handdator

Visa fullständig version : frysa bananer


Nattljus
2009-02-16, 15:20
när man fryser bananer, ska man skala dem först? eller ska de frysas med skalet på?

bananerna ifråga ska sedan mixas ihop med kakao och honung och bilda en, enligt uppgift, jättegod dessert :)

Rahf
2009-02-16, 15:22
Skala och skiva, frusen banan är förjävlig att hantera. De kommer frysa ihop i klumpar som du får bryta lös efter eget behov. Skivor gör det även lättare för mixern.

Nattljus
2009-02-16, 15:27
okej, tack :D

rosdahl
2009-02-16, 15:32
Lite overkill kanske men blir nog jävligt lätta att hantera när dom är frysta :P Lägg skivor på en plåt, plastfolié över, fler banan skivor, plastfolié över osv då kommer dom iaf inte frysa ihop till klumpar :D

Rahf
2009-02-16, 15:36
Lite overkill kanske men blir nog jävligt lätta att hantera när dom är frysta :P Lägg skivor på en plåt, plastfolié över, fler banan skivor, plastfolié över osv då kommer dom iaf inte frysa ihop till klumpar :D

Krångliga är om man har liten eller packad frys. Klumparna är inga större problem faktiskt, man får bända lite för att få sina bitar men det går :D.

lectris
2009-02-16, 15:53
frysa hela bananer som du spetsat med glasspinnar, doppa sen i smält choklad som fryser. Jättegott på sommaren *drool*

mistermr
2009-02-16, 18:14
bananerna ifråga ska sedan mixas ihop med kakao och honung och bilda en, enligt uppgift, jättegod dessert :)

Recept?

Nattljus
2009-02-16, 18:37
Recept?

3 frysta bananer mixas slätt med 1msk kakao och 1msk honung, tillsätt 1-2msk vatten för rätt konsistens, skopa upp i skålar och strö över hackad, mörk choklad.

mistermr
2009-02-16, 18:49
3 frysta bananer mixas slätt med 1msk kakao och 1msk honung, tillsätt 1-2msk vatten för rätt konsistens, skopa upp i skålar och strö över hackad, mörk choklad.

Tackar!

Exhale_
2009-02-16, 18:58
frysa hela bananer som du spetsat med glasspinnar, doppa sen i smält choklad som fryser. Jättegott på sommaren *drool*

Bra där Lectris, dagens kolozzeum-tips! Blir att testa det där i sommar. Thank u! *kissass*

lectris
2009-02-16, 19:34
Bra där Lectris, dagens kolozzeum-tips! Blir att testa det där i sommar. Thank u! *kissass*

hehe. det är ett beprövat gotteknep *cupid* rullas med fördel i strössel eller annat passande ;)

http://www.kraftfoods.com/images/recipe_images/Frozen_Banana_Treats.jpg

mistermr
2009-02-16, 19:37
hehe. det är ett beprövat gotteknep *cupid* rullas med fördel i strössel eller annat passande ;)

http://www.kraftfoods.com/images/recipe_images/Frozen_Banana_Treats.jpg

Vilket topprecept lectris.

Måste prövas helt klart, kommer nog ha hackade nötter på istället.


mvh

Nattljus
2009-02-16, 19:52
frysa hela bananer som du spetsat med glasspinnar, doppa sen i smält choklad som fryser. Jättegott på sommaren *drool*

ska bananerna doppas i chokladen innan frysning eller precis innan man äter dem? jag glömde läsförståelsen på biblioteket igår, jag ska gå dit och hämta den imorgon ;)

lectris
2009-02-16, 19:57
ska bananerna doppas i chokladen innan frysning eller precis innan man äter dem? jag glömde läsförståelsen på biblioteket igår, jag ska gå dit och hämta den imorgon ;)

jag kan skriva lite vimsigt ibland... :em: förslagsvis när de är frysta, då stelnar chokladen på några sekunder i stället för att rinna runt i frysen :D

Snobbe
2009-02-16, 22:06
Sommar? Det där lär jag testa o käka varje dag i resten av mitt liv verkar jävligt gott.

occt
2009-02-16, 23:55
Det blir att köpa bananer och choklad imorgon då :D

o.z.z
2009-03-02, 22:42
frysta vindruvor är också väldigt smaskigt :thumbup: