handdator

Visa fullständig version : life time drug free?


birra_peroni
2009-02-17, 11:54
Life time drug free, som titeln säger.. vad är kriterierna för detta?

Allt fler saker blir olagligt och narkotikaklassat varje dag?

Bara en liten koll för att se vad ni tycker, med risk för att tråden spårar men då får väl en moderator låsa.

/birra

LindaS
2009-02-17, 12:02
Tycker om vad?

Jag tycker att du får det att låta som om det skulle vara svårt att hålla sig borta från droger.

PowPow
2009-02-17, 12:23
Tycker om vad?

Jag tycker att du får det att låta som om det skulle vara svårt att hålla sig borta från droger.

Problemet verkar väl snarare vara definitionen drugs. Vad som omfattas.

LindaS
2009-02-17, 12:33
Allt fler saker blir olagligt och narkotikaklassat varje dag?Han menar inte koffein eller alkohol.

saab900
2009-02-17, 12:36
Antagligen menar han sådana preparat som kan rendera en tävlande styrkelyftare en avstängning.

130kg finsk sisu
2009-02-17, 12:44
Om du syftar till vad jag skrev i en annan tråd så syftade jag på allt som är dopingklassat(dvs de flesta droger oxå) + det som jag och gemeneman anser moraliskt fel. T.ex tillväxthormon osv osv

PowPow
2009-02-17, 12:45
Han menar inte koffein eller alkohol.

Nej?
Det kan väl ändå vara lite problematiskt. Om något inte var narkotikaklassat tidigare? Om man tog det efter läkares ordinationer? Om man bor i ett land där det inte är narkotikaklassat, medan det är det i vissa andra länder? Och så vidare.

Tror TS är ute efter en diskussion kring var gränsen går för att kunna kalla sig life time drug free.

Vinter
2009-02-17, 12:49
Känns ju faktiskt inte speciellt svårt som tävlande under elitnivå på en sport. Blir säkert svårare om ens personliga ekonomi är uppbyggd på att man ska prestera på topp hela tiden.

Det är ju inte svårt att undvika stoppa i sig dopingklassade preparat.

birra_peroni
2009-02-17, 12:52
Nej jag syftar inte på alkohol eller koffein, men tex. efedrin som till en början gick att köpa på apotek men som nu kan få dig avstängd för att det är dopingklassat?

birra_peroni
2009-02-17, 12:53
Tycker om vad?

Jag tycker att du får det att låta som om det skulle vara svårt att hålla sig borta från droger.

Värst va du verkar bitter överallt, eller är det jag som tolkar det du skriver fel? Verkar mer som att du vill hitta fel än att snarare komma fram till hur de kan lösas,

jag syftar på preparat som varit lagliga men som blivit dopingklassade.

130kg finsk sisu
2009-02-17, 13:01
Efedrin har väl varit förbjudet rätt länge. 10-15 år?

Sniggel
2009-02-17, 13:04
Om man tar byggning som exempel och har provat LSD på roskilde när man var 16 men för övrigt inte tagit någon substans som för nuvarande är otillåten kan man kalla sig life-time drug-free med avseende på sin sport. Detta eftersom LSD knappast kan klassas som någon fördel (någon får gärna rätta mig ifall ni kommer på ett användningsområde) men det är ju fortfarande en drog.

Om man har tagit exempelvis efedra när det var lagligt men slutade när det blev otillåtet så vet jag faktiskt inte hur jag skulle vilja klassificera det. Att kalla sig life-time drug-free låter lite överdrivet men man kanske kan kalla sig life-time clean?
Ingen riktigt bra definition kanske men där är ju en skillnad på att följa vad som är lagligt (för stunden) och att aldrig ha nyttjat steroider, hormoner eller liknande kraftiga substanser.

Det kan ju även vara så att man har tagit prohormoner titt som tätt i några år och sedan flyttar till ett land där detta är tillåtet. Vad kan man kalla sig där då?

LindaS
2009-02-17, 13:07
Värst va du verkar bitter överallt, eller är det jag som tolkar det du skriver fel? Verkar mer som att du vill hitta fel än att snarare komma fram till hur de kan lösas,

jag syftar på preparat som varit lagliga men som blivit dopingklassade.Det är inte meningen att verka bitter, känns ofta som att jag inte får vara lika rak på sak som "männen" i det här forumet däremot.

Jag kan be om ursäkt, men du kunde också vara lite tydligare i din frågeställning. När blev t ex efedrin dopingklassat? Vet du vad det användes till från början s a s.

De flesta droger(förutom dom som tagits fram i rent dopingsyfte) har varit menade för sjukvård, som läkemedel etc. Det är när de börjar missbrukas i andra syften som de förbjuds, för att det är skadligt att missbruka dom.

young_george
2009-02-17, 13:08
Efedrin har väl varit förbjudet rätt länge. 10-15 år?

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____687.aspx

Sedan den 1 september 2005 omfattas samtliga varor som innehåller efedrin eller efedraextrakt av läkemedelslagen. De varor med innehåll av efedrin och efedraextrakt som inte är godkända som läkemedel blir därmed olagliga att sälja.

Kanske varit förbjudet mycket längre i sport iofs

von huff
2009-02-17, 13:09
Finns en hemsida som har en lista på allt förbjudet, skulle det ha varit antidopningsförbundet eller nåt i den stilen

birra_peroni
2009-02-17, 13:10
Efedrin har väl varit förbjudet rätt länge. 10-15 år?

Ingen aning hur länge det varit det, hade för mig att det var lagligt för några år sen bara. Men oavsett, om vi säger att det var tillåtet för 15 år sedan, är personen då fortfarande life time drug free eftersom att han inte brytit mot några löpande regler..?

Om man tar byggning som exempel och har provat LSD på roskilde när man var 16 men för övrigt inte tagit någon substans som för nuvarande är otillåten kan man kalla sig life-time drug-free med avseende på sin sport. Detta eftersom LSD knappast kan klassas som någon fördel (någon får gärna rätta mig ifall ni kommer på ett användningsområde) men det är ju fortfarande en drog.

Om man har tagit exempelvis efedra när det var lagligt men slutade när det blev otillåtet så vet jag faktiskt inte hur jag skulle vilja klassificera det. Att kalla sig life-time drug-free låter lite överdrivet men man kanske kan kalla sig life-time clean?
Ingen riktigt bra definition kanske men där är ju en skillnad på att följa vad som är lagligt (för stunden) och att aldrig ha nyttjat steroider, hormoner eller liknande kraftiga substanser.

Det kan ju även vara så att man har tagit prohormoner titt som tätt i några år och sedan flyttar till ett land där detta är tillåtet. Vad kan man kalla sig där då?

Självklart behöver man väl inte räkna in olagliga substanser som inte ens hjälp ens träning inom sport eller liknande. Men precis som du säger, vems lagar går man efter, alla preparat är inte olagliga i alla länder osv.


Tanken slog mig tex. när Arne Persson länkade till Ronny Runesson som sägs vara drug free bodybuilder. Tolka detta inte fel, jag pekar inte ut honom och säger att han inte är det. Men vad jag förstått det har han väl ett par år på nacken, och om han då använt preparat som förut varit lagliga som nu är olagliga är han fortfarande drug free?

(som sagt, pekar inte på ronny och säger att han är fuskare, absolut inte. Men det var därifrån tanken slog mig).

Dreas
2009-02-17, 13:10
Jag vet inte vad du vill få ut av denna tråd, att hålla sig ifrån preparat som är/blivit olagliga är inte så svårt.

Att hålla sig ifrån droger en hel livstid (samtliga) är nog mer eller mindre omöjligt, inte många % av jordens befolkning som gjort det.

von huff
2009-02-17, 13:12
Oavsett om det är lagligt eller ej så kan man väl säjja att det är en drog.För mig betyder droger att det är ett ämne som påverkar kroppen negativt och är beroendeframkallande så varför skulle det inte vara en drog fastän det är lagligt

birra_peroni
2009-02-17, 13:14
Det är inte meningen att verka bitter, känns ofta som att jag inte får vara lika rak på sak som "männen" i det här forumet däremot.

Jag kan be om ursäkt, men du kunde också vara lite tydligare i din frågeställning. När blev t ex efedrin dopingklassat? Vet du vad det användes till från början s a s.

De flesta droger(förutom dom som tagits fram i rent dopingsyfte) har varit menade för sjukvård, som läkemedel etc. Det är när de börjar missbrukas i andra syften som de förbjuds, för att det är skadligt att missbruka dom.

Du får vara precis så rak som du vill, men att vara rak behöver inte heller betyda otrevlig.

Sen kan jag tycka det är lite konstigt att jag som tex har astma kan använda preparat för att andas bättre, men en person som redan andas bra inte får använda detta för då blir det fusk. men lite off topic..

young_george
2009-02-17, 13:16
För mig betyder droger att det är ett ämne som påverkar kroppen negativt och är beroendeframkallande så varför skulle det inte vara en drog fastän det är lagligt

Det blir väldigt svårt om alla ska hitta på egna definitioner för vad som är droger. Särskilt som den varierar i lagstiftning och medicin etc

von huff
2009-02-17, 13:16
Du får vara precis så rak som du vill, men att vara rak behöver inte heller betyda otrevlig.

Sen kan jag tycka det är lite konstigt att jag som tex har astma kan använda preparat för att andas bättre, men en person som redan andas bra inte får använda detta för då blir det fusk. men lite off topic..

Om man tävlar är det fusk såklart, och det är väl självklart att folk med astma skall använda det om det hjälper dem att må bättre.

birra_peroni
2009-02-17, 13:17
Oavsett om det är lagligt eller ej så kan man väl säjja att det är en drog.För mig betyder droger att det är ett ämne som påverkar kroppen negativt och är beroendeframkallande så varför skulle det inte vara en drog fastän det är lagligt

Så c-vitamin för dig är en drog?

LindaS
2009-02-17, 13:17
Du får vara precis så rak som du vill, men att vara rak behöver inte heller betyda otrevlig.Du får helt enkelt tro mig när jag säger att att jag inte menar att vara otrevlig, utan försöker diskutera sakfrågan och vad den är.

Sen kan jag tycka det är lite konstigt att jag som tex har astma kan använda preparat för att andas bättre, men en person som redan andas bra inte får använda detta för då blir det fusk. men lite off topic..Ganska tror skillnad, tycker jag.

Dreas
2009-02-17, 13:18
Det blir väldigt svårt om alla ska hitta på egna definitioner för vad som är droger. Särskilt som den varierar i lagstiftning och medicin etc Tycker detta är en ganska bra förklaring ändå: http://sv.wikipedia.org/wiki/Drog

von huff
2009-02-17, 13:18
Så c-vitamin för dig är en drog?

Nej varför skullle det vara det?Man blir inte beroende av det och det påverkar väl inte prestationsförmågan alltför mycket heller?Kroppen behöver förståss det men inte är det nån drog:)

birra_peroni
2009-02-17, 13:22
Nej varför skullle det vara det?Man blir inte beroende av det och det påverkar väl inte prestationsförmågan alltför mycket heller?Kroppen behöver förståss det men inte är det nån drog:)

Du skrev saker som är negativt, för mycket c-vitamin är skadligt. Nya studier på att c-vitamin försämrar konditionsträning. Allt detta tycker jag låter negativt.

Sen förstår jag inte riktigt, för om man kommer fram till att någon är life time drug free, så tycker du inte han är det för att han har rökt cigaretter?

birra_peroni
2009-02-17, 13:24
Du får helt enkelt tro mig när jag säger att att jag inte menar att vara otrevlig, utan försöker diskutera sakfrågan och vad den är.

Ganska tror skillnad, tycker jag.

Jag tror dig.

Absolut är det skillnad, därav mitt "lite off topic" :)

Men jag själv ser det faktiskt som att jag fuskar när jag innan ett konditionspass tar astma medicin så att jag ska kunna utföra det bättre. Eftersom att det enbart är astmatiker som får använda sig av medicinen.

Dreas
2009-02-17, 13:25
Sen förstår jag inte riktigt, för om man kommer fram till att någon är life time drug free, så tycker du inte han är det för att han har rökt cigaretter? Eeee? Ja? Cigaretter består av nikotin, cigaretter tar fler liv än alla andra droger tillsammans årligen.

Nikotin är en mycket skadlig drog!

von huff
2009-02-17, 13:26
Du skrev saker som är negativt, för mycket c-vitamin är skadligt. Nya studier på att c-vitamin försämrar konditionsträning. Allt detta tycker jag låter negativt.

Sen förstår jag inte riktigt, för om man kommer fram till att någon är life time drug free, så tycker du inte han är det för att han har rökt cigaretter?

nej helt drogfri tycker jag inte att man är då

birra_peroni
2009-02-17, 13:27
Eeee? Ja? Cigaretter består av nikotin, cigaretter tar fler liv än alla andra droger tillsammans årligen.

Nikotin är en mycket skadlig drog!

Jag vet inte riktigt om du förstått frågeställningen, men jag syftade på byggare/stykelyftare som räknas som drogfria, dvs inte tagit något som förbättrat deras träningsresultat.

Inte att en person varit drogfri från alla droger..

LindaS
2009-02-17, 13:28
Jag tror dig.

Absolut är det skillnad, därav mitt "lite off topic" :)

Men jag själv ser det faktiskt som att jag fuskar när jag innan ett konditionspass tar astma medicin så att jag ska kunna utföra det bättre. Eftersom att det enbart är astmatiker som får använda sig av medicinen.OnT: Det är mycket svårt att säga var gränsen går. Jag tycker inte att man ska ta medicin som är receptbelagda(eller för andra) när man inte egentligen behöver det. Om du gör det för träning är en sak, vet inte hur det är med lagen och recept, men tävla inte. Inom SL måste man ha dispens för alla mediciner, även astmamediciner. Jag tar inte min ens för att slippa göra något administrativt misstag. Nu behöver jag den inte alls till vardags, men tror också att jag skulle prestera bättre på träning om jag gjorde det.

Dreas
2009-02-17, 13:30
Jag vet inte riktigt om du förstått frågeställningen, men jag syftade på byggare/stykelyftare som räknas som drogfria, dvs inte tagit något som förbättrat deras träningsresultat.

Inte att en person varit drogfri från alla droger.. Han har varit fri ifrån alla hjälpmedel för sin träning (drogmässigt), men man kan ju inte kalla det drogfri.

WHITEFOLKS
2009-02-17, 14:34
Lance Armstrong är en intressant situation, han medicinerades ju med testosteron efter att han fick sin ena testikel bortopererad.

130kg finsk sisu
2009-02-17, 15:07
Jag vågar påstå att jag varit life time drugfree. Aldrig prövat en olaglig drog eller substans.

Sen finns det många produkter i kosttilskottsbutiken och apoteket som gör att man åker dit i ett dopingtest. Det behöver inte ni kära hobbytränande tänka på, men för idrottsmän är det en vardag.

birra_peroni
2009-02-17, 15:12
Sisu: Hur fungerar det för dig då, vad jag förstått så undviker du de mesta kosttillskotten?

Kan ju tänka mig att det vore synd om man sporadiskt går in och ströhandlar på apoteket och sen 2 veckor senare visar det sig att det inte längre är tillåtet. En fantasi värld kanske, men chansen finns ju :p

qwerty1
2009-02-17, 15:14
Om man rökt cannabis, är man inte med då? Jag menar, man kör inte en skön bong och sen tar sitt personbästa när man är stenad.. löjligt.

Nitrometan
2009-02-17, 15:17
Kan ju tänka mig att det vore synd om man sporadiskt går in och ströhandlar på apoteket och sen 2 veckor senare visar det sig att det inte längre är tillåtet. En fantasi värld kanske, men chansen finns ju :p
Som tävlande idrottare kan man inte "ströhandla" på apoteket. Man måste ha koll på "röda listan" (kan laddas hem från RF här: http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1120/scope_128/ImageVaultHandler.aspx).

qwerty1
2009-02-17, 15:18
hahah fast va, skulle en styrkelyftare ta sitt personbästa stenad?

läs om, läs rätt.. :)

birra_peroni
2009-02-17, 15:19
läs om, läs rätt.. :)

absolut, jag tog bort min post :D men jag fick mig ett skratt iaf

130kg finsk sisu
2009-02-17, 15:23
Kör inga kosttillskott som utlovar höjd testo, fettförbränning och andra som i mina ögon verkar mystiska.
Köper "rena" kosttillskott som helst innehåller endast 1 substans.
Om du vill veta vad jag äter så: kreatin, Soija, Vassle, zink, magnesium, omega-3, vitlökstablett och esapro. Esapro var jag länge kritiskt till, vet inte varför men det kändes mystiskt. :)

Sebbe_H
2009-02-17, 16:04
Lance Armstrong är en intressant situation, han medicinerades ju med testosteron efter att han fick sin ena testikel bortopererad.

Mjo, fast du tror inte att han tryckt testo utöver det, eller dopat sig på annat sätt?

Näst efter bodybuilders så lär det ju vara elitcyklister som dopar sig mest.

WHITEFOLKS
2009-02-17, 16:06
Mjo, fast du tror inte att han tryckt testo utöver det, eller dopat sig på annat sätt?

Näst efter bodybuilders så lär det ju vara elitcyklister som dopar sig mest.

Det vet jag inte men jag tycker att en "orättvis" situation uppstod då han fick använda sig av exogent testosteron och fortfarande tävla.

saab900
2009-02-17, 16:19
Mjo, fast du tror inte att han tryckt testo utöver det, eller dopat sig på annat sätt?

Näst efter bodybuilders så lär det ju vara elitcyklister som dopar sig mest.

HELT säker på att Lance Armstrong aldrig använt testosteron som doping. Ger inte fördelar för en cyklist att lägga på sig massa muskler och bli tyngre. En del har grova ben, men uthålligheten är viktigare än styrkan. Däremot kan t ex epo ge stora fördelar, sen har han mig veterligen aldrig fällts för doping och han är oskyldig till dess att motsatsen bevisats.

Cigaretter är väl inte förbjudet inom något förbund, och ger väl inte heller några fördelar, snarare tvärtom i de flesta idrotter. Många höjdhoppare röker ju å andra sidan för att döva hungerkänslor.

WHITEFOLKS
2009-02-17, 16:27
Testosteron ökar väl iofsig mängden röda blodceller så nog kan han ha fördel av det. Man lägger ju inte på sig massa bara för att man dopar sig heller, blir ju fortfarande en fråga om tillgänglig energi osv.

Nitrometan
2009-02-17, 16:28
HELT säker på att Lance Armstrong aldrig använt testosteron som doping. Ger inte fördelar för en cyklist att lägga på sig massa muskler och bli tyngre. En del har grova ben, men uthålligheten är viktigare än styrkan.
Testo förbättrar återhämtningen för uthållighetsidrottare. Vilka bevis har du för att han inte har dopat sig?

Edit: Whitefolks hade tydigen också koll på det...

Yankeee
2009-02-17, 16:51
HELT säker på att Lance Armstrong aldrig använt testosteron som doping. Ger inte fördelar för en cyklist att lägga på sig massa muskler och bli tyngre. En del har grova ben, men uthålligheten är viktigare än styrkan. Däremot kan t ex epo ge stora fördelar, sen har han mig veterligen aldrig fällts för doping och han är oskyldig till dess att motsatsen bevisats.


Plz, det är ju flera cyklister som har åkt dit för testo. Läs på lite om vilka fördelar testo har för konditionsidrottare (alla idrottare i och för sig) och återkom.

bear.flowertwig
2009-02-17, 20:04
Trådtiteln... varför?

Fat tony
2009-02-17, 22:12
men vänta lite.... Är efedrin olagligt? har för mig att det är lagligt att träna med men inte att tävla med och att det är läkemedelklassat. stämmer detta?

Nitrometan
2009-02-17, 22:28
men vänta lite.... Är efedrin olagligt? har för mig att det är lagligt att träna med men inte att tävla med och att det är läkemedelklassat. stämmer detta?
Enligt WADA, Prohibited List 2009:
Substances and Methods Prohibited In-Competition
Each of ephedrine and methylephedrine is prohibited when its concentration in urine is greater than 10 micrograms per milliliter.

Det tillhör alltså de ämnen som är otillåtna på tävling. I tester så noteras det för statistikens skull men leder antagligen inte till en fällande dom.