handdator

Visa fullständig version : Tappat känsel i vänstra smalben


Alfred Nobel
2009-02-20, 16:33
Känner du igen fenomenet när du t.ex. har ett gummiband runt hanleden och du förlorar känseln på handen? Exakt den känslan har jag upplevt i perioder på mitt smalben, dvs främre delen av underbenet.

Jag har läst och försökt förstå vad som kan vara problemet då det inte är konstant och kommer i perioder. Det jag har lyckats luska fram är att det kan bero på lågt blodtryck (om man t.ex. blir yr då man reser på sig snabbt och det svartnar för ögonen) och det har jag .

Det är lite obehagligt då det endast berör mitt vänstra ben och inte högra. Borde jag kolla upp det hos farbror doktorn eller avakta?

/ Niklas!

Alfred Nobel
2009-02-20, 16:36
Edit; Vet du annars vad det kan bero på? Om det inte har med blodtrycket att göra.

ArcTiC
2009-02-20, 16:51
Blodpropp tänker jag på iaf.

mikaelj
2009-02-20, 17:00
Domnar det helt eller sticker det?

Forz
2009-02-20, 17:02
Har själv varit med om fenomenet du beskriver, dock på min vänstra fots ovansida. Tänkt på det och blivit lite rädd att det är en infektion som ska sprida sig i hela kroppen. Men jag hade glömt det tills jag läste denna tråden och nu när jag kände på foten så känns det normalt och känseln är som den ska verkar det som.
Uppsök läkare tycker jag.

kalle_banan
2009-02-20, 18:32
Ring sjukvårdsupplysningen och fråga vad du borde göra, jag tänker att det kan vara ngn nerv som kläms.

Daniel_S
2009-02-20, 20:20
Jag satt på huk några timmar när jag renoverade i somras, en nerv i knävecket kom tydligen i kläm, vilket gjorde att vänster underben var förlamat i 3-4 dagar. Foten hängde som trasa första dygnet, sedan började jag få lite makt över musklerna sakta men säkert.

saab900
2009-02-20, 23:17
När är det det inträffar, vad gör du för att framkalla det? Mina underben och fötter brukar kunna domna bort om jag sitter och nöjesläser för länge på muggen :em: Men det går ju över på några minuter om man går runt lite försiktigt.

Så det kanske kan vara så enkelt att du sitter på något hårt så att blodcirkulationen stryps?

Alfred Nobel
2009-02-21, 08:41
Känseln har varit borta i 2-3 dagar nu och det är fortfarande lika obehagligt. När jag för min hand längs med mitt vänstra smalben känns det som om någon vrider foten likt "1000 nålar" (klassiskt bus när man vrider armen med båda händerna i motsatt riktning). Det rör sig om ett 10 cm intervall centralt på smalbenet där känslan "försvinner" då jag känner med handen.

Det påverkar mig inte fysisk eller gör det svårare för mig att gå. Det är bara obehagligt. Senast jag hade detta var i höstat fast då kom känseln tillbaka efter några veckor. Mycket märkligt!

Tabbe
2009-02-21, 09:17
Hade inte chansat på vad det kan vara när det oftast är ett
samtal bort( sjukvårdsupplysningen ).
Dit borde fler förövrigt ringa, dom är väldigt trevliga :D

Tolkia
2009-02-21, 12:12
Känseln har varit borta i 2-3 dagar nu och det är fortfarande lika obehagligt. När jag för min hand längs med mitt vänstra smalben känns det som om någon vrider foten likt "1000 nålar" (klassiskt bus när man vrider armen med båda händerna i motsatt riktning). Det rör sig om ett 10 cm intervall centralt på smalbenet där känslan "försvinner" då jag känner med handen.

Det påverkar mig inte fysisk eller gör det svårare för mig att gå. Det är bara obehagligt. Senast jag hade detta var i höstat fast då kom känseln tillbaka efter några veckor. Mycket märkligt!
Det låter väldigt mycket som en nervpåverkan, tycker jag. Om det är det så är det inte så konstigt att det tar veckor innan det blir bra; nerver reparerar sig inte dödsfort, tyvärr. Frågan är, eftersom du haft det tidigare, vad det är du gör som framkallar det. Du skulle tjäna på att veta vad det är, och kunna undvika det. Fundera på detta! Tajta byxor som klämmer på strategiska ställen, att sitta länge på huk eller på knä (någon beskrev tidigare i tråden det som ibland kallas "jorgdgubbsplockarförlamning"), att sitta med det ena benet i kors över det andra, att sitta med benet hängande över en kant - olika saker som antingen lägger mer sträck eller mer tryck på nerven än den tål. Att ringa till sjukvårdsupplysningen kan nog vara en bra idé.

Alfred Nobel
2009-02-21, 17:03
Det låter väldigt mycket som en nervpåverkan, tycker jag. Om det är det så är det inte så konstigt att det tar veckor innan det blir bra; nerver reparerar sig inte dödsfort, tyvärr. Frågan är, eftersom du haft det tidigare, vad det är du gör som framkallar det. Du skulle tjäna på att veta vad det är, och kunna undvika det. Fundera på detta! Tajta byxor som klämmer på strategiska ställen, att sitta länge på huk eller på knä (någon beskrev tidigare i tråden det som ibland kallas "jorgdgubbsplockarförlamning"), att sitta med det ena benet i kors över det andra, att sitta med benet hängande över en kant - olika saker som antingen lägger mer sträck eller mer tryck på nerven än den tål. Att ringa till sjukvårdsupplysningen kan nog vara en bra idé.

Jag sitter ned väldigt mycket under föreläsningar och ofta i den positionen du beskriver, att jag för det högra benet (i det här fallet) över det vänstra och omvänt. Ska sluta med det ett tag och försöka sitta normalt (blir dock jobbigt i längden, men det är bara å härda sig).

Annars så tänkte jag ringa farbror doktor om det inte har "läkt" till nästa vecka, som någon ovanstående påpekade så är det bara ett samtal bort!

Tack så mycket alla

Gava
2009-02-24, 10:36
Enligt de symptom du uppgett kan du möjligen ha MS. Du nämner att du haft samma besvär förut vilket är återkommande, dessa kallas skov i samband med sjukdomen .
Jag råder dig att kontakta läkare för att utföra en magnetröntgen, genom denna kan man avgöra ifall du har MS.

Gör detta för ditt eget bästa så snart som möjligt.

Doktorn
2009-02-24, 10:56
Jag sitter ned väldigt mycket under föreläsningar och ofta i den positionen du beskriver, att jag för det högra benet (i det här fallet) över det vänstra och omvänt. Ska sluta med det ett tag och försöka sitta normalt (blir dock jobbigt i längden, men det är bara å härda sig).

Annars så tänkte jag ringa farbror doktor om det inte har "läkt" till nästa vecka, som någon ovanstående påpekade så är det bara ett samtal bort!

Tack så mycket alla

Nedsatt syn? Dubbelsyn? Balansproblem? Motoriska problem? Gångproblem?

Alltså med problem menar jag bara om du upplevt något med det...

Herr Oberst
2009-02-24, 11:14
Kontakta en neurolog

Dav0d
2009-02-24, 12:25
Varför ringer du inte bara in och frågar vad det kan vara? De är jätte trevliga och kön brukar inte vara på mer än 15 minuter. Varför vänta i 1 vecka, är ju bara dumt oavsett om du kommer få det du tror bekräftat eller ej. Hur jävla lat är det möjligt att bli..?