handdator

Visa fullständig version : Tillskott för bättre pluggande


shape
2009-02-18, 11:57
Hej,
fick panik inför en tenta, och beställde ett kost tillskott som heter "Brain Optimizer", de aktiva ingredienserna är följande:
Body Science proprietary blend focus. (L-tyrosin,Acetyl L-karnitin,DMAE,*Ginko biloba)

Någon som kan förklara lite vad dessa ämnen har för inverkan och om det faktiskt är något att ha? Anything will do so shoot :)

Kischen
2009-02-18, 12:52
Roligaste jag hört idag. Inte min mening att vara taskig, men jag pendlar mellan att tycka att du verkar seriös med ditt plugg eller bara lättlurad. Finns flera miljoner saker som verkar vettigare att lägga pengarna på, en skön kudde tex:)

kaysim
2009-02-18, 12:58
Roligaste jag hört idag. Inte min mening att vara taskig, men jag pendlar mellan att tycka att du verkar seriös med ditt plugg eller bara lättlurad. Finns flera miljoner saker som verkar vettigare att lägga pengarna på, en skön kudde tex:)

Vadå? Det finns säkert någonting i det där som har någon slags positiv verkan på "hjärnan", även om det verkar lite över-hypat. Köp omega 3 kapslar, har hört att man blir smart av fisk:)

kaysim
2009-02-18, 13:02
köp koffeintabletter, så blir du pigg.

nikotin har jag hört ska vara bra för "närminnet" typ eller något sånt, dock i liten dos. Kanske onödigt att börja snusa bara för att du har ett prov visserligen.

Handcuff
2009-02-18, 13:03
Jag vill också ha ett smartpiller..tror jag kuggade min första tenta idag *popcorn*

kalajset
2009-02-18, 14:09
Sök på ämnena ett och ett i detta forum är en bra början. Känner inte till alla särskilt bra själv, men vet att både L-tyrosin och DMAE iaf ska ge liknanade effekter. Dessa effekter går i stort ut på att öka välbefinnandet, och minska s.k "mental trötthet". DMAE sägs också ha positiva effekter för minnet.

Jag tror säkerligen det kan fungera hyffsat, men frågan är hur mycket man egentligen märker av det vid endast någon dag eller tvås användning. Eller ja, på sätt och vis kan man vara tveksam till att skillnaderna skulle vara särskilt uppenbara ens vid regelbunden användning. En del verkar tycka att det hjälper dom, andra inte.

Vet också att både L-tyrosin och DMAE har visat sig minska livslängden på råttor respektive en viss typ av fågel, sedan är väl frågan om detta är applicerbart på människor i någon mån, men det kan ändå vara bra att känna till. Själv funderade jag på att ta DMAE som komplement till koffein i höstas, för att minska den "syntetiska stirrighet" som infinner sig vid ett förhållnadevis högt intag av ämnet, i kombination med att jag ville ha en ökat fokusering på gymmet. Valde istället L-theanine i slutändan. L-theanine har såvitt jag vet inte visat sig ha några direkta biverkningar, och är även det ett ämne som "ökar mental fokus". Jag märker av det först och främst på att det just tar bort bieffekterna av ett högt koffeinintag rätt bra, annars ingen större skillnad.

Evig
2009-02-18, 18:35
Nootropics, "cognitive enchancers" är i princip det du är ute efter.

Kika på den här wikipediaartikeln: http://en.wikipedia.org/wiki/Nootropics