handdator

Visa fullständig version : Stretch och yoga för rak rygg


Bahir
2009-02-20, 06:46
Tjena,

jag tänkte höra om ni har några bra tips för att förbättra att kunna hålla ryggen rak trots att man böjer sig framåt, detta för att kunna ha rak rygg i knäböj och marklyft. Det får gärna vara grejer som man kan göra hemma, kanske om kvällen eller så.

Tack på förhand

Whistler
2009-02-20, 06:59
Solhälsning.

http://yogaforstela.blogspot.com/2007/04/solhlsning-bilder.html

Glöm inte andas. Andas in när du sträcker på dig, andas ut när du böjer dig fram. Varje rörelse ska betonas av en ut- eller inandning.

kungconny
2009-02-20, 08:13
Stretcha soleus för att kunna hålla ryggen rak i knäböj.

Bahir
2009-02-20, 08:41
Stretcha soleus för att kunna hålla ryggen rak i knäböj.

Soleus har ingenting med saken att göra, jag är mycket flexibel i mina vader. Det är runt midjan/höften/ländryggen som problemet ligger.

Whistler, den ska jag prova.

Tolkia
2009-02-20, 11:50
Hur är det med rörligheten i baksida lår och rumpa?

(Solhälsningen, som Whistler föreslog, kan säker vara bra.)

Bahir
2009-02-21, 01:45
Hur är det med rörligheten i baksida lår och rumpa?

(Solhälsningen, som Whistler föreslog, kan säker vara bra.)

Jo, det kan nog vara där det ligger. Jag behöver bli mer rörlig i de delarna, så att jag utan att förlora svank/rakhet i hela ryggen kan böja mig framåt, med raka eller något böjda ben.

L-Sami
2009-02-21, 14:34
Upp med blicken när du böjer och lyfter, ländryggen hålls rak när nacken sträcks. Fokusera på att titta uppåt och bibehålla den positionen i nacken så kommer du automatiskt hålla ryggen rak. Du kan ju prova och se hur svårt det är att böja bålen när nacken är i översträckt läge. Kurvaturen i halsryggen är liknande som i ländryggen, (svank, lordos vad du vill kalla det) Ländryggen följer med halsryggen.