handdator

Visa fullständig version : Fråga om att dra bak axlarna i bänk


Johan Frisk
2009-02-16, 12:47
Upprepade axelluxationer varför jag har anpassat övningsval efter det. Förmodligen överrörliga leder även på andra ställen. Ska till ortoped om ett tag, som jag fattade det har även en bit brosk försvunnit.

Nattsmärtor om jag sover på den skadade axeln, återkommande "gå in i väggen-symtom" vad gäller träning i perioder. Kan inte träna knäböj med stången bak på axlarna utan får köra frontböj. Kan inte träna press oavanför huvudet. Smärtorna uppstår under vila. Bänkpress har gått bra tills för ett tag sedan, tränar nu klossbänk i stället enligt sjumgymanstens inrådan. Hur bra är det att inte göra fulla rörelselängder?

Min fråga är, min huvudfråga alltså. Det sägs att det är bättre att dra bak axlarna vid bänkpress, för mig är det nu för tiden helt tvärtom! Jag får ondare av att dra bak axlarna, det känns väldigt obehagligt, vilket det inte gjorde förr. Dessutom kan jag inte bibehålla den ställningen som förr, jag glider fram ändå.

Bör jag ändå dra bak axlarna eller inte? Varför känns det mer vid bakdragna axlar och varför kan jag ej behålla den positionen?

Scratch89
2009-02-16, 18:03
Är du inte bara väldigt stel i axlarna?

Johan Frisk
2009-02-16, 21:42
Är du inte bara väldigt stel i axlarna?

Tvärtom, jag är överrörlig.

Åse Columbus
2009-02-19, 16:07
Upprepade axelluxationer varför jag har anpassat övningsval efter det. Förmodligen överrörliga leder även på andra ställen. Ska till ortoped om ett tag, som jag fattade det har även en bit brosk försvunnit.

Nattsmärtor om jag sover på den skadade axeln, återkommande "gå in i väggen-symtom" vad gäller träning i perioder. Kan inte träna knäböj med stången bak på axlarna utan får köra frontböj. Kan inte träna press oavanför huvudet. Smärtorna uppstår under vila. Bänkpress har gått bra tills för ett tag sedan, tränar nu klossbänk i stället enligt sjumgymanstens inrådan. Hur bra är det att inte göra fulla rörelselängder?

Min fråga är, min huvudfråga alltså. Det sägs att det är bättre att dra bak axlarna vid bänkpress, för mig är det nu för tiden helt tvärtom! Jag får ondare av att dra bak axlarna, det känns väldigt obehagligt, vilket det inte gjorde förr. Dessutom kan jag inte bibehålla den ställningen som förr, jag glider fram ändå.

Bör jag ändå dra bak axlarna eller inte? Varför känns det mer vid bakdragna axlar och varför kan jag ej behålla den positionen?

brosk som försvunnit...har du fått förslitningsartros?

obesogen
2009-02-19, 16:41
Upprepade axelluxationer varför jag har anpassat övningsval efter det. Förmodligen överrörliga leder även på andra ställen. Ska till ortoped om ett tag, som jag fattade det har även en bit brosk försvunnit.

Nattsmärtor om jag sover på den skadade axeln, återkommande "gå in i väggen-symtom" vad gäller träning i perioder. Kan inte träna knäböj med stången bak på axlarna utan får köra frontböj. Kan inte träna press oavanför huvudet. Smärtorna uppstår under vila. Bänkpress har gått bra tills för ett tag sedan, tränar nu klossbänk i stället enligt sjumgymanstens inrådan. Hur bra är det att inte göra fulla rörelselängder?

Min fråga är, min huvudfråga alltså. Det sägs att det är bättre att dra bak axlarna vid bänkpress, för mig är det nu för tiden helt tvärtom! Jag får ondare av att dra bak axlarna, det känns väldigt obehagligt, vilket det inte gjorde förr. Dessutom kan jag inte bibehålla den ställningen som förr, jag glider fram ändå.

Bör jag ändå dra bak axlarna eller inte? Varför känns det mer vid bakdragna axlar och varför kan jag ej behålla den positionen?

Självfallet bör du inte dra tillbaka axlarna om du tycker det känns obehagligt. Varför det känns utför den rörelsen är svårt att svara på utan att undersöka dig. Har man haft upprepade axelluxationer kan man få diverse andra skador runt ledkapsel, brosk, ligament osv. Vilka strukturer som ev är skadade är svårt att säga, har man upprepade axelluxationer ska man kontakta ortoped för ev operation samt göra en röntgen. Jag har träffat en del patienter med bakre luxationer och dom upplever bänk som riktigt obehagligt, dock ska man vara medveten om att bakre luxationer är ovanligt (står för mindre än 5%).

Johan Frisk
2009-02-20, 22:59
Jag ska till en ortoped om ett tag, det går nog bra även om det inte är en idrottsläkare väl?

Anledningen att jag frågar om att dra bak axlarna är att jag har läst att skulderbladen inte får röra sig, att det kan orsaka smärta. Jag har nu märkt att jag inte kan träna bänkpress alls och lägger ner den tiden på skallkrossare istället, för tricepsstyrkan kan jag bygga upp. Man borde väl kunna få bra triceps utan att träna press för bröst?

Hantelpress fungerar lite lätt med, men inte så djupt.

Hoppas ortopeden kan svara, jag tror det är brosk som saknas någonstans. HAR haft luxationer, och styrkan kan inte öka mycket i pressar på grund av att det känns otäckt och instabilt med mera.

Johan Frisk
2009-02-20, 23:00
Om det är förslitnignsartros eller dylikt, går det att bota då?

PS. Jag kör även sjukgymnastiska övningar.

Johan Frisk
2009-02-20, 23:21
Överhuvudtaget verkar det som om min leder är instabila i kroppen, såväl ena axeln som båda knäna och delvis armbågar. Allt detta sätter stopp för styrkeökningar, och jag vet inte vad jag ska göra?

Träna efter vissa program som 5x5 av Bill Starr och sådant är omöjligt, jag kan inte knäböja några vikter i princip, får ofta ont under uppvärmningen utan några vikter utan enbart att böja på kroppen osv. Det går över under uppvärmningen, men ändå. Allt blir svagt och instablit.