handdator

Visa fullständig version : Äta som en häst ..? varför?


Loreal_Paris
2009-02-17, 13:04
Hej !

Det e såhär att jag ofta ser det här meningen " träna hårt o ät som en häst! "
varför gör man det egentligen ? o sen när man ha samlat på sej mängder med fett så deffar man o tappar några gram musklar på det ?

vad har " ät som en häst " lr " ätt allt du ser " med fördelar egentligen ?
det är ju ingen som vill ha fett på sej ? :hbang:

Sniggel
2009-02-17, 13:07
Det är ett bra råd åt någon som äter för lite och är underviktig. Men det kan vara svårt att avgöra på ett forum. Så ja rådet kanske inte är det bästa alltid. Men det garanterar iaf att personen får uppleva den anabola kraften hos mat (såtillvida att personen lyckas äta sig upp i vikt) och är en erfarenhet rikare. Det är dessutom inte säkert att en underviktig otränad person som följer rådet blir tjock av att träna hårt och "äta som en häst", det kan bli hur bra som helst faktiskt, iaf det första året eller så.

spoonchest
2009-02-17, 13:12
Det är ett bra råd åt någon som äter för lite och är underviktig. Men det kan vara svårt att avgöra på ett forum. Så ja rådet kanske inte är det bästa alltid. Men det garanterar iaf att personen får uppleva den anabola kraften hos mat (såtillvida att personen lyckas äta sig upp i vikt) och är en erfarenhet rikare. Det är dessutom inte säkert att en underviktig otränad person som följer rådet blir tjock av att träna hårt och "äta som en häst", det kan bli hur bra som helst faktiskt, iaf det första året eller så.

+1. väl talat

Loreal_Paris
2009-02-17, 13:21
aha , men äre inte alltid så att lägger man på kalori + så blir det till fet ?

King Grub
2009-02-17, 13:23
Nej, en del av energiöverskottet bildar fettfri massa (muskulatur) och en del fettvikt. Hur stor del av varje är individuellt. En naturligt smal person kan nybilda mer fettfri massa än fettvikt vid överätning, åtminstone till en början. Ju längre överätningen pågår och ju fetare man blir, desto mer av överätningens energi kommer att resultera i fettökningar. Men alla blir fetare av att överäta, skillnaden ligger i hur mycket fett- respektive fettfri massa som bildas. I samband med styrketräning skapar överätningen också betydligt bättre förutsättningar för muskulär anabolism än om personen i fråga hade legat på energiunderskott.

Loreal_Paris
2009-02-17, 13:39
oke nu fattar jag! :) ,

thankish alla

//Ahmed

MrCrowley
2009-02-17, 19:26
Jag har ett aktivt jobb (bär möbler hela dagarna) samt tränar mer eller mindre 7 dagar i veckan på gym o jag äter allt jag ser, jobbar med 5 tjejer och äter mer till lunch en dom brukar göra tillsammans samt äter mycket fet mat såsom carbonara o pizza o dylikt och ändå går jag sakta men säkert ner i vikt om jag inte typ dricker grädde eller gainer. Varit uppe på 115kg för bara någon månad sedan men så började man träna seriöst igen och ligger nu på 111, går ner några hekto i veckan stadigt hur mycket jag än äter men torr jag omöjligt skulle kunna äta så mycket mat så att jag skulle bli fet när jag har denna aktivitetsnivån som jag har i mitt liv. Måste alltså ta till saker som att dricka gainer för att inte sjunka i vikt så för mig är "ät allt du ser" ett väldigt bra tips

Eddie Vedder
2009-02-17, 19:42
så för mig är "ät allt du ser" ett väldigt bra tips

Ja definitivt. Det är också ett tydligt exempel på att det i de allra flersta fall är ett alldeles odugligt tips (oftast skrivs det bara som ren posthunting och utan syfte att faktiskt bidra med något konstruktivt).

Det är väldigt sällan någon behöver käka enorma kalorimängder för att öka i vikt i hyfsat sansad takt. Och lever man ett så extremt aktivt liv som du är det som sagt helt rätt tips men det är också väldigt väldigt ovanligt att man rör sig SÅ mycket om dagarna.

Imponerande att du pallar med.:thumbup: