handdator

Visa fullständig version : Armhävningar i superset


Zoff
2009-02-16, 18:27
Jag har precis bytt gym och det verkar inte finnas någon smiths-maskin som jag brukar köra mina superset för bröst i. Nu är frågan, kan jag köra ett set i någon bröstmaskin (vet inte riktigt vilka de har), sen köra armhävningar som det andra setet? Eller blir det för ineffektivt?

Handcuff
2009-02-16, 18:31
Bröstmaskin och armhävningar. Låter som ett dåligt sätt att träna bröst på tycker jag. Finns det inga hantlar eller en bänkpress? :)

Zoff
2009-02-16, 19:12
Misstänkte det, tack för svar. Jo, det finns hantlar och bänkpress, men jag har inte använt dem i "bröstsammanhang" och jag är grymt rädd för att göra fel och skada mig/inte få rätt effekt. Kommer att ha introduktion snart, men vill ju inte sluta köra mitt nuvarande program tills dess.

kaysim
2009-02-16, 19:16
Misstänkte det, tack för svar. Jo, det finns hantlar och bänkpress, men jag har inte använt dem i "bröstsammanhang" och jag är grymt rädd för att göra fel och skada mig/inte få rätt effekt. Kommer att ha introduktion snart, men vill ju inte sluta köra mitt nuvarande program tills dess.

börja lätt så känner du när du får in tekniken varpå du sakta kan börja öka vikterna. kolla in bänkpress-filmer på youtube och läs någon bänkpress tråd om du vill, sen är det bara att köra igång. tror det är lättare att göra rätt än fel när det gäller bänkpress ( så länge du inte lastar på för mycket vikt första gångerna). Bänkpress är en väldigt bra övning som involverar flera olika muskler jämfört med t ex vissa flyes-maskiner.

p.s kolla i övningsbanken "bänkpress", så ser du hur d ska gå till!

Toby Asp
2009-02-16, 20:43
Visst kan det funka, men själv skulle jag kört bänkpress ist. Sen angående superset med pushups så vill jag minnas att Grandmaster här på forumet körde det (med bänk) med goda resultat. Allt till fail.

Zoff
2009-02-16, 21:34
Hm, intressant. Men säg då att jag skulle våga mig på bänkpress, sen direkt ner på golvet och köra armhävningar, sen upp igen osv, skulle det funka då kanske? Eller blir det för lika övningar. Både bänk och armhävningar är ju ganska raka tänker jag...

Toby Asp
2009-02-16, 21:40
Ja dina bröst får sig en omgång iaf. Plana/raka pressar tar på hela bröstet så i princip räcker det.

Zoff
2009-02-16, 21:41
Tack för goda råd!