handdator

Visa fullständig version : Personlig assistent - Någon med erfarenhet?


Emil_Larsson
2009-02-21, 22:43
Läser Omvårdnadsprogrammet årskurs 3 och tar därmed studenten ganska så snart. Just nu söker jag för både sommarjobb och vanligt jobb och har fått napp lite här och var. Det har kommit lite tankar i huvudet kring vad jag verkligen vill jobba med på senaste tiden.

Någonting jag funderat lite över är personlig assistent, som jag hört att jag kan bli efter min treåriga utbildning. Tror det skulle passa mig, och det tror även mina lärare på utbildningen. Någon här som jobbar som detta och har lite att dela med sig av. Vad ligger lönen på? hur ser möjligheterna ut att bli personlig assistent? är körkort ett krav? hur ser omvårdnaden ut (liknar den undersköterskans uppgifter?) osv osv.

Sökt lite på google och hittat lite smått men man kan få en bättre bild av arbetet om det är en person som jobbar inom yrket som delar med sig av sina erfarenheter, tror jag.

Shoot..

Tack på förhand.

/Fred.

Mysella
2009-02-21, 22:54
Jag har jobbat som personlig assistent och trivdes inte alls med det, men jag tror att det helt beror på vem man hamnar hos. Jag gillade helt enkelt inte personen jag var hos, och hon gillade inte mig. Men alla sådana saker som vad man måste kunna, om man måste ha körkort mm, är helt olika från brukare till brukare. En brukare som har egna hästar kanske vill att hans eller hennes assistent ska kunna rida, en annan som gillar musik vill säkert ha en assistent som kan spela något instrument. Att dela intressen och att personkemin stämmer är viktigare i det jobbet än i något annat tror jag. Hamnar man hos rätt person tror jag att det kan vara världens roligaste jobb.