handdator

Visa fullständig version : Paket till posten, hur länge kvar?


Floddan
2009-02-16, 22:34
Hur länge ligger paket kvar på posten om man beställt hem något från nätet?

PowPow
2009-02-16, 22:36
Det beror vilken tjänst avsändaren har använt.
Men om det är Postpaket, och de inte begärt förkortad liggetid (vilket det antagligen inte gjort) så är det 14 dagar.

Dagens tips: posten.se

kjell33
2009-02-16, 22:37
Du får en påminnelse i brevlådan så småningom. Tror paketen ligger kvar 3 veckor ca.

Supercharger
2009-02-16, 22:38
Det står på avin har jag för mig.

Black Star Abyss
2009-02-16, 22:38
En månad ligger det om inte annat anges.

PowPow
2009-02-16, 22:41
Förkortad liggetid finns förresten inte som tillval på postpaket, kom jag på. Förlängd finns dock, men det är inte många avsändare som betalar för det utan att mottagaren specifikt ber om det.

Floddan
2009-02-16, 22:42
Grejen är den att jag skulle få bekräftelse på sms men upptäckte ikväll att jag hade skrivit fel på en siffra på telefonnummret. Har inte fått någon sån påminnelseavi.

PowPow
2009-02-16, 22:47
Grejen är den att jag skulle få bekräftelse på sms men upptäckte ikväll att jag hade skrivit fel på en siffra på telefonnummret. Har inte fått någon sån påminnelseavi.

Har du fått någon orderbekräftelse från avsändaren? I så fall kanske kollinummer finns där. Sök då själv efter paketet på posten.se

Annars kontakta avsändaren och be om kollinummer.

Edit: Och angående liggetiden så är det 14 dagar. Inte ca 3 veckor eller 4 veckor om inget annat anges. 14 dagars liggetid på Postpaket om inte avsändaren begärt förlängd liggetid, vilket de med högsta sannolikhet inte gjort.

skans
2009-02-16, 22:49
Står paketet i ditt namn? Så får du antagligen ut det mot uppvisad legitimation.
Har du fått ett kollinummer på försändelsen så får du garanterat ut det. (nummret du använder när du spårar paketet på posten.se)

Edit: pucktvåa

Floddan
2009-02-16, 22:55
Fan, på posten.se står det att paketet skickats tillbaka 15.10 den 16 feb. De var fan på dagen de.

Vad gör man nu, kommer jag få betala dubbelt porto etc nu?

PowPow
2009-02-16, 22:57
Fan, på posten.se står det att paketet skickats tillbaka 15.10 den 16 feb. De var fan på dagen de.

Vad gör man nu, kommer jag få betala dubbelt porto etc nu?

Posten kommer fakturera avsändaren för returfrakten. Vad avsändaren gör är upp till avsändaren, men det är inte otroligt att de fakturerar dig. Det står antagligen i villkoren du godkände när du beställde varan.

Du kan alltid testa att ringa och gråta lite. Är de snälla kanske de gör dig en tjänst. Annars får du antagligen betala för det.

Edit: Det blir för övrigt mer än dubbel fraktavgift. Det blir två fraktavgifter (om de ska skicka det en gång till), och en returfraktavgift. Om nu avsändaren vill att du ska stå får alla de kostnaderna.

Floddan
2009-02-16, 23:09
Posten kommer fakturera avsändaren för returfrakten. Vad avsändaren gör är upp till avsändaren, men det är inte otroligt att de fakturerar dig. Det står antagligen i villkoren du godkände när du beställde varan.

Du kan alltid testa att ringa och gråta lite. Är de snälla kanske de gör dig en tjänst. Annars får du antagligen betala för det.

Edit: Det blir för övrigt mer än dubbel fraktavgift. Det blir två fraktavgifter (om de ska skicka det en gång till), och en returfraktavgift. Om nu avsändaren vill att du ska stå får alla de kostnaderna.

härligt... det känns verkligen som att jag har en hel sjö av pengar att ta från.

Aja, tack för hjälpen. Ska läsa igenom orderbekäftelser i fortsättningen.