handdator

Visa fullständig version : Lågkcal + blodtryck?


Lellan
2009-02-15, 21:08
Om det svartnar för ögonen när man styrketränar, kan man anta att det beror på blodtrycket då? Vet inte vad mitt ligger på nu, men vet att det har legat så lågt som 90/65.

Jag har även fått höra att jag är "snål", dvs det kommer inget blod när jag ska lämna blodprov, det som kommer är kladdigt och mörkrött och jag har hb 153 trots att jag dricker mkt vatten.

Eller kan man tänka sig att det enbart beror på lågt kcal som orsakar att det svartnar?

Och, den stora frågan.. hur fixar jag så att det inte svartnar hela tiden när jag tränar(styrka)?
Kosttillskott, lite mer kcal, what? Mår bra annars!

Audrey
2009-02-15, 21:15
Klart det kan bero på det. Testa och ät lite mer och se om det hjälper.

Nordenator
2009-02-15, 21:18
Ät i tätare anslutning före passet? Jag har liknande problem om än jag inte riktigt ser det som något riktigt besvär då det är rätt milt. Blir bara lite yr en stund. Tror det händer mest då jag inte ätit ordentligt innan, men har inte hänt nog ofta för att jag ska kunna dra några vettiga slutsatser.

Lellan
2009-02-15, 21:26
Klart det kan bero på det. Testa och ät lite mer och se om det hjälper.

Fast jag har fått för mig att jag ska hålla en vlcd. Men kanske hoppar upp något.. inte bestämt mig än.

Ät i tätare anslutning före passet? Jag har liknande problem om än jag inte riktigt ser det som något riktigt besvär då det är rätt milt. Blir bara lite yr en stund. Tror det händer mest då jag inte ätit ordentligt innan, men har inte hänt nog ofta för att jag ska kunna dra några vettiga slutsatser.

Det hände bara denna gång, å andra sidan var det längesedan jag tränade styrka. Men kom 2-3 reps in på varje set. Skumt att sitta å köra i "mörker". Får testa att lägga mesta kcal före passet.

Scratch89
2009-02-15, 22:08
Varför har du så lågt blodtryck och tjockt blod? Det låter nästan som att du borde gå till en läkare för blodförtunnande.

Lellan
2009-02-15, 22:15
Varför har du så lågt blodtryck och tjockt blod? Det låter nästan som att du borde gå till en läkare för blodförtunnande.

Jag ringde vårdcentralen i höstas då företagshälsovården tyckte det, men de tyckte inte att jag behövde det. De sa att jag ska dricka mycket, men det tycker jag att jag gör..

Men lovade mig själv när jag gick på vlcd att ringa farbror doktorn om jag mådde minsta dåligt, och jag mår ju bra nu, men bättre om jag kan styrketräna! :)

Medicin låter dock läskigt.. Fast pappa har samma, han äter blodförtunnande. Vi har alltid haft högt hb och "tjockt" blod dock, praktiskt om man skär sig. Kanske lite fiskolja kan vara bra.

Scratch89
2009-02-15, 22:33
En släkting till mig har också tjockt blod, och det var tydligen inte så roligt när hon skadade sig allvarligt en gång. Det var som om det kom sylt ut ur kroppen. :D

Jag tror dock att det är där problemet ligger. Har man väldigt tjockt blod blir det dåligt flöde i kroppen. Kombinerat med lågt blodtryck ännu värre. Gör man något ansträngande, som träning, så kommer kravet på bra flöde och tryck vara väsentligt.

Lellan
2009-02-15, 22:51
En släkting till mig har också tjockt blod, och det var tydligen inte så roligt när hon skadade sig allvarligt en gång. Det var som om det kom sylt ut ur kroppen. :D

Jag tror dock att det är där problemet ligger. Har man väldigt tjockt blod blir det dåligt flöde i kroppen. Kombinerat med lågt blodtryck ännu värre. Gör man något ansträngande, som träning, så kommer kravet på bra flöde och tryck vara väsentligt.

Vet att det alltid svartnade när jag körde knäböj för en herrans massa år sedan, men det var bara att blinka lite i toppläget så kom det tillbaka. Nu blinkade jag som fan hela tiden men bara mörker.. Men har aldrig tidigare legat så lågt på kcal heller..

Antar att det blir mer fart på blodet av mat eller nåt? Kanske idé med något kosttillskott..

Den som vet hur man får flöde och tryck får gärna tala om! :)

Nordenator
2009-02-16, 07:56
För mig tror jag inte det har att göra med tjockhet av blod i alla fall, mest för att jag bara blir yr under kaloriunderskott. Det sker aldrig då jag äter normalt helt enkelt, och faktorn "normalt" i det hela innefattar ingen speciell mat. Jag äter varierad kost, så tror problemet ligger mer i underskottet i sig.

Lellan
2009-02-16, 10:25
Har ringt och bokat läkartid, det var fasen vad man fick tjata! Jag sa till slut att jag kände mig döende och ville komma snarast.. :D

Fick ett skratt och tid den 9/3. Tror jag lägger mig på 800 kcal den här veckan.. en kompis tipsade om ngt som heter Ginko Biloba, ngn som vet nåt om det?

Billybilly
2009-02-16, 13:39
Jag skulle gissa att det beror på blodtrycket, jag får själv sådant fast jag ser små stjärnor och kan få tunnelseende och det går absolut inte att läsa en text och man blir smått yr. Hur gammal är du och vad väger du?
När mitt går under 110/60 blir jag yr och får synrubbningar :/
Du tar inga andra mediciner som har blodtryckssänkande effekt?

Jag brukar alltid äta en stabil måltid två timmar innan mina träningspass och dricka mycket vatten, det fungerar för mig.

Lellan
2009-02-16, 14:38
30 år, väger strax under 95 kg, vet inte vad blodtrycket ligger på fn men har alltid haft lågt. Dricker mkt vatten, men äter inte så stadigt nu på diet.

Tabbe
2009-02-16, 18:12
Någon som vet dom "medicinska" namnet på tjockt/tunt blod.
Skulle vilja veta mer.

förlåt lellan :em: