan kolla lite mer exakt var jag ligger energimässigt i maten.

Pastasalladen är säkert nyttig men det är ganska mycket energi i pasta.

Mvh Andreas.

Cinder
2009-02-26, 07:42
Har ni några andra tips på bra måltider att inta under 'deff'? Gärna något som är enkelt att tillaga, eftersom jag inte tycker det är särskilt kul att laga mat. Men ge tips på vad som helst som är bra o gott ;)

Eddie Vedder
2009-02-26, 08:25
Har ni några andra tips på bra måltider att inta under 'deff'? Gärna något som är enkelt att tillaga, eftersom jag inte tycker det är särskilt kul att laga mat. Men ge tips på vad som helst som är bra o gott ;)

Snabbmakaroner är enkelt. Med en burk makrill i tomatsås t.ex. Koka upp en portion broccoli till det och det blir en bra måltid.

"frukostmat" är ju alltid lätt också, fil och müsli, gröt o.s.v. Bra mat är bra oavsett deff eller ej.

z_bumbi
2009-02-26, 09:55
Har ni några andra tips på bra måltider att inta under 'deff'? Gärna något som är enkelt att tillaga, eftersom jag inte tycker det är särskilt kul att laga mat. Men ge tips på vad som helst som är bra o gott ;)


En rejäl mängd köttfärsås
Sleva av hälten i frysburkar
Släng i vita bönor i tomatsås i rimlig mängd, om det är ca ett kilo köttfärs kvar så runt två/tre burkar efter egen smak.
Krydda och koka i några minuter
Sleva av hälften
Släng i vanliga burkbönor i rimlig mängd, två/tre burkar
Krydda mer och koka i några minuter
Sleva upp
Se till att allt har svalnat så det är klart att frysa in.
Plocka fram minst två påsar med frysta grönsaker och släng ner rimlig mängd lite hur som helst mellan burkarna. Ev släng ner något kul som frukt och/eller färska grönsaker i några av lådorna.
Frys in

Är man ordningssam så ställer man varje variant för sig/märker upp burkarna, annars blir det ett lotteri.

Sen är det bara att tillsätta pasta/ris/coscos/bröd och ev färska grönsaker/frukt, pasta och ris kan iofs också frysas in utan större problem så vill man kan man ta det hela ett steg längre.
På två timmar får man utan större problem ihop mat för en vecka men eftersom man i alla fall oftast äter annan mat (t ex fisk) så får man en överlappning till nästa omgång mat och variationen blir helt acceptabel.

Veckan efter så gör man 2 kg kycklingfile i ugn
Fryst kyckling på en plåt, på med kryddor, in i en kall ugn som ställs in på 200-225 grader och sen tar det 50-60 min att bli klart. Kolla noga
Skär i bitan innan infrystning så tinar det mycket fortare.
Grönsakerna funkar här också.

Osv

Lazius
2009-02-26, 10:21
Veckan efter så gör man 2 kg kycklingfile i ugn
Fryst kyckling på en plåt, på med kryddor, in i en kall ugn som ställs in på 200-225 grader och sen tar det 50-60 min att bli klart. Kolla noga
Skär i bitan innan infrystning så tinar det mycket fortare.


På tal om kyckling så hittade jag en mycket trevlig produkt på ICA Kvantum: "Flodins Wokstrimlor av Kycklingbröstfilé". Dessa strimlor är också ångkokta så man behöver inte vara "rädd" för rå kyckling.

Pris: 69 kr/kg
Näringsvärde: Protein 26g, Kolhydrat 1g, Fett 0,4g

Enda nackdelen tycker jag är att strimlorna kanske är lite segare än egentillagad bröstfilé. Sedan kommer den från Thailand (om man nu är orolig för asiatiska fågelprodukter...) *jorgen*

Lazius
2009-02-26, 10:34
Här är ett exempel på vad jag kan äta under en deffdag då jag inte tränar. Det finns inte med några grönsaker, men broccoli, vitkål, isbergssallad, tomater, gurka, morötter etc. är såklart bra lågkaloritillbehör.


Frukost
Livsmedel Mängd (g) Energi (Kcal)
Arla lätt a-fil 300,0 105,0
Ehrmann mager kvarg 0,2% (250 g/förp) 250,0 142,5
Naturell sojaprotein (36 g/dl) 18,0 77,9
Frebaco Fullkorns havreringar 50,0 185,0
Linfrö, krossat (12 g/msk) 12,0 52,8

Summa Protein 56,8 230,7
Summa Kolhydrater 59,6 242,0
Summa Fett 10,1 89,0
Totalt 126,4 563,2

Lunch
Livsmedel Mängd (g) Energi (Kcal)
Eldorado rökt skinka 198,0 257,4
Low carb pasta (34 g/dl) 34,0 119,0
Pasta, Penne Rigate (40 g/dl) 60,0 214,2
Eldorado oliver, pimiento 23,0 39,1

Summa Protein 67,1 272,5
Summa Kolhydrater 54,4 221,2
Summa Fett 14,4 127,7
Totalt 136,0 629,7

Middag
Livsmedel Mängd (g) Energi (Kcal)
Keso mini 500,0 350,0
Äpple m skal 101,0 52,5
Småcitrus clementin mandarin satsuma 124,0 52,1
Valnötter 15,0 98,9

Summa Protein 58,2 236,3
Summa Kolhydrater 38,6 156,6
Summa Fett 17,1 151,2
Totalt 113,8 553,5

Mellanmål/kvällsmål
Livsmedel Mängd (g) Energi (Kcal)
Fairing sloow protein (54 g/dl) 27,0 99,9
Fairing sloow protein (54 g/dl) 27,0 99,9

Summa Protein 47,0 190,9
Summa Kolhydrater 2,2 8,8
Summa Fett 0,5 4,8
Totalt 49,7 199,8

Sammanfattning
Protein (g) Kolhydrat (g) Fett (g) Energi Kcal
Frukost 56,8 59,6 10,1 563,2
Lunch 67,1 54,4 14,4 629,7
Middag 58,2 38,6 17,1 553,5
Övriga mål 47,0 2,2 0,5 199,8
Totalt 229,0 154,7 42,1 1946,3

Energifördelning: Protein 48%, Kolhydrat 33%, Fett 19%

Cinder
2009-02-28, 15:07
Vad har du använt för att göra den där tabellen?

Cinder
2009-04-27, 11:47
Så här ser en vanlig vardag ut för mig just nu:

http://img17.imageshack.us/img17/6636/56166801.png

Ser det vettigt ut tycker ni?
Jag har problem med att gå ner i vikt, vilket förbryllar mig eftersom det gick så lätt för två år sen, men förhållandena är väl annorlunda nu. Hursomhelst så undrar jag vad ni anser om ovanstående meny, något jag bör ändra på? Sen undrar jag hur man gör som i mitt fall då alla människor i min omgivning äter så förbannat onyttigt hela tiden, och jag faller ju in i deras vanor titt som tätt?

Jag har snarare gått upp från mina ursprungliga 82 kilo till 84,5 som det står på vågen nu, balanserade länge kring 82 och nu helt plötsligt efter en vecka så är jag uppe i 84,5, vad fan har hänt? SÅ mycket onyttigt har jag inte ätit att jag skulle ha gått upp 2 kilo bara sådär?

Förklara för mig och hjälp mig med det här, känns helt lönlöst med allting när jag dessutom tränar minst 3ggr i veckan, förra veckan 5ggr (samtidigt som jag gick upp de 2 kilona alltså = wtf?).