handdator

Visa fullständig version : Traning infor klassikern + styrketraning, var gar gransen?


johanmoberg
2009-02-17, 16:11
Bakrund
Man
23 ar
178 cm
72 kg (deffad)
Inga tidigare skador

Jag har bedrivit styrketraning i snitt 5 ganger i veckan i ca 3 ar.
Lopning: Minst 1 gang i veckan (mellan 5-8 km). Langsta distansen jag sprungit var drygt 2 mil i prattempo.
Skidakning: Ingen som helst erfarenhet av.
Simmkunskaperna: Ar inhamtade fran grundskolan och tranar ej siming regelbundet.
Cykling: Karringcykel till Ica en gang i veckan.

Mal
Nu har jag bestamt mig for att gora klassikern, borjan med lidingoloppet i september, darefter i kronologisk ordning. Jag kommer aven fortsatta gymma i samma tempo och vill vaxa nagot i volym (borjar bli nojd, bara lite proportioner + volym som ska justeras).
Jag har alltsa gott om tid och jag kommer dessutom ta ett sabbatsar och enbart jobba tva dagar i veckan.
Da ar alltsa fragan, eftersom jag har enormt mycket forberedelsetid, motivation plus ett javla anamma.

Fragan
Hur bor jag lagga upp traning/hur mkt for att undvika overtraning, skador men anda fa ut max resultat av mitt dyrbara ar jag satsar?
Kost?
Jag planerar att ta intensivkurs/personlig tranare nagra timmar per sport for att utbilda mig korrekt teknik och darefter ova pa egen hand.
Jag ar lite orolig att jag kommer "overkilla" och skada mig eftersom jag kommer ge jarnet for perfekt form.

Tips/idebollning mottages tacksamt!