Visa fullständig version : Bodyscan muskel/fettprocent
Tränade häromdagen och Herbalife var på besök på gymmet och erbjöd en såkallad Bodyscanning, man får veta sin muskelmängd, fettprocent, metabolisk ålder m.m. Jag var rätt peppad och tänkte att jag var tvungen att testa eftersom jag kände att jag skulle kunna ha rätt bra värden.
Jag är 24 år, 175 lång och har tränat hårt tre dagar i veckan nästan oavbrutet i tre år.
Mitt resultat blev kortfattat såhär:
Vikt: 67kg
Metabolisk ålder: 24
% fett: 18
Kg muskler: 52.1
% vatten: 58.8
Viloförbränning: 1628
Jag fick 5 av 9 i fysisk gradering och räknades ha "Normal fettprocent och normal muskelmassa".
Det här resultatet gjorde mig lite besviken eftersom jag trodde jag skulle ha lite bättre. Har ju tränat hårt i flera år och räknas ändå som "normal". Kanske hade hoppats på mer muskler och mindre fett och en yngre metabolisk ålder. Men frågan är, behöver jag vara besviken? Ser värdena bra ut? Det kanske är en svår fråga men jag tänkte att fler kanske har gjort liknande "undersökningar" och vet ungefär :)
Var det en impedansvåg? Dom kan visa olika med många% från minut till minut, även dom dyra.
Tänk på att dom även bara mäter lårens sammansättning.
Cerberus
2009-02-17, 21:41
vad låg viloförbrukning, är det sängliggande det eller?
vad låg viloförbrukning, är det sängliggande det eller?
Han väger 67kg, tycker det lät normalt, tror det är BEE den räknar ut. Eller vad det nu heter.
Toby Asp
2009-02-18, 08:39
Med största sannolikhet var det en impedansvåg, och dom är ju som sagt väldigt oexakta. Men varför så besviken? Lite koll måste du väl ha haft, tex mha av spegel, hurvida du är grov eller ej? Någorlunda deffad eller ej? Dessutom, du är 24 och fick metabolisk ålder=24. Vad hade du väntat dig? 20? 16?
obesogen
2009-02-18, 09:40
Det finns som fördelar och nackdelar med de flesta mätmetoder för fettprocent.
Här kan du läsa mer om detta:
http://traningslara.se/blogg/kroppsfett-hur-mater-man-det/
Semiramis
2009-02-18, 10:21
Det finns som fördelar och nackdelar med de flesta mätmetoder för fettprocent.
Här kan du läsa mer om detta:
http://traningslara.se/blogg/kroppsfett-hur-mater-man-det/Mycket intressant läsning :thumbup: Dock betvivlar jag att kalipern kostar 4-600 dollar, ska det inte vara kronor?
Är jag snett ute, jag har alltid trott att kroppen innehåller mer vatten än sådär?
Är jag snett ute, jag har alltid trott att kroppen innehåller mer vatten än sådär?
Så här står det på wikipedia.
>
In medicine, body water is all of the water content of the human body. A significant fraction of the human body is water. Lean muscle tissue contains about 75% water. Blood contains 95% water, body fat contains 14% water and bone has 22% water.The human body is about 60% water in adult males and 55% in adult females.
>
Så jag gissar att jag alltid trott fel.
Mycket intressant läsning :thumbup: Dock betvivlar jag att kalipern kostar 4-600 dollar, ska det inte vara kronor?
En plastmojäng som visar olika vid varje mätning får man för 400 kr, en bra kaliper kostar betydligt mer.
alindvall
2009-02-18, 14:09
Vore kul att göra ett riktigt test i en sån där maskin. Se om det man ser i spegeln är vad man tror i %.
Jag gjorde exakt samma test nu när Herbalife var på besök på mitt gym.
http://j.imagehost.org/0708/bfkolo.jpg
Metabolisk ålder dock, ett begrepp som Herbalife hittat på?
Enligt google "Metabolisk ålder är den motsvarande ålder som gäller för din nuvarande ämnesomsättningsnivå".
Vad har man för nytta av att veta det?
prOtotype
2010-05-17, 12:16
Impendansvåg har sättit mig på 3.6% kroppsfett. Det är långt ifrån korrekt.
Att dom bara mäter lårens sammansättning tror jag dock är att överdriva. Många har handtag som man håller i också
Jag gjorde exakt samma test nu när Herbalife var på besök på mitt gym.
http://j.imagehost.org/0708/bfkolo.jpg
Metabolisk ålder dock, ett begrepp som Herbalife hittat på?
Enligt google "Metabolisk ålder är den motsvarande ålder som gäller för din nuvarande ämnesomsättningsnivå".
Vad har man för nytta av att veta det?¨
Står det benmineral 3,9 kg? Det låter aningen lågt. Om det är skelettet som avses så borde det hamna runt 15 kg för din vikt. Missar jag något?
Metabolisk ålder 12 är lite roligt det med :)
Visserligen...kg muskler 75,5...???
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.