handdator

Visa fullständig version : D-vitamin stekta champinjoner

MrDiet
2009-02-15, 22:22
Skummade igenom hälsovakten i jakten på att hitta livsmedel som är hyfsat rika på D-vitamin och råkade se bl a champinjoner och kantareller. "Stekta champinjoner" (100g) innehåller tydligen 17% av ens D-vitaminbehov medan "champinjoner" (100g) inte innehåller något. Varför? Steker man i rapsolja eller? Det kan ju inte vara smör iaf...

Apropå D-vitamin så funderar jag på att börja ta tillskott under vintermånaderna. Äter visserligen fisk typ fyra gånger i veckan, oftast torsk, pangasius och makrill. Därtill dricker jag mjölk, yoghurt, äter ägg med kaviar och använder rapsolja i sallader. Är det verkligen nödvändigt? Har hört på vissa håll att kalcium-vitamin D ska ätas 1:1. Med tanke på vår (skandinavernas) höga konsumtion av mjölkprodukter låter det som att man bör äta lax i stort sett varje dag?

Trance
2009-02-15, 22:28
En tråd om ämnet:
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=124800

mikaelj
2009-02-15, 22:36
MrDiet,

Svamp innehåller den vegetabiliska varianten av D2, men om samma tabell listar 0% D-vitamin för ostekt svamp lär det varit stekt i just smör som naturligt innehåller det fettlösliga vitaminet/hormonet D3 samt vitamin A. Alternativt stekte de i vitaminberikat margarin.

(i regel kan kroppen inte alls till dåligt tillgodagöra sig de vegetabiliska varianterna av näringsämnen, jämför D2 mot D3, omega 3: ALA mot EPA/DHA, betakaroten mot vitamin A, etc.)

Scratch89
2009-02-15, 22:37
(i regel kan kroppen inte alls till dåligt tillgodagöra sig de vegetabiliska varianterna av näringsämnen, jämför D2 mot D3, omega 3: ALA mot EPA/DHA, betakaroten mot vitamin A, etc.)

Strunt.

mikaelj
2009-02-15, 22:40
Betakaroten måste omvandlas till vitamin A först, och det är ett rätt bra svinn där; vitamin D2 höjer 25(OH)D-nivån men inte 25(OH)D3 som är den användbara formen; ALA har en konverteringsgrad till EPA & DHA på 0,1% för män och upp till 10% för kvinnor.

Vad i det är strunt?

MrDiet
2009-02-15, 22:43
MrDiet,

Svamp innehåller den vegetabiliska varianten av D2, men om samma tabell listar 0% D-vitamin för ostekt svamp lär det varit stekt i just smör som naturligt innehåller det fettlösliga vitaminet/hormonet D3 samt vitamin A. Alternativt stekte de i vitaminberikat margarin.

Oj, det hade jag ingen aning om. Tack! Alltid lika kul att lära sig mer om kost!

Scratch89
2009-02-15, 23:00
Betakaroten måste omvandlas till vitamin A först, och det är ett rätt bra svinn där; vitamin D2 höjer 25(OH)D-nivån men inte 25(OH)D3 som är den användbara formen; ALA har en konverteringsgrad till EPA & DHA på 0,1% för män och upp till 10% för kvinnor.

Vad i det är strunt?

Vart får du siffrorna i från? I näringslära för högskolan står det minst tio gånger högre värden.

mikaelj
2009-02-15, 23:14
Vart får du siffrorna i från? I näringslära för högskolan står det minst tio gånger högre värden.

Subsequent studies by Pawlosky et al. (2001) using similar technology and that more recently by Hussein et al. (2005) showed estimated conversions from ALA to DHA of less than 0.1% and a conversion to EPA plus DHA combined of less than 0.4% efficiency overall. The latter study was conducted over a fairly lengthy time period of 12-weeks in duration. Burgee et al. from the U.K. has compared the apparent conversion efficiency of ALA to DHA in young adult men and women. Interestingly, no detectable formation of DHA was found in the men whereas an approximate conversion efficiency from ALA to DHA of 9% was found in women. These authors suggest that the greater fractional conversion in women may be due in part to a significantly lower rate of utilization of dietary ALA for beta-oxidation and/or the influence of estrogen or other hormonal factors on the conversion efficiency. In summary, the conversion efficiency from ALA to DHA is very limited in healthy individuals; furthermore, the apparent inefficiency of the conversion from ALA to DHA is markedly variable between individuals within different sectors of the populations such that the lack of sufficient dietary DHA could compromise optimal health in those with very minimal conversion capacities.

Dessutom: Ju sämre balans omega n-6:n-3 du har, desto mindre mängd ALA kommer kunna konverteras till EPA & DHA. Det är något om att det enzymet (elongas?) som förlänger kortkedjigt (veg.) n-3 till långkedjigt även har någon funktion för att ta hand om omega n-6.

Scratch89
2009-02-15, 23:17
Läääänk. ;)

Jag misstror dig inte, och kan gärna bli rättad, men det är svårt utan en ordentlig studie.

mikaelj
2009-02-15, 23:27
Läääänk. ;)

Jag misstror dig inte, och kan gärna bli rättad, men det är svårt utan en ordentlig studie.

The human body cannot synthesize n−3 fatty acids de novo, but it can form 20- and 22-carbon unsaturated n−3 fatty acids from the eighteen-carbon n−3 fatty acid, α-linolenic acid. These conversions occur competitively with n−6 fatty acids, which are essential closely related chemical analogues that are derived from linoleic acid.

Någon kommer slå mig på tassarna för Wikipedia... men det var mest för att styrka mitt påstående om att högt intag av fleromättade växtfetter än mer minskar konverteringen av ALA till en användbar form (såvida det inte bara skall vara energi). Jag tror säkert att det går att slå upp i någon fysiologibok om man vill se det på fler ställen.

Jag litar på teorin att det effektivaste sättet för en människa att konvertera ALA till EPA/DHA är att köra det genom en ko eller en sill.

Den obligatoriska listan med partiska källor:

* http://dhaomega3.org/index.php?category=overview&title=Conversion-of-ALA-to-DHA

* http://www.foodsforlife.org.uk/nutrition/conversion-LNA-DHA-EPA.html

Eddie Vedder
2009-02-16, 05:44
Varför påpekar du alltid att "betakaroten måste omvandlas till A-vitamin" Mikael? Jag ser det snarare som tvärtom. Ju mer betakaroten som faktiskt används i kroppen som just betakaroten desto bättre och omvandlingen är snarare något som inträder när A-vitaminstatusen är för låg.

Tack och lov får jag antagligen inte i mig ännu mer A-vitamin från de enorma mängderna betakaroten jag får i mig under en vecka.

Sverker
2009-02-16, 06:58
Varför påpekar du alltid att "betakaroten måste omvandlas till A-vitamin" Mikael? Jag ser det snarare som tvärtom. Ju mer betakaroten som faktiskt används i kroppen som just betakaroten desto bättre och omvandlingen är snarare något som inträder när A-vitaminstatusen är för låg.

Tack och lov får jag antagligen inte i mig ännu mer A-vitamin från de enorma mängderna betakaroten jag får i mig under en vecka.

:thumbup:

Sverker
2009-02-16, 07:11

Vad i det är strunt?

Det där är nog ett missförstånd. Både D2 och D3 är fettlösliga. De ramlar båda in pga sin löslighet. Därefter avgör kroppen själv ifall den skall ombilda inaktivt D2 till aktivt D3.

Det är enzymet delta-6-desaturas som är begränsande. Delta-6-desaturas för in en dubbelbindning på linolensyran och bildar steraridonic acid ( skäms för att jag inte har ett svenskt namn på STD ).
Hade enzymerna som gör förlägningar varit begränsande så skulle vi får en ansamling av SDA i kroppen.

Scratch89
2009-02-16, 08:22
Sverker, heter den inte bara stearinsyra?

mikaelj
2009-02-16, 09:20

Så kan man förstås också se på det. Jag medger att jag inte har läst särskilt mycket om antioxidanter i allmänhet, och de enda studierna man kan läsa om pratar bara om rökare (där betakaroten inte ger någon effekt, men heh..) :/ Tokoferoler hittar man en hel del om, dock.

Har du något att dela med dig av?

Eddie Kanin? :)

mikaelj
2009-02-16, 09:24
Det där är nog ett missförstånd. Både D2 och D3 är fettlösliga. De ramlar båda in pga sin löslighet. Därefter avgör kroppen själv ifall den skall ombilda inaktivt D2 till aktivt D3.

Det låter bättre.

Det jag läste skrev att D2 inte konverterades något vidare till D3 (spill?), men jag kanske missuppfattade det. (Hur går konverteringen till? Lägger till en OH?)

Det är enzymet delta-6-desaturas som är begränsande. Delta-6-desaturas för in en dubbelbindning på linolensyran och bildar steraridonic acid ( skäms för att jag inte har ett svenskt namn på STD ).
Hade enzymerna som gör förlägningar varit begränsande så skulle vi får en ansamling av SDA i kroppen.

STD eller SDA? Om SDA inte är stearinsyra (STD), vad är det då?

Eddie Vedder
2009-02-16, 10:23
Så kan man förstås också se på det. Jag medger att jag inte har läst särskilt mycket om antioxidanter i allmänhet, och de enda studierna man kan läsa om pratar bara om rökare (där betakaroten inte ger någon effekt, men heh..) :/

nej det vet vi att du inte har gjort och det visar du ju gång på gång. Betakarotenstudierna som du postade för ett tag sedan handlade samtliga om supplementering och du vet mycket väl att de är en helt annan sak även om du citerar saker ur sin kontext för att få fram en poäng.

men de studierna du länkade till då kan du använda dig av själv. Där finns nämligen referenslistor till studier på vilka man grundat frågeställningen. Alltså studier som visar på positiva effekter från betakaroten i kosten.

Guddi
2009-02-16, 12:04
Mikaelj -> Ett förslag till dig, du kanske ska börja med att läsa på, ta in den fakta som finns och därefter försöka komma fram till vilken typ av kost som passar dig och alla andra (om du tror det finns något som är bäst för alla).

Att göra som du gör nu, dvs bestämma dig för vilken kost som är bäst för att därefter försöka få informationen att passa, är ingen bra idé.

mikaelj
2009-02-16, 12:14
Mikaelj -> Ett förslag till dig, du kanske ska börja med att läsa på, ta in den fakta som finns och därefter försöka komma fram till vilken typ av kost som passar dig och alla andra (om du tror det finns något som är bäst för alla).

Det är just vad jag gjort.

Scratch89
2009-02-16, 18:11
Det är just vad jag gjort.

Uppenbarligen inte.

Sverker
2009-02-16, 18:18
STD eller SDA? Om SDA inte är stearinsyra (STD), vad är det då?

Nu rörde jag till det rejält:em:
Steraridonic acid är C18:4. En 18 kol lång fettsyra med 4 st dubbelbindningar. Dubbelbindningar vid c6, c9, c12 och c15. c anger att det är cis-bindning.
Stearinsyra är 18 kol lång utan dubbelbindningar, alltså C18:0.

Det som strular till det för mig är att aminosyror förkortas med tre bokstäver. PUNKT.
Fettsyror brukar förkortas med två bokstäver. Ex St för stearinsyra, LA för linolsyra och AA för arakidonsyra. Av någon mystisk anledning kan linolensyran förkortas ALA och rimligen borde då resten av Omega-3-fetsyrorna också vara tre bokstäver:Virro

Sverker
2009-02-16, 18:36
Det låter bättre.

Det jag läste skrev att D2 inte konverterades något vidare till D3 (spill?), men jag kanske missuppfattade det. (Hur går konverteringen till? Lägger till en OH?)

Sverker får läsa först och svara sen:smash:

Helt rätt. D2 är cholecalciterol och D3 är ergocalciferol. Ergocalciferol tillverkas av svampar.

Båda har en mindre aktiv form med en HO-grupp vid kol 25. Den aktiva formen är två HO-grupper, dvs 1,25-dihydroxicholecalciferol.

Min källa som är 20 år gammal anger att båda är effektiva mot rakitis.
Eftersom vi inte bara nöjer oss med effekt mot rakitis utan att D-vitamin tydligen har flera hälsoeffekter får vi kika vidare där.

mikaelj
2009-02-16, 21:13
Uppenbarligen inte.

Jasså?

(när min lillebrors betaceller fick sparken började jag läsa på om hur socker påverkar blodkärlen. läste på om insulin. fortsatte med indirekta effekten från t.ex. kolesterol. skar under några år ner på kolhydratintaget men aldrig helt då jag inte hade läst på helt hur det var med hjärnans behov. läste på mer och beslutade mig för att helt utesluta dem. väldigt nöjd med resultaten.)

mikaelj
2009-02-16, 21:14
Nu rörde jag till det rejält:em:
Steraridonic acid är C18:4. En 18 kol lång fettsyra med 4 st dubbelbindningar. Dubbelbindningar vid c6, c9, c12 och c15. c anger att det är cis-bindning.
Stearinsyra är 18 kol lång utan dubbelbindningar, alltså C18:0.

Det som strular till det för mig är att aminosyror förkortas med tre bokstäver. PUNKT.
Fettsyror brukar förkortas med två bokstäver. Ex St för stearinsyra, LA för linolsyra och AA för arakidonsyra. Av någon mystisk anledning kan linolensyran förkortas ALA och rimligen borde då resten av Omega-3-fetsyrorna också vara tre bokstäver:Virro

Aha. Tack för kemilektionen. :-)

Hursom, varför är det inte så att det bildas just stearinsyra som lagras in i kroppen? Vi har ju en fettdepå i kroppen. Vad för sorts fetter består den av?

mikaelj
2009-02-16, 21:17
Av någon mystisk anledning kan linolensyran förkortas ALA och rimligen borde då resten av Omega-3-fetsyrorna också vara tre bokstäver:Virro

alfa-linolensyra?

(och är de inte förkortade med tre bokstäver, EPA, DHA? eller pratar du om några andra (vilka?) omega 3-fettsyror?)

Eddie Vedder
2009-02-17, 05:34
nej det vet vi att du inte har gjort och det visar du ju gång på gång. Betakarotenstudierna som du postade för ett tag sedan handlade samtliga om supplementering och du vet mycket väl att de är en helt annan sak även om du citerar saker ur sin kontext för att få fram en poäng.

men de studierna du länkade till då kan du använda dig av själv. Där finns nämligen referenslistor till studier på vilka man grundat frågeställningen. Alltså studier som visar på positiva effekter från betakaroten i kosten.

Jag tror du missade det här inlägget mikaelj.

Vore trevligt med ett svar. Har du kollat referenslistan i studierna du citerade ur sitt sammanhang i en tidigare tråd om antioxidanter?

EDIT: Jag letade upp tråden åt dig så slipper du själv.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125023&highlight=morot

Sverker
2009-02-17, 07:07
Aha. Tack för kemilektionen. :-)

Hursom, varför är det inte så att det bildas just stearinsyra som lagras in i kroppen? Vi har ju en fettdepå i kroppen. Vad för sorts fetter består den av?

Du får söka på fettsyrasyntetas. Enzymet ligger i cellsaften och bildar främst palmitinsyra ( C16:0 ). Därefter kan cellen sätta på ytterligare två kol och vi får stearinsyra ( C18:0 ). Fram med delta-9-desaturas och vi får oljesyra ( C18:1 ). Där har du huvudparten av depåfettet hos oss djur. Givetvis kommer en viss del av fettsyrorna frå kosten också att placeras i depåfettet. Det gäller att få ett lagom smidigt fett vid 37 grader C.
Fiskar som simmmar i djuphaven vid +4 grader C behöver fylla på med fleromättat fett för att inte stelna:D.

Håll isär depåfettet som ligger som stora fettdroppar inne i cellerna från de fettsyror som sitter i olika membran. Membranen är mjukare och kräver en större andel fleromättat fett för att vara mjukt. För att förstärka barriäregenskaperna och ge en viss styvhet lagras det också in kolesterol i membranen.

Från membranen plockar cellen ut fleromättat fett som den tillverkar prostaglandiner från.

mikaelj
2009-02-17, 09:10
Jag tror du missade det här inlägget mikaelj.

Vore trevligt med ett svar. Har du kollat referenslistan i studierna du citerade ur sitt sammanhang i en tidigare tråd om antioxidanter?

Jag såg inte att det var en fråga med!

EDIT: Jag letade upp tråden åt dig så slipper du själv.:thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125023&highlight=morot

Tackar allra mjukost. Ja, vi har lite hjälp av betakarotenet att fånga upp fria radikaler står det här. Morötter vi äter idag är framodlade. Under vår evolution måste vi haft någon mekanism för att överleva även utan morötterna. Vilken annan mat fyller samma funktion?

Eddie Vedder
2009-02-17, 09:36
Under vår evolution måste vi haft någon mekanism för att överleva även utan morötterna. Vilken annan mat fyller samma funktion?

Jag givetvis, vad vill du ha sagt med det? Det finns ju självklart inget enskilt livsmedel vi inte överlever utan.

T.o.m. vatten kan man antagligen få i sig i tillräckliga mängder för att överleva enbart via andra livsmedel.

I övrigt får vi i oss betakaroten från andra röda, gula och orangea frukter och grönsaker samt även från t.ex. spenat och broccoli (men där döljs det av den gröna klorofyllen som är ett starkare färgämne).

En höna som fått äta mycket betakaroten får även mer betakarotenrika ägg, en lax som äter mycket karotenoider får ett mer astaxanthinrikt kött o.s.v.

mikaelj
2009-02-17, 09:40
I övrigt får vi i oss betakaroten från andra röda, gula och orangea frukter och grönsaker samt även från t.ex. spenat och broccoli (men där döljs det av den gröna klorofyllen som är ett starkare färgämne).

En höna som fått äta mycket betakaroten får även mer betakarotenrika ägg, en lax som äter mycket karotenoider får ett mer astaxanthinrikt kött o.s.v.

Tack! Precis vad jag ville veta.

(får ägget gulare gula av betakaroten?)

Eddie Vedder
2009-02-17, 09:43
(får ägget gulare gula av betakaroten?)

Jag tror inte man kan dra den slutsatsen faktiskt. Har för mig att fodren är berikade med lutein just för att ge en gul och fin färg.

Så jag tror inte att gulans färg återspeglar betakaroteninnehållet korrekt även om det borde vara så. Kanske kan man dra den slutsatsen med ekologiska ägg.

Guddi
2009-02-17, 13:39
Det är just vad jag gjort.Är du verkligen säker på det? För som jag uppfattar det så gör du i början på varje tråd ett antal påståenden där flera av dom visar sig vara felaktiga. Detta kan man köpa en eller två gånger men när man som du nu gör det i mer eller mindre varje tråd så kanske man skulle börja inse att man inte har svaret på vilket kostupplägg som är bäst för alla och vara lite mer restriktiv i sina påståenden.

mikaelj
2009-02-17, 14:31
Är du verkligen säker på det? För som jag uppfattar det så gör du i början på varje tråd ett antal påståenden där flera av dom visar sig vara felaktiga. Detta kan man köpa en eller två gånger men när man som du nu gör det i mer eller mindre varje tråd så kanske man skulle börja inse att man inte har svaret på vilket kostupplägg som är bäst för alla och vara lite mer restriktiv i sina påståenden.

Det é la gött när nå'n rör om i grötkastrullen ibland?

Alla "sanningar" tål att bli petades på ibland för att se om de står kvar eller ramlar ihop, även mina!

När någon ger ett övertygande argument för att jag har fel tar jag till mig det, och jag förväntar mig precis samma sak från andra.

Eddie Vedder
2009-02-17, 15:18
Det é la gött när nå'n rör om i grötkastrullen ibland?

Definitivt!:thumbup:

Jag tycker enbart det är positivt att du kommer in med andra synvinklar och en del radikala åsikter som rör om lite. Finns en hel del jag håller med dig om och ofta tycker jag både att du och dina LCHF-talibanpolare (;)) har en himla massa intressanta poänger.

Tyvärr argumenterar du på ett sätt som stjälper mer än det hjälper antagligen. När du hänvisar till citat tagna ur sitt sammanhang, påstår saker du inte kan stödja men lyfter fram som sanningar (precis på samma sätt som du anser att Livsmedelsverket gör) faller ju tyvärr trovärdigheten i det du skriver. Och det "smittar" till alla trådar.

Sverker
2009-02-17, 20:12
Jag såg inte att det var en fråga med!

Tackar allra mjukost. Ja, vi har lite hjälp av beta-karotenet att fånga upp fria radikaler står det här. Morötter vi äter idag är framodlade. Under vår evolution måste vi haft någon mekanism för att överleva även utan morötterna. Vilken annan mat fyller samma funktion?

Vill du diskutera evolutionen så får vi nog gå tillbaka till de första fotosyntetiserande organismerna:D I kloroplasten ligger beta-karotenet intill klorfyllet och fångar in ljuset, tillsammans med månnga andra färgade föreningar. Betakaroten fanns alltså i överflöd för alla som tuggar gröna växter.
Det är inte svårt att dela en beta-karoten till två retinol. Vips har vi en förening som kan fånga in ljus och passar in i ett öga:thumbup:
Alltså får vi gå långt tidigare än homo erectus för att söka svar:D

Ganymedes
2009-02-17, 20:16
Man får väl tillräckligt med d-vitamin om man tar av sig sin burka/niqab och vistas i solen några minuter varje dag. Så mycket mer behövs ju inte vad jag förstått...

Eddie Vedder
2009-02-17, 20:19
Man får väl tillräckligt med d-vitamin om man tar av sig sin burka/niqab och vistas i solen några minuter varje dag. Så mycket mer behövs ju inte vad jag förstått...

Bara under sommarhalvåret. Människor från de länderna du syftar på har ju dessutom mörkare hud och då är omvandlingen av solljuset sämre än för vita.

D-vitaminbrist tros vara något som mer eller mindre varenda nordbo lider av numera. Jag har inte hittat artikeln men exempelvis finns teorier om hela Storbritannien i stort sett.

http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

Ganymedes
2009-02-17, 20:22
Bara under sommarhalvåret. Människor från de länderna du syftar på har ju dessutom mörkare hud och då är omvandlingen av solljuset sämre än för vita.

D-vitaminbrist tros vara något som mer eller mindre varenda nordbo lider av numera. Jag har inte hittat artikeln men exempelvis finns teorier om hela Storbritannien i stort sett.

http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

Jag syftade på personer som "överkonsumerar tyg" (copyright Ganymedes) men som bor i vårt land ändå. Men även oss som är födda här. Är det verkligen så att vintersolen inte räcker? Hmm... Jag har inget som pekar på motsatsen, men jag har ändå på känn att det ska räcka med tanke på vår ljusa hud etc. Att det kan vara så i Storbritanien förvånar mig iofs inte, eftersom de inte har någon sol där. Regnet byts mot varmare regn ibland. That's it.

Eddie Vedder
2009-02-17, 20:38
Jag syftade på personer som "överkonsumerar tyg" (copyright Ganymedes) men som bor i vårt land ändå.

Ja jag vet att du menade dom. Och det var därför jag svarade som jag gjorde. Dom har ju mörkare hud än oss och blir alltså ännu mer lidande av den otillräckliga solexponeringen här uppe.

Men även oss som är födda här. Är det verkligen så att vintersolen inte
räcker?

Ja

Ganymedes
2009-02-17, 20:49
Ja jag vet att du menade dom. Och det var därför jag svarade som jag gjorde. Dom har ju mörkare hud än oss och blir alltså ännu mer lidande av den otillräckliga solexponeringen här uppe.

Fast hudfärg och tygkonsumtion är inte ett likhetstecken per automatik. Finns gott om burkakvinnor som inte är ett dugg mörkare i huden än mig. Och jag reflekterar mer solljus än Venus just nu.. :(

Ja

Då tar jag ditt ord på saken. Du brukar ha koll och det är inget jag känner att jag tar någon risk på i vilket fall som helst. Argument from authority, du vet. ;)

Eddie Vedder
2009-02-17, 20:51
Fast hudfärg och tygkonsumtion är inte ett likhetstecken per automatik. Finns gott om burkakvinnor som inte är ett dugg mörkare i huden än mig. Och jag reflekterar mer solljus än Venus just nu.. :(

Ja men jag skrev väl aldrig att det gäller ALLA va?;)

Då tar jag ditt ord på saken. Du brukar ha koll och det är inget jag känner att jag tar någon risk på i vilket fall som helst. Argument from authority, du vet. ;)

Jag postade mitt blogginlägg för att slippa leta reda på referenser. Det finns i texten.

Länken till artikeln i Läkartidningen rekommenderas.:thumbup: