handdator

Visa fullständig version : Vad gör skidåkare som måste urinera under långskidlopp?


Bubban
2009-02-21, 13:46
Ja, som titeln säger, hur gör de under lopp som t.ex. Vasaloppet?
*whatever*

mks
2009-02-21, 13:52
De kissar.

Eliten pinkar i byxorna skulle jag tro. Amatörer i öppet spår stannar och kliver ut i skogen eller besöker en baja-maja.

Ganymedes
2009-02-21, 13:55
Är det bara jag som tror att bilden är retuscherad och egentligen föreställer allas vår Eddie? ;)

Brian The Family Dog
2009-02-21, 13:55
Ja jäklar vilken dedikation till sporten killen gör :D

skaparn
2009-02-21, 14:15
För egen del har detta varit ett ickeproblem sedan jag fann Glycerol.

Cilia
2009-02-21, 14:17
för oss som inte provat kan du inte utveckla?

Vinter
2009-02-21, 14:20
Påminner mig att jag inom min sport inte ännu är tillräckligt dedikerat för att tävla med akuta magproblem, vit dräkt och rännskita är nog ingen bra mix.

actiwe
2009-02-21, 14:20
Jag har aldrig blivit pissnödig när jag idrottat någon gång, men nu har ja inte åkt ett långskidslopp

skaparn
2009-02-21, 14:22
för oss som inte provat kan du inte utveckla?

Pex skrev en bra sammanfattning här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=868103&postcount=14). Eller, han snodde en bra sammanfattning ska man säga i rättvisans namn.

Det binder vätska, och det för med sig förutom att jag inte behöver dricka lika mycket under en tävling (jag har svårt att inta något alls vid hög ansträning) att jag inte behöver kissa.

Nelo322
2009-02-21, 14:32
Har själv hört oskar svärd(vunnit vasaloppet flera gånger) berättat hur de gör.... De pissar INTE i byxorna. Man lägger sig istället sist i klungan och drar ner byxorna lite och sen hänger ut ballen. Anledningen till att man inte pissar i byxorna är att det helt enkelt blir för kallt!
Han berättade också att de dricker runt 2.5 dl per 5 km och är det ett lopp som går långsamt så kan det bli ett jävla massa pissande.

Mental
2009-02-21, 14:46
Har själv hört oskar svärd(vunnit vasaloppet flera gånger) berättat hur de gör.... De pissar INTE i byxorna. Man lägger sig istället sist i klungan och drar ner byxorna lite och sen hänger ut ballen. Anledningen till att man inte pissar i byxorna är att det helt enkelt blir för kallt!
Han berättade också att de dricker runt 2.5 dl per 5 km och är det ett lopp som går långsamt så kan det bli ett jävla massa pissande.

Knepigt att man aldrig sett det på tv då, de följer ju klungan hela jävla tiden på vasaloppet tex.

Och damåkarna? Har inte de lite svårt att hänga ut kisseriapparaten?

kungconny
2009-02-21, 15:01
Blöja borde ju i teorin vara opti, förutom vindmotståndet såklart :)

Luttis
2009-02-21, 15:16
Blöja borde ju i teorin vara opti, förutom vindmotståndet såklart :)

KAD borde vara än mer opti..





En tanke kan ju vara att man nog svettas en hel del och därför inte får speciellt stora urinmängder... eller!?

Nitrometan
2009-02-21, 15:39
tävla med akuta magproblem, vit dräkt och rännskita är nog ingen bra mix.
Gunde...

Cilia
2009-02-21, 17:38
Knepigt att man aldrig sett det på tv då, de följer ju klungan hela jävla tiden på vasaloppet tex.

Dom kanske visar lite respekt? Ibland zomar dom ju in täten.


Gunde...
Visst gjorde han det ngn gång? Svagt minne.

ceejay
2009-02-21, 17:39
så folk här menar att de hänger ut den och pissar mitt i spåret bara? trevligt.

Cilia
2009-02-21, 17:41
Ska man ha det trevligt ska man nog inte syssla med elitidrott

wintersnowdrift
2009-02-21, 18:38
Ska man ha det trevligt ska man nog inte syssla med elitidrott

+1

För eliten är det dessutom inte sååå svårt att hålla sig i ett helt Vasalopp. Segertiden brukar ligga på 4-5 timmar och är man proffs kan man optimera sitt vätskeintag så pass att man inte behöver stanna.

För en halvdan motionär som undertecknad (jag tar 7-8 timmar på mig att åka samma sträcka) är det ju bara att stanna och uträtta sina behov lite kvickt i någon skogsdunge. (Orka nyttja bajamajorna i depåerna lixom). Fast mina två senaste Vasalopp har jag faktiskt inte behövt stanna öht. Man gör ju av med ganska mycket vätska på andra sätt.

Åker Öppet Spår för tredje gången på måndag. Jag kan rapportera in eventuella kisstopp om intresse finns (*rolleyes*).

//Kristin

Srednq
2009-02-21, 19:51
så folk här menar att de hänger ut den och pissar mitt i spåret bara? trevligt.

i cykling kör dom bara ut i kanten och pissar i diket under tiden dom cyklar

Cilia
2009-02-21, 19:57
Kristin framförallt vill jag veta hur det går för dig i loppet. Håller tummarna. Knäck dom andra på startsträckan.

Piranha
2009-02-21, 20:06
För egen del har detta varit ett ickeproblem sedan jag fann Glycerol.

Glycerol och vitargo är en intressant kombination att ladda på också, fast då håller man ner vätskan. Dock glycerol i för koncentrerad mängd kan också ja ..... se bild tidigare i tråden.

Cilia
2009-02-21, 20:09
Glycerol och vitargo är en intressant kombination att ladda på också, fast då håller man ner vätskan. Dock glycerol i för koncentrerad mängd kan också ja ..... se bild tidigare i tråden.
Pratar du av egen erfarenhet?

Chrillee
2009-02-21, 20:09
Är den där bilden på riktigt? Man borde väl inte löpa med en dålig mage. Fast löper man så där mycket kan nog konstiga saker hända.

Tryman
2009-02-21, 20:17
Är den där bilden på riktigt? Man borde väl inte löpa med en dålig mage. Fast löper man så där mycket kan nog konstiga saker hända.

Jupp, bilden är tagen från halvmaran i göteborg. Har för mig att han sa att han fick magknip efter en bit av loppet men det löste sig så att säga. :Virro
Tror han hade en sluttid på under 1.10.

ceejay
2009-02-21, 20:22
skönt att bli igenkänd som han som sket på sig liksom :E

abbarn
2009-02-21, 20:28
Här är iaf en intervju med bajsmannen

http://www.youtube.com/watch?v=QN42dxSfd3A

Troll
2009-02-21, 21:53
Jupp, bilden är tagen från halvmaran i göteborg. Har för mig att han sa att han fick magknip efter en bit av loppet men det löste sig så att säga. :Virro
Tror han hade en sluttid på under 1.10.

Grymt härlig kommentar!!!! :hbang: :D

joriice
2009-02-21, 22:59
+1

För eliten är det dessutom inte sååå svårt att hålla sig i ett helt Vasalopp. Segertiden brukar ligga på 4-5 timmar och är man proffs kan man optimera sitt vätskeintag så pass att man inte behöver stanna.

För en halvdan motionär som undertecknad (jag tar 7-8 timmar på mig att åka samma sträcka) är det ju bara att stanna och uträtta sina behov lite kvickt i någon skogsdunge. (Orka nyttja bajamajorna i depåerna lixom). Fast mina två senaste Vasalopp har jag faktiskt inte behövt stanna öht. Man gör ju av med ganska mycket vätska på andra sätt.

Åker Öppet Spår för tredje gången på måndag. Jag kan rapportera in eventuella kisstopp om intresse finns (*rolleyes*).

//Kristin

JA, intresserad. :D

Nelo322
2009-02-22, 00:58
Knepigt att man aldrig sett det på tv då, de följer ju klungan hela jävla tiden på vasaloppet tex.

Och damåkarna? Har inte de lite svårt att hänga ut kisseriapparaten?

Han nämde att det är jobbigt när skotern ska filma, men oftast så är det erfarna förare som ser till att inte filma när de ska pissa!

Bubban
2009-02-22, 12:09
Jag tycker det är sjukt strongt av Ekwall att inte sluta.

Hobbes
2009-02-22, 12:22
Det är inte bara i långlopp detta är ett problem!

På tidiga rutter på El Capitain (big wall klättring) användes det enligt utsago påsar vilka sedan kastades ner.

Mer folk på rutterna och förstås mer folk i dalen under har lett till detta: http://www.metoliusclimbing.com/waste_case.html

http://www.metoliusclimbing.com/images/Waste-Case.jpg

Pooh-Powder is a specially engineered mix of a non-toxic polymer-based absorbent (similar to what is in baby diapers),along with an organic decay catalyst and odor neutralizer (no perfumes). When waste comes in contact with the powder, the powder gels the liquid waste, encapsulates the solid waste, removes odors and begins the decay process

Förövrigt är det inte så jättetrevligt upp på rutterna kring Mont Blanc heller med alla dagliga besök, men det lär man sig att strunta i kan man väl säga! Det som gömdes i snö kommer fram i tö fick ju en helt ny innebörd på vissa rutter;)

Larsson85
2009-02-22, 13:26
Jag har för mig att detta har varit ett debaterat ämne där vissa påstår att det är fördelaktigt att kissa på sig eftersom det ger värme, men efter en rapport som undersökte detta så visade det sig att nettoeffekten var negativ då det blir ruggigt kallt efter ett tag.

Tomten
2009-02-22, 13:28
i cykling kör dom bara ut i kanten och pissar i diket under tiden dom cyklar

Kan med andra ord bli en mindre angenäm upplevelse när man står där efter vägen och ska hejja på sin idol, sen kommer han körande i full fart med kuken i vädret och sprutar piss åt alla håll och kanter.

Ett bra sätt att bli av med fans på.

Mental
2009-02-22, 13:29
Och säkert ett sätt att få några nya på :)

Dan S
2009-02-22, 19:25
En slang dom sätter på k*ken och ut bak kanske? Roligt för den bakom isf :D

Cilia
2009-02-23, 08:35
Borde inte Kristin gå i mål snart? Hon startade iaf för ca 1,5 timmar sen

Tryman
2009-02-23, 08:39
Borde inte Kristin gå i mål snart? Hon startade iaf för ca 1,5 timmar sen
Hon var tvungen att ta en toapaus så det tar lite längre tid :naughty: