handdator

Visa fullständig version : Bänkpress


Fjäderfrans
2009-02-22, 20:48
Har nyligen börjat styrketräna och är fundersam över just bänkpressen. Vad jag försått kan den kan utföras i smith, med fristång eller hantlar.


Vad jag har iakttagit är att köra bänkpress med fristång är oerhört mycket svårare. Vet inte om det är så just i början när man börjat styrketräna, men jag har skakar väldigt väldigt mycket. Har fått en del blickar över just skakningarna och valde att köra i smithen istället där man inte alls behöver tänka på balansen lika mycket och skakningarna minskade.

Samtidigt är jag lite skeptiskt mot just maskiner och smithen, det känns som den gör lite av jobbet, att det inte är bara jag som kämpar i bänkpressen utan att det på något sätt blir lite lättare.

Så det jag undrar över är ifall bänkpress i smith är inget att ha och om det är bättre med fristång eller hantlar.

Skakningarna jag pratar om är det ett vanligt fenomen när man precis börjat träna?

Alla tankar och funderingar kring det här ämnet är välkomna.

MVH,

mini
2009-02-22, 20:51
Skakningarna beror på instabilitet, och att träna upp stabiliteten kommer att ge dig mer resultat, främst styrkemässigt men även storleksmässigt, än att köra i smith. Vågar du bänka på trots blickarna så gör det. Skakningarna kommer att avta inom några veckor tror jag.

kalllee
2009-02-22, 20:51
Tycker de är lika bra att du lär dig köra fritt utan smith, men klart att du kan köra båda om du vill de. Balansen är väldigt svår i början men man kommer in i det väldigt fort :)

Kotten
2009-02-22, 20:52
Har nyligen börjat styrketräna och är fundersam över just bänkpressen. Vad jag försått kan den kan utföras i smith, med fristång eller hantlar.


Vad jag har iakttagit är att köra bänkpress med fristång är oerhört mycket svårare. Vet inte om det är så just i början när man börjat styrketräna, men jag har skakar väldigt väldigt mycket. Har fått en del blickar över just skakningarna och valde att köra i smithen istället där man inte alls behöver tänka på balansen lika mycket och skakningarna minskade.

Samtidigt är jag lite skeptiskt mot just maskiner och smithen, det känns som den gör lite av jobbet, att det inte är bara jag som kämpar i bänkpressen utan att det på något sätt blir lite lättare.

Så det jag undrar över är ifall bänkpress i smith är inget att ha och om det är bättre med fristång eller hantlar.

Skakningarna jag pratar om är det ett vanligt fenomen när man precis börjat träna?

Alla tankar och funderingar kring det här ämnet är välkomna.

MVH,


Skakningar är vanligt när man nyss har börjat,brukar vara ännu värre med hantlar. Det kommer försvinna efter några pass, det är jag helt övertygad om. Kör med en lätt vikt i början och gör minst 10 repetitioner. När du får lite övningsvana så kommer du sluta skaka.

ceejay
2009-02-22, 21:06
Det är bara att nöta bänkpressen :) det går nog över rätt fort

Fjäderfrans
2009-02-23, 19:42
Tack för alla svar!

Kul att veta att det inte bara är jag som skakar nu i början. Körde bänk idag och det gick helt okej, skall fortsätta att nöta med lite lättare vikter så kommer det ge med sig om ni säger.

MVH,

Griffin
2009-02-23, 19:46
Jag hade stora problem med bänk i början men gick över på en 4-6 bänk pass. då jag fick till rörelsen/stabiliteten

Beppe
2009-02-24, 07:52
jag lånar tråden litegrann nu när man ändå är här*rolleyes*
skulle bara vilja veta litegranna hur eran "ratio" ser ut i bänkpress/hantelpress-förhållande.
Jag kan köra strikta 12or på 40kg hantlar i hantelpress men klarar knappt en
8a på 80kg i bänken.
Är jag konstig?*cry*

NikoLei
2009-02-24, 09:56
Beppe, hur ofta brukar du köra bänk. Kanske är så att du inte har tekniken ännu för bänken?

Ganymedes
2009-02-24, 10:08
jag lånar tråden litegrann nu när man ändå är här*rolleyes*
skulle bara vilja veta litegranna hur eran "ratio" ser ut i bänkpress/hantelpress-förhållande.
Jag kan köra strikta 12or på 40kg hantlar i hantelpress men klarar knappt en
8a på 80kg i bänken.
Är jag konstig?*cry*

Nä, du är inte konstig. I hantelpress måste du ju korrigera rörelsen i sidled för varje arm helt separat bla. Det är tyngre. Kör man dessutom mer bänk än hantelpress, är det naturligt att man ser större skillnad.

Beppe
2009-02-24, 13:45
programmet jag kör nu innehåller bänk 1 gång i veckan. (halvkroppspass 4 ggr i veckan)
Under mina första år så körde jag aldrig bänkpress utan bara hantelpressar, men har nu kört bänk av olika utföranden i ca 8 månader (tungt,"lätt", många reps, få reps).
Men märker ingen ökning i vikterna.
Gjort massiva ökningar både i styrka och massa sen jag börjat träna men i bänkpressen står jag still.

747
2009-02-24, 18:40
jag lånar tråden litegrann nu när man ändå är här*rolleyes*
skulle bara vilja veta litegranna hur eran "ratio" ser ut i bänkpress/hantelpress-förhållande.
Jag kan köra strikta 12or på 40kg hantlar i hantelpress men klarar knappt en
8a på 80kg i bänken.
Är jag konstig?*cry*

Om det är 40-kiloshantlar du trycker 12 gånger så är det ett riktigt kasst bänkresultat ja. Men du har lagt ihop hantelvikterna?

Mourten
2009-02-24, 20:02
Jag kör på 40 kgs hantlarna och tränar på 110 lr 115 i bänken just nu.
8or båda övningarna.

Beeenjamin
2009-02-24, 20:10
Allra första pass för mig bänkpress blev sådan också, skakade och stången flög åt olika håll. Men nästa pass därpå, blev det inga problem. I början ta bara stången, lägg inga vikter, hitta balansen. Jag tränar nu två gånger bänkpress i veckan.

CVN
2009-02-24, 21:39
Lånar också tråden lite, undrar mest över hur många set/reps ni kör i bänk?

Jag själv kör på ett uppvärmningsset med 8 reps sedan 3-4 set med 6-8 reps.

ceejay
2009-02-24, 21:42
jag kör uppvärmning, ökar stegvis vikten till arbetssetsvikt

Just nu kör jag den högsta vikten jag kan och klara 10 reps, minskar så jag klarar 10 reps till, och sen gör jag det en gång till

Beeenjamin
2009-02-24, 21:42
Uppvärmning - cirka 10 - 15 reps.
3 set - 10 reps! :whipped:

Kreh
2009-02-24, 21:46
Lånar också tråden lite, undrar mest över hur många set/reps ni kör i bänk?

Jag själv kör på ett uppvärmningsset med 8 reps sedan 3-4 set med 6-8 reps.

Kör upp till ett max-set där jag går till fail. 1-20 reps.

ceejay
2009-02-24, 21:47
Kör upp till ett max-set där jag går till fail. 1-20 reps.

typ

100x3
110x3
115x3
120x3
125x2 Fail?

Kreh
2009-02-24, 21:52
Typ. Lite pumpset mellan 20-80kg först.

Kreh
2009-02-24, 21:53
Nästa pass kör jag på 127,5 och försöker göra 2 reps. Blir det 2 reps så ökar jag till 130 och försöker göra 2 reps etc. Blir det en etta på t ex 127,5 så bakcyklar jag vikterna till ett max-set på kanske 100 nästa pass.

Mourten
2009-02-25, 07:25
Jag gör 4-5 set i bänken på "min" vikt, sätter runt 5-9 reps.

wwraver
2009-02-25, 09:50
Jag kör själv i smithen jag och det får allt tuttarna att värka ordentligt ändå. Har ingen som passar så det känns bättre att kunna haka fast stången vid fail. Däremot kommer jag aldrig säga att smithen är säkrare, för det är den definitivt inte. Händer något i smithen så har man inte möjligheten att tippa eller rulla.

Men ska man bli bra på bänkpress så ska man köra bänkpress, simple fact. Jag har maxat 120kg i smithen (ingen fuskräkning) men tror inte att jag klarar mer än max 100 i vanlig bänk.

Beppe
2009-02-25, 11:08
Om det är 40-kiloshantlar du trycker 12 gånger så är det ett riktigt kasst bänkresultat ja. Men du har lagt ihop hantelvikterna?

Nejnej. 40kg vardera. Alltså 2 hantlar á 40kg = 80kg
och djupt ner. i bänkpressen känner jag att jag tar slut efter 4reps.....
Fast körde iofs hantelpress väldigt intensivt mina första år, och bänk i 7-8 månader. tycker bara det är jävligt konstigt eftersom jag gjort såna ökningar i alla övningar förutom bänkpressen

villefille
2009-02-25, 13:47
jag lånar tråden litegrann nu när man ändå är här*rolleyes*
skulle bara vilja veta litegranna hur eran "ratio" ser ut i bänkpress/hantelpress-förhållande.
Jag kan köra strikta 12or på 40kg hantlar i hantelpress men klarar knappt en
8a på 80kg i bänken.
Är jag konstig?*cry*

Jag skulle tippa på att du spänner ryggen när du gör bänkpress och därmed motarbetar dig själv. Detta är ju inte möjligt med fria vikter eftersom de skulle röra sig utåt då.