handdator

Visa fullständig version : Påbörja relation med partner som ni visste aldrig skulle ha barn?


Forz
2009-02-17, 14:53
Vi försöker igen.
Skulle ni påbörja en seriös relation med partner om ni visste att denne aldrig skulle ha barn? Det är alltså 100% säkert att om du stannar med denna person så kommer du aldrig få ett eget barn. Om du inte vänsterprasslar, vilket jag antar du inte kommer göra.

Jag och polarna har haft diskussionen på bordet under en tid och vi skulle aldrig varit tillsammans med en kvinna som under resten av sitt liv aldrig skulle vilja ha barn.

Det är även avtändande och visar en sorts egotrippad personlighet för min del, därav mitt beslut i att inte inleda en relation med denne partnern.

Hur känner ni? Skulle ni dragit igång något seriöst med en man/kvinna om ni vart helt säkra på att denne aldrig skulle ha ett barn? Ännu värre kanske, hur reagerar ni om er partner sedan 10 år tillbaka plötsligt bestämt sig för att aldrig ha ett barn.

Nu har det nog blivit rätt, diskutera på.

Yes
2009-02-17, 14:59
Egotrippad personlighet? Du menar att alla borde vara villiga att offra sig lite för att skaffa barn?

Jag kan helt klart leva med en kvinna som aldrig vill ha barn. Inga problem.

mangs
2009-02-17, 15:01
Det är även avtändande och visar en sorts egotrippad personlighet för min del, därav mitt beslut i att inte inleda en relation med denne partnern.



Hur menar du här? Vari ligger det egotrippade till att inte vilja ha barn? var och en har rätt till att själv välja om man vill ha barn eller ej. På samma sätt som du och jag har rätt att välja partner. Däremot om personen i fråga inte är öppen med detta utan att sanningen kommer fram senare, då är det en helt annan sak men då handlar det mest om bristen på kommunikation än själva fråga att skaffa barn.

Har själv två små barn och skulle inte för något i världen vilja vara utan dem. Dock har jag full förståelse för de som väljer att inte skaffa barn av diverse anledningar. Jag hoppas bara för deras skull att de inte ångrar sig sedan när det är försent. Inte så kul att sitta och ruttna ensam på ett ålderdomshem på julafton framöver. Å andra sidan tappar man en del av livets goda genom att bli förälder. man får helt enkelt göra uppoffringar och kompromissa vilket är oerhört lärorikt.

Sedan är det ju oerhört kul med barn med.

Forz
2009-02-17, 15:03
Egotrippad personlighet? Du menar att alla borde vara villiga att offra sig lite för att skaffa barn?

Jag kan helt klart leva med en kvinna som aldrig vill ha barn. Inga problem.

Jag skrev "för mig". Jag säger inte att alla ska behöva offra sig för att skaffa barn absolut inte. Oönskade barn är bland det värsta som finns tycker jag, även om man med tiden (oftast?) lär sig älska barnet i fråga.

Mago
2009-02-17, 15:04
Jag tycker inte heller att det är egotrippat, men jag vill däremot ha barn, så nej det skulle jag inte.

Forz
2009-02-17, 15:07
Hur menar du här? Vari ligger det egotrippade till att inte vilja ha barn? var och en har rätt till att själv välja om man vill ha barn eller ej.

Jag tycker att kvinnor inte som vill ha barn är ego och tror de är bättre än så många andra. Köper inte argument som "satsa på karriär" eller liknande.

Precis som du gillar honung.

För er som inte förstår eller läste första inlägget så är detta mitt perspektiv.

För övrigt så vet jag inte om egotrippad är helt rätt ord, jag hittar tyvärr inget bättre ord eller synonym. Så jag håller mig till ego.

Shajjn
2009-02-17, 15:13
Det är lite svårt att svara på sådana frågor innan skarpt läge, men..

Jag kan tänka mig att jag tidigt lär tappa intresse för personen.
Tror också att det innebär en alldeles för stor diskrepans för förhållandet.

Svar nej.

olwe
2009-02-17, 15:14
Om jag av någon anledning vet i förhand att jag är fast med tjejen för evigt så skulle jag inte ge mig in på en tjej som aldrig vill ha barn. För dagen skulle jag dock aldrig skaffa en tjej som faktiskt vill ha barn inom den närmsta tiden.

ceejay
2009-02-17, 15:20
nje

henk4n
2009-02-17, 15:24
Så klart man ska ha barn! Fast jag ska vänta tills jag är minst 30+

Nitrometan
2009-02-17, 15:26
Jag tycker att kvinnor inte som vill ha barn är ego och tror de är bättre än så många andra. Köper inte argument som "satsa på karriär" eller liknande.
Jag tycker det verkar rätt egotrippat att skaffa barn för sin egen skull.

mangs
2009-02-17, 15:30
Jag tycker att kvinnor inte som vill ha barn är ego och tror de är bättre än så många andra. Köper inte argument som "satsa på karriär" eller liknande.

Precis som du gillar honung.

För er som inte förstår eller läste första inlägget så är detta mitt perspektiv.

För övrigt så vet jag inte om egotrippad är helt rätt ord, jag hittar tyvärr inget bättre ord eller synonym. Så jag håller mig till ego.

Du får tycka som du vill men det många här reagerar på är nog att det finns många olika anledningar till att folk väljer bort att skaffa barn.

1. De känner inte att de skulle klara av det
2. De känner inte att de har viljan.
3. De satsar på andra saker i livet.
4. De vill inte binda sig till vad det innebär.
5. De kanske inte har en så bra egen uppväxt och därför inte vill ha "familj"
6. De kanske bär på någon sjukdom som de ej vill utsätta sina barn för
mm mm mm

Det handlar inte bara om att man vill ha mer egen tid för sig själv och skiter i andra.

Som du såg på mina andra argument är jag helt klart för att skaffa barn och jag anser at tde som väljer bort det missar en stor del av livet men alla har sina egna val och barn är inte lösningen på alla problem utan man kan finna lyckan i så mycket annat.

Jag skulle snarare säga att det är egotrippat att tvinga sin partner till att bli förälder mot dennes vilja för att själv rida på egotrippen som det faktiskt är att vara förälder.

De som väljer att skaffa barn bara för sin egen skull är ju ego de med. Barn är ingen ägodel utan en egen individ. Målet som förälder borde ju vara att ge dem en så bra uppväxt som möjligt.

n1tro
2009-02-17, 15:31
alltså det är en konstig fråga tycker jag, påbörja relationen om du vill, vad är problemet? vill hon/han inte ha barn ska du inte stå där chockad sen; det var det du gick med på från början. end of story. annat om man försöker dölja att man inte vill ha barn och man är med en partner, kanske gifter sig, och sedan säger att nää jag vill inte ha barn pga det här o det där, och du har tagit X antal år av din partners bästa år om denne nu ville ha barn. men själva grundfrågan i denna topic är ganska dum tycker jag, man går ju med på det redan från början

coxie
2009-02-17, 15:33
Passar mig som handen i handsken då jag inte vill ha några barn.


Du måste vara retarderad som påstår att det är egotrippat att inte skaffa barn, det är ju ett val som allt annat.

Forz
2009-02-17, 15:33
Jag tycker det verkar rätt egotrippat att skaffa barn för sin egen skull.

Okej, det respekterar jag fullständigt.
Förstår bara inte hur det kan vara det när barnet är det som sätts i fokus när det väl kommer. Uppoffringar kommer att göras och dina höga tankar om dig själv kommer barnet att ta över.

Formulera om dig om du vill ha ett bättre svar.

Black Star Abyss
2009-02-17, 15:33
Aldrig i livet. Jag ska ha MINST 3 barn. Helst fler.

Piranha
2009-02-17, 15:34
Ja, men jag skulle dock kunna tänka mig att adoptera om de skulle vara "fnurra på tråden"

Börje H
2009-02-17, 15:35
Skulle ni påbörja en seriös relation med partner om ni visste att denne aldrig skulle ha barn? Det är alltså 100% säkert att om du stannar med denna person så kommer du aldrig få ett eget barn.

Ja. Det har jag redan gjort och vi är nöjda med det.

Många verkar leva med den förutfattade meningen att varenda rackare i hela världen vill yngla av sig, men så är inte fallet.

mangs
2009-02-17, 15:37
gahhh, edit-regeln...

Sedan det här att de anser sig bättre, var har du fått det ifrån? Det är väl snarare så att de som är föräldrar slår sig för bröstet och säger, så här skall det vara, varför skall inte du ha barn? Alla vill inte ha barn, precis lika lite som inte alla vill hålla på med styrketräning.

Däremot så gör det faktum att man har en familj att man måste lära sig att förhandla, samarbeta, kompromissa mm vilket är egenskaper som du har nytta av även i övriga delar av livet. Det finns dock inget som säger att man inte kan lära sig dessa egenskaper på annat håll.

Forz
2009-02-17, 15:39
Ja. Det har jag redan gjort och vi är nöjda med det.

Många verkar leva med den förutfattade meningen att varenda rackare i hela världen vill yngla av sig, men så är inte fallet.

Du fattade poängen med hela frågeställning perfekt :thumbup:

Självklart är inte fallet att alla vill föröka sig. Jag har fullkomlig respekt för de som inte vill göra det. Men jag som individ, tror jag, skulle aldrig kunna leva mitt liv i en relation där jag visste att det var omöjligt att skaffa barn pga. att min partner inte ville.

Forz
2009-02-17, 15:43
gahhh, edit-regeln...

Sedan det här att de anser sig bättre, var har du fått det ifrån? Det är väl snarare så att de som är föräldrar slår sig för bröstet och säger, så här skall det vara, varför skall inte du ha barn? Alla vill inte ha barn, precis lika lite som inte alla vill hålla på med styrketräning.

Däremot så gör det faktum att man har en familj att man måste lära sig att förhandla, samarbeta, kompromissa mm vilket är egenskaper som du har nytta av även i övriga delar av livet. Det finns dock inget som säger att man inte kan lära sig dessa egenskaper på annat håll.

De anser sig vara bättre för att de står ut ur mängden enligt mig. Finns inget dåligt i att inte vilja vara som alla andra, det säger jag inte. Men faktumet tar jag från egna erfarenheter av tjejer som öppet sagt att de aldrig skulle vilja ha barn. Det finns inget rätt eller fel i denna diskussionen, det är människor vi talar om här. Att sätta en siffra på en människa vore bara dumt.

Mourten
2009-02-17, 15:46
Nej inte om hon inte ville ha barn alls, men om hon bara inte kunde bli gravid skulle jag vart kvar och adopterat.

lectris
2009-02-17, 16:03
Som jag skrev i första tråden så nej. Jag vill i alla fall ha möjligheten öppen att skaffa familj, kan inte tänka mig en framtid utan barn.

young_george
2009-02-17, 16:12
Att personen inte vill ha barn är ett krav.

Världen är överbefolkad nog som den är och att sätta fler barn till världen borde klassas som ett brott mot mänskligheten.

Wao
2009-02-17, 16:12
Nej det skulle jag inte kunna göra. I min framtid har jag minst 2 eller fler barn - vill ha både en tjej och kille.

Nordenator
2009-02-17, 16:13
Skulle inte vilja låsa mig på så vis, nej. Tanken om att skaffa en unge i framtiden känns inte alls fel, men jag är på tok för ung än.

mangs
2009-02-17, 16:16
De anser sig vara bättre för att de står ut ur mängden enligt mig.

Inte enligt dem själva då? Vilket borde vara det som avgör om de anser det eller ej. Hör du ofta att personer som väljer att skaffa barn gör det för att vara annorlunda och/eller bättre än alla andra? Jag är ledsen men följer inte riktigt din tankegång här.

reinholdsson
2009-02-17, 16:21
Jag vill själv inte ha några barn så javisst.

birra_peroni
2009-02-17, 16:35
ja, men jag skulle dock kunna tänka mig att adoptera om de skulle vara "fnurra på tråden"

1+

J.V
2009-02-17, 16:39
Nej, det skulle jag inte göra.

shadowfire
2009-02-17, 16:50
Hmm, svår fråga. Skulle jag falla för en kvinna som absolut inte vill ha barn, inte ens genom adoption, så skulle jag nog få ett och annat att klura på.

Jag är siste personen i släkten, så dör jag så avslutas allt här, så det finns någon fånig drivkraft som får mig att känna att det vore förbannat roligt om släkten levde vidare en generation till. Annars är liksom hela vårt släktträd slut nu efter min död. Det är en skum tanke, att inget i mitt förflutna har någon anknytning till framtiden.

Det vore utan tvekan trevligt att få ha ett riktigt familjeliv och ge next generation en trygg uppväxt, adoption eller ej.

Ignatius72
2009-02-17, 17:22
Fram tills 30 års åldern var jag rätt så övertygad om att jag inte ville ha några barn. Det största skälet till det var att det kändes som ett allt för stort ansvar, både för själva valet att bestämma sig för att skaffa barn men även för det kommande, livslånga, ansvaret det innebär att vara förälder. Ställd inför fullbordat faktum (dvs att min nuvarande fru) var gravid så blev det iaf en unge och sedan två till. Jag ångrar det inte. Men. Man ska komma ihåg att det på många plan ger en dimension till i livet som inte går att förvärva på annat sätt men samtidigt så tror jag att det är oerhört viktigt att stå med båda fötterna på jorden för att man ska kunna se och uppskatta det. Det är helt enkelt ett rätt så tufft arbete att vara förälder.

dojjan
2009-02-17, 18:03
Eftersom meningen med livet är reproduktion så, nej.

mini
2009-02-17, 18:13
Jag har redan gjort det. Barn är inget jag längtar efter. Sjukt speciell är jag.

jwzrd
2009-02-17, 18:13
Eftersom meningen med livet är reproduktion så, nej.

Är det?

joriice
2009-02-17, 18:23
Ja, jag tror inte jag är gammal nog att tänka "hon här är nog min livspartner".
Hade antagligen varit inställd på att byta efter ett tag, månader eller år kan man inte avgöra.

Men jag ändrar mig kanske när jag blir äldre.

Osten80
2009-02-17, 18:26
Ja verkligen. Det ger pluspoäng om hon inte vill skaffa barn.

Gislason
2009-02-17, 18:29
Jag råkade trycka fel, läste ordentligt och såg att det innebar aldrig barn, det kan jag inte leva med. Vårat syfte på jorden är att reproducera i oändlighet och jag tänker göra min plikt och uppfostra världens finaste barn :)

Ligga?

Forz
2009-02-17, 18:29
Är det?

Ur ett biologiskt perspektiv, ja.
Det är just det biologiska som gör att vi fortfarande tickar, därav blir reproduktion meningen med livet.

Gislason
2009-02-17, 18:31
Är det?

Nja, meningen kanske är att ta över 1000 i totalen iofs, ack så många som misslyckats, jag ska göra mitt bästa.

coxie
2009-02-17, 18:35
Vårat syfte på jorden är att reproducera i oändlighet och jag tänker göra min plikt och uppfostra världens finaste barn :)

Ligga?

Är det verkligen vårt syfte? Spontant så vågar jag påstå att med dagens levnadslängd så borde vi akta oss för att överbefolka jorden.

Ännu är det ingen direkt fara så vi som lever idag kan yngla av oss utan att tänka på några konsekvenser. Fortsätter vi däremot i samma fart i ett par tusen år så kan det nog sluta rätt illa.

dojjan
2009-02-17, 18:40
Är det?

Ja.

Tolkia
2009-02-17, 18:42
Ur ett biologiskt perspektiv, ja.
Det är just det biologiska som gör att vi fortfarande tickar, därav blir reproduktion meningen med livet.
"Det biologiska" handlar iofs om släktets överlevnad och inte om enstaka individers. Många reproducerar sig ju inte p.g.a. att de dör innan de hinner, sjukdom, sterilitet osv. och släktet lever ändå vidare. Jag tror att man skall akta sig för att förväxla biologi/evolutionsprincipen med sina egna moraliska principer.

Ja, jag skulle kunna inleda en relation med någon som inte ville ha barn. Faktum är att jag inte är säker på att det är en diskussion jag skulle ta upp innan frågan "inleda relation ja/nej?" avgjordes. Det är ju också en sådan sak där personer åsikt ofta svänger med livssituation och annat, så vad min partner säger idag är inte nödvändigtvis samma sak som vad han/hon säger imorgon. Jag tycker dock att trådskaparens slutsats att de som inte skaffar barn gör det för att de är egotrippade är något märklig, liksom slutsatsen att de måste anse att de står över mängden, eftersom de avviker. Utvecklingsstörda avviker också, tror du även att de är egotrippade och anser sig stå över mängden? Du vet ju dessutom inte varför någon väljer att ha barn; den som inte har barn kanske inte ens kan få det. Möjligen bygger du ditt uttalande på din åsikt på ett väldigt litet antal individer i din närmaste omgivning, som kanske inte är så representativa.

Biceps
2009-02-17, 18:47
Som jag känner idag skulle det inte vara några problem. Barn står kanske längst ner på min priolista.

Sen håller jag inte heller med om att viljan att avstå att skaffa barn skulle ha med egoism att göra.

dojjan
2009-02-17, 18:50
Är det verkligen vårt syfte? Spontant så vågar jag påstå att med dagens levnadslängd så borde vi akta oss för att överbefolka jorden.

Ännu är det ingen direkt fara så vi som lever idag kan yngla av oss utan att tänka på några konsekvenser. Fortsätter vi däremot i samma fart i ett par tusen år så kan det nog sluta rätt illa.

Om det är vårt syfte eller ej har väl ingenting att göra med att akta sig för att överbefolka jorden? Det är ju inte precis så att vår kropp har en inbyggd spärr som säger stopp för att jorden börjar bli full.



"Det biologiska" handlar iofs om släktets överlevnad och inte om enstaka individers.

Både rätt och fel skulle jag säga. Du äver ju dina gener från din "släkt" men enligt den biologiska principen är det ändå dina gener du vill föra vidare.

Forz
2009-02-17, 18:50
....Jag tror att man skall akta sig för att förväxla biologi/evolutionsprincipen med sina egna moraliska principer.


Kan du skilja på dessa hade du inte skrivit så här.
För det andra får du mig att framstå som om jag klankar ner på folk som inte vill ha barn, vilket jag absolut inte gör.

För det tredje så baserar jag detta på erfarenheter, gruppens kvantitet har ingen betydelse. Det finns så vitt jag vet ingen relevant fakta kring detta område därför får vi istället basera våra argument/tycken på erfarenhet.

wintersnowdrift
2009-02-17, 18:55
Jag tycker dock att trådskaparens slutsats att de som inte skaffar barn gör det för att de är egotrippade är något märklig, liksom slutsatsen att de måste anse att de står över mängden, eftersom de avviker. Utvecklingsstörda avviker också, tror du även att de är egotrippade och anser sig stå över mängden? Du vet ju dessutom inte varför någon väljer att ha barn; den som inte har barn kanske inte ens kan få det. Möjligen bygger du ditt uttalande på din åsikt på ett väldigt litet antal individer i din närmaste omgivning, som kanske inte är så representativa.

Tänkte skriva något liknande men varför uppfinna hjulet två gånger. +1 mao.

OnT: I dagsläget skulle det inte vara några som helst problem. Jag är snart 22 bast och tänker inte skaffa barn inom överskådlig framtid. Däremot kommer jag nog vilja ha barn någon gång, och vore jag 10 år äldre skulle jag nog behöva tänka ett varv till. Kanske inte just kring själva "inleda en relation"-biten (så hormonstinn hoppas jag inte att jag blir att jag kommer fråga alla presumtiva partners om de vill ha barn redan i inledningsfasen av ett förhållande), men däremot skulle jag nog ställa mig frågan om det är ett förhållande jag vill satsa på i det långa loppet om vi är oense om en sådan hyfsat livsavgörande fråga.

//Kristin

mini
2009-02-17, 18:57
Det är ju inte precis så att vår kropp har en inbyggd spärr som säger stopp för att jorden börjar bli full.


Möjligen inte, men vi har även begåvats med intellekt och vi lever i en social och kulturell kontext som innebär att vi kan fatta medvetna beslut.

Gislason
2009-02-17, 18:59
Är det verkligen vårt syfte? Spontant så vågar jag påstå att med dagens levnadslängd så borde vi akta oss för att överbefolka jorden.

Ännu är det ingen direkt fara så vi som lever idag kan yngla av oss utan att tänka på några konsekvenser. Fortsätter vi däremot i samma fart i ett par tusen år så kan det nog sluta rätt illa.

Nja, det var ju inte helt seriöst skrivet förutom det om att jag vill ha barn, för det vill jag.


Jag tror på att vi skapar vår egen mening, jag tror inte att det finns någon förutbestämd sådan, inte längre iaf, människan har utvecklats så långt att vi kontrollerar vårt eget öde. Vi föds och vi dör men vad vi gör däremellan är upp till var och en.

Yankeee
2009-02-17, 19:00
För det tredje så baserar jag detta på erfarenheter, gruppens kvantitet har ingen betydelse. Det finns så vitt jag vet ingen relevant fakta kring detta område därför får vi istället basera våra argument/tycken på erfarenhet.

Vilken erfarenhet är det du pratar om nu?

Tolkia
2009-02-17, 19:01
Kan du skilja på dessa hade du inte skrivit så här.
För det andra får du mig att framstå som om jag klankar ner på folk som inte vill ha barn, vilket jag absolut inte gör.
Tja, du skriver att du anser att de som inte vill skaffa barn är egotrippade och anser sig stå över andra. Jag har lite svårt att se det som en neutral utsaga.

Givetvis har gruppens storlek betydelse när den används som underlag för en utsaga om hur en större grupp generellt beter sig eller "är".

Trance
2009-02-17, 19:05
Både rätt och fel skulle jag säga. Du äver ju dina gener från din "släkt" men enligt den biologiska principen är det ändå dina gener du vill föra vidare.

Vilken biologiska princip?

Pepz
2009-02-17, 19:06
Personligen vill jag ha barn så jag skulle se det svårt att starta en varaktig relation med någon som inte vill det. känns ju som om man inte har samma mål och värderingar och det kan man inte bygga ett förhållande på

Dan S
2009-02-17, 19:08
Lol, ni som antyder i eran text att han har fel då han tycker det är ego att inte skaffa barn. Vad fan håll er till frågan. Det är hans åsikt, även min. Nej jag skulle inte kunna ha en steril tjej, eller en tjej som helt inte vill.

Ganymedes
2009-02-17, 19:52
Jag vill själv ha barn. Så för mig är det givet att min partner också måste vilja det någon gång. Om hon inte vill det, kan man ju lika gärna pippa omkring tills man hittar rätt. Varför slösa bort en massa tid i onödan? Klart att man iofs kan dra en r0nk så länge då. Men nä, ska det vara seriöst (och om man inte är för ung) så ska det vara seriöst

bulldozer
2009-02-17, 19:55
Inga problem, iofsej har jag redan en dotter men tror inte det skulle varit ett
problem annars heller.

Trance
2009-02-17, 19:57
Lol, ni som antyder i eran text att han har fel då han tycker det är ego att inte skaffa barn. Vad fan håll er till frågan. Det är hans åsikt, även min. Nej jag skulle inte kunna ha en steril tjej, eller en tjej som helt inte vill.

Sett Idiocracy?

Angående ämnet så har jag ingen aning.

Ganymedes
2009-02-17, 20:01
Jag vet att jag i tonåren kunde resonera så här: kommer jag vara ihop med denna tjejen om 10 år? Nej. Om fem år? Nej. Om tre år då? Näe. Vad fan ska jag då vara ihop med henne en kortare tid för? Hon måste vara "fel" för mig, bättre att dumpa och leta vidare.

Har resonerat mig ur ett antal förhållanden på det sättet. Men å andra sidan måste man nog redan börjat tröttna lite om man börjar tänka i de banorna.

dojjan
2009-02-17, 20:11
Vilken biologiska princip?

"den process där självkopierande enheter konkurrerar ut varandra i en tävling om vilken som förökar sig bäst" av Richard Dawkins. Läs boken The selfish gene så förstår du.

Trance
2009-02-17, 20:18
"den process där självkopierande enheter konkurrerar ut varandra i en tävling om vilken som förökar sig bäst" av Richard Dawkins. Läs boken The selfish gene så förstår du.

Jag har läst den boken och är ganska bekant med Dawkins gen-centrerade vy av evolutionen. Att du själv föreslår den är lite oväntat då den just centrerad på genen och inte individen, vilket han anser förklarar altruism etc.

Oavsett vilken vy man har så ger en beskrivning av en biologisk process inte någon mening eller instruktioner till något alls. Vilket jag även är hyfsat säker Dawkins själv skriver i boken, eller om det var i en av hans andra.

Så...

jwzrd
2009-02-17, 20:18
Ur ett biologiskt perspektiv, ja.
Det är just det biologiska som gör att vi fortfarande tickar, därav blir reproduktion meningen med livet.

Det biologiska? Vi? Tickar? Du säger en hel massa konstiga saker. Jag tickar, om jag får låna ditt uttryck, för en mängd olika saker och av en mängd olika skäl. Det tydligaste kanske för att min kropp råkar vara vid liv mer än den inte är det. Jag tickar(/lever) för mina intressen, mina vänner, min sambo och allt sånt där... men främst för att jag... bara gör det. Alla har vi våra livsprinciper, energikällor och mål som enklast beskrivs i mycket luddiga och flummiga termer. Just för mig råkar att ha barn finnas med där någonstans men det är verkligen inte min främsta princip. Meningen med livet är att leva det. Plain and simple.

Ja.

Du är könsmogen, dojjan, hur många barn har du? Svarar du noll har du enligt dig själv ett ganska fattigt liv.

machine gun
2009-02-17, 20:20
Det måste vara ett ganska effektivt sätt att skrämma bort potentiella partners om det första man frågar är om de vill ha barn.

Forz
2009-02-17, 20:23
Det biologiska? Vi? Tickar? Du säger en hel massa konstiga saker. Jag tickar, om jag får låna ditt uttryck, för en mängd olika saker och av en mängd olika skäl. Det tydligaste kanske för att min kropp råkar vara vid liv mer än den inte är det. Jag tickar(/lever) för mina intressen, mina vänner, min sambo och allt sånt där... men främst för att jag... bara gör det. Alla har vi våra livsprinciper, energikällor och mål som enklast beskrivs i mycket luddiga och flummiga termer. Just för mig råkar att ha barn finnas med där någonstans men det är verkligen inte min främsta princip. Meningen med livet är att leva det. Plain and simple.

Okej, jag säger konstiga saker men ändå kan du förstå och använda dessa? *screwy*
Säger inte emot något du skriver, håller med dig till fullo.

Ganymedes
2009-02-17, 20:24
Oavsett vilken vy man har så ger en beskrivning av en biologisk process inte någon mening eller instruktioner till något alls. Vilket jag även är hyfsat säker Dawkins själv skriver i boken, eller om det var i en av hans andra.

Så...

Jag vill påminna mig att jag läst det i flertalet av hans böcker. Så +1 egentligen. :)

Ganymedes
2009-02-17, 20:26
Det måste vara ett ganska effektivt sätt att skrämma bort potentiella partners om det första man frågar är om de vill ha barn.

Måste det vara första frågan?

jwzrd
2009-02-17, 20:26
Okej, jag säger konstiga saker men ändå kan du förstå och använda dessa? *screwy*
Säger inte emot något du skriver, håller med dig till fullo.

Du kan omöjligt hålla med mig i och med att vi har diametralt motsatta åsikter i kärnfrågan. Antingen menar du att avkomma kommer framför allt, eller att individens liv gör det.

jwzrd
2009-02-17, 20:27
Det måste vara ett ganska effektivt sätt att skrämma bort potentiella partners om det första man frågar är om de vill ha barn.

Är det verkligen partners som skräms bort?

machine gun
2009-02-17, 20:28
Måste det vara första frågan?

Enligt frågeställningen i tråden är det ju något som tas upp innan man ens inleder ett förhållande.

Forz
2009-02-17, 20:29
Jag håller med detta du skriver:
"Alla har vi våra livsprinciper, energikällor och mål som enklast beskrivs i mycket luddiga och flummiga termer." och "Meningen med livet är att leva det. Plain and simple."

machine gun
2009-02-17, 20:29
Är det verkligen partners som skräms bort?

Nej, det var väl snarare potentiella partners innan man ställde frågan möjligtvis...

jwzrd
2009-02-17, 20:32
Jag håller med detta du skriver:
"Alla har vi våra livsprinciper, energikällor och mål som enklast beskrivs i mycket luddiga och flummiga termer." och "Meningen med livet är att leva det. Plain and simple."

Men hur kan du det? Tyckte du inte precis nyss att barnaalstrande gick före allt annat?

Nej, det var väl snarare potentiella partners innan man ställde frågan möjligtvis...

Men en man/kvinna som inte delar ens barnskaffandeprincip kan knappast bli en partner om man fungerar som t ex Forz.

Ganymedes
2009-02-17, 20:34
Enligt frågeställningen i tråden är det ju något som tas upp innan man ens inleder ett förhållande.

Nja, enligt första inlägget så vet han redan att det är så. Det står inget om att ställa det som initial fråga.

Forz
2009-02-17, 20:37
Men hur kan du det? Tyckte du inte precis nyss att barnaalstrande gick före allt annat?

Har vi inte alla våra livsprinciper, energikällor och mål då?
Jag sa ALDRIG att våra mål eller livsprinciper var lika, hittar du något som indikerar på det så grattis.
Barnaalstrande går inte före allt annat, har jag aldrig heller påstått att det ska.

Snälla wzr, sluta med personangreppen och börja agera som den vuxna person du är (borde vara) istället. Sluta skriva i tråden för du tillför inget till diskussionen.

jwzrd
2009-02-17, 20:38
Har vi inte alla våra livsprinciper, energikällor och mål då?
Jag sa ALDRIG att våra mål eller livsprinciper var lika, hittar du något som indikerar på det så grattis.
Barnaalstrande går inte före allt annat, har jag aldrig heller påstått att det ska.

Snälla wzr, sluta med personangreppen och börja agera som den vuxna person du är (borde vara) istället. Sluta skriva i tråden för du tillför inget till diskussionen.

Forz, vad är detta för trams?

jaaaaag
2009-02-17, 20:59
Jag vet inte faktiskt, svår fråga. Tror att man kan leva ett perfekt lyckligt liv utan några barn, tror även att skaffa barn kan vara det mest fantastiska i hela världen. Det blir vad man gör det till oavsett och hittar jag en underbar kille som av någon anledning inte kan eller vill skaffa barn så har jag svårt att tro att jag hade gjort slut enbart för det. Men sen så är jag ju ung och jag vill inte ha barn nu, skulle säkert svarat annorlunda om 7 år... kanske.

machine gun
2009-02-17, 21:02
Men en man/kvinna som inte delar ens barnskaffandeprincip kan knappast bli en partner om man fungerar som t ex Forz.

Sant. Fast även om jag ville ha barn, skulle jag nog bli rätt skraj om en snubbe tog upp det innan man ens kommit så långt att man börjat inleda ett förhållande.

machine gun
2009-02-17, 21:03
Nja, enligt första inlägget så vet han redan att det är så. Det står inget om att ställa det som initial fråga.

Fast i praktiken är det nog enklare att fråga än att anlita en privatdetektiv för ändamålet.

Trance
2009-02-17, 21:04
Sant. Fast även om jag ville ha barn, skulle jag nog bli rätt skraj om en snubbe tog upp det innan man ens kommit så långt att man börjat inleda ett förhållande.

Them looks like some good child bearin' hips!

Cilia
2009-02-17, 22:28
De anser sig vara bättre för att de står ut ur mängden enligt mig. Finns inget dåligt i att inte vilja vara som alla andra, det säger jag inte. Men faktumet tar jag från egna erfarenheter av tjejer som öppet sagt att de aldrig skulle vilja ha barn. Det finns inget rätt eller fel i denna diskussionen, det är människor vi talar om här. Att sätta en siffra på en människa vore bara dumt.
Första frågan är ju vilka alla andra är. Känner du alla andra?

Tror du seriöst att dom säger att dom inte vill ha barn för att stå ut ur mängden?

Jag kan däremot förstå att du tycker att det är avtändande med kvinnor som inte vill ha barn särskilt om du vill ha barn själv eftersom det tar bort dina drömmar.

Sen är min erfarenhet att det är mycket mer provocerande för kvinnor att säga att dom inte vill ha barn än för en man. Det går tvärs emot den klassiska kvinnorollen. Det är inte alla som klarar av att en kvinna inte faller in i mallen.

Gislason
2009-02-17, 22:36
Inga problem, iofsej har jag redan en dotter men tror inte det skulle varit ett
problem annars heller.

Du måste föra vidare styrkearvet, men du har ju redan en dotter iofs. Marko säger att hon vill bli stark? *flex*

Gislason
2009-02-17, 22:38
Jag vet inte faktiskt, svår fråga. Tror att man kan leva ett perfekt lyckligt liv utan några barn, tror även att skaffa barn kan vara det mest fantastiska i hela världen. Det blir vad man gör det till oavsett och hittar jag en underbar kille som av någon anledning inte kan eller vill skaffa barn så har jag svårt att tro att jag hade gjort slut enbart för det. Men sen så är jag ju ung och jag vill inte ha barn nu, skulle säkert svarat annorlunda om 7 år... kanske.

Du verkar ju ha riktigt bra anlag för styrka, det vore orättvist av dig att inte föra det vidare till nästa generation, IMO *flex*

jwzrd
2009-02-17, 22:46
Första frågan är ju vilka alla andra är. Känner du alla andra?

Tror du seriöst att dom säger att dom inte vill ha barn för att stå ut ur mängden?

Jag kan däremot förstå att du tycker att det är avtändande med kvinnor som inte vill ha barn särskilt om du vill ha barn själv eftersom det tar bort dina drömmar.

Sen är min erfarenhet att det är mycket mer provocerande för kvinnor att säga att dom inte vill ha barn än för en man. Det går tvärs emot den klassiska kvinnorollen. Det är inte alla som klarar av att en kvinna inte faller in i mallen.

Kanske i din generation.

dojjan
2009-02-17, 23:37
Jag har läst den boken och är ganska bekant med Dawkins gen-centrerade vy av evolutionen. Att du själv föreslår den är lite oväntat då den just centrerad på genen och inte individen, vilket han anser förklarar altruism etc.

Oavsett vilken vy man har så ger en beskrivning av en biologisk process inte någon mening eller instruktioner till något alls. Vilket jag även är hyfsat säker Dawkins själv skriver i boken, eller om det var i en av hans andra.

Så...

Oj, läste vad jag skrivit igen och såg att jag menade tvärtom mot vad jag skrev. Självklart har du rätt :)

Du är könsmogen, dojjan, hur många barn har du? Svarar du noll har du enligt dig själv ett ganska fattigt liv.

Inga. Det beror på att jag inte kan föröka mig ensam...

Gislason
2009-02-17, 23:39
Kanske i din generation.

Ouch.

Doctor Snuggles
2009-02-17, 23:41
Första frågan är ju vilka alla andra är. Känner du alla andra?


Archos?
Man måste vara relativt förståndshandikappad att inte kunna luska ut vad majoriteten av befolkningen anser. I denna fråga är barnaalstrande, och lusten till denna, normen.

Super_Johan
2009-02-18, 00:06
Njah. Jag vill ha barn. Egna barn. :(

Anton Fräs
2009-02-18, 00:08
Egotrippad personlighet? Du menar att alla borde vara villiga att offra sig lite för att skaffa barn?

Jag kan helt klart leva med en kvinna som aldrig vill ha barn. Inga problem.

What he said..

Ignatius72
2009-02-18, 07:30
Kanske i din generation.

Till att börja med måste man ju uppnå en viss ålder för att överhuvudtaget vara trovärdig i sitt beslut och när man nått den åldern så är det fortfarande tämligen ovanligt att folk överhuvudtaget kategoriskt säger nej till att skaffa barn och när kvinnor gör det så verkar det fortfarande vara mer kontroversiellt. Det kanske beror på att de själva kan fatta det beslutet eller kanske på omgivningens förväntan om att alla kvinnor vill bli mödrar eller på att män kan ångra sitt beslut nästan hela livet.

mini
2009-02-18, 08:16
Är det bara jag som inte ser det som speciellt konstigt att man lär känna varandra ganska väl innan man inleder en relation? Att veta vad den andra har för inställning till barn är väl inget ovanligt eller märkligt om man träffats exempelvis genom gemensamma vänner eller liknande? Det brukar komma fram ganska tidigt tycker jag.

Trassel
2009-02-18, 08:21
Jag tror att de som inte vill ha barn är mer osjälviska, de drar ju sitt strå till stacken för att inte överbefolka jorden, å med såna octopussmammor (hon med åttlingarna) så är det kanske inte helt fel tänkt:)

Troll
2009-02-18, 08:33
Valet om barn är ju upp till var och en!!

Man kan inte bejära eller få någon annan att gå med på att skaffa barn om personen inte vill!!


Däremot tror jag heller inte att en relation med en som gärna vill ha barn och en som inte vill kommer fungera i längden. Det är trots allt det största beslutet man någonsin kommer att ta och på stora avgörande frågor bör man vara överens som jag ser det.


Och själv skulle jag inte inlett en relation med någon som inte ville ha barn. (ingen längre tid i varge fall)

Skulle min partner ångra sig efter tio år och helt plötsligt inte vilja ha barn, så skulle jag nog känna mig lurad och bli förbannad!

Men sen är det ju en sak om det visar sig att man inte kan få barn, då får man kanske se sig om efter alternativa lösningar.

mangs
2009-02-18, 13:22
En viktig aspekt i frågan är att komma ihåg att folk överlag ändrar sig och tycker annorlunda efter en tid. Om ni alla tänker tillbaka hur ni själva resonerade om vissa saker för 5 eller 10 år sedan kommer ni säkert se att ni ändrat ståndpunkt i en del frågor. Detat är helt naturligt. Många kan i en ung ålder vara stensäkra på ett beslut. Ser många unga här som stensäkert ej vill ha barn. Jag är ganska säker på att någon av er framöver ändå kommer bli förälder. Perspektivet på saker och ting ändras.

På samma sätt kan en fiktiv partner som idag är för barn om några år ändrat sig och inte längre vilja ha barn. Detta fungerar ju givetvis på andra hållet med.

Att skaffa barn är en enorm förändring på hur man lever och vilka prioriteringar man har i livet. För många kan detta vara skrämmande. Det finns många som i 15-20 årsåldern säger, ALDRIG barn men träffar man dem senare i 30-35års åldern har många av dessa ynglat av sig och totalt glömt vad de en gång sagt.

Rahf
2009-02-18, 13:27
En viktig aspekt i frågan är att komma ihåg att folk överlag ändrar sig och tycker annorlunda efter en tid. Om ni alla tänker tillbaka hur ni själva resonerade om vissa saker för 5 eller 10 år sedan kommer ni säkert se att ni ändrat ståndpunkt i en del frågor. Detat är helt naturligt. Många kan i en ung ålder vara stensäkra på ett beslut. Ser många unga här som stensäkert ej vill ha barn. Jag är ganska säker på att någon av er framöver ändå kommer bli förälder. Perspektivet på saker och ting ändras.

På samma sätt kan en fiktiv partner som idag är för barn om några år ändrat sig och inte längre vilja ha barn. Detta fungerar ju givetvis på andra hållet med.

Att skaffa barn är en enorm förändring på hur man lever och vilka prioriteringar man har i livet. För många kan detta vara skrämmande. Det finns många som i 15-20 årsåldern säger, ALDRIG barn men träffar man dem senare i 30-35års åldern har många av dessa ynglat av sig och totalt glömt vad de en gång sagt.


Stämmer hur bra som helst.

Jag vill inte ha barn i detta nu, men jag är inte så naiv och trångsynt att tro att jag inte kommer vilja ha barn i framtiden. Tiden får utvisa helt enkelt. Detsamma gäller om jag träffar en trevlig tjej som säger sig inte vilja göra det ena eller andra, hon kan ändra sig med tiden.

Nu gled jag bort från barnafrågan lite grann, men ni förstår väl poängen :D.

Ironbabe
2009-02-18, 13:30
Jag svarade ja eftersom jag inte vill ha flera barn. Jag har gjort mitt på den fronten

mangs
2009-02-18, 13:34
Detsamma gäller om jag träffar en trevlig tjej som säger sig inte vilja göra det ena eller andra, hon kan ändra sig med tiden.

Nu gled jag bort från barnafrågan lite grann, men ni förstår väl poängen :D.


Jag vet nog vad du tänker på.:naughty:

Rahf
2009-02-18, 13:36
Jag vet nog vad du tänker på.:naughty:

Faktiskt inte, jag är inte som andra män :em:. Men som sagt, så naiv är jag inte.

Ironbabe
2009-02-18, 13:40
Faktiskt inte, jag är inte som andra män :em:.

Det stämmer! Inte många män som gör så vackra chins :D

Rahf
2009-02-18, 13:43
Det stämmer! Inte många män som gör så vackra chins :D

Hahahaha kom igeeen! Snart kommer jag tillbaka och kör ett helt pass bara dips, enkom för få se dig och kanske Yankee-doodle stå med rådjursögon och beundra mig :cool:.

För övrigt tycker jag att du fuskar i denna tråd, du har ju redan gått förbi det stadiet med barn *rolleyes*.

Cilia
2009-02-18, 19:44
Kanske i din generation.
Man (läs jag) hade kunnat hoppats det men så ser det inte ut om man läser hans första inlägg.


Jag tror att de som inte vill ha barn är mer osjälviska, de drar ju sitt strå till stacken för att inte överbefolka jorden, å med såna octopussmammor (hon med åttlingarna) så är det kanske inte helt fel tänkt:)
Vet inte om det är så men jag tror att dom som väljer att inte skaffa barn i många fall gör det efter att ha tänkt igenom det hela. Det finns alltför många som skaffar barn som istället borde ha tänkt efter innan och fattat ett annat beslut.

Trance
2009-02-18, 19:51
Man (läs jag) hade kunnat hoppats det men så ser det inte ut om man läser hans första inlägg.


Men Cilia. Sluta nu.

Ignatius72
2009-02-26, 10:48
http://www.aftonbladet.se/wendela/article4509421.ab

Om att det verkar provocerande när en ung kvinna väljer bort barn.