handdator

Visa fullständig version : Mjölksyra vid löpning


CeCe
2009-02-21, 11:42
Oj vad längesen det var jag var aktiv på detta forum. Jag har varit sjukskriven väldigt länge och tänkte nu börja med min träning igen.
Har varit ute ett par gånger och sprungit och märkt att så fort det ska springas uppför så viker sig nästan benen, de finns ingen kraft kvar i dem.
Vilken typ av träning gäller för att bli av med detta? Antar att mina ben inte är lika starka som de en gång varit. Ska jag satsa på att träna upp dem i gymmet med lätta vikter och många reps eller är det bara att bita ihop och fortsätta med löpningen? Risken finns ju att motiveringen kommer tryta om det håller på så länge.

Kreh
2009-02-21, 11:46
Träna styrka i gymmet och kondition i löparspåret. Var väl inte så svårt att lista ut.

Efter att man inte rört sig på ett tag kan enkla saker bli jobbiga. När jag hade influensa förra gången och var sängliggande i en vecka kunde jag knappt gå dagarna efter p g a mjölksyra i vader och lår.

kjell33
2009-02-21, 11:47
Bit ihop och fortsätt med löpningen, håll dock nere tempot till en början och försök få lite mil i benen. Efter ngn månad kan du lägga in lite mer backar, dock inte alltför branta.

Anders The Peak
2009-02-21, 12:12
Jag tycker att du försöker dig på att köra två till tre pass i veckan på gymmet i trivsamt tempo och försöker utifrån motivation och kraft att gå löpspåret i ett tempo som inte är allt för hårt 2-3 ggr per vecka. När du känner att muskelstyrkan har infunnit sig då kan det vara dags att progressivt börja att öka intensiteten. Men kom ihåg att ta det i ett tempo som du känner ger dig välbehag. Träning ska vara roligt och skönt!!

skaparn
2009-02-21, 14:06
Styrketräning i en skivstångslokal kommer inte hjälpa dig mot mjölksyra vid löpning. Visserligen kan det finnas all anledning att 2-3 gånger i veckan ägna dig åt 15-20 minuter av något slags styrketräning med fokus på bål. Men är ditt mål löpning och att bli så bra där som möjligt, så är mer gymmande än ovan beskrivet antaligen bara fåfänga (med det inte sagt att fåfänga är fel).

Fortsätt springa bara. Är du så otränad som det verkar på din beskrivning kommer du förbättra dig nästan vad du än tar dig för i löparspåret. Efter ett tag kan du få delta i den på kolo infekterade debatten vilket upplägg som är bäst för att bli snabb.

Vad är dina mål?

Shajjn
2009-02-21, 14:38
Du har bara tappat konditionen, därav mjölksyran/svagheten i backen.
Fortsätt jogga så blir det bättre med tiden.

Anders The Peak
2009-02-21, 19:06
Styrketräning i en skivstångslokal kommer inte hjälpa dig mot mjölksyra vid löpning. Visserligen kan det finnas all anledning att 2-3 gånger i veckan ägna dig åt 15-20 minuter av något slags styrketräning med fokus på bål. Men är ditt mål löpning och att bli så bra där som möjligt, så är mer gymmande än ovan beskrivet antaligen bara fåfänga (med det inte sagt att fåfänga är fel).

Fortsätt springa bara. Är du så otränad som det verkar på din beskrivning kommer du förbättra dig nästan vad du än tar dig för i löparspåret. Efter ett tag kan du få delta i den på kolo infekterade debatten vilket upplägg som är bäst för att bli snabb.

Vad är dina mål?
Det handlar inte om fåfänga utan om att man mobiliserar snabbare med styrketräning dvs rätt utförd styrketräning.

skaparn
2009-02-21, 19:24
Det handlar inte om fåfänga utan om att man mobiliserar snabbare med styrketräning dvs rätt utförd styrketräning.

Det är visserligen inte riktigt jag att vara extremt pragmatisk, men givet att folk har en viss mängd träningstillfällen per vecka så brukar nettoeffekten vara stört med grenspecifik träning. Fast jag kan mycket väl ha fel och underskatta styrketräningens betydelse. Rätt styrketräning alltså, för ytterligare något som spelar in är att många går till Gymmet och sysslar med ren BS och försöker intala sig själv att det har med något annat än fåfänga att göra.

Men ja, trots lite protester ovan då, så är jag beredd att backa lite från mitt förhastade uttalande.

Anders The Peak
2009-02-21, 19:42
Det är visserligen inte riktigt jag att vara extremt pragmatisk, men givet att folk har en viss mängd träningstillfällen per vecka så brukar nettoeffekten vara stört med grenspecifik träning. Fast jag kan mycket väl ha fel och underskatta styrketräningens betydelse. Rätt styrketräning alltså, för ytterligare något som spelar in är att många går till Gymmet och sysslar med ren BS och försöker intala sig själv att det har med något annat än fåfänga att göra.

Men ja, trots lite protester ovan då, så är jag beredd att backa lite från mitt förhastade uttalande.
När du känner att muskelstyrkan har infunnit sig då kan det vara dags att progressivt börja att öka intensiteten i löpningen

Missade bara en liten bit a texten som jag skrev...

skaparn
2009-02-21, 20:10
Missade bara en liten bit a texten som jag skrev...

Va? Det förändrar inte att jag fortfarande tror att det mest effektiva sättet att förbättra mjölksyratåligheten på är att faktiskt löpa, istället för att trixa med styrketräning på tid som annars hade spenderats i löparspåret.

Anders The Peak
2009-02-21, 21:55
Va? Det förändrar inte att jag fortfarande tror att det mest effektiva sättet att förbättra mjölksyratåligheten på är att faktiskt löpa, istället för att trixa med styrketräning på tid som annars hade spenderats i löparspåret.
Vad är mjölksyratålighet? Jo det är inget annat än att man förbättrar cellens energiproduktion och det handlar inte om att man får bättre mjölksyratålighet utan att man tränar upp muskelcellernas(optimerar) energiproduktion i mitokondrierna...