handdator

Visa fullständig version : Hur länge på vlcd?


Lellan
2009-02-18, 20:32
Imorgon har jag gått 1 månad på vlcd (mindre än 800 kcal/dag, en dag åt jag dock en trerätters+vin, vet ej kcal) och mår fint förutom blodtrycksfall vid mitt enda styrketräningspass jag haft den här tiden. Hade tänkt ta läkarkoll snarast men det var jättesvårt att få tid, fick tid först 9/3.

Vågar jag köra på tills dess?

Har kontaktat företagshälsovården också, kan ev få komma nästa vecka om de får återbud.

Vet inte hur mkt jag tappat eftersom jag inte vägde mig innan jag började men efter 4 dagar köpte jag en våg som visade 98 kg morgonvikt, idag var morgonvikten 91,5.

Oftast äter jag ett mål mat + resten vldc-påsar. Iom att jag mår bra kör jag gärna på, vad skulle ni isf rekommendera att jag prioriterar att äta de kcal jag får via kosten?

Scratch89
2009-02-18, 20:48
Det är väldigt individuellt, men 10 veckor brukar vara något som man rekommenderar utan läkares ordination. Det borde alltså gå.

Hur många extra kcal har du att leka med?

Mental
2009-02-18, 20:50
Man säger max 2v på VLCD utan läkarövervakning. Jag skulle äta fet fisk så som lax, gröna bladgrönsaker som spenat och brocoli samt dricka mjölk.

Mental
2009-02-18, 20:50
Det är väldigt individuellt, men 10 veckor brukar vara något som man rekommenderar utan läkares ordination. Det borde alltså gå.

Hur många extra kcal har du att leka med?

Vad har du fått 10v från?

Lellan
2009-02-18, 20:56
Ja, tanken är att jag ska äta 500 kcal via påsar typ (har naturdiet och nutrilett, ligger på 100 kcal/påse vad jag vet - kastade kartongen).

Å då är det ju *tadaa* 300 kvar till 800 kcal, alltid något! Lär ju inte dö av ngn hundring mer heller, men jag glömmer liksom bort mig, jättebekvämt har det varit att inte äta.. hade så fullt upp ett tag. Men ska träna på lördag, så tänkte höja upp lite iaf målet innan passet och se om det hjälper mot att det svartnar för ögonen (kan varit ngt tillfälligt med).

Chrillee
2009-02-20, 01:35
Varför kör du VLCD om man får fråga? Kan du inte äta lite mera, men bara det att det tar lite längre tid, för du är väl inte hälsofarligt överviktig för risk att dö om du inte omedelbart går ner mycket i vikt under väldigt kort tid?

Lellan
2009-02-20, 18:22
Varför kör du VLCD om man får fråga? Kan du inte äta lite mera, men bara det att det tar lite längre tid, för du är väl inte hälsofarligt överviktig för risk att dö om du inte omedelbart går ner mycket i vikt under väldigt kort tid?

Bra fråga!

Anledningen var lite "livsröra": hade svårt att få till regelbundna rutiner och någon form av plan och "tänk". Vlcd var mest för att slippa sötsug +att jag överkompenserade kalorier jag inte hunnit med att äta, kände stress över att jag inte tränade, hade i princip inget inflytande på varken arbetstider el ngt i mitt liv kändes det som. Tom att få in 5 påsar/dag var svårt i början liksom..

Eftersom att jag enligt bmi lider av fetma kändes det inte helt uppåt väggarna att köra vlcd, hade jag "bara" varit överviktig hade det inte kännts lika befogat.

Nu när jag väl äter mat tar jag mig tid att njuta av den och svält gör iaf mig mer fokuserad, lugn och pigg. Men så kan man ju inte leva, såklart, jag vet bättre. :)

Nu har jag fått ett jobbschema (börjat nytt jobb i dagarna), och håller som bäst på att fundera hur jag vill ha vardagen, vilka mål jag har osv.

Den här veckan hade jag tänkt ligga 800-1000 kcal men hade tydligen vant mig för väl vid lägre intag. Men vad tror ni om att öka till 1000, ligga där några dagar, öka 250 kcal osv tills jag hittar en nivå där jag fortsätter gå ner fast i mer moderat takt?

Eller vad rekommenderas? Jag tycker ändå att jag blivit av med matovanor som att slentrianäta mer än jag behöver vid måltider (sonen äter saakta, typ en 1-1½ h), småäta när jag lagar mat, ta ngt vadsomhelst om jag kommer hem tokhungrig för att jag inte "hunnit med". Dessutom kommer jag ha möjlighet att träna på jobbet, skärper alltid kosten när jag tränar.

Tacksam för tips! :)

Scratch89
2009-02-20, 18:38
Vad har du fått 10v från?

Itrim. Nu kanske man inte kör utan läkares övervakning; men det är iallafall den tiden de kör. Karolinska står iallafall bakom.

Lellan
2009-02-20, 18:52
Itrim. Nu kanske man inte kör utan läkares övervakning; men det är iallafall den tiden de kör. Karolinska står iallafall bakom.

Ska till företagshälsovården nästa vecka, plus läkarbesök 9/3 vilket får mig att tro att jag kan köra på.. mår bra? Vad gäller itrim så var det faktiskt något jag övervägde och jag var dit och kikade, men varför ge någon annan 850 kr i månaden för något jag kan själv? *screwy* Dessutom ska man passa en tid varannan vecka, passar kanske den som blir motiverad av att vägas i grupp, och vill veta mer om livsmedelsverkets kostrekommendationer.

Läkarbesök kostar 120 kr, naturdiet/nutrilett på valfri butik kostar typ halva priset mot itrims produkter.. Träningskort 250-350 kr/ mån. Å kollo är gratis. *cupid* Träningen de har är jättekonstig om du frågar mig, passar kanske personer som aldrig rört sig ngt alls förut.

Ogillar folk som vill tjäna pengar på min fetma, har en sparbössa där jag avlönar mig själv istället.. :)

Mental
2009-02-20, 19:52
Itrim. Nu kanske man inte kör utan läkares övervakning; men det är iallafall den tiden de kör. Karolinska står iallafall bakom.

Ok, har ingen koll på Itrim faktiskt, men generellt för VLCD så ska man inte köra ren kur mer än 2v utan läkare som har koll på en.

kidpoker
2009-02-22, 14:04
Låter det inte lite att bara gå ner 6.5kg på en månad med vlcd?

young_george
2009-02-22, 14:26
Låter det inte lite att bara gå ner 6.5kg på en månad med vlcd?

Varför skulle det vara det?

Mental
2009-02-22, 14:30
Låter det inte lite att bara gå ner 6.5kg på en månad med vlcd?

Det är en mätperiod på lite mer än 3v, där dessutom det initiala vikttappet pga vatten och glykogen redan är gjort.

Skulle säga att det motsvarar ett underskott någonstans i trakterna på 15-1800kcal /dag, inte så pjåkigt faktiskt.

kidpoker
2009-02-22, 16:11
my bad...läste för fort.Trodde startvikt var 98kg men den bör ju varit närmare 102-105.Då är det ju bra :)


Det är en mätperiod på lite mer än 3v, där dessutom det initiala vikttappet pga vatten och glykogen redan är gjort.

Skulle säga att det motsvarar ett underskott någonstans i trakterna på 15-1800kcal /dag, inte så pjåkigt faktiskt.

Tolkia
2009-02-22, 16:24
Ok, har ingen koll på Itrim faktiskt, men generellt för VLCD så ska man inte köra ren kur mer än 2v utan läkare som har koll på en.
Som jag förstår det så är Itrim ett helt program, där man har regelbundna gruppträffar under dietperioden, så det är ju s.a.s något slags diet under övervakning.

Mental
2009-02-22, 16:27
my bad...läste för fort.Trodde startvikt var 98kg men den bör ju varit närmare 102-105.Då är det ju bra :)


Njae, lite beroende på hur köttig man är så kanske man kan räkna med 1-3kg vätska och glykogen samt lite extra vikt i mag/tarmkanalen. Så kanske 2-3(4)kg ned de första 4 dagarna inte 4-7kg. Men fortfarande bra jobbat!

Ska själv pulverbanta med start torsdag nästa vecka. Inte för att jag har någon direkt övervikt, utan för att testa hur jag mår och fungerar på det :D

Har redan testat LCHF, Glutenfri- Vegan- och ISO-kost.

Lellan
2009-02-22, 23:19
Haha, INTE förringa min nedgång nu va.. :devil::D

Som Mental sa så började jag utan att ha en våg, men den skaffade jag efter 4 dagar.. Jag hade ju en kväll med trerätters + vin också, men imorse vägde jag strax under 90 kg och säg att jag vägde 100+ när jag började, då väljer jag att tycka att det är en helt acceptabel nedgång...

Oavsett, så är den liksom.. vad den är?

Problemet med hur länge jag ska hålla på med just vlcd kvarstår dock.. På onsdag rådgör jag med företagshälsovården, 9/3 gör jag en grundlig läkarkoll.

Ett problem, som jag ser det, är just att jag mår så bra på det, för det finns ju så mycket bättre sätt än detta att gå ner på. De dagar jag äter mer än säg.. ett ägg el liknande, så blir jag otroligt hungrig, DÅ är det jobbigt. Inte när jag "pulvrar på". Det känns inte sunt, därför behöver jag skapa matvanor.

Funderar på hur jag vill att min kost ska se ut, vart jag vill landa. Insikt jag fått genom dieten är att jag bara tänker äta saker jag tycker om, och äta när jag är hungrig.

En gång i tiden vägde jag oklädsamma 60 kg, då tvångsåt jag upp mig. En annan tid för inte så jättelängesedan, då jag vägde oklädsamma 130 kg - då var maten en verklighetsflykt i en vardag jag kände mig instängd och vantrivdes i.

När jag hållit hälsosam vikt har jag ätit efter klockan, hälsorön etc. Det gav en bra vikt, men att äta saker man inte tycker om eller förneka sig det man njuter av, var inte rätt för mig (uppenbarligen).

För mig, som inte har någon ätstörning men som jag insett nu - hade ett dåligt förhållande till mat och mig själv, har det varit befriande att slippa mat. Jag kan tänka mig att någon ätstörd som läser detta tycker det låter lockande, men jag avråder från att testa en vlcd om man inte lider av fetma och ser till att konsultera läkare.

Dessutom, senaste året har jag börjat tycka om och acceptera mig själv, vilket jag tror är nyckeln för mig att leva hälsosamt framöver.

Scratch89
2009-02-22, 23:30
Som jag förstår det så är Itrim ett helt program, där man har regelbundna gruppträffar under dietperioden, så det är ju s.a.s något slags diet under övervakning.

Precis. Itrim är skitbra faktiskt.

Lellan
2009-02-22, 23:45
Precis. Itrim är skitbra faktiskt.

Varför? Alltså, jag står bakom tänket, gruppträffar och att förmedla kunskap om kost och vikten av träning.. men är nyfiken på vad det är som du tycker är "skitbra"? :)

Har du sett vilken typ av träning de har? DYRT träningskort, har svårt att tro att gemene man finner träningen där rolig, det är svårt att mäta framsteg med den träningsformen.. fokus låg enbart på pulsen, att man inte skulle ligga för högt el lågt utifrån ett schema de hade uppsatt. Pulsträning i all ära, men det kändes mest som att de krånglade till det hela (typ som viktväktarna gör ang att förvandla kost till points istället för att lära ut enkel näringslära).

Deras måltidsersättningar är även de dyrare än andras.

Fräscha lokaler, säkert bra för dem som inte rör sig alls i vardagen, dessutom skulle de här i Västerås starta ungdomsgrupper vilket jag tyckte lät bra.

MEN, frågan är om de verkligen väcker lusten till ett hälsosamt liv eller om de inte bara spär på uppfattningen att det måste vara dötrist att gå ner i vikt?

Tolkia
2009-02-22, 23:57
Jag tror att Itrims IDÉ är skitbra, om än jag inte vill peka ut Itrim som särskilt bra bland andra (för det finns många andra liknande). Gruppverksamhet av det slaget har visat sig fungera bra för många som behöver förändra ett destruktivt (eller åtminstone improduktivt) beteende - och för den grupp som söker sig till det som t.ex. Itrim behöver är det ofta det som behövs, att man på sikt förändrar ett beteende som tar upp ganska stor plats i livet. Inte bara banta ned sig (och seda gå upp). Jag kan inte psykologitermerna för det, men jag gissar att det handlar om att hitta andra, som har liknande problem, att identifiera sig med, att lära av sina egna och andras misstag (och av andra uppmärksammas på sina misstag och hur man ursäktar den för sig själv), få stöd (brister här är nog en av anledningarna till att så många som ensambantar misslyckas), uppmuntran och påtryckning från gruppen och kollektiv uppstyrning från gruppledaren.

Jag säger inte att det passar alla, men jag tror att det kan var bra för många.

I måltidsersättningsfrågan har jag f.ö. hört mycket positivt om Allévo; största poängen var väl, tror jag, att de hade soppor som smakade som "mat" och inte bara som "godis".

Scratch89
2009-02-23, 00:00
Varför? Alltså, jag står bakom tänket, gruppträffar och att förmedla kunskap om kost och vikten av träning.. men är nyfiken på vad det är som du tycker är "skitbra"? :)

Har du sett vilken typ av träning de har? DYRT träningskort, har svårt att tro att gemene man finner träningen där rolig, det är svårt att mäta framsteg med den träningsformen.. fokus låg enbart på pulsen, att man inte skulle ligga för högt el lågt utifrån ett schema de hade uppsatt. Pulsträning i all ära, men det kändes mest som att de krånglade till det hela (typ som viktväktarna gör ang att förvandla kost till points istället för att lära ut enkel näringslära).

Deras måltidsersättningar är även de dyrare än andras.

Fräscha lokaler, säkert bra för dem som inte rör sig alls i vardagen, dessutom skulle de här i Västerås starta ungdomsgrupper vilket jag tyckte lät bra.

MEN, frågan är om de verkligen väcker lusten till ett hälsosamt liv eller om de inte bara spär på uppfattningen att det måste vara dötrist att gå ner i vikt?

Jag tror nog bara att det var du som fick ett dåligt intryck av Itrim. De fokuserar på cirkelträningen 3 gånger i veckan, 30 minuter per gång. De som jag har intervjuat som tränar där tycker att träningen är skitkul; effektivt och väldigt skadeförebyggande. Konstigt att du pratar om pulsen; grundkonceptet är att man ska köra så hårt man orkar, eftersom man bara håller på i 30 minuter.

Och jo, de lär ut både närings- och träningslära i det priset som det kostar. Det är lite dyra måltidsersättningar, men jag tror nog att det kan vara värt det. Det blir runt 80 kronor per dag om man bara äter dem, men det är väl ungefär vad en överviktig kan betala för mat per dag, så det går jämnt ut.

En annan viktig aspekt är att de som tränar där tycker att lokalerna och bristen på speglar är skitbra. Många av de som tränar där har tidigare varit medlemmar på Friskis, SATS och liknande, men har slutat och börjat på Itrim istället för att det inte är sån tävlan och köttmarknad. Inga speglar, och alla där är på samma nivå och oftast samma mål, så det blir bra gemenskap.

Lellan
2009-02-23, 00:22
Ok, då är vi eniga om att idén bakom och tanken är god iaf. :)

Och det är ju jättebra att det fungerar för vissa, absolut. Men cirkelträningen var en gåta för mig, man kan inte på något sätt "se" att man blir starkare, man skulle bara "vifta på snabbare" så blev det tyngre... och för varje varv så skulle man ställa sig på en pulsmätare så att man låg inom rätt pulsintervall, ta det lugnare om den låg för högt för det "fettförbrännande" pulsintervallet som utgick utifrån ålder.

Jag fick iaf bilden av att det var dötrist - men är ju kul om andra kan uppskatta det.

Vad gäller generaliseringen av hur mkt det kostar att äta som överviktig så känns den onödig, man kan bli fet på uteluncher likväl som euroshoppers chips och xtras falukorv eller överäta dyra hälsokostnyttigheter..

Självklart ingår tränings och näringslära, annars vore det ju lite pinsamt att ta så bra betalt.. :)

Men men, som sagt - hjälper det någon är det kalas.

Vad gäller måltidsersättningar som smakar mat så är ju det toppen; jag har testat en påse Allevo jag köpte på tradera å den var äcklig, likaså Nutriletts soppa.. Jag har även testat proteinpulver som smakade tomatsoppa, men även om tanken är god har de jag testat varit rent ut superäckliga. :( Kanske missat de ätbara.

Synd, för ska man lära in att äta rätt är det ju lite synd att mumsa chokladdricka 5 ggr/dag...

Mental
2009-02-23, 21:21
Jag gillar modifasts två soppor, potatis och purjolök samt sparris. Matiga, goda att äta varma.

Därimot är vanilj och kaffe vedervärdiga :P

Lellan
2009-02-24, 16:42
Jag gillar modifasts två soppor, potatis och purjolök samt sparris. Matiga, goda att äta varma.

Därimot är vanilj och kaffe vedervärdiga :P

Tack för tips och varning! :)

Har rätt många nutrilett kvar, vet inte hur länge de räcker så får se om jag övergår till mat när de tar slut, annars testar jag helt klart modifast.. har inte sett dem i affären men antar att de finns i vanliga livsmedelsbutiker?

Mental
2009-02-24, 19:01
Tack för tips och varning! :)

Har rätt många nutrilett kvar, vet inte hur länge de räcker så får se om jag övergår till mat när de tar slut, annars testar jag helt klart modifast.. har inte sett dem i affären men antar att de finns i vanliga livsmedelsbutiker?

Näe, jag tror de bara säljer via hemsidan. Har käkat av dem under praktiken då flera sjukhus kör med dem.