handdator

Visa fullständig version : OK, Ge mig lite motivation samt tips på att komma tillbaka snabbt


mangs
2009-02-18, 14:51
Nu är det dagen D, D som i starta med träningen igen. Har haft en period på snart 6 månader när träningen inte direkt kommit i varken första, andra eller tredje hand. Denna period avslutades med en tre veckors influensa.

Detta längre uppehåll från träning har gjort att jag tappat en del muskelmassa och lagt på mig en del fett. Vikten har dock varit ganska konstant runt 96kilo. Jag har under perioden kört något pass här och där vilket fungerat ok för maxstyrkan även om jag på slutet tappat här med. Körde ett komma igång pass igår och konstaterade att jag inte varit i sämre skick de senaste tio åren. Det positiva är dock att alla små

Lite bakgrundsfakta.
Ålder: 31 år
Tränat styrketräning och löpträning i 12-15 år, senaste 10 åren med fokusering på styrketräning.


Har i dagsläget möjlighet för kanske 3-4 x 60 minuter träning per vecka.

Ge mig lite motivation att verkligen komma igång igen. Då jag tidiagre kört kontinuerligt har det varit lätt men just nu känns kroppen seg som sirap och konditionen är så dålig att jag håller på dö mellan seten. helkroppspass med käböj,marklyft,benpress, bänpress,militärpressar, vadpressar, Chins, Stående rodd tar visst på kondisen när manär otränad.

Min tanke är att köra halvkroppspass i några veckor och försöka komma igång och upp i vikter lite grand. jag vill egentligen bli av med överskottsfettet jag lagt på mig men kanske det är klokare att ligga på ett litet kcal+ då muskelminnet borde ge mig ett utmärkt tillfälle att bygga tillbaka det jag tappat.

mangs
2009-02-18, 14:57
Lite text föll bort, det positiva är att småskavanker etc. nu är helt läkta och jag trots allt vill träna. Vill dock som alla andra komma igång snabbt och se resultat direkt.

Vad är gängse rekommendationer i ett sådant här fall, att börja deffa bort överflödet för att sedan bygga muskler eller att börja bygag direkt och lägga på sig ännu mer fett.

Nu handlar det inte om några mängder här utan 2-3kg uppskattningsvis.

gibb
2009-02-18, 19:28
Jag resonerar likadant som du med muskelminne och kcal. Jag har själv tränat i ett gäng med år och är nyligen tillbaka efter ett par månaders uppehåll. Blir lika förvånad varje gång över hur snabbt det går att komma tillbaka.

Jag har börjat (sen nyår) med ett måttligt kcal+, kreatin och tung träning (5x5,4x6). Styrkan går brant uppåt för mig, och det kommer den säkert göra för dig också. Bara det är motiverande så det räcker (så länge man börjar lugnt).

Sen blir det magrutor åt sambon i födelsedagspresent, men jag tänker mjölka muskelminnet i några veckor till och förhoppningsvis spräcka ett PB eller två medan jag håller på och det tycker jag du ska göra också!

Avsätter ungefär lika mycket tid som du, försöker hinna 3-4 halvkroppspass i veckan. Och har begränsat volymen så jag inte kör så många set totalt per tillfälle, utan försöker åka till gymmet fler gånger i veckan istället. Det känns roligare för min del.

Vad gäller motivation i övrigt så är det väl det som motiverat dig tidigare som kommer att motivera dig att börja om igen, och att fortsätta hålla igång. Hälsa, välbefinnande, klå sina rekord, vara stark och snygg? Lägg upp träningen på ett logiskt sätt utefter de målen så blir du nog motiverad.

Lycka till och välkommen tillbaka!

mangs
2009-02-18, 21:56
Jag resonerar likadant som du med muskelminne och kcal. Jag har själv tränat i ett gäng med år och är nyligen tillbaka efter ett par månaders uppehåll. Blir lika förvånad varje gång över hur snabbt det går att komma tillbaka.

Jag har börjat (sen nyår) med ett måttligt kcal+, kreatin och tung träning (5x5,4x6). Styrkan går brant uppåt för mig, och det kommer den säkert göra för dig också. Bara det är motiverande så det räcker (så länge man börjar lugnt).

Sen blir det magrutor åt sambon i födelsedagspresent, men jag tänker mjölka muskelminnet i några veckor till och förhoppningsvis spräcka ett PB eller två medan jag håller på och det tycker jag du ska göra också!

Avsätter ungefär lika mycket tid som du, försöker hinna 3-4 halvkroppspass i veckan. Och har begränsat volymen så jag inte kör så många set totalt per tillfälle, utan försöker åka till gymmet fler gånger i veckan istället. Det känns roligare för min del.

Vad gäller motivation i övrigt så är det väl det som motiverat dig tidigare som kommer att motivera dig att börja om igen, och att fortsätta hålla igång. Hälsa, välbefinnande, klå sina rekord, vara stark och snygg? Lägg upp träningen på ett logiskt sätt utefter de målen så blir du nog motiverad.

Lycka till och välkommen tillbaka!

Tack gibb, det är precis sådant som jag vill läsa. Att jag bara jag kommer igång igen kontinuerligt kommer få tillbaka det jag tappat och kanske till och med bli bättre än förr. Jag tycker att så lång tids kontinuerlig träning borde sätta sina spår så att några månaders slappt upplägg inte skulle göra en sådan enorm skada utan kanske istället gott med tanke på att man nu inte är sliten i alla fall.

Kullen
2009-02-20, 00:37
Kämpa på! Kom igång med rutinen bara så är du snart tillbax! :)

Dav0d
2009-02-20, 17:52
Jag tänkte efter mitt avbrott att oavsett hur, när eller vad resultaten blir måste jag börja träna. För livet sedan barnåldern kretsar kring det. Det handlar om du ska leva lyckligt eller inte? Vill du vara apatisk senare eller inte? Personligen ser jag inte många valmöjligheter. Börja träna stenhårt och visa att du är krigaren du troligtvis tycker att du är, det är de enda sättet du kommer att vara nöjd med dig senare. Att kriga så hårt du kan, så fort du kan.

Min syn på det hela, lycka till!

Slaszk
2009-02-20, 21:10
Före och efter bilder som du tatt förr, jämför och se utvecklingen och kolla på BB filmer brukar funka för motivation, iallafall för mig! lycka till.

spoonchest
2009-02-20, 22:52
Funkar oerhört bra för självkänslan att gå och träna trots att man verkligen inte vill. Efteråt alltså, då blir det lättare att övertala sig själv i fortsättningen. Har för egen del ganska långa disskusioner med mig själv vissa morgnar.

You can do it!

krellik
2009-02-20, 22:58
Sparka dej själv i röven. Ett "trick" jag alltid tyckt varit användbart för mitt eget huvud är att se mig själv som total nybörjare, på så sätt försvinner all prestationsångest och viktkåthet. Sen kommer man glädjas efter varje pass för hur snabbt man ökar tack vara muskelminne och i de här lägena har jag i regel tillåtit mig själv att vara lite mer nogrann med utförandet (eftersom viktkåtheten hållits i schack) vilket också ofta gjort att jag ökat snabbt....

Passa på och tänk igenom gamla misstag och tänk att den här gången kör du till graven...

lycka till!