Visa fullständig version : Tunnt blod vs alkohol
Som topic lyder: Skiljer påverkan av alkohol något speciellt om man tar något som är blodförtunnande. Har sökt i trådar men inte riktigt hittat det jag söker, så är det någon som har kunskap kring detta?
young_george
2009-02-19, 00:22
Nej, det påverkar inte berusningen, men du kommer få ännu tunnare blod och blöda ännu mer vid eventuell skada.
Det var iaf den infon jag fick när jag själv tog blodförtunnande efter en operation.
Nej, det påverkar inte berusningen, men du kommer få ännu tunnare blod och blöda ännu mer vid eventuell skada.
Det var iaf den infon jag fick när jag själv tog blodförtunnande efter en operation.
Okej, tack! Hade en disskusion med en polare om det här. Den fråga som lämnade mest frågetecken var just om alkoholen har större "verkan" då den väl gått ut i blodomloppet om man har tunnare blod. Känns på nåt vis som att det skulle kunna vara så, att det blir mer utspätt eller hur man ska säga. Men det kanske bara är jag som tänker fel :confused:
Själva blodförtunningen (nedsatt förmåga att koagulera) lär inte påverka alkoholens effekt. Däremot kan medicinen och alkoholen, om de omvandlas av samma enzymsystem i levern, påverka varandras koncentrationer och nedbrytning.
Själva blodförtunningen (nedsatt förmåga att koagulera) lär inte påverka alkoholens effekt. Däremot kan medicinen och alkoholen, om de omvandlas av samma enzymsystem i levern, påverka varandras koncentrationer och nedbrytning.
finns inga mediciner som använder samma enzymsystem som alkohol...
finns inga mediciner som använder samma enzymsystem som alkohol...
Är inte alkoholdehydrogenas och aldehydehyrogenas relativt ospecifika enzymer som plockar de flesta alkoholerna och aldehyderna ?
"Betydelsen av CYP 2E1 för metabolismen av alkohol beror på dosen (och således blodkoncentrationen). Efter låga till moderata doser är leverns klass I ADH det dominerande enzymet men vid blodkoncentrationer över 0,8‰ ökar betydelsen av CYP 2E1. Det är då som interaktionen med läkemedel kan spela en roll. Möjligen kan andra enzymer i P450-familjen deltaga i metabolismen av alkohol (3A4, 1A2) (Salmela et al, 1998). CYP2E1 metaboliserar dessutom vissa organiska lösningsmedel (koltetraklorid), paracetamol och klorzoxazon (se tabell i kapitlet Interaktion mellan läkemedel)."
Från FASS: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp?articleID=18330
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.