handdator

Visa fullständig version : Matlös för länge innan träning?

herrelol
2009-02-19, 19:02
Tjenare,

Jag har bara en liten snabb fråga som jag diskuterade med mina polare idag men vi kom inte fram till ett enigt svar. Om jag äter frukost kl: 08.00 och sedan lunch (bestående utav Kött/fisk/kyckling + potatis/pasta/ris + grönsaker) kl: 11:30, får man ut mer av träningen om man äter något mellanmål innan träningen (träning brukar oftast förekomma runt 18.00) under DEFF? eller räcker det med lunchen och sedan middag efter träningen?

Endura
2009-02-19, 20:33
Tvärtom är det ett ypperligt läge för EAA direkt innan passet, eftersom magen troligen är tom, köra på för fullt i gymmet och sen hem och käka middagen.
Finns ju många här som tränar hårt på morgonen innan frukost - blir samma princip :)

Enda "jobbiga" är kanske orken, men det är mer en vanesak... Prova! :thumbup:

herrelol
2009-02-19, 20:54
Okej, för orken är det ingen problem med. Har hållt på såhär nu i 1 månad så jag borde klara mig ett tag till. EAA, skulle du kunna utveckla lite vad exakt det gör och finns det nån risk för bieffekter, isf vilka? :)

King Grub
2009-02-19, 21:55
Essentiella aminosyror. Stimulerar nybildning av muskelprotein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122301

herrelol
2009-02-19, 22:38
EAA finns ju alltså i EsaPro (eller rekomenderar ni någon annan slags?). Läste att man skall ta EsaPro innan träningen och efter, eller skall man ta nått annat än just EsaPro efter?

Om mitt matschema skulle se ut såhär:

Frukost: 08.00 (A-fil, Müsli)
Lunch: 11.30 (Protein, kolhydrater, sallad)
Tillskott: EsaPro precis innan jag sätter min fot inne på gymmet
Träning: 16.00 - 18.00
Tillskott: EsaPro(?) precis när jag kommer in i omklädningsrummet.
Kvällsmat: 20.00 (A-fil, Müsli)

Skulle ni kunna säga att detta är ett bra matschema eller är jag helt ute och cyklar och får alldeles för lite protein? Borde jag kanske äta en middag istället för mitt nuvarande kvällsmål?

herrelol
2009-02-19, 22:46
OBS: missade en sak med mitt förra inlägg. Jag börjar träna på gymmet vid 16.00 och sedan tränar jag handboll på kvällen runt 19.00.

Så det skall se ut såhär egentligen (vissa dagar)

Träning (gym): 16.00 - 18.00
Träning (handboll): 19.00
Kvällsmat: mellan 21.00 - 22.00 (A-fil, Müsli)

kolle
2009-02-19, 23:23
Rent spontant så tycker jag det ser ut som du får i dig alldeles för lite kalorier? Har du räknat på ett ungefär vad du ligger på? Bara ett rejält mål per dag låter för lite, om nu inte det målet ligger på 1000-1500 kcal.

Skulle också undvika att träna handboll och styrka på samma dag in i det sista. Särskilt med så kort tid mellan.

Lägg till ett större mål istället för A-fil och müsli.

herrelol
2009-02-19, 23:48
Om jag inte har räknat helt fel borde jag ligga runt 1500, du har rätt att jag kanske borde öka det till 2000 då jag är 186cm och väger 80kg.

Jag ser dock inte varför jag skall undvika styrka och handboll under samma dag, utveckla gärna.

Endura
2009-02-20, 10:43
OBS: missade en sak med mitt förra inlägg. Jag börjar träna på gymmet vid 16.00 och sedan tränar jag handboll på kvällen runt 19.00.

Så det skall se ut såhär egentligen (vissa dagar)

Träning (gym): 16.00 - 18.00
Träning (handboll): 19.00
Kvällsmat: mellan 21.00 - 22.00 (A-fil, Müsli)

Skippa det extra EsaPro-intaget och öka istället på middagen hemma med mer riktig mat efter passet! Ev kan du ta en proteinshake direkt efter gympasset och sen äta middag hemma (musli och fil är ivf inte tillräckligt).

Om jag inte har räknat helt fel borde jag ligga runt 1500, du har rätt att jag kanske borde öka det till 2000 då jag är 186cm och väger 80kg.

Jag ser dock inte varför jag skall undvika styrka och handboll under samma dag, utveckla gärna.

Jo du äter på tok för lite om du vill ha nån form av resultat byggmässigt av allt ditt tränande... Antagligen är 2000 också för lite, men du kanske deffar?

Att vissa argumenterar emot att träna handboll och gym samma dag är för att det inte är helt "optimalt", de två olika träningsformerna tar ut varandra (finns trådar om det), men jag tycker att om du trivs med det upplägget kan du fortsätta med det - den träning som blir av är ändå den som räknas i längden ;)

Komplettera hellre med en proteinshake alt. gainer mellan passen, de gångerna det blir dubbla pass, så du får i dig lite mer näring :)

Endura
2009-02-20, 11:07
Att vissa argumenterar emot att träna handboll och gym samma dag är för att det inte är helt "optimalt", de två olika träningsformerna tar ut varandra (finns trådar om det)...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

herrelol
2009-02-20, 20:34
Tack så mycket. Japp jag håller på med deffen, summer 09 ;). Jag skulle gärna vilja höra din åsikt om detta upplägget:

Måndag: Gym (Bröst, Triceps, Axlar)
Tisdag: Handboll
Onsdag: Gym (Biceps, rygg) Handboll
Torsdag: Gym (ben)
Fredag: Handboll
Lördag: -
Söndag: Handboll

Mat (maten kommer se ungefär likadan ut varjedag)
Frukost: Havregrynsgröt, mjölk
Lunch: pasta/ris/potatis, kött/fisk/kyckling, sallad
Kosttillskott (innan gym): EsaPRO
Middag: pasta/ris/potatis, kött/fisk/kyckling, sallad

vicarious
2009-02-21, 01:20
Kolozzeum har ett eget alternativ till EsaPro. Kolla på hemsidan!

vicarious
2009-02-21, 01:21
Tack så mycket. Japp jag håller på med deffen, summer 09 ;). Jag skulle gärna vilja höra din åsikt om detta upplägget:

Måndag: Gym (Bröst, Triceps, Axlar)
Tisdag: Handboll
Onsdag: Gym (Biceps, rygg) Handboll
Torsdag: Gym (ben)
Fredag: Handboll
Lördag: -
Söndag: Handboll

Mat (maten kommer se ungefär likadan ut varjedag)
Frukost: Havregrynsgröt, mjölk
Lunch: pasta/ris/potatis, kött/fisk/kyckling, sallad
Kosttillskott (innan gym): EsaPRO
Middag: pasta/ris/potatis, kött/fisk/kyckling, sallad

Du verkar ha glömt magen? .. och snälla, kom inte och säg att du tränar magen med 100 situps varje kväll eller morgon?

Kör magen som resten av kroppen. Överbelastning. Vila.

herrelol
2009-02-21, 09:45
Magen ligger på torsdag med ben, verkar ha glömt skriva in den bara.. :(

herrelol
2009-02-21, 09:57
Jo jag har kollat på kolozzeum EAA men hittade ett ställe som säljer esapro för 279:- ink. shaker, 49:- frakt tillkommer även där.

Endura
2009-02-21, 11:58

Tyckte upplägget såg bra ut!
De dagar du både gymmar och tränar handboll kan du svepa ett mellanmål med både protein och kolhydrater i, så du håller ångan uppe alt. en proteinshake. Men tex en macka med ost/skicka/kalkon på eller en banan med keso/kesella/kvarg funkar också bra!
Ta de du trivs med och som inte svider sönder plånboken ;)

Jo jag har kollat på kolozzeum EAA men hittade ett ställe som säljer esapro för 279:- ink. shaker, 49:- frakt tillkommer även där.

EAA som EAA... nu förtiden är det mest smaken som avgör även där...
Dock är det ju inget fel att sponsra Kolo så vi får behålla vårt forum! :D

herrelol
2009-02-21, 15:14
EAA som EAA... nu förtiden är det mest smaken som avgör även där...
Dock är det ju inget fel att sponsra Kolo så vi får behålla vårt forum! :D

Okej, överväger Kolo EAA. Du hade ett rätt övertygande argument där :D.

En sista fråga innan jag knyter åt säcken. Efter att ha läst hela "EAA for Dummies" så får jag olika uppfattningar om man skall ta EAA efter träning eller inte, och isf direkt efter eller 1h efter?
För min del kan det nämligen ta upp till 2h innan jag får i mig någon riktig mat efter ett pass.

King Grub
2009-02-21, 15:16
Då är det säkert en god idé att ta EAA eller en proteindrink (gärna tillsammans med kolhydrat) även efter träning.

herrelol
2009-02-21, 16:05
Då är det säkert en god idé att ta EAA eller en proteindrink (gärna tillsammans med kolhydrat) även efter träning.

Direkt efter träning eller 1h efter träning? *rolleyes*

herrelol
2009-02-25, 12:52
Skulle det fungera om man tar EAA innan styrkepasset, EAA 1h efter styrkepasset och direkt efter det sista EAA intaget gå ut och jogga 30 minuter. När man sedan kommer tillbaka så äter man middag? Eller hur skulle ni rekommendera att man gör när man skall köra styrka + kondition?

Scratch89
2009-02-25, 12:55
Skulle det fungera om man tar EAA innan styrkepasset, EAA 1h efter styrkepasset och direkt efter det sista EAA intaget gå ut och jogga 30 minuter. När man sedan kommer tillbaka så äter man middag? Eller hur skulle ni rekommendera att man gör när man skall köra styrka + kondition?

EAA först, sen köra på med båda, sen EAA, sen mat. Man behöver inte krångla till det.

herrelol
2009-02-25, 14:32
Okej. Tack för det snabba svaret Scratch, och nu bär det av till träningen!