handdator

Visa fullständig version : Lägga upp film med musik - upphovsrätt


rQx
2009-02-18, 20:39
Tja!

Jag har tidigare lagt upp lite filmer där jag spelar trummor och sedan lagt på musiken och postat på youtube. Pga upphovsrätt får man ju inte detta längre. Finns det något sätt som man får på? En minut endast kanske? En sämre kvalite?

Whistler
2009-02-18, 20:58
Varför skulle du inte få lägga upp filmer du har upphovsrätten till?
Det är ju du som innehar den, du får göra vad fasen du vill med den.

Så länge som du inte använder någon annans material i din video får du publicera den var och hur du vill.

Mental
2009-02-18, 21:03
tror han lägger på någon annans musik

Baan
2009-02-18, 21:04
tror han lägger på någon annans musik

Tror även detta är möjligt, man brukar snacka om "fair use", vad det nu innebär rent juridiskt i staterna. En sak är ha filmklipp från filmer man inte har rättighet till i parodisyfte. Kanske går ha kortare klipp av låtar med. Värt kolla upp ifall man vill sno.

Hades
2009-02-18, 21:45
Nej, det där med upphovsrätt är ganska petigt. Man får i princip inte ens lägga upp delar av ett musikstycke enligt svensk lag.

Om någon bryr sig är en annan sak.

Samir Troudi
2009-02-18, 21:57
Säkert hälften av mina youtubeklipp e mute:ade eller borttagna pga uphovsrättslagen.
Det är fan ingen som lider av extra reklam direkt. Bättre de lägger till text på klippen att typ this music is bla bla by bla bla and bla bla.

Fan mina videos som har flera tusen tittare av säkert folk som inte lyssnar på sådan musik från början e ju knappast kass reklam?

Hela jävla youtube har Kewkat ur det senaste året pga av tysta videos.. Hatar fan skiten. ågon som vet en bra alternativ sida att lägga upp sina filmer på.

Whistler
2009-02-18, 22:04
Jag gjorde en video för ett år sedan där jag lade på musik med en cover på en Depeche Mode-låt. Efter två dagar fick jag ett brev från YouTube där det stod att skivbolaget hade granskat videon och godkänt att jag fick använda låten.

För några dagar sedan upptäckte jag att man inte längre kan spela upp videon då man får "This video is not available in your country" pga av låten inte har släppts på någon skiva i Sverige. Precis samma sak som Spotify håller på med, helt jävla värdelöst.

Exdiaq
2009-02-18, 22:10
Hade en highlight-film från 2007 med klubblaget där jag hade en del musik jag tydligen inte fick ha då ljudet togs bort av YouTube. Det roliga är att filmen hade runt 100 visningar, hade ingen komplett låt och jag skriver inte namnet på artisterna eller låtarna. Ändå lyckas dom hitta den och ta sig tiden att kontakta YouTube.

bubbe
2009-02-18, 23:07
Jag har lagt ner youtube. Använder vimeo istället.

Skivbolag/filmbranchen stinker, tänker inte köpa en film eller skiva förrens de har fattat galoppen med ny teknik.