handdator

Visa fullständig version : Glykemiskt index påverkar fettoxidation, men inte glykogenoxidation, vid träning.


King Grub
2009-02-19, 10:31
The glycemic index (GI) of dietary carbohydrates influences glycogen storage in skeletal muscle and circulating non-esterifed fatty acid (NEFA) concentrations. We hypothesized that diets differing only in GI would alter intramuscular lipid oxidation and glycogen usage in skeletal muscle and liver during subsequent exercise. Endurance-trained individuals (n = 9) cycled for 90 min at 70 % VO2peak and then consumed either high or low GI meals over the following 12 h. The following day after an overnight fast, the 90 min cycle was repeated. (1)H and (13)C magnetic resonance spectroscopy was used before and after exercise to assess intra-muscular lipid and glycogen content of the vastus muscle group and liver. Blood and expired air samples were collected at 15 min intervals throughout exercise. NEFA availability was reduced during exercise in the high compared to the low GI trial (area under curve 44.5 +/- 6.0 vs. 38.4 +/- 7.30 mM*h(-1), P < 0*05). Exercise elicited a ~55% greater reduction in IMCL in the high vs. low GI trial (1.6 +/- 0.2 vs. 1.0 +/- 0.3 mmol*kg wet weight, P< 0.05). There was no difference in the exercise induced reduction of the glycogen pool in skeletal muscle (76 +/- 8 vs. 68 +/- 5 mM) or in liver (65 +/- 8 vs. 71 +/- 4 mM) between the low and high GI trials respectively. High GI recovery diets reduce NEFA availability and increase reliance on IMCL during moderate intensity exercise. Skeletal muscle and liver glycogen storage or usage are not affected by the GI of a acute recovery diet.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2009 Feb 17. Dietary glycemic index influences lipid oxidation but not muscle or liver glycogen oxidation during exercise.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/90788.2008v1

Sniggel
2009-02-19, 12:32
Vad är IMCL i detta fallet? Intramuscular vadå?

Cerberus
2009-02-19, 12:34
nåt o bry sig om i praktiken?

King Grub
2009-02-19, 12:35
Vad är IMCL i detta fallet? Intramuscular vadå?

Intramyocellulära lipider.

Sniggel
2009-02-19, 17:43
Så om man vill ha höga nivåer intramuskulärt fett bör man använda sig av en låg GI-diet för återhämtning, varför man nu skulle vilja det.
Vad innebär det förresten att fettsyrorna inte är estrade? Är det inte "vanliga" cirkulerande fettsyror?

Eddie Vedder
2009-02-19, 17:46
Vad innebär det förresten att fettsyrorna inte är estrade? Är det inte "vanliga" cirkulerande fettsyror?

Jo det är två begrepp för exakt samma sak. I viss litteratur väljer de att säga FFA och på andra ställen kommer du läsa NEFA.

I vilket fall som helst är det samma sak båda två.

skaparn
2009-02-19, 20:37
Jag läser men det känns som att jag missar något

"NEFA availability was reduced during exercise in the high compared to the low GI trial [...]. Exercise elicited a ~55% greater reduction in IMCL in the high vs. low GI trial [...] High GI recovery diets reduce NEFA availability and increase reliance on IMCL during moderate intensity exercise"

Som okunnig om hur dessa fetter används undrar jag om den ena är lättare att nyttja eller något så att detta får praktisk betydelse för prestationsförmågan. Eller för att uttrycka mig lite klarare: varför vill man veta fördelningen mellan dessa två fetter?

Sniggel
2009-02-19, 21:24
Bra poäng. Kanske man presterar bättre på intramuskulärt fett än fettsyror som cirkulerar i blodet? De verkar ju iaf finnas närmare till hands. I dunno.

King Grub
2009-02-19, 21:52
http://ajpregu.physiology.org/cgi/content/full/292/3/R1271

Sniggel
2009-02-20, 10:36
"Impaired mitochondrial function and structure and intramyocellular lipid (IMCL) accumulation have been associated with obesity and Type 2 diabetes"

Här måste de mena Impaired IMCL accumulation annars blir jag förvirrad. Ordet står ju i början av meningen så jag antar att de syftar på alla 3 termer som följer.

Vad menade du med studien Grub? Jag ser inte att den nya studien skulle kunna visa på att det finns en mening med att använda IMCL eller NEFA i större utsträckning än den andra, bara att träning är bra för att kunna lagra IMCL.

Eller din post kanske inte var en respons till min?

King Grub
2009-02-20, 10:40
"Impaired mitochondrial function and structure and intramyocellular lipid (IMCL) accumulation have been associated with obesity and Type 2 diabetes"

Hos stillasittande, icke-tränande. Hos tränande är det en värdefull energikälla. Upp till 20% av energin kan tas av intramusklära triglycerider vid långvarigt arbete.

However, this proposed relationship between elevated IMTG concentrations and skeletal-muscle insulin resistance does not always apply, as trained athletes have been shown to be markedly insulin-sensitive, despite having high levels of stored IMTG. This metabolic paradox is explained by the fact that it is not the size of the IMTG pool but rather the balance between fatty-acid availability, uptake and oxidation, i.e. the low turnover of the IMTG pool, that is instrumental in the development of skeletal-muscle insulin resistance. Physical exercise forms an effective strategy to improve the balance between skeletal-muscle fatty-acid uptake and oxidation and, as such, can prevent the development of skeletal-muscle insulin resistance.

Ned Tijdschr Geneeskd. 2006 Jan 21;150(3):122-7.

Runner Guy
2009-02-20, 10:59
Dessa förkortningar och kemiska definitioner gör det svårt för kunskapssvaga läsare att ta till sig budskapen. Å andra sidan kanske dessa rön inte har någon bäring eller relevans för halvseriösa motionärer. Men teori kan vara intressant som sådan!

det kan kanske vara en poäng med att fler begriper vad som sägs; alltså vad är kontentan av denna tråd på svenska?

z_bumbi
2009-02-20, 11:08
det kan kanske vara en poäng med att fler begriper vad som sägs; alltså vad är kontentan av denna tråd på svenska?

"Glykemiskt index påverkar fettoxidation, men inte glykogenoxidation, vid träning"

William
2009-02-20, 11:12
"Impaired mitochondrial function and structure and intramyocellular lipid (IMCL) accumulation have been associated with obesity and Type 2 diabetes"

Här måste de mena Impaired IMCL accumulation annars blir jag förvirrad.

Som jag tolkar det syftar Impaired på funktionen och strukturen hos mitokondrierna endast. Ansamlingen av IMCL är separat.

Los
2009-02-20, 11:49
Så...

- Äta måltider med lågt GI efter uthållighetsträning => mer inlagring intramusklära triglycerider (jämfört med mycket GI)
- Mycket intramusklära triglycerider => opti/bra för (längre) uthållighetsträning. Yes/No/Hello?

När blir en måltid låg GI egentligen? Pasta eller ris är ju ganska mycket GI stand alone, men med fett och protein sänkts ju insulinpåslaget.

- Låg GI måltid == Pasta med kött och sås, ja?

Sniggel
2009-02-20, 12:53
Som jag tolkar det syftar Impaired på funktionen och strukturen hos mitokondrierna endast. Ansamlingen av IMCL är separat.

Det gjorde jag först också. Men vad jag vet så har tränande högre nivåer IMCL, dvs en hög ansamling IMCL, och man tycker då att det borde vara motsatt hos inaktiva otränade individer. Därför tolkade jag det till att ordet impair gällde alla termer, funktion och struktur hos mitokondrier, samt IMCL ansamling. Vid resultaten i abstraktet kom dett fram:
"Training increased the mean lipid area density (P = 0.090), the number of IMCL droplets (P = 0.055), the number of IMCL droplets in contact with mitochondria (P = 0.010)" vilket övertygade mig ännu mer om att ordet "impair" i första meningen även gällde "IMCL accumulation" (såtillvida inte resultaten motsade deras inledande påstående, vilket resultat ibland kan göra). Ibland kan språkgrammatik vara förvirrande. :D

Men jag förstår inte vad den andra studien har för koppling till den första.

Sniggel
2009-02-20, 13:02
Så...

- Äta måltider med lågt GI efter uthållighetsträning => mer inlagring intramusklära triglycerider (jämfört med mycket GI)
- Mycket intramusklära triglycerider => opti/bra för (längre) uthållighetsträning. Yes/No/Hello?

När blir en måltid låg GI egentligen? Pasta eller ris är ju ganska mycket GI stand alone, men med fett och protein sänkts ju insulinpåslaget.

- Låg GI måltid == Pasta med kött och sås, ja?

Nej det står ingenting om inlagring (av fett i muskler) beroende på GI

Mycket NEFA tillgängliga - bra för prestationen
Mycket IMCL tillgängligt - bra för prestationen

Beroende på vilken kost du laddar med får du den ena fördelen eller den andra, tydligen kan du inte få både och :D

William
2009-02-20, 13:03
Det gjorde jag först också. Men vad jag vet så har tränande högre nivåer IMCL, dvs en hög ansamling IMCL, och man tycker då att det borde vara motsatt hos inaktiva otränade individer. Därför tolkade jag det till att ordet impair gällde alla termer, funktion och struktur hos mitokondrier, samt IMCL ansamling. Vid resultaten i abstraktet kom dett fram:
"Training increased the mean lipid area density (P = 0.090), the number of IMCL droplets (P = 0.055), the number of IMCL droplets in contact with mitochondria (P = 0.010)" vilket övertygade mig ännu mer om att ordet "impair" i första meningen även gällde "IMCL accumulation" (såtillvida inte resultaten motsade deras inledande påstående, vilket resultat ibland kan göra). Ibland kan språkgrammatik vara förvirrande. :D

Men jag förstår inte vad den andra studien har för koppling till den första.

Det är ett välkänt faktum att uthållighetsträning medför ökade nivåer av IMCL men det är även välkänt att otränade och ofta överviktiga individer också har höga IMCL-nivåer. I det senare fallet verkar det dock vara kopplat till ohälsa med ökad risk för insulinresistens. Det är ngt av en paradox samtidigt som man menar att det finns skillnader mellan placeringen av fettet i musklerna mellan grupperna som eventuellt kan förklara de skilda effekterna.

Sniggel
2009-02-20, 13:41
Det är ett välkänt faktum att uthållighetsträning medför ökade nivåer av IMCL men det är även välkänt att otränade och ofta överviktiga individer också har höga IMCL-nivåer. I det senare fallet verkar det dock vara kopplat till ohälsa med ökad risk för insulinresistens. Det är ngt av en paradox samtidigt som man menar att det finns skillnader mellan placeringen av fettet i musklerna mellan grupperna som eventuellt kan förklara de skilda effekterna.

Tack för förklaringen

Los
2009-02-20, 14:09
Beroende på vilken kost du laddar med får du den ena fördelen eller den andra, tydligen kan du inte få både och
Okidoki, men vad är fördelar/nackdelar, rent konkrekt, att ha höga nivåer av NEFA resp IMCL vid uthållighetsutövning?

Sniggel
2009-02-21, 11:19
Det vågar jag nog inte att svara på, mer än att de kan användas som energikällor.

WHITEFOLKS
2009-02-21, 11:24
Man skulle ju kunna tolka det till att lägre GI skulle leda till att mer NEFA finns tillgängligt/används så man sparar på IMCL.

Jag får känslan av att kroppen oftast använder det "sämsta" bränslet som är godtagbart vid varje givet tillfälle, dvs försöker spara på de bra grejerna.

Anders The Peak
2009-02-21, 11:45
Mycket NEFA tillgängliga - bra för prestationen (Påverkas av glukostillgången/insulinnivåerna)

Mycket IMCL tillgängligt - bra för prestationen (påverkas av låga nivåer av insulin/glukostillgången)

FEEDBACK MECHANISMS