handdator

Visa fullständig version : HIIT på morgonen?


Betsson1
2009-02-19, 23:19
Skulle vara snällt av er och dela med er lite information om det. Det negativa och det positiva med att köra HIIT på morgonen. Tänkte köra 20 minuters HIIT. Anledningen till att jag har lagd det på morgonen är ju att det aldrig blir av om jag tar det på kvällen.

Men hur som helst, blir det mycket skillnad om jag äter något efter än om jag äter något innan?

Någon som har provat det? Hur gick det? och vad åt du innan/efter.

Sist men inte minst, hur många kalorier förbränner man? Ska jag hellre ta promenader istället?

Tacksam för svar

Eddie Vedder
2009-02-20, 07:56
Skulle vara snällt av er och dela med er lite information om det. Det negativa och det positiva med att köra HIIT på morgonen. Tänkte köra 20 minuters HIIT. Anledningen till att jag har lagd det på morgonen är ju att det aldrig blir av om jag tar det på kvällen.

Men hur som helst, blir det mycket skillnad om jag äter något efter än om jag äter något innan?

Någon som har provat det? Hur gick det? och vad åt du innan/efter.

Ja det har jag gjort. Det har gått bra. Ingenting. Fast jag har aldrig kört så kort tid som bara 20 minuter. Skulle jag göra det vore mat ännu mer otänkbart, varför käka inför 20 minuters träning? Men om det blir mycket skillnad för dig kan ju ingen annan svara på. Det är väl bara att prova?

Den främsta fördelen med träning före frukost är tidsaspekten och att det är så lugnt ute runt 5-tiden när jag brukar löpa.

Sist men inte minst, hur många kalorier förbränner man? Ska jag hellre ta promenader istället?

Går förstås inte at svara på. Men om du löper kan du ju göra en uppskattning på kroppsvikt multiplicerat med antal km. Är det väldigt hög intensitet kanske du t.o.m. skulle kunna köra på kroppsvikt multiplicerat med 1.1-1.2 per km. Men det sistnämnda är bara ett litet eget "hopkok".:D