handdator

Visa fullständig version : En variant av skivstångsrodd


Scratch89
2009-02-17, 21:02
I en tråd som var uppe för någon dag sedan kom en förfrågan om jag kunde länka till mina skivstångsroddar, som hade fått beröm för ett tag sedan. Tyvärr hade jag tagit bort dem från både datorn och youtube. Idag filmade jag dem igen, för att kunna lägga upp igen för att mätta behovet. ;)

Jag tycker att det är en bra variant av skivstångsroddar, men självklart finns det tre tusen andra varianter. Jag säger inte att det är någon allsmäktig variant, utan bara en variant som funkar mig och som jag tror funkar för andra som har svårt med att hitta kontakten, pumpen eller som känner att det gör ont i korsryggen när det vankas stångrodd.

Rörelsen i höften är medveten, och på samma sätt rörelsen i ryggen.
Jag ser diskussion som något positivt. :)

pcO-1RY9Ots

hasic
2009-02-17, 21:04
Varför så mycket rörelse i ryggen? :)

Morrris
2009-02-17, 21:07
Släng gärna på mer vikt... Perfekta roddar på 40kg är en sak, 70 en annan.
Tycker det är mer intressant att se hur du gör dem när det är tungt.

Godfella
2009-02-17, 21:11
Ser ut som en variant utav Pendlays. Och att ha den rörelsen i höften ser jag absolut inte som ett problem. Riktigt bra stångrodd, finns ju som sagt 3000 olika varianter, och alla har ju sin favorit.

Den du utövar är klockren, snyggt Scratch.

Du kör alltid explosivt upp, och trögar på den negativa rörelsen ?

Scratch89
2009-02-17, 21:14
Varför så mycket rörelse i ryggen? :)
För att det känns bättre i korsryggen. Står jag statiskt så får jag en pump som gör mer ont än känns skönt, så det blev naturligt.

Släng gärna på mer vikt... Perfekta roddar på 40kg är en sak, 70 en annan.
Tycker det är mer intressant att se hur du gör dem när det är tungt.
Jag kan uppdatera nästa vecka med 70 kg! Ingen större skillnad vad jag vet, iallafall.

Ser ut som en variant utav Pendlays. Och att ha den rörelsen i höften ser jag absolut inte som ett problem. Riktigt bra stångrodd, finns ju som sagt 3000 olika varianter, och alla har ju sin favorit.

Den du utövar är klockren, snyggt Scratch.

Du kör alltid explosivt upp, och trögar på den negativa rörelsen ?
Yepp, möjligen en sådan variant.
Alltid explosivt upp och hålla emot ner. Jag fick en sån sjujäkla pump idag när jag körde femtonreppare.

jwzrd
2009-02-17, 21:21
De där ser utmärkta ut.

Ganymedes
2009-02-17, 21:23
Ser ut som jag trodde att normal stångrodd alltid ska se ut. =) Kör för närvarande själv en helt annan variant för att slippa korsryggsproblematiken. Vet inte om det är vettigt egentligen, men det känns bra för mig iaf. Men det tar jag i en annan tråd. Ska dock se om din lösning kan vara något för mig på nästa pass. Merci!

ceejay
2009-02-17, 21:25
jag försöker köra liknande, fast jag börjar från marken varje gång. Pallar inte hålla massa vikt i luften :D

jwzrd
2009-02-17, 21:26
Jag försöker köra så där men jag har rakare ben.

Scratch89
2009-02-17, 21:34
Jag försöker köra så där men jag har rakare ben.

Rakare ben som i mer sträckt knä, eller mindre rörelse i höften?

bertbert
2009-02-17, 21:35
Men hallå hur ska man bli grov av det där, du kröker ju inte ryggen? :confused:

Seriöst: mycket bra utförande som även fungerar för rejält tunga vikter.

jwzrd
2009-02-17, 21:36
Rakare ben som i mer sträckt knä, eller mindre rörelse i höften?

Knäna. Hur kan det tolkas på annat vis?

Sheogorath
2009-02-18, 17:19
Jag tycker att det är en mycket bra rodd och skulle någon säga "skivstångsrodd" utan närmare specifikation så skulle jag i den bästa av världar se detta framför mina ögon. Nu ser ju de flesta skivstångsroddar ut som skit så det förhåller sig ju tyvärr inte så...

Nåväl. När mina gym-homies gör den här varianten föredrar de att börja varje repetition från golvet och det skulle jag nog också göra.

Commando1980
2009-02-18, 17:22
I en tråd som var uppe för någon dag sedan kom en förfrågan om jag kunde länka till mina skivstångsroddar, som hade fått beröm för ett tag sedan. Tyvärr hade jag tagit bort dem från både datorn och youtube. Idag filmade jag dem igen, för att kunna lägga upp igen för att mätta behovet. ;)

Jag tycker att det är en bra variant av skivstångsroddar, men självklart finns det tre tusen andra varianter. Jag säger inte att det är någon allsmäktig variant, utan bara en variant som funkar mig och som jag tror funkar för andra som har svårt med att hitta kontakten, pumpen eller som känner att det gör ont i korsryggen när det vankas stångrodd.

Rörelsen i höften är medveten, och på samma sätt rörelsen i ryggen.
Jag ser diskussion som något positivt. :)

pcO-1RY9Ots


bra där, kör liknande stångroddar men har lite mer rörelse i knäleden.

Scratch89
2009-02-18, 20:44
Jag tycker att det är en mycket bra rodd och skulle någon säga "skivstångsrodd" utan närmare specifikation så skulle jag i den bästa av världar se detta framför mina ögon. Nu ser ju de flesta skivstångsroddar ut som skit så det förhåller sig ju tyvärr inte så...

Nåväl. När mina gym-homies gör den här varianten föredrar de att börja varje repetition från golvet och det skulle jag nog också göra.

Kul att höra!
Jag har testat att börja dra från golvet men det kändes lite fel.

Sniggel
2009-02-18, 21:11
Klockrent utförande på den varianten av stångrodd. Jag vill också se om du det ser lika fint ut på 70 kg så uppdatera gärna :)

Alucard
2009-02-18, 23:52
Stiligt utförande!

Scratch89
2009-02-19, 00:27
Tack pojkar!

Scratch89
2009-02-22, 22:24
Bump!

Filmade idag på 70 och 80 kg. Jag tycker att jag fortfarande har en bra form, men jag kanske drar med lite mer moment på vägen upp. Klart godkänt iallafall.

70 kg.
2av5wIBfUsY

80 kg.
UYTEIwrgHA4

Damien Thorne
2009-02-22, 22:43
Det ser bra ut. Men jag är mest imponerad på din vighet *drool*
Om jag skulle prova det där så skulle min rygg krökas ordentligt.

Du håller ryggen mycket bra.

Själv så kör jag alltid med ryggen helt statiskt ungefär 45 grader.
Men det beror på att jag inte vill ha någon korsryggsträning när jag kör stångrodd eftersom jag kör stångrodd på bänkpressdagarna. Korsryggen får sin träning på marklyftdagarna.

Men har man en dag på schemat där det står "rygg", så tror jag att din variant är helt optimal.

Scratch89
2009-02-22, 23:08
Det ser bra ut. Men jag är mest imponerad på din vighet *drool*
Om jag skulle prova det där så skulle min rygg krökas ordentligt.

Du håller ryggen mycket bra.

Själv så kör jag alltid med ryggen helt statiskt ungefär 45 grader.
Men det beror på att jag inte vill ha någon korsryggsträning när jag kör stångrodd eftersom jag kör stångrodd på bänkpressdagarna. Korsryggen får sin träning på marklyftdagarna.

Men har man en dag på schemat där det står "rygg", så tror jag att din variant är helt optimal.

Jag kan stå på en pall och gå ännu längre ner utan att kröka ryggen om jag vill. :cool:

Jag har tidigare försökt ha ryggen statisk, men det känns bara fel. Jag kör för tillfället skivstångsroddarna samma dag som både bänkpressen och knäböjen, så jag har fått en ordentlig bålstabilitetsträning; möjligen därför jag klarar av att hålla ryggen rak i princip jämt.

Damien Thorne
2009-02-22, 23:14
Jag kan stå på en pall och gå ännu längre ner utan att kröka ryggen om jag vill. :cool:

Jag har tidigare försökt ha ryggen statisk, men det känns bara fel. Jag kör för tillfället skivstångsroddarna samma dag som både bänkpressen och knäböjen, så jag har fått en ordentlig bålstabilitetsträning; möjligen därför jag klarar av att hålla ryggen rak i princip jämt.

Imponerande :hbang: (att du inte kröker ryggen)

Bålstabilitetsträning är nåt jag är dålig på. Måste bättra mig på den fronten. :em:

Scratch89
2009-02-23, 20:26
Imponerande :hbang: (att du inte kröker ryggen)

Bålstabilitetsträning är nåt jag är dålig på. Måste bättra mig på den fronten. :em:

Det skulle vara kul att testa skivstångsrodd som förstaövning i ett pass, och se hur mycket bättre det ser ut. För tillfället är det bänk, böj, chins och militärpress innan. Känns som det borde göra rätt stor skillnad.

Handcuff
2009-02-23, 20:28
Utmärkt utförande :thumbup:

Toby Asp
2009-02-23, 20:44
Utmärkt utförande :thumbup:

Håller med. Så kör jag själv.

enzodiac
2009-02-23, 21:47
jag upplever ett ganska kraftigt sträckande i traps/nacke när jag lutar ryggen sådär mycket. Därför försöker jag göra något motsats till bänkpress när jag ror. Tar stången från marken med nästan lodrät överkropp. Självklart blir jag lite mer uppåtstående när det blir tyngre.

Scratch89
2009-02-23, 22:13
jag upplever ett ganska kraftigt sträckande i traps/nacke när jag lutar ryggen sådär mycket. Därför försöker jag göra något motsats till bänkpress när jag ror. Tar stången från marken med nästan lodrät överkropp. Självklart blir jag lite mer uppåtstående när det blir tyngre.

Är man lite stel över latsen eller trapezius kan det upplevas så. Det är lätt åtgärdat med en enkel trapeziusstretch, om man nu har som mål att minska på sträcket.

erikkarlsson
2009-06-20, 18:10
Bump*

När man drar, ska armbågarna gå rakt bakåt längs kroppen, eller ska de gå lite ut från kroppen? Svårt att förklara.

Jeebus
2009-06-20, 18:24
Armbågarna ska vara innåt mot kroppen.

En annan variant är att köra med armbågarna rakt ut, fast då tar det mest på baksida axlar.

Jorgen
2009-06-20, 19:01
Bump*

När man drar, ska armbågarna gå rakt bakåt längs kroppen, eller ska de gå lite ut från kroppen? Svårt att förklara.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3506008&postcount=19

erikkarlsson
2009-06-20, 20:42
Jo jag har kollat på alla filmer, men jag ser inte riktigt.
Så om någon snäll person bara skulle kunna beskriva hur man ska göra så vore det väldigt snällt.

Jorgen
2009-06-20, 21:06
Jo jag har kollat på alla filmer, men jag ser inte riktigt.
Så om någon snäll person bara skulle kunna beskriva hur man ska göra så vore det väldigt snällt.

Håller du överhandsgrepp kan du inte få armbågarna längs med kroppen.
Håller du tvärtom så går armbågarna längs med kroppen.

erikkarlsson
2009-06-20, 21:12
Och vilken v de två är att föredra?

Jorgen
2009-06-20, 21:19
Och vilken v de två är att föredra?

Båda. Variera.

erikkarlsson
2009-06-20, 21:44
Ok, tackar.

Scratch89
2009-06-21, 10:01
Fördelen med överhandsgreppet är att du (eller jag?) kan få till ett betydligt explosivare drag. Nackdelen är att det blir svårt att få in armbågarna längs med kroppen, och om man är ute efter kontakt/pump så kommer man att tappa lite där.

Har man supinerat grepp (underhandsgrepp) så är det lättare att få in armbågarna längs kroppen, och dessutom få dem längre bak. Jag upplever en större pump och kontakt, och om man eftersträvar det så är det perfekt.

Precis som Jorgen tycker jag att man kan variera. Jag kör överhandsgreppsvarianten som på filmerna, dvs långt ROM och det blir en halvkroppsövning av det. Med supinerat grepp blir det lite mer upprätt och inte alls lika mycket moment.

Mr_T
2009-06-21, 17:47
För att det känns bättre i korsryggen. Står jag statiskt så får jag en pump som gör mer ont än känns skönt, så det blev naturligt.


Jag kör övningen i statiskt position och upplever inte pumpen som du nämner. Om jag står stilla i höften upplever jag att jag kan belasta ryggmuskulaturen lika tufft på en lägre vikt, men samtidigt så tycker jag att din teknik med lite "cheat" är rätt ok ändå. Många som nästan går upp helt rak i kroppen i slutet av den koncentriska fasen.

Jag försöker köra så där men jag har rakare ben.

Samma här, samtidigt som min höft är mer flekterad framåt, blir grymt jobbigare för ryggen att rodda. :)