handdator

Visa fullständig version : Bra mat från ICA på en kort rast ?

mojoo
2009-02-18, 22:35
Tjena

Gymmar till klockan 12.00(så klart frukost innan detta för övrigt), äter klockan 12.30, går till skolan. Sen vill ja ha nåt att äta runt kl 15.00. Jag har en 15 min rast då och brukar köpa en Handmade Flap jack men tycker inte de funkar (äckligt å känns som de är lite lite). har ni några bra tips på mat som man kan käka på 15 min utan mikrovågsugn etc. från ICA?

Jure
2009-02-18, 22:36
Kesella
Keso
Nötter
Mjölk
Yoghurt
tonfisk
Makrill

Carl_X
2009-02-18, 22:37
Vad är en handmade flap jack? Bröd och makrillfilé i tomatsås borde väl funka utmärkt? Behöver varken kyl eller micro för det.

mojoo
2009-02-18, 22:37
Kesella
Keso
Nötter
Mjölk
Yoghurt
tonfisk
Makrill

okej !

blir nog inte tonfisk då jag kommer stinka in school..

mojoo
2009-02-18, 22:41
Vad är en handmade flap jack? Bröd och makrillfilé i tomatsås borde väl funka utmärkt? Behöver varken kyl eller micro för det.

låter smarrigt !

något sånt här;

http://www.focused-nutrition.com/energy-protein-bar.html

en liten kaka med havregryn, typ.. (vet inte riktigt va de är)

Scratch89
2009-02-18, 22:46
Bröd och mjölk. Eller drickyoghurt med frukt.

mojoo
2009-02-18, 22:49
Bröd och mjölk. Eller drickyoghurt med frukt.

något speciellt bröd som är nice ?

fiberbröd etc? mörkt ?

Exhale_
2009-02-18, 22:52
Rostade sojabönor.

Ang bröd så kolla på innehållsförteckningen. Det brödet innehåller mest av kommer först. Vill du ha ett nyttigt och grovt bröd så kika efter bröd där rågmjöl kommer före vetemjöl. Surdeg är en annan sak man kan kolla efter.

Ande
2009-02-18, 22:54
Nån som vet vad jag kan he i min matlåda som jag ska ta med till skolan? Kan ej vara nått som man behöver värma upp.

Exhale_
2009-02-18, 22:56
Mackor är gott och något du kan variera i all evighet med olika pålägg osv. Komplettera med en frukt och grönsaker.

mojoo
2009-02-18, 22:59
Rostade sojabönor.

Ang bröd så kolla på innehållsförteckningen. Det brödet innehåller mest av kommer först. Vill du ha ett nyttigt och grovt bröd så kika efter bröd där rågmjöl kommer före vetemjöl. Surdeg är en annan sak man kan kolla efter.

ok tackar för tipset ! mycket protein och kolhydrater ? (behöver gå upp i vikt så)

blir macka å yoghurt imorgon *flex*

mojoo
2009-02-18, 23:00
Nån som vet vad jag kan he i min matlåda som jag ska ta med till skolan? Kan ej vara nått som man behöver värma upp.

tonfisksallad :) (med ägg och allt möjligt) mycket gott

Mental
2009-02-18, 23:06
Jag brukade ha skivat mjukt bröd och någon form av ost på tub i mitt skåp för panikmellanmål i skolan

Exhale_
2009-02-18, 23:07
ok tackar för tipset ! mycket protein och kolhydrater ? (behöver gå upp i vikt så)

blir macka å yoghurt imorgon *flex*

Du går upp i vikt av ett energiöverskott. Bröd är bra kolhydratskällor men med ett fint pålägg så ökar du även protein/fettmängden.

Drickyoghurt är som Scratch skriver ett bra alternativ. Lättdrucket och rätt så mycket energi/dl.

Scratch89
2009-02-18, 23:13
något speciellt bröd som är nice ?

fiberbröd etc? mörkt ?

Något som är lätt att äta och ta med. Polarkraft har ju tio olika sorter eller så. Tillsammans med en liter mjölk eller yoghurt är det väl i det närmaste optimalt.

Ande
2009-02-18, 23:20
Du går upp i vikt av ett energiöverskott. Bröd är bra kolhydratskällor men med ett fint pålägg så ökar du även protein/fettmängden.

Drickyoghurt är som Scratch skriver ett bra alternativ. Lättdrucket och rätt så mycket energi/dl.
Så att köpa Drickyoghurt och någon macka i caffeterian duger? *screwy*

Scratch89
2009-02-18, 23:24

Jag skulle hellre köpa bröd på Ica, så du får mer. Man kan spara till andra dagar. Om du köper naturell eller osötat yoghurt får du bättre näringsvärden än den sötade som oftast finns i cafeterior.

Exhale_
2009-02-18, 23:30

Det beror på vad du menar med duger. Jag vet inte hur din cafeteria ser ut eller hur utbudet är där. Finns det schyssta mackor är ju det ett alternativ. Det kanske inte är så ekonomiskt i långa loppet men fungerar väl någon gång då och då.

Ola Wallengren
2009-02-19, 09:43
Ostkaka kanske?

zomban
2009-02-19, 22:23
Då jag jobbade i Åre brukade jag blanda typ 0,5dl whey 80 jordgubb och 2dl havregryn i en liten plastlåda. Sen bara hälla över lite vatten då jag skulle ha ett snabbt mellanmål. Blev typ som en kall, grötliknande sörja. Låter förjävligt äckligt men det smakade helt okej, och mättade hyfsat.