handdator

Visa fullständig version : Rebellen! - Mina ben KRYMPER inte!;)


rockafellah
2009-02-18, 21:48
Hej!
Håller just nu på att deffa, går väl sådär. Gick ner i början till 86kg men veckan efter vägde jag 89-90kg igen*screwy* Antar att jag hade minimalt med vätska vid 86kg saken. Men hur som helst. Även om jag inte tappar vikt så har jag tappat i midjemått, ca 4-5 cm. Men jag tappar inget, och menar jag verkligen inget på benen och rumpan(min rumpa är HUGE*gah!*). Förstår inte varför. Det jag helst vill ha mindre är rumpan eftersom den gör att jag måste ha brallor som är förstora för benen:(

Några tips?*kissass*

Råkade nog lägga denna på fel ställe. En admin får flytta den om han vill:D

Mapa
2009-02-18, 21:50
ofta är de väl så att fettet vid kroppens centrum (röven/låren/nedre delen av magen) släpper sist

sweetkarolina
2009-02-18, 22:15
Olika människor har tendens att lägga fett på olika delar av kroppen. Antagligen en del genetiska anlag inblandat där.

Tjejer har ofta fett runt mage, lår och rumpa men mindre på armar, rygg vader osv...

Vart man själv har lättast att lägga på sig fett, och lättast att tappa fett, är liksom förutbestämt. Ofta är det väl så att där fettet lägger sig först, släpper det sist. Så fortsätt banta och så småningom kommer fett att lossna från andra delar av kroppen också.

Det går inte att punktförbränna fett. (även om jag för mig nån postat en studie där det visades nån promilles höjning av förbränningen lokalt)

rockafellah
2009-02-18, 22:28
Olika människor har tendens att lägga fett på olika delar av kroppen. Antagligen en del genetiska anlag inblandat där.

Tjejer har ofta fett runt mage, lår och rumpa men mindre på armar, rygg vader osv...

Vart man själv har lättast att lägga på sig fett, och lättast att tappa fett, är liksom förutbestämt. Ofta är det väl så att där fettet lägger sig först, släpper det sist. Så fortsätt banta och så småningom kommer fett att lossna från andra delar av kroppen också.

Det går inte att punktförbränna fett. (även om jag för mig nån postat en studie där det visades nån promilles höjning av förbränningen lokalt)

Säg inte banta, låter dåligt:D Känns som att du kallar mig tjej också, din jäkel!;)

The Swedish Oak
2009-02-18, 22:57
Säg inte banta, låter dåligt:D Känns som att du kallar mig tjej också, din jäkel!;)

Visst ja! Det heter Deffa när killar gör det, bantar gör bara tjejer *rolleyes*

alindvall
2009-02-19, 08:36
Får hålla med ovanstående, fortsätt deffa så kommer resultaten!

Toby Asp
2009-02-19, 08:44
Visst ja! Det heter Deffa när killar gör det, bantar gör bara tjejer *rolleyes*

Banta innefattar inte per definiton att träna samtidigt (i muskelbesparande syfte), vilket de flesta nog läser in i begreppet deffa.

The Swedish Oak
2009-02-19, 11:06
Banta innefattar inte per definiton att träna samtidigt (i muskelbesparande syfte), vilket de flesta nog läser in i begreppet deffa.

Håller inte med, både banta och deffa betyder exakt samma sak för mig.

jmkdavid
2009-02-19, 11:30
Håller inte med, både banta och deffa betyder exakt samma sak för mig.

Deff vs banta för de flesta andra människor:

Deff: Deff=definition, man bryr sig om "vilken" vikt man tappar och hur man gör det. Strävar efter att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Handlar mer om att träna sig i form och hålla sund kost.

Banta: Vågen ska visa mindre, vederbörande vet ej om det är mest muskelmassa, fett eller bara vätska dom tappat och verkar inte heller bry sig om det heller, bara vågen visar mindre än före bantningen. Handlar ofta om att följa typ "ät-bara-bananer-i-tre-veckor-och-var-så-trött-att-du-inte-orkar-röra-dig-men-vågen-visar-mindre-och-du-lurar-dig-själv-och-blir-glad-dieten" a.k.a Svält-dig-dieten.

Smml
2009-02-19, 12:36
Håller inte med, både banta och deffa betyder exakt samma sak för mig.

Banta och deffa är skilda saker.. :smash:

The Swedish Oak
2009-02-19, 14:17
Deff=viktminskning
Banta=viktminskning

Finns många olika sätt och göra det på, tror ni inte folk som bantar vill behålla sina muskler eller?


Som deffguiden säger, att du kan gå ner i vikt genom att träna mer, äta mindre eller kombinera dessa. Det är just det man gör i både Deffen och Bantningen.

Hejnomax
2009-02-19, 14:26
Att styrketräna för att behålla de muskler man vill "definiera" innefattas av begreppet. Punkt.

LindaS
2009-02-19, 15:35
Deff=viktminskning
Banta=viktminskning

Finns många olika sätt och göra det på, tror ni inte folk som bantar vill behålla sina muskler eller?


Som deffguiden säger, att du kan gå ner i vikt genom att träna mer, äta mindre eller kombinera dessa. Det är just det man gör i både Deffen och Bantningen.+1

Deff + bulk = jojjobantning

rockafellah
2009-02-19, 16:27
Känns som vi glider ifrån ämnet lite;) Men håller med toby dära. Deff=Går ner i vikt genom att förbränna fettet för att få synliga muskler. Banta: gå ner i vikt, muskler eller fett, spela roll! Bara vågen visar mindre!

sweetkarolina
2009-02-19, 21:15
Säg inte banta, låter dåligt:D Känns som att du kallar mig tjej också, din jäkel!;)

Haha.. Ja det var inte meningen att starta nån deff/bant-debatt, utan bara för att jäklas :D

Dessutom är det bara tjejer som gnäller över big-asses...

Lycka till med "det där"!

Sniggel
2009-02-19, 21:21
tror ni inte folk som bantar vill behålla sina muskler eller?



Ärligt talat, nej. Eller iaf, de tror att de inte vill det, de vill ju "inte ha en massa muskler" och de "har ju ändå inga muskler så det är inte lönt att jag försöker bevara dem (träna styrketräning)" är sånt man brukar höra för jämnan tycker jag.
Dessutom är syftet med deff att få ner kroppsfettnivån så pass att de muskler man har blir definierade. Så egentligen anser jag väl inte att det per automatik är deff bara för att man vill tappa fett och behålla muskler, det räcker inte utan målet måste vara att bli definierad, inte bara gå från tjock till normal.

mattilainen
2009-02-19, 21:23
deffa är ju ett annat ord för att definiera. Du bantar men bryr dig om att ha kvar så mycket som möjligt av muskelmassan. Banta är som jag tycker att "bara vågen visar mindre och att man blir mindre och smalare" :p

Där man har lätt för att lägga på sig fett brukar ofta också försvinna lättast, det är väldigt individuellt och förhoppningsvis så kommer din "huge ass" försvinna när du kommer närmare målet :)

Annars gl :)

Smml
2009-02-19, 22:51
Deff=viktminskning
Banta=viktminskning

Finns många olika sätt och göra det på, tror ni inte folk som bantar vill behålla sina muskler eller?


Som deffguiden säger, att du kan gå ner i vikt genom att träna mer, äta mindre eller kombinera dessa. Det är just det man gör i både Deffen och Bantningen.

men lol? Bara för att båda är viktminskning är det inte samma sak.

The Swedish Oak
2009-02-20, 00:20
Va bra att vi nu gått igenom varför alla tycker banta och deffa är två olika saker, nu går vi på fakta:

Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Banta

"Bantning är ett samlingsbegrepp för olika sätt att ändra sin livsföring, med målsättningen att minska sin kroppsvikt eller sin andel kroppsfett."

Bantning går ut på att förbruka mer energi än man tar in genom mat. Detta kan göras på många olika sätt:

* Minska sitt energiintag genom att äta mindre energirik mat eller mindre portioner.
* Öka sin energiförbränning genom att till exempel motionera mer.
* Någon kombination av ovanstående.

Sen tar vi ett citat från Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera."

Så nu kan ni ju jämföra dessa olika ord och förhoppningsvis förstår ni att det är samma sak.

men lol? Bara för att båda är viktminskning är det inte samma sak.

Tänkte inte svara någon som börjar sin mening med "men lol?", men jag gör det endå. Svaret är jo jag anser att båda är ord för viktminskning.

vicarious
2009-02-20, 00:25
Deff=viktminskning
Banta=viktminskning

Finns många olika sätt och göra det på, tror ni inte folk som bantar vill behålla sina muskler eller?


Som deffguiden säger, att du kan gå ner i vikt genom att träna mer, äta mindre eller kombinera dessa. Det är just det man gör i både Deffen och Bantningen.

Så då skulle man kunna jämföra bulka med .. vad ska man kalla det? Stadigt gå upp i fettmassa, notera fettmassa endast? För båda är ju en viktökning. Skillnaden ligger i musklermassan.

Huvuddelen av de personer som bantar inkluderar inte träning i sitt schema. På sin höjd raska promenader.. och nej, folk som bantar bryr sig inte om sina muskler. Självklart vill de behålla sina muskler, men det vet vi ju redan att det inte fungerar i praktiken.

ceejay
2009-02-20, 00:50
skillnaden mellan deff och banta är att om man deffar så fokuserar man på att behålla och definiera musklerna. De som bantar vill helst bara droppa i vikt, spelar ingen roll om det är lean mass eller fett.

släpp det nu?

tntballe
2009-02-20, 00:51
Va bra att vi nu gått igenom varför alla tycker banta och deffa är två olika saker, nu går vi på fakta:

Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Banta

"Bantning är ett samlingsbegrepp för olika sätt att ändra sin livsföring, med målsättningen att minska sin kroppsvikt eller sin andel kroppsfett."

Bantning går ut på att förbruka mer energi än man tar in genom mat. Detta kan göras på många olika sätt:

* Minska sitt energiintag genom att äta mindre energirik mat eller mindre portioner.
* Öka sin energiförbränning genom att till exempel motionera mer.
* Någon kombination av ovanstående.

Sen tar vi ett citat från Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera."

Så nu kan ni ju jämföra dessa olika ord och förhoppningsvis förstår ni att det är samma sak.



Tänkte inte svara någon som börjar sin mening med "men lol?", men jag gör det endå. Svaret är jo jag anser att båda är ord för viktminskning.


Lite mer som du nog missat.
Han gav senare ut en bok som hette Letter on Corpulence Addressed to the Public där han presenterade sin metod, the Banting method, som senare kom att användas som ett verb med betydelsen att minska sin vikt.
banta=minska vikt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Deff
Deff, en term inom bodybuilding, förkortning av definition. Med detta menas att musklernas form och i många fall även fiberstruktur kan urskiljas och tydligt definieras.
deffa=få fram tydligare muskler

Liknande(samma) metoder för olika mål.

phel
2009-02-20, 01:14
Självklart är det skillnad på att definera sina muskler och att få ner sin ohälsosamma vikt. För övrigt är Wikipedia inte fakta.

Panizz
2009-02-20, 15:10
Wikipedia är källan av all visdom. (Y)