handdator

Visa fullständig version : Omega 6 och omega 3-förhållandet

mikaelj
2009-02-18, 19:54
Jag vill veta vad som gäller för balansen mellan de två fleromättade fettyperna omega n-6 och omega n-3.

Något att jämföra med:
* fisk har 1:7, gräsbetande djurs kött har ungefär 2:1, spannmålsuppfött kring 20:1.
* För växtbaserade oljor har vi bomullsolja, solrosolja och jordnötsolja som enbar består av omega 6, olivolja med 46:1 och rapsolja med 2:1. (konverteringen till EPA/DHA gör att växtfettration ökar med en faktor 100-1000, men för t.ex. olivolja är bara 7% fleromättat).

Så till frågorna:

a) Skall proportionen mellan omega 6 och omega 3 vara 1:100, 1:10, 1:1, 10:1, 100:1 eller annan siffra?

b) Vad händer vid obalans åt endera hållet?

C.E.J.
2009-02-18, 20:05
Svara först gärna vad du själv tror, för du har ju garanterat en poäng med den här tråden.

mikaelj
2009-02-18, 20:34
Svara först gärna vad du själv tror, för du har ju garanterat en poäng med den här tråden.

... och med tanke på vad du precis skrev vet du redan vad jag tror, eller hur? Ganska överflödig kommentar från din sida, med andra ord.

Vad jag tror är både ointressant och irrelevant. Jag vill veta vad uppfattningen är bland andra som har kunskap i ämnet.

Sverker
2009-02-18, 20:45
Klart att det skulle vara kul att veta vad du tycker.

Dett skrev jag för länge sedan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=106427&postcount=3

mikaelj
2009-02-18, 21:01
Utmärkt Sverker, precis vad jag ville ha! Jag tycker att det är så svårt att hitta vad man letar efter med forumets sökfunktion :/

Givet vad du skrev, kan man tänka sig att en dålig balans omega n-6 gör att blodet levrar sig för mycket och orsakar proppar? Omvänt har jag för mig att den vanligaste dödsorsaken bland klassiskt fiskätande folkslag är hjärnblödning.

Pellegris
2009-02-18, 21:05
Bra läsning. Tackar!

Ola Wallengren
2009-02-18, 21:40
Jag tycker jag känner igen denna diskussionen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=119875&highlight=rapsolja&page=4

läs tex mitt inlägg (#54)

Förövrigt så kan väl ett förhållande på cirka 5:1 - 2:1 anses som "bra", det är i alla fall min åsikt.
Att ta upp förhållandet i enstaka livsmedel är inte speciellt givande eftersom kvoten i totalkosten naturligtvis är beroende på mängderna.

A.Steinbach
2009-02-18, 22:10
Jag undrar åter igen precis som i den ovan länkade tråden varför så många LCHF:are verkar tro att all Linolsyra omvandlas till arakidonsyra.

Precis som att intar man 10g Linolsyra så bildas 10g arakidonsyra som då skulle jämföras med omvandlingen av Alfa-Linolensyra till EPA och DHA som bara är några procent som mest.

mikaelj
2009-02-18, 23:40
Jag undrar åter igen precis som i den ovan länkade tråden varför så många LCHF:are verkar tro att all Linolsyra omvandlas till arakidonsyra.

Snygg ihopklumpning, hörru...

Det verkar finnas en anledning att fisk rekommenderas oavsett kostreligion. Därför borde det i förlängningen vara intressant att veta hur man skall äta för att balansen skall bli bra.

Precis som att intar man 10g Linolsyra så bildas 10g arakidonsyra som då skulle jämföras med omvandlingen av Alfa-Linolensyra till EPA och DHA som bara är några procent som mest.

Vad som händer är snarare att just ingenting händer på AA-biten. Olika vägar mellan LA och ALA, ser jag nu. Precis som du säger. Energi, helt enkelt.

Så för linolsyra, t.ex. linfröolja spelar det ingen roll. Det är däremot intressant för t.ex. rapsolja med 2:1 eftersom samma enzym bygger om LA och ALA, vilket gör att man enbart får i sig AA och inget DHA/EPA alls (eftersom ju ALA konverteras så dåligt till EPA -- förstadiet till DHA, om jag förstått rätt). Sedan består ju förstås rapsolja inte av enbart fleromättade fetter, såklart...

http://dhaomega3.org/images/metabolism_fig2.jpg

Tack för infon!

Sverker
2009-02-19, 06:59
Givet vad du skrev, kan man tänka sig att en dålig balans omega n-6 gör att blodet levrar sig för mycket och orsakar proppar? Omvänt har jag för mig att den vanligaste dödsorsaken bland klassiskt fiskätande folkslag är hjärnblödning.

Ja, en blödning i de fina blodkärlen i hjärnan.
Nackdelen med högt Omega-3-intag är långa blödningstider. En klar nackdel när man ligger sårad på isen efter en attack av isbjörn:(

mikaelj
2009-02-19, 07:31
Ja, en blödning i de fina blodkärlen i hjärnan.
Nackdelen med högt Omega-3-intag är långa blödningstider. En klar nackdel när man ligger sårad på isen efter en attack av isbjörn:(

Så antingen dör du av isbjörnsattacken, eller överdos isbjörnslever? Lose-lose-situation. :)

Vad tror du om min fundering om blodets koaguleringstid, då?

Sverker
2009-02-19, 19:55
Nu är jag inte riktigt med ?

Att stort intag av Omega-6 ökar risken för blodproppsbildning och förhöjt blodtryck är inget nytt.

mikaelj
2009-02-19, 23:58
Nu är jag inte riktigt med ?

Äsch, dör av att isbjörnen slår ihjäl dig, eller att du får i dig för mycket A-vitamin av levern.

Att stort intag av Omega-6 ökar risken för blodproppsbildning och förhöjt blodtryck är inget nytt.

Nytt för mig! Tack för bekräfetelsen. En obalans åt omega 6-hållet ökar alltså risken för blodproppar och högt blodtryck. Den obalansen får man lätt om man äter mycket vegetabiliska oljor.

Då är i stort min ursprungsfråga besvarad, utmärkt!

A.Steinbach
2009-02-20, 00:06
Vad som händer är snarare att just ingenting händer på AA-biten. Olika vägar mellan LA och ALA, ser jag nu. Precis som du säger. Energi, helt enkelt.

Så för linolsyra, t.ex. linfröolja spelar det ingen roll. Det är däremot intressant för t.ex. rapsolja med 2:1 eftersom samma enzym bygger om LA och ALA, vilket gör att man enbart får i sig AA och inget DHA/EPA alls (eftersom ju ALA konverteras så dåligt till EPA -- förstadiet till DHA, om jag förstått rätt). Sedan består ju förstås rapsolja inte av enbart fleromättade fetter, såklart...

N-3 fettsyrorna har högre affinitet till enzymsystemet vilket gör dom konkurrenskraftigare mot N-6 och därmed kommer det inte endast att bildas AA då man intar rapsolja.

Scratch89
2009-02-20, 00:14
Den obalansen får man lätt om man äter mycket vegetabiliska oljor.

Eller kött.

Sverker
2009-02-20, 07:02
Eller kött.

...så kommer snart någon att hävda att betande djur har en fantastisk fettsyrasammansättning. Det är utfodringen med majs,soja,korn mm som är boven.

Anders The Peak
2009-02-20, 09:23
En praktisk fråga jag äter ca 55E% fett och 25-30E% protein och resten kolhydrater i den form vi hittar det i naturen. Hur ska jag lägga upp fettintaget för att det ska vara adekvat utifrån de kunskaper ni har.

I dagsläget intar jag ca 0.7 gr Arakidonsyra, 15gr Fiskolja, 100-150 gr Olivolja, 2-3 dl Vispgrädde,300gr fet 34% Creamfraiche. Sedan tillkommer fett från ägg osv...

Sniggel
2009-02-20, 10:19
En praktisk fråga jag äter ca 55E% fett och 25-30E% protein och resten kolhydrater i den form vi hittar det i naturen. Hur ska jag lägga upp fettintaget för att det ska vara adekvat utifrån de kunskaper ni har.

I dagsläget intar jag ca 0.7 gr Arakidonsyra, 15gr Fiskolja, 100-150 gr Olivolja, 2-3 dl Vispgrädde,300gr fet 34% Creamfraiche. Sedan tillkommer fett från ägg osv...

OffT: Får du i dig ca 8000+ kcal om dagen?

Anders The Peak
2009-02-20, 10:33
OffT: Får du i dig ca 8000+ kcal om dagen?
Jag försöker nosa kring 4000-5000kcal, det beror på hur hungrig jag är...
Deffar för tillfället

Ola Wallengren
2009-02-20, 11:41

Om du tillåter mig att göra en lös uppskattning.

Rekommendationen för mättat fet är max 10E% men eftersom du ligger så lågt på kolhydrater spelar det förmodligen mindre roll, men fett kvaliten är sannolikt viktigt ändå och kan förbättra saker och ting.

Därför skulle jag säga

Mättat max 15E%
Fleromättat max 10E% med w-3:w-6 kvot på cirka 2-3:1
Enkelomättat, resten dvs cirka 30E%

15gr ren fiskolja kan vara på gränsen till förhögt även om den är 35%. Över 6g EPA per dag är i alla fall inte att rekommendera. De höga intagen kan försämra immunförsvaret, förrutom den ökade blödningsrisken.

När jag räkanr på de mängder som du uppger så kommer jag upp i över 6000 kcal om proportionerna skall vara samma, därför är jag lite tveksam till hur väl det stämmer med verkligheten. Väger du 160 kg och tränar en hel del så tror jag dig.

Jag fick fram
mättat ca 25E% (177g)
enkelomättat ca 23E%
fleromättat ca 4E%, (26,6g) kvot ca 2,3:1

Alltså kan du med fördel minska på de feta mjölkprodukterna till fördel för raps och olivolja.

mikaelj
2009-02-20, 12:12
...så kommer snart någon att hävda att betande djur har en fantastisk fettsyrasammansättning. Det är utfodringen med majs,soja,korn mm som är boven.

Det skrev jag redan i ursprungsinlägget..

Men är det inte så, menar du?

Anders The Peak
2009-02-20, 12:41
Om du tillåter mig att göra en lös uppskattning.

Rekommendationen för mättat fet är max 10E% men eftersom du ligger så lågt på kolhydrater spelar det förmodligen mindre roll, men fett kvaliten är sannolikt viktigt ändå och kan förbättra saker och ting.

Därför skulle jag säga

Mättat max 15E%
Fleromättat max 10E% med w-3:w-6 kvot på cirka 2-3:1
Enkelomättat, resten dvs cirka 30E%

15gr ren fiskolja kan vara på gränsen till förhögt även om den är 35%. Över 6g EPA per dag är i alla fall inte att rekommendera. De höga intagen kan försämra immunförsvaret, förrutom den ökade blödningsrisken.

När jag räkanr på de mängder som du uppger så kommer jag upp i över 6000 kcal om proportionerna skall vara samma, därför är jag lite tveksam till hur väl det stämmer med verkligheten. Väger du 160 kg och tränar en hel del så tror jag dig.

Jag fick fram
mättat ca 25E% (177g)
enkelomättat ca 23E%
fleromättat ca 4E%, (26,6g) kvot ca 2,3:1

Alltså kan du med fördel minska på de feta mjölkprodukterna till fördel för raps och olivolja.
Antagligen gjorde jag en för grov skattning då jag försöker träffa mellan 4000-5000 kcal när jag ligger på lågkolhydrat. De dagar jag ligger på ett högre intag kolydrater lägger jag mig ett lägre kaloriintag.
Men, tack ändå för beräkningen och råden. Jag kör med grädden som efterträningsdrink med vassle. Cream Fraiche som dressing.
Om jag ska minska på mjölkprodukterna blir det nog bäst med att öka på olivoljan.

Sverker
2009-02-20, 18:18

Var hittar du arakidonsyran någonstans ? Hönslever, ägg eller ?
Bara en nyfiken fråga. Du lär behöva några ägg för att komma upp i den mängden.

Sverker
2009-02-20, 18:22
Det skrev jag redan i ursprungsinlägget..

Men är det inte så, menar du?

Försökte bara provocera lite:em: Det krävs en hel del vall och betesmark för att utfodra kor till alla oss kroppsbyggare.
Det finns en liten paradox med mängderna CLA i mjölk. CLA bildas från det fleromättade fettet i gräset. Samtidigt blir det mindre fett, totalt sett från kon, ifall kon äter mycket fleromättat fett.

Anders The Peak
2009-02-20, 18:44
Var hittar du arakidonsyran någonstans ? Hönslever, ägg eller ?
Bara en nyfiken fråga. Du lär behöva några ägg för att komma upp i den mängden.
Hjärtefråga om jag säger så listar du ut det rätt snart....

Sverker
2009-02-20, 19:22
OK. Tänkte på hönslever eftersom det går att göra leverpastej på det. Det där med pastejen var en ren tankevurpa. Men det finns andra delar i fjäderfäet av mer tvärstrimmig natur.