handdator

Visa fullständig version : Kreatin i kokande vatten för att lösa upp??


Barbastark
2009-02-17, 14:18
Hej!

Kreatinet tas ju upp allra bäst när det är helt upplöst = ser ut som ett glas vanligt vatten. Jag har märkt att ju varmare vatten ju snabbare löses det upp men min fråga är: förstörs kreatinet om jag häller kokande vatten i det?

MVH Barbastark!

jwzrd
2009-02-17, 14:19
Har du några särskilda problem med att ta upp kreatinet bara som det är direkt ur din magsäck?

Barbastark
2009-02-17, 14:36
Har du några särskilda problem med att ta upp kreatinet bara som det är direkt ur din magsäck?

För ca 2-3 år sedan när jag provade kreatin för första gången så läste jag allt jag kunde hitta om det och det sades att kreatinet måste vara helt upplöst innan intag annars har det ingen eller väldigt dålig effekt.

Så det är därför jag vill lösa upp det innan. Och det löses heller inte upp om jag tar kallt vatten. Men vet inte om molekylerna på något sätt förstörs eller påverkas negativt av kokande vatten.

jwzrd
2009-02-17, 14:38
För ca 2-3 år sedan när jag provade kreatin för första gången så läste jag allt jag kunde hitta om det och det sades att kreatinet måste vara helt upplöst innan intag annars har det ingen eller väldigt dålig effekt.

Så det är därför jag vill lösa upp det innan. Och det löses heller inte upp om jag tar kallt vatten. Men vet inte om molekylerna på något sätt förstörs eller påverkas negativt av kokande vatten.

Du har inte funderat på att försöka undersöka problemet först innan du söker lösningar på det?

Trance
2009-02-17, 14:40
Kreatin är väl så billigt nuförtiden så det är väl bara att öka på dosen om man är rädd för att allt inte tas upp.

saab900
2009-02-17, 16:01
Lägg det i botten på ett glas och häll på 0,5-1 dl kallvatten från kranen. Det löser sig direkt. Blir det lite kvar på botten upprepar du. Att röra med sked suger, då fastnar ju hälften på glaset.
Vet många som trycker in kreatinet som det är i käften och sväljer med lite vatten, och de upplever sig få effekt i alla fall.

Sverker
2009-02-17, 20:15
Jag gissar, på MYCKET GODA GRUNDER, att kreatinet inte alls tål kokande vatten. Det blir kreatinin av det.

Barbastark
2011-12-01, 22:19
Jag gissar, på MYCKET GODA GRUNDER, att kreatinet inte alls tål kokande vatten. Det blir kreatinin av det.

Ok. Har du någon förklaring på varför det skulle bli kreatinin av kokande vatten?

Sverker
2011-12-02, 06:57
Värmen. Det är bara en känsla, att värme och vatten ska underlätta för kreatinet att ringsluta sig själv och bilda kreatinin.

Lär inte vara svårt att läsa undersökningar. Eller själv göra det ifall man har tillgång till en värmeplatta och lämplig analysutrustning ( HPLC ). Lär finnas på många lab.

Anders The Peak
2011-12-02, 08:19
Det finns lite olika uppgifter hur stabilt kreatin är och det finns uppgifter som säger att vid 100 grader celsius degraderas ca 5% till kreatinin och andra som pratar om samma procentsats vid 50 grader celsius (323,15 kelvin).

Barbastark
2011-12-02, 09:35
Det finns lite olika uppgifter hur stabilt kreatin är och det finns uppgifter som säger att vid 100 grader celsius degraderas ca 5% till kreatinin och andra som pratar om samma procentsats vid 50 grader celsius (323,15 kelvin).

Ok så det är bara 5% som blir till kreatinin? I så fall kan det ju vara värt det då det vad jag förstått tas upp mycket bättre när det är helt upplöst.

Ronn
2011-12-02, 10:10
Men vadå kreatin behöver väl inte vara helt upplöst när du intar det, upplöses väl i magen vilket fall som?

Sparven från Minsk
2011-12-02, 10:22
Tror du stirrar dig hårt blind på det här.
Allt blandas i magen....inte mixar du din kyckling heller?
Visst du kanske inte får i dig varje pikogram av kreatinet, men tror du verkligen att det kommer vara avgörande för din muskeltillväxt?
Lägg till 3 gram kreatin till din dos så slipper du svettas och sova dåligt om nätterna.

Ernie McCracken
2011-12-02, 13:26
Jag tömmer en skopa kreatin direkt i munnen och sen dricker jag ett glas vatten. går fort och man slipper fylla glaset flera gånger då det har en tendens att lägga sig i botten.
Bra eller dåligt?, I dont know!

Barbastark
2011-12-02, 14:40
Tror du stirrar dig hårt blind på det här.
Allt blandas i magen....inte mixar du din kyckling heller?
Visst du kanske inte får i dig varje pikogram av kreatinet, men tror du verkligen att det kommer vara avgörande för din muskeltillväxt?
Lägg till 3 gram kreatin till din dos så slipper du svettas och sova dåligt om nätterna.

Har läst att kreatinet måste vara upplöst för att tas upp bra.

Känns också som att jag får mer ut av det om det är upplöst gällande känsla av tryck i musklerna. Dock så får man tydligen samma tryck men inte styrkeökningarna om kreatinet blivit till kreatinin, vad jag förstått. Så är därför jag undrar.

Fredron
2011-12-02, 14:48
Har läst att kreatinet måste vara upplöst för att tas upp bra.

Känns också som att jag får mer ut av det om det är upplöst gällande känsla av tryck i musklerna. Dock så får man tydligen samma tryck men inte styrkeökningarna om kreatinet blivit till kreatinin, vad jag förstått. Så är därför jag undrar.

Det löser upp sig i magen, oroa dig inte.
Det andra du nämner låter som placebo.

Sparven från Minsk
2011-12-02, 14:55
Det löser upp sig i magen, oroa dig inte.
Det andra du nämner låter som placebo.

+1
Inte fan känner man av om man fått i sig 11 gram eller 78 gram kreatin, placebo delux!

Finns kreatin i maten med, och det verkar ju lösa upp sig utan problem...

Rahf
2011-12-02, 14:58
Har läst att kreatinet måste vara upplöst för att tas upp bra.

Känns också som att jag får mer ut av det om det är upplöst gällande känsla av tryck i musklerna. Dock så får man tydligen samma tryck men inte styrkeökningarna om kreatinet blivit till kreatinin, vad jag förstått. Så är därför jag undrar.

Inbillning. Du klyver atomer.

Pepz
2011-12-02, 15:02
Har läst att kreatinet måste vara upplöst för att tas upp bra.
.

ja det måste all mat.

men du mixar väl inte din mat till en slät smet för att den ska "tas upp bättre" ?

Strand93
2011-12-02, 15:25
Som förgående talare säger. Blanda det bara med vanligt kranvatten så ska du se att det fungerar hur bra som helst. Om du så vill kan du slänga in allt i käften och svälja med lite vatten, det bryts ändå ner i magen så spelar ingen roll

z_bumbi
2011-12-02, 15:43
Det första inlägget i tråden är snart 3 år gammalt.

Edit: Jag såg inte uppföljare.

Att kreatin måste vara löst har figurerat en del men jag är inte riktigt med på var det hela kommer ifrån. De praktiska effekterna blir däremot att jag hellre väljer att inte ta upp allt än att riskera att något ombildas till kreatinin redan innan jag stoppar i mig det.

Bizarro
2011-12-02, 17:32
Det första inlägget i tråden är snart 3 år gammalt.

Edit: Jag såg inte uppföljare.

Att kreatin måste vara löst har figurerat en del men jag är inte riktigt med på var det hela kommer ifrån. De praktiska effekterna blir däremot att jag hellre väljer att inte ta upp allt än att riskera att något ombildas till kreatinin redan innan jag stoppar i mig det.

Är det där med att stoppa en skopa i munnen och skölja ner med vatten ett välfungerande sätt?

Pepz
2011-12-02, 17:39
ni vet väl att kreatin är väldigt stabilt i vatten. så att slänga det i käften för att undvika nedbrytning är ett rent påhitt

mikeni
2011-12-02, 17:55
Är det alltså skillnad i lösning hos olika tillverkare? För body science kreatin behövs då bara ytterst lite vatten och lite småskakande i några sekunder.

Rahf
2011-12-02, 18:45
ni vet väl att kreatin är väldigt stabilt i vatten. så att slänga det i käften för att undvika nedbrytning är ett rent påhitt

Det är ett smidigare sätt att konsumera det för mig. Krävs inte lika mycket vatten på en gång och man slipper lillslumpen av sandigt kreatin som annars blir kvar i botten/munnen.

Sverker
2011-12-02, 19:22
Det finns lite olika uppgifter hur stabilt kreatin är och det finns uppgifter som säger att vid 100 grader celsius degraderas ca 5% till kreatinin och andra som pratar om samma procentsats vid 50 grader celsius (323,15 kelvin).


Upplöst i vatten ? vid vilken koncentration ?

Pepz
2011-12-02, 19:43
Det är ett smidigare sätt att konsumera det för mig. Krävs inte lika mycket vatten på en gång och man slipper lillslumpen av sandigt kreatin som annars blir kvar i botten/munnen.

det säger jag inget om men många har fått för sig att man ska göra så eftersom de tror att kreatin bums blir kreatinin i kontakt med vatten ;)

Att vilja totallösa kreatinet i vatten är en annan slags nojja som är helt irrelevant för upptag.

folk generellt behöver sluta pilla med smågrejor och tro att det ger skillnad :D

Fredron
2011-12-03, 03:24
det säger jag inget om men många har fått för sig att man ska göra så eftersom de tror att kreatin bums blir kreatinin i kontakt med vatten ;)

Att vilja totallösa kreatinet i vatten är en annan slags nojja som är helt irrelevant för upptag.

folk generellt behöver sluta pilla med smågrejor och tro att det ger skillnad :D

Jag har väldigt svårt att förstå det där också.
Varför inte bara ta ett glas vatten och hälla i ett par gram kreatin för att sen dricka, jag ser inte problemet.

Ernie McCracken
2011-12-03, 12:13
Jag har väldigt svårt att förstå det där också.
Varför inte bara ta ett glas vatten och hälla i ett par gram kreatin för att sen dricka, jag ser inte problemet.

Varför måste man göra si eller så.. Jag käkar kreatin på samma sätt som jag käkar alvedon eller liknande.. Finns inget enklare sätt och man slipper att det samlas i botten som flera tidigare sagt bl.a jag själv.

Om kreatinet var tvunget att vara helt upplöst innan man drack det skulle väll inte kapslar fungera så där jättebra? Rätta mig om jag har fel för detta är mer ett antagande än ett påstående.