handdator

Visa fullständig version : Datorn brann upp.


Pirko
2009-02-22, 18:39
Hade glömt datorn på över helgen, och nu när jag kom hem så luktade det bränt på mitt rum. Datorn stod på så jag startade skärmen, men inget hände. Konstigt tänkte jag och startade om datorn. När jag gjorde det såg jag ett ljus inifrån datorn och kikade in: Ett av kretskorten brann. Stängde av skiten och ringde hem-pc bolaget. Dom ska komma och hämta upp den om någon dag.

Har det någonsin hänt nån av er? Man har ju alltid hört nått om att någons datorn brunnit osv, men kändes lite skumt när det väl hände en. Att se en låga leka runt på kretskorten. :Virro

Enda som verkligen stör mig är att jag måste låna min brors dator nu, och göra om hela jäkla Itunes. Oerhört irriterande, och att sen behöva göra om det IGEN när jag väl får tillbaka min egna dator. Dom borde ha ipods som är anpassade till att folk använder sig utav flera än en dator i livet.. *grr27*

ceejay
2009-02-22, 18:41
ofta datorn brann :E jävligt otur du måste haft

forslund
2009-02-22, 18:43
Mitt nätagg brann upp för något år sen.

Satt som vanligt i rummet, det börjar lukta lite bränt. Vi har en kamin på våningen ovanför mig och det brukar alltid lukta lite i mitt rum då så jag tänkte inte mer på det.

Morsan kommer in i rummet och frågar vad som luktar, och jag säger "det är väl ni som eldar?" "Nej...".

Tar en titt på datorn och ser en rökpelare ur nätagget. :laugh:

edit: Och då hade jag suttit i lukten så länge att rummet hade fyllts med rök utan att jag märkt det. Röken var så pass ljus att jag inte märkte den utan att kolla rakt på datorn, men när man kom utifrån rummet såg man att rummet var helt fyllt.

Fick sova på soffan den natten. :(

dojjan
2009-02-22, 18:51
Hade glömt datorn på över helgen, och nu när jag kom hem så luktade det bränt på mitt rum. Datorn stod på så jag startade skärmen, men inget hände. Konstigt tänkte jag och startade om datorn. När jag gjorde det såg jag ett ljus inifrån datorn och kikade in: Ett av kretskorten brann. Stängde av skiten och ringde hem-pc bolaget. Dom ska komma och hämta upp den om någon dag.

Har det någonsin hänt nån av er? Man har ju alltid hört nått om att någons datorn brunnit osv, men kändes lite skumt när det väl hände en. Att se en låga leka runt på kretskorten. :Virro

Enda som verkligen stör mig är att jag måste låna min brors dator nu, och göra om hela jäkla Itunes. Oerhört irriterande, och att sen behöva göra om det IGEN när jag väl får tillbaka min egna dator. Dom borde ha ipods som är anpassade till att folk använder sig utav flera än en dator i livet.. *grr27*

:furious:

VARFÖR lämnar du datorn på över helgen? Okej, du glömde, visst... Tänk på miljön och stäng av datorn så fort du inte använder den! Blir så otroligt irriterad på människor som du...

ceejay
2009-02-22, 18:53
haha dojjan lägg ned :P många har datorerna på 24/7

hampfuz
2009-02-22, 19:07
Hehe, segt.
Aldrig varit med att en dator börjat brinna men däremot min 20-kronor-på-tradera förstärkare. Fysatan vad det luktade.

Pirko
2009-02-22, 19:07
:furious:

VARFÖR lämnar du datorn på över helgen? Okej, du glömde, visst... Tänk på miljön och stäng av datorn så fort du inte använder den! Blir så otroligt irriterad på människor som du...

Som du själv skrev så GLÖMDE jag ju. Hade otroligt bråttom och tänkte inte på det. Som om du aldrig glömt TVn på, eller något liknande. Skärp dig.

Fatcan
2009-02-22, 19:15
:furious:

VARFÖR lämnar du datorn på över helgen? Okej, du glömde, visst... Tänk på miljön och stäng av datorn så fort du inte använder den! Blir så otroligt irriterad på människor som du...

Jag lämnar min dator på hela dagen, även när jag inte sitter vid den. Ofta står den på över natten och laddar ned också. Jag blir otroligt irriterad på människor som du...smug alert.

emme
2009-02-22, 19:16
två datorer har brunnit för mig. Första datorn brann då jag skulle starta den och den andra då jag satt och spelade, moderkortet var det som brann båda gångerna.

TheGredde
2009-02-22, 19:28
Har sluppit undan detta problem med öppen eld inifrån datorer etc. men däremot har någon krets brunnit och därmed slutat fungera. Däremot förvånar det mig att läsa om att folk inte märker då det brinner:

För många år sedan ska syrran ut på kvällen och springer från sitt rum till badrummet för att göra sig i ordning, vägen mellan rum och badrum korsrar allrummet med en Tv i. När hon en vända ropar att tv luktar konstigt, bränt, och ryker lite men fortsätter låta den vara på och hoppas på att någon gör åt saken. Underligt:confused:

För många fler år sedan var jag med om att på ett litet hem-LAN-evenemang där många datorer och spelare var i full färd att spela ett shoot-em-up-spel. Inlevelsen var enorm, vi fokuserar på två av spelarna, dessa sitter mitt emot varandra och då utbrister den ena som har full insyn på baksidan av den andra spelaren att hans dator brinner, gör inget åt saken utan fortsätter "lugnt" spela. :)

saab900
2009-02-22, 19:28
Dammsuga fungerar bra i förebyggande syfte, blir ju rejäla tussar i datorn.

King Grub
2009-02-22, 19:30
Dammsuga fungerar bra i förebyggande syfte, blir ju rejäla tussar i datorn.

Man dammsuger aldrig inuti en dator. Statisk elektricitet är döden.

ceejay
2009-02-22, 19:33
hmm, jag dammsuger min dator då och då :E

King Grub
2009-02-22, 19:36
http://www.pcmech.com/article/destroy-your-computer-in-7-easy-steps/

Currenthill
2009-02-22, 19:41
Om man sätter ihop sin maskin själv (eller med polares hjälp) är ett bra tips att köpa ett datorchassi med dammfilter på de insugande fläktarna.

Fatcan
2009-02-22, 19:52
Man dammsuger aldrig inuti en dator. Statisk elektricitet är döden.

Kan man använda tryckluft på burk för att få bort allt damm ur datorn? Har för mig att jag läst att det ska kunna vara dåligt på nått sätt.

hampfuz
2009-02-22, 19:53
Kan man använda tryckluft på burk för att få bort allt damm ur datorn? Har för mig att jag läst att det ska kunna vara dåligt på nått sätt.

Hoppas inte det är dåligt, det hade varit jävligt smidigt nu när du säger det. :thumbup: Jag brukar mest blåsa som en galning.

Edit: Är det dyrt? =)

bubbe
2009-02-22, 19:57
Kan man använda tryckluft på burk för att få bort allt damm ur datorn? Har för mig att jag läst att det ska kunna vara dåligt på nått sätt.

Ja.

Tryckluft funkar bra med. Flytta då ut datorn utomhus annars blir det rätt dammigt i huset....

tntballe
2009-02-22, 19:57
Ska nog helst undvika att blåsa in i dvd/cd-spelare eller hårddiskar.

jebu
2009-02-22, 20:00
Man dammsuger aldrig inuti en dator. Statisk elektricitet är döden.

Jorda damsugarröret, datorn och dig själv till eluttaget så skall det nog inte vara någon större fara.

King Grub
2009-02-22, 20:14
Kan man använda tryckluft på burk för att få bort allt damm ur datorn? Har för mig att jag läst att det ska kunna vara dåligt på nått sätt.

Håll ett finger på fläktarna så dom inte snurrar hejvilt när du blåser på dom bara, för det kan kullagren må illa av.

Whistler
2009-02-22, 20:22
:furious:

VARFÖR lämnar du datorn på över helgen? Okej, du glömde, visst... Tänk på miljön och stäng av datorn så fort du inte använder den! Blir så otroligt irriterad på människor som du...

Shit, då gillar du nog verkligen inte mig! ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3499296&postcount=65

Pirko
2009-02-22, 20:25
Tror inte damm var boven. Har rätt så bra koll på dammet, och den brukar aldrig ha några tussar. Kan väl hända ändå, med lagom otur..

Sparven från Minsk
2009-02-22, 20:35
Brukar själv ha datorn på hela dagen, oavsett om jag sitter där eller ej.
Mitt agregat brann för 6 månader sedan, trist. Har haft för vana att dammsuga datorn, men hade inte gjort det på länge=den brann.

Att dammsuga burken går, om man är försiktig, vet vad man gör och medveten om riskerna.

dojjan
2009-02-22, 23:39
haha dojjan lägg ned :P många har datorerna på 24/7

Ja, vad spelar det för roll om många har det? Det är fortfarande otroligt dumt att göra det. Hur svårt och hur mycket hade du förlorat på att stänga av den när du inte sitter vid den? Det är en av de lättaste sakerna du kan göra för miljön.

Som du själv skrev så GLÖMDE jag ju. Hade otroligt bråttom och tänkte inte på det. Som om du aldrig glömt TVn på, eller något liknande. Skärp dig.

Nej, jag glömmer aldrig TVn eller datorn på. Jag kan acceptera att du glömde det men du fick ju ditt straff.

Jag lämnar min dator på hela dagen, även när jag inte sitter vid den. Ofta står den på över natten och laddar ned också. Jag blir otroligt irriterad på människor som du...smug alert.

Det är människor som du som gör att världen går neråt. Du blir irriterad på mig för jag förespråkar miljön före användandet av din dator. Jag är säker på att du inte heller hade förlorat särskilt mycket på att stänga av den när du inte sitter där.




Snälla människor börja tänk någon gång!

edit: Tänk även på att slå av "stand-by" och liknande på TV-apparater och stereos.

dojjan
2009-02-22, 23:41
Shit, då gillar du nog verkligen inte mig! ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3499296&postcount=65

Herregud, varför? Jag skulle gärna vilja ha en mycket bra motivering...

Snobbe
2009-02-23, 00:06
Har du ens några bevis för hur illa miljön mår utav saker som detta? Du har säkert inte ens koll på hur mycket el en dator utan skärm drar tex.

Iaf så behöver den inte brunnit bara för den va på över helgen kan hända när som helst pga damm osv. Mitt nätagg brann upp en gång fast var nog pga kasst nätagg och inte damm.

spange
2009-02-23, 00:11
hahah whistler:D

dojjan: du tyckte att det var ett lagom straff att datorn brann upp för att han glömde den på under helgen?

sen tycker jag inte att folk ska behöva motivera för dig varför de har datorn på.

visst är det bra att stänga av apparaterna, men man behöver väl inte bli rabiat för att någon glömt stänga av datorn.

dojjan
2009-02-23, 00:11
Har du ens några bevis för hur illa miljön mår utav saker som detta? Du har säkert inte ens koll på hur mycket el en dator utan skärm drar tex.

Jag vet så pass mycket att en dator utan skärm drar oändligt mycket mer än en avstängd. Sägs om det?

saab900
2009-02-23, 00:11
Shit, då gillar du nog verkligen inte mig! ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3499296&postcount=65

Intressant experiment :D Någon som ifrågasatte driftsäkerheten på överklockningen eller bara nyfiken/Living on the edge liksom?

Det där skulle aldrig gått ute på landet, 636 dagar utan strömavbrott existerar lksom inte på glesbygden ;)

@Grub

Klart det går, man får väl vara försiktig. Jag har dammsugit datorer i 10 års tid utan att någon gått sönder. Kör med plastmunstycke och antistatarmband. Man plockar bort det värsta för hand, och sedan håller man munstycket några centimeter ifrån.

saab900
2009-02-23, 00:12
Herregud, varför? Jag skulle gärna vilja ha en mycket bra motivering...

Är du så orolig över elen, tryck då på för att öppna alla nerstängda kärnreaktorer i Sverige så att vi slipper importera rysk kolkraft. Världen är full av dubbelmoral *whatever*

Nordenator
2009-02-23, 00:15
Stänga av datorn är bara besvärligt. Att lämna allt som det är och bara slå av skärmarna då man är klar är ju riktig komfort. Sen kör man med rss för torrents så är det bara att brygga kaffe på morgonen så har man serierna redan klara.

Manta
2009-02-23, 00:19
Jag vet så pass mycket att en dator utan skärm drar oändligt mycket mer än en avstängd. Sägs om det?

Hur mycket drar den vid uppstart då? Sedans så seedar man kanske på natten, så vi slipper en massa lastbilar som skjutsar runt en massa plastskivor.

saab900
2009-02-23, 00:27
Sedans så seedar man kanske på natten, så vi slipper en massa lastbilar som skjutsar runt en massa plastskivor.

:laugh: Underbart med medmänniskor som också tänker på miljön, vi borde få medalj eller hur ;)

Fatcan
2009-02-23, 00:59
Det är människor som du som gör att världen går neråt. Du blir irriterad på mig för jag förespråkar miljön före användandet av din dator. Jag är säker på att du inte heller hade förlorat särskilt mycket på att stänga av den när du inte sitter där.

Nej, det är sådana som DU som göra att världen går nedåt. "Förespråkar miljön före användandet av din dator". Hör du hur fånigt det låter? Tänk realistiskt.

mangemani
2009-02-23, 01:07
när jag hade köpt min nya dator och min kompis som hjälpte mej att fixa i ordning skulle använda den gamla till att fixa i ordning filer till den nya,så skulle han stoppa i nätsladden i nätagget,när han sen slog på datorn så blixtrade det och lät förjävligt från nätagget,sen luktade det bränt som bara den.
tur att det hände på den gamla och inte den nya:P

King Grub
2009-02-23, 10:37
IKör med plastmunstycke

Det är väl ännu sämre, inte bättre...

Statisk elektricitet bildas väl mellan isolatorer (som plast), inte ledare (som metall)?

shut teh face
2009-02-23, 11:04
Jag har på min dator dygnet runt, men startar om var tredje-fjärde vecka. Glömmer jag det brukar jag få en loop-driver-bluescreen (spelar rätt mycket). Har haft den i totalt 1,5 år snart.

Datorn är till för att användas, och den tjänstgör när jag sover/inte är där.

Henchman
2009-02-23, 12:00
Man dammsuger aldrig inuti en dator. Statisk elektricitet är döden.

Min bror har dammsugit datorer många gånger utan att något hänt. Bara jorda i chassit och sen köra på.

Tror att det är oförsiktighet som orsakar skada via statisk elektricitet.

bertbert
2009-02-23, 12:23
Det är väl ännu sämre, inte bättre...

Statisk elektricitet bildas väl mellan isolatorer (som plast), inte ledare (som metall)?

Korrekt, plasten fungerar som dielektrikum. Det blir högre laddning då. Att röret är en metalledare är dock ingen garanti för att slippa ESD-relaterade problem. Ett lackerat rör är isolerat, änden behöver inte vara jordad etc etc.

bertbert
2009-02-23, 12:23
Min bror har dammsugit datorer många gånger utan att något hänt. Bara jorda i chassit och sen köra på.

Tror att det är oförsiktighet som orsakar skada via statisk elektricitet.

Jag har kört utan bälte och med dåliga däck i många år. Är det en bra idé bara för det?

Clarkolofsson
2009-02-23, 12:34
Jag vet så pass mycket att en dator utan skärm drar oändligt mycket mer än en avstängd. Sägs om det?

*rolleyes*

Vilken tur att vi ska bygga ut kärnkraften.

dojjan
2009-02-23, 14:40
Nej, det är sådana som DU som göra att världen går nedåt. "Förespråkar miljön före användandet av din dator". Hör du hur fånigt det låter? Tänk realistiskt.

Hur fånigt det låter struntar väl jag i. Tänk framåt och släpp egot.

Hur mycket drar den vid uppstart då? Sedans så seedar man kanske på natten, så vi slipper en massa lastbilar som skjutsar runt en massa plastskivor.

Det du seedar är förmodligen olagligt så det får man inte heller göra ;)

Är du så orolig över elen, tryck då på för att öppna alla nerstängda kärnreaktorer i Sverige så att vi slipper importera rysk kolkraft. Världen är full av dubbelmoral *whatever*

Jag har aldrig sagt att jag har något emot kärnkraft. Tvärtom så är jag för kärnkraft.

Fatalist
2009-02-23, 14:58
dojjan du kan ju kompensera för elen deras datorer drar genom att spendera mindre el själv, eller kan du bara hålla tyst och sluta predika. Vi betalar alla för vår el, vad vi gör med den är vår ensak.

hahavaffan
2009-02-23, 15:07
:furious:

VARFÖR lämnar du datorn på över helgen? Okej, du glömde, visst... Tänk på miljön och stäng av datorn så fort du inte använder den! Blir så otroligt irriterad på människor som du...http://mcnutt.files.wordpress.com/2007/07/crying_child.jpg



Har också eldat upp ett nätagg en gång i tiden. Det var innan man insåg att dammfilter krävs när man har två labradorer i huset :D

Tom Warrior
2009-02-23, 15:08
Om man ska tolka "stäng av datorn så fort du inte använder den" eller hur nu citatet löd bokstavligt är det fruktansvärt irrationellt och kontraproduktivt. dojjan vet väl att just uppstarten är en av de mest energikrävande processerna för en tocken däringa datormaskin, om inte den mest energikrävande processen? Jag är ju en man i ständig rörelse och aktivitet, jag sätter och reser mig från datorn säkert 20-30 ggr per dag. dojjan förstår väl att en dylik applikation ej är applicerbar på den levande datoranvändande befolkningen, utan bara den döda, som då har fastnat vid datormaskinen och sitter kvar där ett tag innan nå'n upptäcker den dödes död? Visst kan det finnas ytterst sporadiska undantagsfall, så som Gunnel som ska kolla litet recept kvällen innan hennes barnbarn kommer för att för att fira dagen efter. Gunnel är ett namn främst inom äldre generationen, och alla vet ju att dagens snorvalpar generellt sett blir mer och mer snorvalpiga och mindre och mindre trivselaktiga, bond-förnuftiga och väluppfostrade. Därför har dom glidit från varandra, Gunnel och barnbarnen, och Gunnel vill locka tillbaka barnbarnen i hennes värld genom att manipulera dom med nå't fräckt som Banana-split-tårta eller Storm Electronic Thug Wigger-kaka. Alla förstår ju att detta är den absolut sista utposten för en så'n som Gunnel, som generellt sett har en väldigt hög integritet och stolthet gällande den egna råvaruhanteringen, därför är detta ett mycket ovanligt scenario, som dock lever i symbios med dojjans teori, då Gunnel behöver starta upp "den där otäcka amerikanska jordhögen till plastmaskin och Inter-Nät och WWW" som inte har fått el se'n 97.

Dreas
2009-02-23, 15:21
:furious:

VARFÖR lämnar du datorn på över helgen? Okej, du glömde, visst... Tänk på miljön och stäng av datorn så fort du inte använder den! Blir så otroligt irriterad på människor som du... Jag har datorn på så ofta jag kan, oftast då jag inte sitter vid den.

Vad är det med alla som har den där avataren med att vara dryga (de flesta iaf)?

Lillebrorsans agg råkade jag förstöra då jag pillade på den röda knappen på agget, sen när jag satte i ett nytt verkade något annat också tagit stryk, för det slog gnistror om datorn så det stod härliga till :smash:

Rockhard
2009-02-23, 15:21
dojjan du kan ju kompensera för elen deras datorer drar genom att spendera mindre el själv, eller kan du bara hålla tyst och sluta predika. Vi betalar alla för vår el, vad vi gör med den är vår ensak.

Jag gillar inte att arbeta. Jag skulle gärna slippa. Du kan ju kompensera det genom att jobba lite mer och betala mer skatt så jag kan få ett bidrag jag kan leva på. Tack på förhand.

saab900
2009-02-23, 15:25
Det är väl ännu sämre, inte bättre...

Statisk elektricitet bildas väl mellan isolatorer (som plast), inte ledare (som metall)?

Ja OK, det är inte opti att dammsuga datorn, men det är inte så att jag köttar in röret som en vettvilling bland kretsarna. Min förra dator dammsögs säkert re-fyra gånger om året av mig i 3 år, och nu av min bror lika ofta de två senaste åren, och den lever fortfarande och har hälsan. Har väl bara tur då.

Public Announcement: Dammsug datorn på egen risk, statisk elektricitet kan uppkomma.

saab900
2009-02-23, 15:28
Jag har aldrig sagt att jag har något emot kärnkraft. Tvärtom så är jag för kärnkraft.

Bra :thumbup: Annars brukar dylika uppmananden att släcka lampor och stänga av datorer komma från miljömuppar som också vill släcka ned alla kärnkraftverk. Vattenkraft ska vi inte heller ha (här håller jag med dem). När man sedan frågar varför vi ska importera skitig rysk el när inte vår räcker så har de svar på det med; det behövs inte, vi har ju vindkraftverk *gah!*

ewho
2009-02-23, 15:31
Även om jag egentligen inte samtycker med Dojjan, eller hans sätt, så ser jag fortfarande att han har en poäng i det han skriver. Gör inte ni andra det också?

Obviously not eftersom ni ska vara så himla cooooola...

Henchman
2009-02-23, 17:22
Jag har kört utan bälte och med dåliga däck i många år. Är det en bra idé bara för det?

Om du värdesätter datorn såsom livet så kanske du ska tänka om.

Och att dammsuga en dator med risk för skada av statisk elektricitet är ett bättre val än att låta den gå för varm och kanske antända.

Om du väljer att rengöra datorn genom att plocka damm med fingrarna så kan stötar även uppstå då.

rQx
2009-02-23, 19:02
Ja, vad spelar det för roll om många har det? Det är fortfarande otroligt dumt att göra det. Hur svårt och hur mycket hade du förlorat på att stänga av den när du inte sitter vid den? Det är en av de lättaste sakerna du kan göra för miljön.



Nej, jag glömmer aldrig TVn eller datorn på. Jag kan acceptera att du glömde det men du fick ju ditt straff.



Det är människor som du som gör att världen går neråt. Du blir irriterad på mig för jag förespråkar miljön före användandet av din dator. Jag är säker på att du inte heller hade förlorat särskilt mycket på att stänga av den när du inte sitter där.




Snälla människor börja tänk någon gång!

edit: Tänk även på att slå av "stand-by" och liknande på TV-apparater och stereos.

Guds gåva till mänsligheten .. du cyklar överallt, har bytat ut till LED lampor i hela huset, har 18grader i huset konstant, din ventilation är optimerad, du har solpaneler på taket, ett eget vindkraftverk, odlar egna tomater, torkar dig med handen och har värphöns i källaren... snälla, tror du att du är helt perfekt eller?

dojjan
2009-02-23, 19:04
...

Vad vill du ha sagt med det?

Vad är det med alla som har den där avataren med att vara dryga (de flesta iaf)?

Uppmana folk att inte sno min avatar så är det bara en med den som är dryg.

Bra :thumbup: Annars brukar dylika uppmananden att släcka lampor och stänga av datorer komma från miljömuppar som också vill släcka ned alla kärnkraftverk. Vattenkraft ska vi inte heller ha (här håller jag med dem). När man sedan frågar varför vi ska importera skitig rysk el när inte vår räcker så har de svar på det med; det behövs inte, vi har ju vindkraftverk *gah!*

Kan inte annat än att hålla med. Upp med kärnkraftverken och skit i vattenkraft.

Även om jag egentligen inte samtycker med Dojjan, eller hans sätt, så ser jag fortfarande att han har en poäng i det han skriver. Gör inte ni andra det också?

Obviously not eftersom ni ska vara så himla cooooola...

Du verkar vara den andra vettiga människan på detta forumet :)

Snobbe
2009-02-23, 19:15
Om du värdesätter datorn såsom livet så kanske du ska tänka om.

Och att dammsuga en dator med risk för skada av statisk elektricitet är ett bättre val än att låta den gå för varm och kanske antända.

Om du väljer att rengöra datorn genom att plocka damm med fingrarna så kan stötar även uppstå då.

Dammsuga en dator med risk för skada är inte ett bättre val än att den går varm. Har haft massa datorer me massa damm som inte gått sönder men vet många datorer som pajjar direkt av att man dammsuger dom. Istället för att plocka damm med fingrarna som inte kommer skapa statisk elektricitet om du har armband på dig så kan du ju köpa tryckluft på burk eller något liknande.

Snobbe
2009-02-23, 22:09
Hur funkar en fön egentligen`? stavas det fön låter sjukt skumt. Men ni vet sån som blåser luft iaf:D Tänkte den borde man ju kunna hålla så långt bort från delarna att det inte finns en chans att det ger statisk elektricitet men har aldrig testat så undrar om någon vet.

Nordenator
2009-02-23, 22:30
Guds gåva till mänsligheten .. du cyklar överallt, har bytat ut till LED lampor i hela huset, har 18grader i huset konstant, din ventilation är optimerad, du har solpaneler på taket, ett eget vindkraftverk, odlar egna tomater, torkar dig med handen och har värphöns i källaren... snälla, tror du att du är helt perfekt eller?

Samt återvinner sin avföring....

Miljöhysterin är så löjlig nu. Folk försöker köpa fritt sitt samvete genom att välja ekologisk mjölk eller ändra 2-3 av sina vanor. Moderna avlatsbrev är vad det känns som.

PowPow
2009-02-23, 22:36
Trådar som denna får mig att fundera över om det verkligen var en bra idé att ställa datorn inne i en garderob, där det också finns massa saker som kan börja brinna. Sätta något brandsäkert skydd runt den, kanske?

Snobbe
2009-02-23, 22:39
Trådar som denna får mig att fundera över om det verkligen var en bra idé att ställa datorn inne i en garderob, där det också finns massa saker som kan börja brinna. Sätta något brandsäkert skydd runt den, kanske?

Datorn har nog inte brunnit på det sättet utan att en del har brunnit upp och kanske gjort det så varmt att det bränt vissa andra delar. Inte så att det börjar brinna som en eld inne i datorn.

PowPow
2009-02-23, 22:41
Datorn har nog inte brunnit på det sättet utan att en del har brunnit upp och kanske gjort det så varmt att det bränt vissa andra delar. Inte så att det börjar brinna som en eld inne i datorn.

Okej.
Jag såg en mindre eldsvåda framför mig.

Men jag tar nog bort kläderna som ligger på samma hylla som datorn ändå. Just in case :D

saab900
2009-02-23, 22:50
Samt återvinner sin avföring....

Miljöhysterin är så löjlig nu. Folk försöker köpa fritt sitt samvete genom att välja ekologisk mjölk eller ändra 2-3 av sina vanor. Moderna avlatsbrev är vad det känns som.

Ekologisk mat är förvisso bra för djuren, men annars kontraproduktivt för växthuseffekten. Korna växer långsammare och skiter mer metan. Samma med grönsaker, ju längre tid de växer i växthus, desto mer energi går åt att värma dem. Höjden av dårskap är närproducerade tomater, vafan drar ett uppvärmt växthus i Sverige på vintern? Inte klimatsmart (fan vad jag hatar det ordet), men vadå säger miljömuppen, grejorna slipper ju åka lastbil ju *rolleyes*.

När jag bodde i korridor fanns där en miljömupp som tappert försökte få alla att köpa ekologiskt och närodlat, vad man sa fastnade liksom inte. Till slut såg vi en dokumentär på TV som tog upp just det där med tomaterna och korna, men inte ens då blev det tyst på honom *gah!*

Visst tycker jag också att vår miljö är viktig, men det får vara någon hejd på det. Förra vintern var ju ovanligt snöfattig, det var ju växthuseffekten, och nu har vi en kall månad, det är också växthuseffekten *rolleyes* Själv vägrar jag ta cykeln i onödan på vintern, kan man inte ploga utan att lämna ett par cetimeter som blir snorhalt, och inte sanda ordentligt, då tar jag bilen.

Imorgon ska jag åka 15 mil med bilen och prutta prottefisar, bäst att köpa utsläppsrätter ;)

dojjan
2009-02-23, 23:04
Guds gåva till mänsligheten .. du cyklar överallt, har bytat ut till LED lampor i hela huset, har 18grader i huset konstant, din ventilation är optimerad, du har solpaneler på taket, ett eget vindkraftverk, odlar egna tomater, torkar dig med handen och har värphöns i källaren... snälla, tror du att du är helt perfekt eller?

Haha, jag sa att jag aldrig glömmer att stänga av TVn och datorn, vilket är sant. Om du vill dra det till att jag är perfekt så visst. Sa jag något mer än det så källa på det tack.

Zetor99
2009-02-23, 23:27
Gällande tråden så råkade jag i tiderna ut för en diskettstation som åstadkom rätt kraftig rökutveckling och förstörde en del kablar, men någon eld blev det naturligtvis aldrig.


Annars har jag aldrig hört talas om någon som skadat sin dator med varsam dammsugning, har någon annan det, eller överdrivs hotbilden för att vara på den säkra sidan?

Guds gåva till mänsligheten .. du cyklar överallt, har bytat ut till LED lampor i hela huset, har 18grader i huset konstant, din ventilation är optimerad, du har solpaneler på taket, ett eget vindkraftverk, odlar egna tomater, torkar dig med handen och har värphöns i källaren... snälla, tror du att du är helt perfekt eller?
Du behöver väl inte vara så dryg? Det är faktiskt inget stort besvär att stänga av maskinen och andra apparater för natten, låter du bilen stå på tomgång när du lämnar den bara för att det skall vara snabbare att åka iväg när du är klar?

Energibesparingen som uppnås med att låta bli att lämna apparater i standby-läge må kännas rätt liten, men besväret med att stänga av dem är ju helt försumbart. Däremot drar en dator som lämnas på över natten mycket mer än du kanske tror, för att inte glömma att komponenterna faktiskt har en begränsad livslängd.


Sanningshalten i det ibland yttrade påståendet om att konsumtionstoppen vid uppstart skulle göra inbesparingen av en avstängning försumbar kan var och en för övrigt fundera på själv, dummare ursäkter hör man sällan.

Samt återvinner sin avföring....

Miljöhysterin är så löjlig nu. Folk försöker köpa fritt sitt samvete genom att välja ekologisk mjölk eller ändra 2-3 av sina vanor. Moderna avlatsbrev är vad det känns som.
Avföringsåtervinning är det inget fel på, men man bör tänka på detta redan i husets eller tillbyggnadens planeringsskede, det är svårt att få till en bra lösning i en gammal byggnad.
Och nej, en välplanderad modern komposttoalett luktar inte och är faktiskt inte heller svårare att använda än ett utedass som råkar befinna sig inomhus.

Medvetna val gör en skillnad, hysterier som diverse tvång och miljöbilssvammel tycker även jag att är en form av avlatshandel, men det finns mycket man kan göra utan att påverka sin livskvalitet negativt.

Ekologisk mat är förvisso bra för djuren, men annars kontraproduktivt för växthuseffekten. Korna växer långsammare och skiter mer metan. Samma med grönsaker, ju längre tid de växer i växthus, desto mer energi går åt att värma dem. Höjden av dårskap är närproducerade tomater, vafan drar ett uppvärmt växthus i Sverige på vintern? Inte klimatsmart (fan vad jag hatar det ordet), men vadå säger miljömuppen, grejorna slipper ju åka lastbil ju *rolleyes*.
Det ekologiska valet är att köpa lokalt och säsonganpassat, d.v.s. inga tomater på vintern.

Rotfrukter är hälsosamma. :D


Visst tycker jag också att vår miljö är viktig, men det får vara någon hejd på det. Förra vintern var ju ovanligt snöfattig, det var ju växthuseffekten, och nu har vi en kall månad, det är också växthuseffekten *rolleyes* Själv vägrar jag ta cykeln i onödan på vintern, kan man inte ploga utan att lämna ett par cetimeter som blir snorhalt, och inte sanda ordentligt, då tar jag bilen.

Imorgon ska jag åka 15 mil med bilen och prutta prottefisar, bäst att köpa utsläppsrätter ;)
Det finns dubbdäck även till cykel, orka leta p-plats i centrum när man istället kan få lite motion, men koldioxidutsläppshysterin hatar även jag. Har t.ex. inte det minsta ont samvete för att på veckoslutet ha kört ca 400 km ensam i en stor bensindriven bil, oberoende av det faktum att kollektivtrafik inte var ett möjligt alternativ.

Henchman
2009-02-24, 00:23
Dammsuga en dator med risk för skada är inte ett bättre val än att den går varm. Har haft massa datorer me massa damm som inte gått sönder men vet många datorer som pajjar direkt av att man dammsuger dom. Istället för att plocka damm med fingrarna som inte kommer skapa statisk elektricitet om du har armband på dig så kan du ju köpa tryckluft på burk eller något liknande.

Går den för varm så finns det risk för skada. Mycket damm orsakar dålig kylning. Och dålig kylning överhettar delarna så de stänger av sig innan de bränns upp. Vilket i sin tur förkortar datorns livslängd.

Några speciella som du kan peka ut angående det jag fetmarkerat?

Dammsugaren är inget domedagsvapen för datorn, snarare den mänskliga faktorn.

King Grub
2009-02-24, 09:40
Rengöring är nödvändigt, men varför använda en undermålig och potentiellt skadlig metod, när det finns bättre? Dammsugare kan mycket väl vara ett mordvapen för datorn.

Flykt
2009-02-24, 11:40
Rengöring är nödvändigt, men varför använda en undermålig och potentiellt skadlig metod, när det finns bättre? Dammsugare kan mycket väl vara ett mordvapen för datorn.
Du sitter och säger att dammsuga datorn är dåligt, för du vet bättre metoder, men du nämner ingen?

King Grub
2009-02-24, 12:13
Läs om, läs rätt. Jag tycker mig både se ordet "tryckluft" omnämnas ett par gånger, och även kommentera saken själv.

saab900
2009-02-24, 12:15
Torka ur med blöt disktrasa? :devil:

Dreas
2009-02-24, 12:15
Du sitter och säger att dammsuga datorn är dåligt, för du vet bättre metoder, men du nämner ingen? Det finns tryckluft på burk att köpa på Biltema, kostar 100 spänn. Ingen större risk att datorn går sönder och den blir ren.

King Grub
2009-02-24, 12:20
Det finns tryckluft på burk att köpa på Biltema, kostar 100 spänn. Ingen större risk att datorn går sönder och den blir ren.

Är den verkligen bra? Är det inte sådan där med butan/propan där man riskerar att drivgasen spottas ut på komponenterna?

Durre
2009-02-24, 12:21
Väldigt ovanligt att en dator brinner, troligen vare väldigt mycket dam, vet dock ej när dam antänds :).

Durre
2009-02-24, 12:23
Är den verkligen bra? Är det inte sådan där med butan/propan där man riskerar att drivgasen spottas ut på komponenterna?

Tror det skall funka, butan/propanet avdunstar väl endå direkt?

King Grub
2009-02-24, 12:30
Drivgasen i flytande form kyler ned till -60 grader. Sådana dramatiska temperaturfall är inte bra för komponenter.

Om man håller burken upprätt skall det inte hända, men billiga/sämre varianter har en (o)vana att sprutta lite hursomhelst.