handdator

Visa fullständig version : Hur mycket data laddas ner av xbox och spotify?


stargate
2009-02-22, 09:01
Jag har Telias mobila bredband, jag har för mig att dom hade någon gräns för hur mycket man får ladda ner per månad. Jag hittade inget på deras hemsida men jag har för mig att det var 5gb eller 30gb.

Nu är det så här att jag använder mitt bredband till att spela xbox Live och sen nu har jag även börjar använda Spotify. Spotify är ett program som streamar musik.

Frågan är alltså hur mycket som laddas ner när jag använder dessa tjänster?
Tex spotify, pratar vi om flera mb per låt där?

hahavaffan
2009-02-22, 10:55
Spotify tar väldigt lite bandbredd. Har statistik över det på datorn hemma, så kan återkomma ikväll, för just nu sitter jag hos päronen. Men vi snackar långt ifrån MB per låt.

Prankie
2009-02-22, 10:57
Jag har Telias mobila bredband, jag har för mig att dom hade någon gräns för hur mycket man får ladda ner per månad. Jag hittade inget på deras hemsida men jag har för mig att det var 5gb eller 30gb.

Nu är det så här att jag använder mitt bredband till att spela xbox Live och sen nu har jag även börjar använda Spotify. Spotify är ett program som streamar musik.

Frågan är alltså hur mycket som laddas ner när jag använder dessa tjänster?
Tex spotify, pratar vi om flera mb per låt där?

Xbox live beror på hur mycket du spela, likså spotify. Jag tror spotify använder q5. Vilket motsvarar 160KB/S. Vilket är ca 1,2mb per minut du lyssna.

Prankie
2009-02-22, 11:21
Tänkte rätta mig själv lite

1. Spotify använder ogg vorbis istället, vilket har bättre kompression än mp3. Mindre nerladdning
2. De musik som du har lyssnat på finns cachad i din dator, de behöver inte laddas ner igen. Mindre nerladdning
3. De musik som du har cachad i din dator är tillgänglig för uppladdning till andra, eftersom hela är en p2p nätverk. Mer uppladdning

Så det är omöjlig att veta hur mycket bandbredd spotify kommer att ta, men du kan skaffa ett program som håller koll på det som hahavaffan gör.

Kimball
2009-02-22, 11:22
Jag har Telias mobila bredband, jag har för mig att dom hade någon gräns för hur mycket man får ladda ner per månad. Jag hittade inget på deras hemsida men jag har för mig att det var 5gb eller 30gb.

Nu är det så här att jag använder mitt bredband till att spela xbox Live och sen nu har jag även börjar använda Spotify. Spotify är ett program som streamar musik.

Frågan är alltså hur mycket som laddas ner när jag använder dessa tjänster?
Tex spotify, pratar vi om flera mb per låt där?

Its 5gb.