handdator

Visa fullständig version : Misshandel - vad i hela helvete

sundvall
2009-02-15, 13:25
Hej koloiter. Igårkväll var vi 4st som stod vid busshållsplatsen och väntade på bussen in till stan, då kommer det ett annat gäng, 6-7st. En kille kände jag till där så jag sa "Tjena Elvis!" (Han brukar kallas det) Så fort han hörde det kom han fram till mig, aggressiv som fan och sa "Kallar du mig elvis igen då jävlar!" samtidigt som han tog tag i mig, då sa jag "men lugna ner dig för i helvete, jag skojjade" då började han putta på mig och försökte brotta ner mig, då tar jag tag i han och drar ner han i backen för att skydda mig själv, det hela gick väldigt fort, 1-2 sekunder högst sen låg han ner, när han väl ligger höll jag fast han bara en snabbis och sa "men lugna ner dig för i helvete" sen släppte jag han och gick iväg.

Idag har han anmält mig till polisen för misshandel, tydligen har hans nyckelben gått sönder (hur i helvete det kan göra det så himla lätt, måste fått in nåt lotto-kast eller nåt), dom har dock inte kontaktat mig än men dom ringde en polare och letade efter en "Rickard Sundvall" (fel på namnet såklart, jag heter Robert SUndvall) men det är väl bara en tidsfråga.

Vad kan hända med detta? Är det verkligen en misshandel att skydda sig själv med att bara brotta ner en person aka dagis-style för att inte bli skadad själv?

hjElp

LindaS
2009-02-15, 13:28
Självförsvar.

Mental
2009-02-15, 13:29
Det får domstol avgöra, man har rädd att skydda sig själv, men den mängd våld som nöden kräver, dvs du skall inte ha haft möjlighet att komma undan med mindre våldsutövande.
Bedömer man tex att du kunnat springa därifrån snarare än att slänga honom i marken så kommer du antagligen få någon form av reprimand.

agazza
2009-02-15, 13:30
i rättegången handlar det om vem som har bäst vittnen och bästa sammanhängande historien. Är dom fler, och dom är duktiga på blåljuga, kan det gå snett.

Se till att prata ihop dig med dina vänner som var där, håll er till sanningen, bara alla har samma sanning ska det nog gå utmärkt :)

sundvall
2009-02-15, 13:33
Jag tycker det är så jävla sjukt bara, handlar det om vittnen torskar jag ju på en gång, dom var 6-7st, vi var jag plus 3 av mina polare. Jag tycker det hade varit en annan sak om jag slagit han, sparkat han etc, men ett jävla kast, eller nej inte ens ett kast, jag bara drog han ner i backen, ner på rygg, för att skydda mig själv, herre jävla gud, det var dessutom han som kom fram och började bråka...

Man kan ju inte göra nånting i dagens läge utan att det ska gå åt helvete, ska fan börja vända kinden till och springa fort som fan åt det andra hållet så fort någon kollar på mig hädanefter.

Mental
2009-02-15, 13:37
Jag tycker det är så jävla sjukt bara, handlar det om vittnen torskar jag ju på en gång, dom var 6-7st, vi var jag plus 3 av mina polare. Jag tycker det hade varit en annan sak om jag slagit han, sparkat han etc, men ett jävla kast, eller nej inte ens ett kast, jag bara drog han ner i backen, ner på rygg, för att skydda mig själv, herre jävla gud, det var dessutom han som kom fram och började bråka...

Man kan ju inte göra nånting i dagens läge utan att det ska gå åt helvete, ska fan börja vända kinden till och springa fort som fan åt det andra hållet så fort någon kollar på mig hädanefter.

Kan man undvika våld så ska man undvika våld, det är lite grunden till hur vårt rättssystem fungerar. Dvs kommer någon och muckar med en och man kan lägga benen på ryggen så är det bättre att göra det än att börja veva. Om ens stolthet och heder tvingar en att börja veva så får man även stå för det efteråt.

Det blir så klart ett annat läge om man råkar ha sönder den man tampas med. Det blir svårare att säga hoppsan :D

LindaS
2009-02-15, 13:38
dom var 6-7st, vi var jag plus 3 av mina polareDesto större chans att någon av dom gör bort sig om dom försöker ljuga. Kan sätta en femma på att flera av dom "inte kommer ihåg".

Brian The Family Dog
2009-02-15, 13:39
Varför brukade han kallas Elvis ?

sundvall
2009-02-15, 13:40
Kan man undvika våld så ska man undvika våld, det är lite grunden till hur vårt rättssystem fungerar. Dvs kommer någon och muckar med en och man kan lägga benen på ryggen så är det bättre att göra det än att börja veva. Om ens stolthet och heder tvingar en att börja veva så får man även stå för det efteråt.

Det blir så klart ett annat läge om man råkar ha sönder den man tampas med. Det blir svårare att säga hoppsan :D

Han höll fast mig, jag kunde inte göra ett skit för att komma därifrån, jag kunde inte springa iväg, så jag kunde inte göra ett skit annat än att dra ner honom.

Förövrigt har jag en smärta i min tumme idag, som orsakades under figthen troligtvis, ska fan anmäla han för tum-destruction eller nåt... tss fan patetiskt.

Mental
2009-02-15, 13:43
Han höll fast mig, jag kunde inte göra ett skit för att komma därifrån, jag kunde inte springa iväg, så jag kunde inte göra ett skit annat än att dra ner honom.

Förövrigt har jag en smärta i min tumme idag, som orsakades under figthen troligtvis, ska fan anmäla han för tum-destruction eller nåt... tss fan patetiskt.

Ja, kunde du inte göra annat så var det såklart självförsvar.

<Mike>
2009-02-15, 13:46
Jag tycker att du borde ta kontakt med polisen så fort som möjligt och säga att killen som han polisanmält är du, din trovärdighet är större om du själv tar kontakt så fort som möjligt. Om du "gömmer dig" tills dom hittar dig så kan det nog vara svårare att få dom tro på att det bara var självförsvar från din sida. Det är iaf så jag hade agerat om samma sak hade hänt mig.

Väldigt tråkigt att det hände tycker jag. Jag hoppas verkligen att allt reder ut sig.

Yes
2009-02-15, 13:47

Källor på det? Hur är lagen formulerad och hur ser rättspraxis ut?

Jag har ingen lagbok till hands men jag tror du yrar i nattmössan här. Detta för att i praktiken skulle det innebära att vettigt folk inte har rätt att vistas på samma ställe som idioter, eftersom man då enligt lagen bör vika sig för deras hot om våld och lägga benen på ryggen.

GurraGo
2009-02-15, 13:50
För det första; för att det här ska leda till åtal måste åklagaren väcka åtal och det gör åklagare sällan om de har inte god grund för det. I ditt fall verkar det inte vara någon tvekan om att det inte var du som påbörjade det hela och det låter ganska sannolikt att åklagaren bedömer det som att du agerade i självförsvar och att du därmed kan hävda nödvärn. Även om du nu använde mer våld än situationen krävde (det verkar ju onekligen så), bedömer åklagaren förhoppningsvis att du agerade såpass nära berättigat nödvärn att det inte är någon mening att väcka åtal.

För det andra; det är inte så att "flest vittnen vinner" - alltså är det inte avgörande att han har fler vittnen än du - det kan räcka med ett vittne om det är mer trovärdigt än hans 6 - 7.

Degpekka
2009-02-15, 13:51
Skriv ner hela händelseförloppet så noga som möjligt, exakt vad han sa och hur du och alla andra agerade osv. för din egen skull, det kan vara bra att ha det nedskrivet om det går så långt att det kommer till rättegång. Men baserat på det du berättar är det ju uppenbart att du känt dig hotad i situationen, och därav agerat som du gjort, att han sedan bryter nyckelbenet är ju faktiskt ren otur i detta fallet. Som sagt, håll dig till sanningen och berätta vad som hänt, så kommer det säkert lösa sig.

Fatalist
2009-02-15, 13:54
Hej koloiter. Igårkväll var vi 4st som stod vid busshållsplatsen och väntade på bussen in till stan, då kommer det ett annat gäng, 6-7st. En kille kände jag till där så jag sa "Tjena Elvis!" (Han brukar kallas det) Så fort han hörde det kom han fram till mig, aggressiv som fan och sa "Kallar du mig elvis igen då jävlar!" samtidigt som han tog tag i mig, =[misshandel, våld eller hot om våld] då sa jag "men lugna ner dig för i helvete, jag skojjade" då började han putta på mig och försökte brotta ner mig, =[misshandel, våld eller hot om våld] då tar jag tag i han och drar ner han i backen för att skydda mig själv, det hela gick väldigt fort, 1-2 sekunder högst sen låg han ner, när han väl ligger höll jag fast han bara en snabbis och sa "men lugna ner dig för i helvete" sen släppte jag han och gick iväg.=[nödvärn, du använder våld för att avvärja ett pågående eller överhängande brottsligt angrepp]

Så simpelt är det hela, och exakt det här skall du även förklara för den ev. polisen som kommer att förhöra dig.

Gör även en motanmälan... Det är du som blivit utsatt för ett brott här, inte han. Sånt här händer väktare/ordningsvakter dagligen. Att han sedan bryter nyckelbenet är oturligt, men är i sammanhanget ingen risk för dig eftersom det ändå bör anses att du inte använt "ej uppenbart oförsvarligt" mycket våld.

Juridik is the shit, och det är det du kommer att vinna på.

Yes
Även om du nu använde mer våld än situationen krävde (det verkar ju onekligen så)
Eh, han brottade ner en kille som knuffades och försökte brotta ned honom... hur kan det vara mer våld än situationen krävde?

GurraGo

Jag har ingen lagbok till hands men jag tror du yrar i nattmössan här. Detta för att i praktiken skulle det innebära att vettigt folk inte har rätt att vistas på samma ställe som idioter, eftersom man då enligt lagen bör vika sig för deras hot om våld och lägga benen på ryggen.

Finns det bara hot om våld har jag svårt att se att du har rätt att bruka våld. Du har bara rätt att försvara dig inom vissa gränser (ungefär så som han skrev ovan). Det innebär att ger någon dig en örfil kommer du få väldigt svårt att motivera att du var tvungen att knäcka dennes ryggrad genom att göra en round-kick.

GurraGo
2009-02-15, 13:58
Eh, han brottade ner en kille som knuffades och försökte brotta ned honom... hur kan det vara mer våld än situationen krävde?

Får rätta mig själv lite; först såg jag att Sundvall beskrev det som ett kast men nu när jag läste igen ser jag att han skrev ngt is stil med "inte ens ett kast". Hade det varit ett kast hade det varit mer på gränsen men nu låter det mer som att de brottades och då råkade Sundvall vara den som "vann". Då blir det - precis som du är inne på - svårt att säga att han utövade mer våld än situationen krävde.

Fatalist
2009-02-15, 13:58
Ta bort en negation där innan definitionen av hur mycket våld som är tillåtet inom ramen för nödvärn.

En nödvärnssituation ger VÄLDIGT stort utrymme för utsvävningar rent juridiskt sett, i och med den frikostiga definitionen av hur mycket våld som får brukas: ej uppenbart oförsvarligt. Jämför med t ex ett gripande där du enbart får tillämpa försvarligt våld. Bevisbördan är nästan omvänd som ni ser.

Har ni utbildning eller erfarenhet kan ni ju fortsätta diskutera, om ni bara spekulerar är det lika bra ni lägger ner. :)

GurraGo
2009-02-15, 14:00
Jag tycker att du borde ta kontakt med polisen så fort som möjligt och säga att killen som han polisanmält är du, din trovärdighet är större om du själv tar kontakt så fort som möjligt. Om du "gömmer dig" tills dom hittar dig så kan det nog vara svårare att få dom tro på att det bara var självförsvar från din sida. Det är iaf så jag hade agerat om samma sak hade hänt mig.

Väldigt tråkigt att det hände tycker jag. Jag hoppas verkligen att allt reder ut sig.

Håller med - ta genast kontakt med polisen. Då hamnar du i väldigt mycket bättre dager.

LoTiX
2009-02-15, 14:02
Liten sammanfattning av vad du bör göra.

Skriv ned händelseförloppet, noga!

Kontakta INTE Elvis.

Kontakta polis eftersom de letar efter dig. 114 14.

Gör en motanmälan om hot om misshandel samt skada på tumme.

Heniin
2009-02-15, 14:04
Jag och min polare råkade ut för en liknande grej för några månader sen.

Vi går på gatan och 3 killar kommer fram och börjar tjaffsa utan vi provocerat dem på något sätt.. det mesta av bråket stod mellan min polare och en av dem. Min vän blev tillknuffad och knuffade tillbaks då gav snubben honom en örfil(lol?) då sker allt ganska snabbt och min vän drar upp killen i en tegelvägg och håller kvar honom och ber honom chilla. Snabbt därpå kommer 6st poliser och brottar ner min vän i marken och intagen i polisbilen ( han blev släppt senare efter det ) några dagar efter det ringer polisen och säger att han blivit polisanmäld för misshandel.... Kan säga att fallet las ner ganska snabbt så du ska nog inte behöva oroa dig över den händelsen som skedde, du har vittnen som var med som kan bekräfta att du agerade i självförsvar.

GurraGo
2009-02-15, 14:05
i rättegången handlar det om vem som har bäst vittnen och bästa sammanhängande historien. Är dom fler, och dom är duktiga på blåljuga, kan det gå snett.

Se till att prata ihop dig med dina vänner som var där, håll er till sanningen, bara alla har samma sanning ska det nog gå utmärkt :)

Det där med att prata ihop sig och berätta samma "sanning" ska man passa sig för av flera anledningar:

1) Det är inte tillåtet att ljuga. De personer som kommer att vittna kommer avlägga vittnesed och det är inte lagligt att berätta något annat än det man själv kommer ihåg.

2. Rätten är inte dum - när flera vittnen berättar om exakt samma händelse är det mycket sällan de har upplevt den på exakt samma sätt. Till och med kronologin för händelserna kan skilja sig åt väldigt mycket. Till det kommer att oavsett intag av alkohol är det mer vanligt än ovanligt att man kommer ihåg allting från en viss händelse - vissa saker glömmer man helt enkelt. Det är således inte bara olagligt att berätta något man inte upplevt, utan det är risk att ni inte bedöms som trovärdiga eftersom era historier är identiska.

GurraGo
2009-02-15, 14:09

Aktuellt lagrum:

24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om
den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas
betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar
att egendom återtas på bar gärning,

3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus,
gård eller fartyg, eller

4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

shut teh face
2009-02-15, 14:11
Det får domstol avgöra, man har rädd att skydda sig själv, men den mängd våld som nöden kräver, dvs du skall inte ha haft möjlighet att komma undan med mindre våldsutövande.
Bedömer man tex att du kunnat springa därifrån snarare än att slänga honom i marken så kommer du antagligen få någon form av reprimand.
Det stämmer inte riktigt, kanske vid bedömning av en tjänsteman. Man får försvara sig rätt duktigt, hur många tror du det är som valt att springa iväg istället för att försvara sig? Inte många, och de har förmodligen inte ens varit medvetna om det.

GurraGo
2009-02-15, 14:12
Ta bort en negation där innan definitionen av hur mycket våld som är tillåtet inom ramen för nödvärn.

En nödvärnssituation ger VÄLDIGT stort utrymme för utsvävningar rent juridiskt sett, i och med den frikostiga definitionen av hur mycket våld som får brukas: ej uppenbart oförsvarligt. Jämför med t ex ett gripande där du enbart får tillämpa försvarligt våld. Bevisbördan är nästan omvänd som ni ser.

Har ni utbildning eller erfarenhet kan ni ju fortsätta diskutera, om ni bara spekulerar är det lika bra ni lägger ner. :)

Har jur.kand. + arbetar som jurist. Kan dock säga att jag inte kan nödvärnspraxis utantill men jag är av uppfattningen att man ska vara försiktig att tolka uppenbat oförsvarlig "frikostigt".

Black Star Abyss
2009-02-15, 14:18
Har varit med om liknande fall och det hänger egentligen på tre saker;

* Har han dokumenterat skadan hos läkare? Om nej, har du ingenting att oroa dig för.

* Hur grinig och elak åklagaren är, det ytterst upp till denna om det ska väckas åtal eller ej. Du kommer kallas på polisförhör, liksom din anmälare. Åklagaren kommer sedan ha detta till underlag för huruvida åtal eller ej ska väckas.

* Vittnessituationen. Hur många såg dig misshandla honom, och hur många såg dig lugnt brotta ner honom för att freda dig själv (du förstår vad jag menar).

Hoppas det löser sig!

GurraGo
2009-02-15, 14:19
Du kan ju också - om inte nödvärn går hem - hävda nödvärnsexcess:

6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen
(1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall
han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att
han svårligen kunde besinna sig

shut teh face
2009-02-15, 14:20
Har varit med om liknande fall och det hänger egentligen på tre saker;

* Har han dokumenterat skadan hos läkare? Om nej, har du ingenting att oroa dig för.

* Hur grinig och elak åklagaren är, det ytterst upp till denna om det ska väckas åtal eller ej. Du kommer kallas på polisförhör, liksom din anmälare. Åklagaren kommer sedan ha detta till underlag för huruvida åtal eller ej ska väckas.

* Vittnessituationen. Hur många såg dig misshandla honom, och hur många såg dig lugnt brotta ner honom för att freda dig själv (du förstår vad jag menar).

Hoppas det löser sig!
lol

Dokumentera skadan är faktiskt inte så viktigt som man kan tro. Det hela hänger på part och motpart, ingen jävla grinig åklagare eller om Alban har 20 vittnen och lilla Nisse är ensam.

Trovärdig mot trovärdighet är det som gäller

Backe
2009-02-15, 14:20

Du har rätt i att det är lite att yra i nattmössan att säga att man normalt ska lägga benen på ryggen om det är möjligt. Både lagtext och praxis anger att du har rätt att bemöta våld och hot om våld, något absolut krav på att försöka undvika våldet som riktas mot en finns inte.

Däremot finns ett rättsfall där två halvkriminella personer bestämt träff för att diskutera "bötning" och båda var beväpnade. Där ansåg domstolen att det inte fanns rätt till nödvärn eftersom den hotade personen kunde fly istället för att använda våld. Detta kan inte tolkas som att "svenssons" också måste försöka fly innan de får bemöta hot eller våld.

Yes
2009-02-15, 14:21
Finns det bara hot om våld har jag svårt att se att du har rätt att bruka våld. Du har bara rätt att försvara dig inom vissa gränser (ungefär så som han skrev ovan). Det innebär att ger någon dig en örfil kommer du få väldigt svårt att motivera att du var tvungen att knäcka dennes ryggrad genom att göra en round-kick.
Beror ju på situationen och vad det är för typ av hot. Är det t.ex. rimligt att anta att situationen är farlig? Om nån drar kniv och hotar med att stycka en så får man garanterat bruka väldigt mycket våld, det är ju ett tämligen allvarligt hot mot ens liv. Är det mest tomt käftande blir det däremot en annan sak, man får ju liksom inte slå folk bara för att de uppför sig som idioter.

Poängen är dock att bara för att någon uppför sig aggressivt och hotfullt så tvivlar jag på att man har någon slags skyldighet att lägga benen på ryggen. Sundvall har ju all rätt i världen att befinna sig på den där busshållplatsen och ska inte behöva avlägsna sig för att någon idiot vill bråka med honom. Precis som att ingen får hindra honom att gå därifrån om han nu hellre vill det.

Får rätta mig själv lite; först såg jag att Sundvall beskrev det som ett kast men nu när jag läste igen ser jag att han skrev ngt is stil med "inte ens ett kast". Hade det varit ett kast hade det varit mer på gränsen men nu låter det mer som att de brottades och då råkade Sundvall vara den som "vann". Då blir det - precis som du är inne på - svårt att säga att han utövade mer våld än situationen krävde.
Jag kan inte heller se hur ett kast ens skulle vara på gränsen här. Nog för att man inte får bruka hur mycket våld som helst, men så jäkla mesig kan jag inte tänka mig att självförsvarsrätten är. Man ska ju inte behöva ta i med silkesvantarna när någon anfaller en för undvika problem.

Black Star Abyss
2009-02-15, 14:21
OBS! Mycket viktig när du hamnar i förhör och om det går så illa rättegång;

Du måste tala om att du var rädd, att det var en mycket hotfull situation, att de var fler än er och att du kände att situationen var på väg att eskalera till den grad att ni skulle åka på stryk av "Elvis" och hans polare. Att det du gjorde var en reaktion på detta och att du försökte oskadliggöra din angripare, utan att skada honom, genom att ta honom till marken.

daja
2009-02-15, 14:23
Han verkar ha ett nyckelben gjort av ostbågar. Om ett nyckelben går av så lätt borde han ha knäckt det vid något tillfälle innan, går det att bevisa så kan man kanske visa att du inte nödvändigtvis använde mer våld än vad du var tvungen till, det kan helt enkelt gå av utan att det ligger någon kraft bakom.

ManuelIT
2009-02-15, 14:24
Två vänner till mig var ute på stan en kväll, ena blir helt oprovocerat påhoppad av 3-4 fulla svin som börjar slå på honom, vad förövarna inte visste var att hans vän hade tränat tillräckligt med kampsport för att straffa dem rätt rejält. Det sluta typ med att de fick mer stryk själva än vad de gett ut, nu snackar vi om att de liggandes fick ta emot sparkar från min polare. Nej, det är inget jag tycker är coolt eller glad/stolt över, utan vill bara poängtera att man tydligen har stort utrymme när det gäller "självförsvar", då inte nog med att mina polare inte åkte dit för något, utan fick även skadestånd.

GurraGo
2009-02-15, 14:25
Beror ju på situationen och vad det är för typ av hot. Är det t.ex. rimligt att anta att situationen är farlig? Om nån drar kniv och hotar med att stycka en så får man garanterat bruka väldigt mycket våld, det är ju ett tämligen allvarligt hot mot ens liv. Är det mest tomt käftande blir det däremot en annan sak, man får ju liksom inte slå folk bara för att de uppför sig som idioter.

Poängen är dock att bara för att någon uppför sig aggressivt och hotfullt så tvivlar jag på att man har någon slags skyldighet att lägga benen på ryggen. Sundvall har ju all rätt i världen att befinna sig på den där busshållplatsen och ska inte behöva avlägsna sig för att någon idiot vill bråka med honom. Precis som att ingen får hindra honom att gå därifrån om han nu hellre vill det.

Jag kan inte heller se hur ett kast ens skulle vara på gränsen här. Nog för att man inte får bruka hur mycket våld som helst, men så jäkla mesig kan jag inte tänka mig att självförsvarsrätten är. Man ska ju inte behöva ta i med silkesvantarna när någon anfaller en för undvika problem.

Det låter som att vi är av ungefär samma uppfattning.

Man kan sammanfatta nödvärnsrätten med att det våld du får använda våld ska stå i proportion till den aktuella situationen (vilket var vad jag försökte visa med mitt lite överdrivna exempel).

Fatalist
2009-02-15, 14:25
Du kan ju också - om inte nödvärn går hem - hävda nödvärnsexcess:

6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen
(1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall
han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att
han svårligen kunde besinna sig

Det är generellt sett ingen god idé att tillgripa våld mot någon oavsett läge och sedan hävda att man handlade i "excess", det är väl i sådana fall sannolikare att domaren utefter din förklaring av händelseförloppet och hur du upplevde det väljer att bedöma din situation som sådan att nödvärnsexcess kan åberopas.

Fatalist
2009-02-15, 14:29
Edit-tid...

Excess är som du säkert vet, och så att alla andra vet, en ren undantagsparagraf som bara används i extremfall. Annars hade det varit väldigt enkelt att banka någon sönder och samman efter en örfil för att man svårligen kunnat besinna sig ;)

shut teh face
2009-02-15, 14:29
Jag tycker det är bra att nödvärnen sträcker sig långt. Om det kommer några idioter och påbörjar ett provocerat bråk så ska man kunna skicka dem till rymden utan att åka dit för det själv.

Min pappa försvarade sig en gång med en skiftnyckel som han drog till i ens snubbes huvud så käken åkte direkt. Han fick inga påföljder av detta.

Snubben i fråga hade hotat pappa och varit på väg att dra fram ett järnrör.

GurraGo
2009-02-15, 14:31
Det är generellt sett ingen god idé att tillgripa våld mot någon oavsett läge och sedan hävda att man handlade i "excess", det är väl i sådana fall sannolikare att domaren utefter din förklaring av händelseförloppet väljer att bedöma din situation som sådan att nödvärnsexcess kan åberopas.

Jag skulle nog säga (om vi nu bortser från det här specifika fallet) att en försvarare som bedömer att den tilltalade har agerat utanför gränsen för nödvärn, lyfter fram sådant som pekar på att han svårligen kunde besinna sig.

GurraGo
2009-02-15, 14:33
Edit-tid...

Excess är som du säkert vet, och så att alla andra vet, en ren undantagsparagraf som bara används i extremfall. Annars hade det varit väldigt enkelt att banka någon sönder och samman efter en örfil för att man svårligen kunnat besinna sig ;)

Japp det är helt klart sällsynt och jag slängde här mest in det som en brasklapp. För övrigt så hade ju fallet i Rödeby kunnat tänkas falla inom nödvärnsexcess.

(Nu kommer jag inte ihåg hur utgången i Rödeby-fallet blev)

shut teh face
2009-02-15, 14:34
Japp det är helt klart sällsynt och jag slängde här mest in det som en brasklapp. För övrigt så hade ju fallet i Rödeby kunnat tänkas falla inom nödvärnsexcess.

(Nu kommer jag inte ihåg hur utgången i Rödeby-fallet blev)
Frikänd i tingsrätten

Yes
2009-02-15, 14:36
Det låter som att vi är av ungefär samma uppfattning.

Man kan sammanfatta nödvärnsrätten med att det våld du får använda våld ska stå i proportion till den aktuella situationen (vilket var vad jag försökte visa med mitt lite överdrivna exempel).
Japp. Sen har jag även förstått det som så att det ofta finns en del spelrum också. Vi har ju exempelvis excess som du påpekade, och sen lär rätten ta hänsyn till att sådana här situationer är svåra att hantera för de flesta. Jag menar, man kan ju t.ex. inte räkna med att en vanlig snubbe enkelt ska oskadligöra motståndaren med ett skickligt ninja-grepp. Blir det bråk så blir det ju oftast tumult, det är svårt att hålla huvudet kallt och man tar till de metoder som faller sig naturligt. Ibland kommer folk till skada också, även om uppsåtet inte var att bruka överdrivet våld.

Sen blir det såklart en bedömningsfråga om vad som är "uppenbart oförsvarligt". Från det jag förstått av nödvärnsrätten verkar det dock som att man hamnar hyffsat rätt om man bara tillämpar lite "sunt förnuft".

Spader
2009-02-15, 14:37
Haha! Elvis måste känna sig mentalt våldtagen efter en sån incident. Älskar när "tuffingar" får vad de förtjänar!

får mig att tänka på detta klipp http://www.omfg.to/watch/1300-toller-schiedsrichter/

Chaan
2009-02-15, 14:38
Det jag säger

Behövvs mer vettia poliser.

Ganymedes
2009-02-15, 14:38
Frikänd i tingsrätten

En seger för rättvisan. Jävla ungar.

Mental
2009-02-15, 14:39
Det jag säger

Behövvs mer vettia poliser.

Vad har det med det här att göra?

Chaan
2009-02-15, 14:42
Vill du bli misshandlad på stan heller

Black Star Abyss
2009-02-15, 14:44
En seger för rättvisan. Jävla ungar.

Men han åkte ju dit i hovrätten. Förvisso inte med någon påföljd men ändå en förlust för rättvisan.

Pirko
2009-02-15, 14:45
Om det nu var som du sa har du inte mycket att oroa dig för. Vad du skriver så använde du varken övervåld eller påbörjade något. Att hälsa på vad man tror är en kompis är ingenting man ska kalla för hets eller dylikt.

Gör en anmälan på honom istället. Han som var aggressiv och hotade dig.

Ganymedes
2009-02-15, 14:46
Men han åkte ju dit i hovrätten. Förvisso inte med någon påföljd men ändå en förlust för rättvisan.

Påföljd=0, rättvisa konstant. *popcorn*

GurraGo
2009-02-15, 14:50
Frikänd i tingsrätten

Jo, men på vilken grund? Har för mig att det fanns det många som trodde att han friades på en annan grund än den han verkligen friades på.

Själv har jag för mig att det handlade om hans mentala tillstånd; att han inte var tillräknelig i just det ögonblicket eller något i stil med det och att det således inte var pga nödvärn han friades.

tjabon
2009-02-15, 14:55
Möjligen blir det förhör och en förundersökning,
men jag skulle bli förvånad om det går till åtal.
Tror inte det.
Absolut inget att vara orolig för.

Fatalist
2009-02-15, 15:05
Ps.

Snacka om AMOG-attempt gone bad.

:D:D:D:D

Compus
2009-02-15, 15:14
Han verkar ha ett nyckelben gjort av ostbågar. Om ett nyckelben går av så lätt borde han ha knäckt det vid något tillfälle innan, går det att bevisa så kan man kanske visa att du inte nödvändigtvis använde mer våld än vad du var tvungen till, det kan helt enkelt gå av utan att det ligger någon kraft bakom.

Brorsan fällde mig när jag var kanske runt 12 år. Nyckelbenet gick av och det var nog inge speciellt hårt fall. Har aldrig brytit det sen dess, så har man otur och faller på ett visst sätt kanske nyckelbenet går av lätt.

sundvall
2009-02-15, 15:46
Haha ja, jag är inte direkt den som springer runt och slår ner folk på gatorna, jag är aldrig straffad förut, mycket duktig pojke. Men när någon kommer fram till en, sliter tag i ens jacka, börjar putta på en och hotar en - då är det (enligt mig iallafall) klart att man har rätt att försvara sig, kanske inte nödvändigtvis bryta nacken på personen, men iallafall brotta ner honom och oskadliggöra han.

Jag tror helt enkelt han blev förnedrad när han fick stryk, när sedan bussen kom satte han sig själv med en av hans kompisar längst fram och satt helt tyst, verkade rätt ledsen. Därför vill han nu "sätta dit mig" för något som egentligen från början är hans eget fel.

j2b
2009-02-15, 16:08
bröt han nyckelbenet åkte han kanske till sjukan där dom såg till att han gjorde en anmälan/han gjorde anmälan av försäkringsskäl på inrådan av läkare/poliser

sundvall
2009-02-15, 16:10
Mm stämmer säkert, såg han på utestället sen iallafall, då hade han något bandage på sig såg jag, pekade finger mot mig och såg helt förstörd ut.

LoTiX
2009-02-15, 16:16
Mm stämmer säkert, såg han på utestället sen iallafall, då hade han något bandage på sig såg jag, pekade finger mot mig och såg helt förstörd ut.

Bara du inte kontaktar honom, tecknar tillbaka osv.

sundvall
2009-02-15, 16:25
Bara du inte kontaktar honom, tecknar tillbaka osv.

Ofcourse not :).

sundvall
2009-02-15, 16:26
Ska nog ringa polisen imorgon å säga att jag är jag, så dom slipper leta runt nå mer. Drar dit på nåt förhör antar jag å säger precis som det var, hoppas det går bra.

hahavaffan
2009-02-15, 16:26
Gör en motanmälan!

sundvall
2009-02-15, 16:30
Vad ska jag anmäla för nåt då? Hot?

hahavaffan
2009-02-15, 16:33
Inte vet jag. Hör med polisen. I tre någorlunda liknande fall jag hört om så har motparten alltid gjort en motanmälan. Det har alltid slutat väl :)

sundvall
2009-02-15, 16:35
Torskar jag för detta och får 10-20.000kr böter är det fan löjligt.

Exhale_
2009-02-15, 16:49

Det känns inte som en trolig utgång när man läser din berättelse av det hela.

LoTiX
2009-02-15, 16:50

Hot, skada på din tumme om du varit hos läkare.

spoonchest
2009-02-15, 18:05
Desto större chans att någon av dom gör bort sig om dom försöker ljuga. Kan sätta en femma på att flera av dom "inte kommer ihåg".

Stort +1.
Det är nog inte så lätt som man inbillar sig att ljuga ihop något i såna här sammanhang. För det andra så är man i rätten ganska duktig på att lägga märke till oenigheter i utsagorna.
Kryddar man till det hela lite till sin fördel så märks det.

spoonchest
2009-02-15, 18:10
Hort, misshandel om han tog tag i dig.
Det ger mer trovärdighet i ditt självförsvarsargument.

Om man blir tvungen att utöva självförsvar så måste ju nån ha hotat ens egna säkerhet med antingen våld, hot eller dylikt. Om det kommer upp i rätten att du utövat självförsvar utan att göra en anmälan om att du blivit hotad eller utsatt för våld, så tappar du trovärdighet, helt klart. Gör en anmälan.

Dreas
2009-02-15, 18:11
Du skötte det hela väldigt snyggt måste jag säga! Tror inte du kunde gjort det på ett bättre vis, otur med nyckelbenet bara.

Tror det är rätt lugnt på anmälningsfronten, av de kompisar han har med sig så tror jag inte alla ljuger, det är väldigt osannolikt.

Fatalist
2009-02-15, 18:15
Han misshandlade dig genom att försätta dig i vanmakt (han höll i dig).

Sebbe_H
2009-02-15, 18:50
Du kommer inte att torska för det sundvall. Liknande sak hände mig, blev påhoppad på en spårvagn, slog tillbaka, fick först näsbenet knäckt, men fick ner honom med tillslut.

Fick 8000kr i skadestånd för kränkning och 1000 för sveda och värk.

Bara säg som det är och att du tyckte att han verkade hotfull och du slängde bort honom för att undvika bråk, så är allt kirrat och klart.

sundvall
2009-02-15, 18:51
Du kommer inte att torska för det sundvall. Liknande sak hände mig, blev påhoppad på en spårvagn, slog tillbaka, fick först näsbenet knäckt, men fick ner honom med tillslut.

Fick 8000kr i skadestånd för kränkning och 1000 för sveda och värk.

Bara säg som det är och att du tyckte att han verkade hotfull och du slängde bort honom för att undvika bråk, så är allt kirrat och klart.

Yeah, känns skönt att höra :)

Sebbe_H
2009-02-15, 18:53
Yeah, känns skönt att höra :)

Finns inte en chans att du förlorar, om det gick till som du skrev och du sköter dig snygg i eventuellt förhör/rättegång!

gibb
2009-02-15, 19:04
Jag hejar på de snälla pojkarna!

Mourten
2009-02-15, 19:30
Vill inte gå in på historien exakt, men jag handlade i självförsvar en gång men jag är stor och stark vilket ledde till att han fick endel däng.
Så tinget dömde mig iaf till Misshandel, fick 7k böter å 2 års villkorligt, å jag handlade i självförsvar så de e inte omöjligt.

LoTiX
2009-02-15, 19:45
Vill inte gå in på historien exakt, men jag handlade i självförsvar en gång men jag är stor och stark vilket ledde till att han fick endel däng.
Så tinget dömde mig iaf till Misshandel, fick 7k böter å 2 års villkorligt, å jag handlade i självförsvar så de e inte omöjligt.

Vet inte om jag kan få svar eftersom du inte vill gå in på historien men resonerade rätten som så att du gick över gränsen för vad som kan ses som självförsvar?

Jorpa
2009-02-15, 19:59
Alla som säger att det va "otur" med nyckelbenet... Inte fan va de otur, han fick precis vad han förtjänade. Går man och muckar och leker tuff framför sina kompisar - gorilla style - klättra i grupprangen, ja då ska man ha stryk helt enkelt. Vi lever i ett samhälle som inte borde styras av tuffhets, coolhet och gorilla fasoner.

Då borde brytigt näsan på han.

Jag tycker du gjorde mer än rätt :D

tjopojken
2009-02-15, 20:22
Alla som säger att det va "otur" med nyckelbenet... Inte fan va de otur, han fick precis vad han förtjänade. Går man och muckar och leker tuff framför sina kompisar - gorilla style - klättra i grupprangen, ja då ska man ha stryk helt enkelt. Vi lever i ett samhälle som inte borde styras av tuffhets, coolhet och gorilla fasoner.

Är väl inte omöjligt att de i tråden som skrev att det var synd enbart tyckte det eftersom det då verkar som TS våldade lite mer än han borde ha gjort senare i rätten. (Det var iallafall så jag fattade det.)

Dreas
2009-02-15, 20:25
Alla som säger att det va "otur" med nyckelbenet... Inte fan va de otur, han fick precis vad han förtjänade. Jag sa att det var otur och det var det, ifall nyckelbenet inte gått av hade Sundvall inte haft en anmälning mot sig vid detta lag. Jag menade även otur för Sundvall och inte killen med humörproblem.

Linnet
2009-02-15, 20:26
Jo, men på vilken grund? Har för mig att det fanns det många som trodde att han friades på en annan grund än den han verkligen friades på.

Själv har jag för mig att det handlade om hans mentala tillstånd; att han inte var tillräknelig i just det ögonblicket eller något i stil med det och att det således inte var pga nödvärn han friades.

Han befanns lida av en allvarlig psykisk störning under tillfället då det hela inträffade. När dom föll bedömdes han inte längre lida av en störning med påföljd att han inte kunde dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård.

Grisen
2009-02-15, 21:07

Knappast, man har rätt till självförsvar enligt BrB och man har inget krav på att ex. "springa därifrån" utan man har rätt enligt rättspraxis att stanna och försvara sig även om man kunnat undvika det genom att ta sig från platsen.

Inte läst tråden sorry om det redan sagts.

Mental
2009-02-15, 22:23
Knappast, man har rätt till självförsvar enligt BrB och man har inget krav på att ex. "springa därifrån" utan man har rätt enligt rättspraxis att stanna och försvara sig även om man kunnat undvika det genom att ta sig från platsen.

Inte läst tråden sorry om det redan sagts.

Det är nog olika på situation och den som bedömmer då, jag har en polare som åkte på ringa misshandel i ett liknande fall, då tingsrätten ansåg att det inte förelåg själ nog att slå personen, de ansåg att han kunnat springa från platsen.

Backe
2009-02-15, 23:04
Det är nog olika på situation och den som bedömmer då, jag har en polare som åkte på ringa misshandel i ett liknande fall, då tingsrätten ansåg att det inte förelåg själ nog att slå personen, de ansåg att han kunnat springa från platsen.

Du har rätt i att det är lite att yra i nattmössan att säga att man normalt ska lägga benen på ryggen om det är möjligt. Både lagtext och praxis anger att du har rätt att bemöta våld och hot om våld, något absolut krav på att försöka undvika våldet som riktas mot en finns inte.

Däremot finns ett rättsfall där två halvkriminella personer bestämt träff för att diskutera "bötning" och båda var beväpnade. Där ansåg domstolen att det inte fanns rätt till nödvärn eftersom den hotade personen kunde fly istället för att använda våld. Detta kan inte tolkas som att "svenssons" också måste försöka fly innan de får bemöta hot eller våld.
Om det inte finns "ovanliga omständigheter" har man rätt till nödvärn utan att först försöka fly. Läser du domskälen i dommen du hänvisar till har domstolen förhoppningsvis någorlunda utförligt motiverat varför de ansåg att nödvärnsrätt inte fanns.

sundvall
2009-02-16, 01:23
Bara en liten update. Jag tänkte ju ringa polisen imorgon och säga att jag är jag osv, men jag har hört rykten om att killen inte ens egentligen vet vem det var, han går och säger massa andra namn osv, han var nog för full för att ens komma ihåg allt.

Det bästa kanske är att ligga lågt till dom kontaktar mig ändå?

tjabon
2009-02-16, 02:04
Bara en liten update. Jag tänkte ju ringa polisen imorgon och säga att jag är jag osv, men jag har hört rykten om att killen inte ens egentligen vet vem det var, han går och säger massa andra namn osv, han var nog för full för att ens komma ihåg allt.

Det bästa kanske är att ligga lågt till dom kontaktar mig ändå?

Helt rätt.
Låt polisen sköta sitt jobb.
Gör ingen ev. motanmälan förrän du, kanske, blir kallad till förhör.

Jorpa
2009-02-16, 02:59
Okej, då är vi alla på samma plan...

Errmm en liten fråga bara, vilken nationalitet har Elvis?

sundvall
2009-02-16, 03:01
Haha, han är svensk. Why?

Jorpa
2009-02-16, 03:22
Jag bor i ghettots ghetton, tyckte de lät som något annat :)

kimozabe
2009-02-16, 07:17
Fan vad ledsamt. Blir du fälld för misshandel så är det jävligt fel. Jag hade nog skipat rättvisa on my own. Gett han 2x trasiga nyckelben.

enraged
2009-02-16, 07:48
han var nog för full för att ens komma ihåg allt.

det borde ju inte vara till hans fördel om det skulle väckas åtal iaf.

Granatgiraffen
2009-02-16, 07:53
Fan vad ledsamt. Blir du fälld för misshandel så är det jävligt fel. Jag hade nog skipat rättvisa on my own. Gett han 2x trasiga nyckelben.

Om du hade blivit fälld för misshandel så hade du gått och misshandlat honom som du tyckte att du blev orättvist fälld för att ha misshandlat. Ja men ja jo. Varför inte!

Muskelbyggaren
2009-02-16, 10:09

Det är precis den attityd som du visar upp som är det största hotet mot det samhälle du beskriver. Att du sen fiskar efter att han skulle vara invandrare gör det hela ännu sorgligare.

Pirko
2009-02-16, 12:16

Inte en chans att skadeståndet skulle hamna på dom siffrorna. Det var varken oprovocerat eller eller påbörjat utav dig. Tippar på att, om det nu skulle hamna på nått, skulle ligga runt 5000. Men tror inte det kommer komma någonvart, så jag tycker du ska ta det lugnt bara. :) Så mycket som finns mot han, och hur historien ser ut kommer det bli nerlagt om ens till rättegång. No problemos!

Litecore
2009-02-16, 12:39
Det är precis den attityd som du visar upp som är det största hotet mot det samhälle du beskriver. Att du sen fiskar efter att han skulle vara invandrare gör det hela ännu sorgligare.
hur i helvete får du det till att han skulle insinuera att killen är invandrare?!?

Mourten
2009-02-16, 12:42
Jag fick misshandel fast rätten ansåg att jag delvis handlade i självförsvar vilket gav mig ett lägre straffvärde.

mini
2009-02-16, 12:44
hur i helvete får du det till att han skulle insinuera att killen är invandrare?!?

Har du läst hans inlägg?

Stoltz
2009-02-16, 12:52
Okej, då är vi alla på samma plan...

Errmm en liten fråga bara, vilken nationalitet har Elvis?

Där.

shut teh face
2009-02-16, 13:47
Sluta upp med larvet nu Litecore, omvänd rasism?
Skicka mer bilder på scene girls istället, te majjj

Litecore
2009-02-16, 18:52
Där.
fine, jag läste bara det som herr muskelbyggare quotade och där fanns inget jag kunde
förmå mig till att feltolka i alla fall - men okej. my bad. nu släpper vi det och är klada ;P

Dan S
2009-02-16, 19:05
Du kunde ju väntat på första slaget och sopat backen me killen :D
Det där låter ju som självförsvar, han använde våld mot dig först (puttade) och hotade dig (annars jävlar). Så det är ju klart han som torskar på det.

Sebbe_H
2009-02-16, 19:08
Jag fick misshandel fast rätten ansåg att jag delvis handlade i självförsvar vilket gav mig ett lägre straffvärde.

Verkar inte mer än rätt, själförsvar är ju att du får använda det våld som krävs för att klara dig ur situationen och komma därifrån. Att du sedan skriver att du var större än honom och gav honom fett med stryk tyder ju på att rätten inte gjort nåt fel.

Mourten
2009-02-16, 19:11
Verkar inte mer än rätt, själförsvar är ju att du får använda det våld som krävs för att klara dig ur situationen och komma därifrån. Att du sedan skriver att du var större än honom och gav honom fett med stryk tyder ju på att rätten inte gjort nåt fel.

han klippte juh fortfarande mig först, kan jag hjälpa att jag va starkare när jag nyttjade mitt nödvärn ?

Sebbe_H
2009-02-16, 19:14
han klippte juh fortfarande mig först, kan jag hjälpa att jag va starkare när jag nyttjade mitt nödvärn ?

Räcker med en knuff eller nåt så du klarar dig från platsen, att ge honom däng är ju misshandel, nu var ju jag inte där men så som du beskrivit situationen så låter straffet inte mer än rätt.

ceejay
2009-02-16, 19:17

im with u man, om någon slår till en så är det ju såfan att man ger tillbax?

Wao
2009-02-16, 19:19
Däng behöver inte alltid betyda "fett med stryk". Han slog Mourten först, och fick stryk. Mer än så kan vi inte säga utifrån hans inlägg.

Sebbe_H
2009-02-16, 19:20
Däng behöver inte alltid betyda "fett med stryk". Han slog Mourten först, och fick stryk. Mer än så kan vi inte säga utifrån hans inlägg.

Nej kanske inte. Men stryk får man ju inte av en knuff alt. en smäll tillbaka. Om man nu inte är en 12 årig flicka.

Mourten
2009-02-16, 19:26
Han slog mig oprovocerat i ansiktet, jag fick blånad över okbenet i kinden, jag gav honom 2-3 smällar så han stöp sen inget mer.
I min värld klockrent självförsvar, man får väl skylla sig själv, inte så att jag försöker spöa Jörgen Kruth.

Fatalist
2009-02-16, 19:30

Ja fy fan det är tur att stackars lilla puttenutten som bara ville slå Mourten lite åkte på så mycket stryk, tur pappa staten kan komma in och korrigera skadan och ge honom lite pengar för att han råkade angripa fel person!!! *screwy**bs*

Sebbe_H
2009-02-16, 19:34
Han slog mig oprovocerat i ansiktet, jag fick blånad över okbenet i kinden, jag gav honom 2-3 smällar så han stöp sen inget mer.
I min värld klockrent självförsvar, man får väl skylla sig själv, inte så att jag försöker spöa Jörgen Kruth.

OK, tyvärr är det ju inte alltid så att rätten inte ser på situationen som du gör. De kanske ansåg att en knuff skulle vara tillräcklig för att få bort honom så att du kunde tagit dig därifrån.

Ja fy fan det är tur att stackars lilla puttenutten som bara ville slå Mourten lite åkte på så mycket stryk, tur pappa staten kan komma in och korrigera skadan och ge honom lite pengar för att han råkade angripa fel person!!! *screwy**bs*

Håller helt klart med att man antagligen slår tillbaka, men det är skillnad på självförsvar och övervåld. Sen så är ju inte heller sveriges rättssystem helt 100, så jag försöker inte skydda det på något sätt.

Fatalist
2009-02-16, 19:38
OK, tyvärr är det ju inte alltid så att rätten inte ser på situationen som du gör. De kanske ansåg att en knuff skulle vara tillräcklig för att få bort honom så att du kunde tagit dig därifrån.

Håller helt klart med att man antagligen slår tillbaka, men det är skillnad på självförsvar och övervåld. Sen så är ju inte heller sveriges rättssystem helt 100, så jag försöker inte skydda det på något sätt.

Har du själv varit i våldssituationer så vet du att man inte agerar rationellt första gångerna, är det å andra sidan så att du inte har några erfarenheter förstår jag inte vad du sitter här och snackar dynga om ärligt talat.

Sebbe_H
2009-02-16, 19:39
Har du själv varit i våldssituationer så vet du att man inte agerar rationellt första gångerna, är det å andra sidan så att du inte har några erfarenheter förstår jag inte vad du sitter här och snackar dynga om ärligt talat.

Jo, inget jag är stolt över men visst har jag en del händelser i bagaget, det jag menar är att rättssystemet har en annorlunda syn på saken än man själv har.

Wao
2009-02-16, 19:40
Nej kanske inte. Men stryk får man ju inte av en knuff alt. en smäll tillbaka. Om man nu inte är en 12 årig flicka.

Det har du rätt i. Men 2-3 smällar tycker inte jag heller räknas som misshandel eller däng. Övervåld hade vart om han sopat till honom så hårt att han stupat och sen stått och slagit/sparkat honom medan han låg ner.

Sebbe_H
2009-02-16, 19:44
Det har du rätt i. Men 2-3 smällar tycker inte jag heller räknas som misshandel eller däng. Övervåld hade vart om han sopat till honom så hårt att han stupat och sen stått och slagit/sparkat honom medan han låg ner.

Nej det är väl sant, men så kanske var fallet, vi vet ju som sagt inte hur allt gick till, så vi låter det vara osagt. Nu har han ju iofs fått sitt straff, även om det skulle vara överdrivet. Så det är väl inte mycket att diskutera. Kan ju hända att Mourten överdriver historien åt nått håll, det vet ju inte vi.

Mourten
2009-02-16, 19:54
Vill inte redogöra bättre, inte för att de egentligen spelar roll då jag redan är dömd men eftersom jag har bilder på mig själv i journalen så känns de bara onödigt.
Hur som tycker inte jag att man ska åka på Misshandel när man blir slagen först, måste va hans fel att han slår fel person helt enkelt. Han slår mig oprovocerat å får sedan stryk, han inkasserar 7k jag kan inte bli flera saker då jag nu har misshandel i mitt belastningsregister. :(

kjell33
2009-02-16, 19:59
Bra att en sån här fråga kommer upp då jag tyvärr tror att ganska många har en ganska naiv uppfattning om vad som gäller i nödvärnsrätten. Kan lite grann om dessa saker då jag boxats i yngre dar och då fick ganska klara upplysningar vad som gäller (och inte gäller). Hoppas att några här på forumet tar lärdom av denna tråd så att de slipper hamna i register o dyl.

EkarN
2009-02-16, 20:21
Alltså noobjäveln går och polisanmäler också. Borde väl rimligtvis slicka såren själv när det var han som började.

Fatalist
2009-02-16, 20:25
Jo, inget jag är stolt över men visst har jag en del händelser i bagaget, det jag menar är att rättssystemet har en annorlunda syn på saken än man själv har.

Där är vi överrens.

Rooobiin
2009-02-16, 20:42
Vill inte redogöra bättre, inte för att de egentligen spelar roll då jag redan är dömd men eftersom jag har bilder på mig själv i journalen så känns de bara onödigt.
Hur som tycker inte jag att man ska åka på Misshandel när man blir slagen först, måste va hans fel att han slår fel person helt enkelt. Han slår mig oprovocerat å får sedan stryk, han inkasserar 7k jag kan inte bli flera saker då jag nu har misshandel i mitt belastningsregister. :(

Du får helt enkelt stå för det du gjort.
Har du slagit en person i ansiktet flera gånger så är det inte nödvärn i allmänhetens ögon!

Sen får du ju vrida & vända på det hur du vill, du hade kanske tur kunde ha varit 1 person som slog in skallen på dig rätt ordentligt? Isåfall är priset du nu fick betala att du kom därifrån "helskinnad" m.m kanske inte så farligt.

ManuelIT
2009-02-16, 20:49
Sen ska man ta alla dessa historier med en nypa salt. Många gånger så blir det lätt att man överdriver/underdriver/finar till/glömmer bort detaljer osv.
Jag säger inte att de som skriver här ljuger, men det finns som sagt alltid två sidor till en historia och det är lätt att bli partisk när man ser sig själv som ett offer.

Upptaget
2009-02-16, 21:04
Vem skulle inte slå tillbaka om någon idiot kom fram och gav dig en smäll rätt i ansiktet utan anledning? sluta va sådana moralkärringar tror dom flesta skulle tända till och åtminstonde försöka slå tillbaka..

Om historien din är sann Mourteen utan att du plockat bort någon som att du provocerat han så tycker jag inte det var mer än rätt åt killen som åkte på spö..

kjell33
2009-02-16, 21:07
Må så vara att några här tycker att det var rätt att killen åkte på spö men priset blev att mourten nu är utestängd från ganska många jobb.

Ganska högt pris om jag så säger....

saab900
2009-02-16, 22:26

För det första har man nog ett jävla adrenalinpåslag. För det andra, hur avgör man hur mycket stryk som är tillräckligt för att få den andra att ge upp istället för att ge tillbaka? Jag skulle då slå tills jag var säker på att min angripare inte skulle vara intresserad av att slå tillbaka. Får han in en smäll så att jag åker i backen kan jag ju bli ihjälsparkad. Jag tycker Mourten gjorde rätt, han oskadliggjorde sin angripare innan han hann göra honom något värre.

saab900
2009-02-16, 22:33
Edit-tid *mini

Om en okänd person klipper till mig skulle jag inte sluta slå förrän han ligger på marken, och sedan springa. Kan han slå till mig utan anledning kan han också dra kniv eller värre, det vet ju inte jag. Hotbilden är stor. Hellre komma hem levande och bli fälld för misshandel än att få en kniv i magen för att man bara slog ett slag och sedan slutade för att inte riskera åtal. Jag tycker att Mourten gjorde rätt, sedan är det beklagligt att Svea Rikes lag säger annorlunda.

Johan_S
2009-02-16, 22:40
Edit-tid *mini

Om en okänd person klipper till mig skulle jag inte sluta slå förrän han ligger på marken, och sedan springa. Kan han slå till mig utan anledning kan han också dra kniv eller värre, det vet ju inte jag. Hotbilden är stor. Hellre komma hem levande och bli fälld för misshandel än att få en kniv i magen för att man bara slog ett slag och sedan slutade för att inte riskera åtal. Jag tycker att Mourten gjorde rätt, sedan är det beklagligt att Svea Rikes lag säger annorlunda.

Vill inte råka bli inputtat i dig för då får jag nog spendera en vecka på sjukhuset. Jag förstår vad du menar men i ögonblicket agerar man annorlunda, tänk om han inte reser sig upp? Finns alltid en annan sida av historien, för TS hoppas jag och tror att situationen kommer lösa sig fint.

Nån
2009-02-16, 22:59
Kanske har nämnts tidigare men rekomenderar att ta till fördelerar du har tex. om du varit scout ... jobbat extra på något ställe... du vet allt som kan hjälpa dig som du tycker verkar löjligt. Det hjälper - lycka till!

saab900
2009-02-16, 23:09
Vill inte råka bli inputtat i dig för då får jag nog spendera en vecka på sjukhuset. Jag förstår vad du menar men i ögonblicket agerar man annorlunda, tänk om han inte reser sig upp? Finns alltid en annan sida av historien, för TS hoppas jag och tror att situationen kommer lösa sig fint.

Jag menade om jag helt oprovocerat fick en hård käftsmäll, inte om någon stötte till mig. Nej, jag skulle inte medvetet skicka någon till sjukhuset förstås, men problemet blir hur man avgör hur långt någon som ger en en käftsmäll oprovocerat kan gå. Det går inte. Vill man vara säker måste man få ned honom på marken och hålla fast honom eller springa. Jag skulle föredra att få ett försprång, därför skulle jag klippa till först och springa sedan. Hade personen varit märkbart packad hade jag nog lagt benen på ryggen omedelbart, lite bättre odds att springa ifrån då.

Jag har aldrig varit inblandad i ett slagsmål, men jag misstänker att adrenalinet skulle få mig att tända till och se till min egen säkerhet före min angripares välbefinnande om man säger så. Det finns så mycket galningar och folk som reagerar olyckligt på för mycket sprit.

Edit: Jag kan ju bara anta att Mourtens redogörelse är korrekt och inte överdriven eller vinklad, och utifrån historien som han berättar tycker jag att han gjorde rätt.

Whistler
2009-02-17, 06:12
Jag har varit vittne till åtskilliga misshandlar genom åren i krogdörren och kan säga att det i princip alltid är den som "slår tillbaka" som åker på skiten. Den som åker på första smällen är den som blir mest aggressiv, är svårast att hålla tillbaka och i slutänden oftast har tillfogat mest skada på den som började.

De som tar smällen, knuffar ifrån sig och försöker lämna platsen är de som kommer undan med en blåtira och får skadeståndet. Slår man tillbaka åker man på ännu mer skit.

Att man skulle gå på någon rampage för att man åker på en smäll kan jag inte riktigt förstå heller, jag har åkt på en del smällar från frustrerade och aggressiva personer i yrket och det brukar räcka med att trycka upp dem mot väggen och hålla fast tills de börjat tänka igen och kan prata lugnt och sansat. Då kan man oftast släppa, prata igenom det i lugn och ro och eventuellt förklara att man kommer göra en anmälan. Har inte varit några problem hittills. Skulle det inte gå att prata får man antingen hålla fast dem tills man lyckats larma och väntat in polisen, eller knuffa bort dem och själv lämna platsen. Det är nödvärn, inte "America's Greatest Fight Videos".

Muskelbyggaren
2009-02-17, 06:31
Bra inlägg Whistler! Det går inte att avgöra Mourtens fall med de knapphändiga detaljer han redogjort för. Visst är det säkert lika orättvis som det låter, men vigilanteattityder är mycket skadligare för alla i det långa loppet. Och sådana hindras bäst om man ytterst tydligt visar att rättvisa inte skipas mellan fyra nävar.

1911
2009-02-17, 06:35
Frågan är om detta ens är misshandel... det kanske är frågan om ett ofredande eller vållande till kroppsskada då du kastade han i backen ovetandes om att han skulle ta skada.

darocker
2009-02-17, 06:47
Orkade inte läsa hela tråden, men har hänt samma sak för mig för några år sen, 5 killar kom emot mig en kväll o börja tjafsa, ja sa att jag inte ville slåss, vänder mig för att gå därifrån då ser ja ett slag komma flygande mot mig. Ramlar ner, men tar med honom samtidigt, o slutar liknande som ditt, men jag fick även några sparkar mot mig från dom andra.
Men, några dagar senare får jag hemskickat kallelse till polisförhör, ringer o frågar va det handlar om, o då är de precis som för dig, att dom har anmält mig, gjort en motanmälan till min.
De kändes som största skämtet man varit med om, 5 killar hoppar på mig, o ja blir anmäld!
Men till saken, tyvärr blir det nedlagt eftersom de inte går o bevisa varken de ena eller de andra, dom säger att jag börja(varje skulle en ensam kille söka upp ett gäng på 5 o börja bråka..) o ja säger sanningen.
Jag fick hjärnskakning, blåtira med mera, kändes tråkigt att de inte fick nå rättsliga efterföljder för dom. Men ditt fall, kommer garanterat bli nedlagt, inget snack om saken.

-Niklas-
2009-02-17, 07:46
Jag var med i en liknande situation som Mourten, dock las allt ner. Var ute med lite kompisar, jag var nykter då jag körde. En kille som jag sett innan på baren står utanför när vi ska hem, vet vem det är sen innan och han är lite av ett problembarn. Iaf står jag o snackar, hör mitt namn, vänder mig om och får en smäll rakt över kindbenet. Killen svingar igen men jag som är nykter blockar de ganska enkelt och slår tillbaka 2 slag över hakan och killen stupar direkt. Hans kompis hoppar då på mig, sänker även han på första slaget som träffar hakan.

Iaf, vi stannar faktiskt och kolla så dom är okey. Dom är ganska groggy och kan inte stå riktigt, efter en 20 sekunder är dom nästan tillbaka i medvetandet och vi går därifrån innan de är på benen helt igen och ev skulle vilja bråka mer. Dom polisanmälde mig iaf för misshandel, jag sa precis som det var till polisen och klarade mig. Hans register talade väl inte för han precis.

Mourten
2009-02-17, 08:34
Min historia är inte vinklad, tinget dömde mig för det jag har sagt, men enligt svensklag har jag iaf gjort mig skyldig till Misshandel iaf tydligen. Dom tog dock hänsyn i straffet till att jag "varit provocerad" vid tillfället eftersom killen erkännde att han slog först, därav de låga straffet.

hultman
2009-02-17, 08:45
Grr.. att folk aldrig lär sig att man inte tjafsar med folk om man inte tål ett par smällar.

Mourten:
Tycker du att två års villkorligt är ett lågt straff för misshandel?! Är ju knappast det enda i ditt belastningsregister i så fall.

Brian The Family Dog
2009-02-17, 09:15
Hur har det gått Sundvall ?

Någon uppdatering att ge oss ?

Ervin
2009-02-17, 10:12
Åklagaren ska också bevisa att du hade uppsåt till att bryta hans nyckelben enligt BrB 1:2, kanske redan har varit uppe. Och oaktsamhets brotten har lättare påföljder än direkt uppsåts brotten eller likgiltighetsbrotten. Men så länge ditt våld inte är uppenbarligen ofärsvarligt så har du handlat i nödvärn enligt BrB 24:1 punkt 1. du har utsatts för brottet brb 3:5 misshandel, eftersom det har varit våld å person o överhängande fara för din hälsa vilket ger dig rätt till att nyttja brb 24:1 nödvärn punkt 1.

saab900
2009-02-17, 11:34
Min historia är inte vinklad, tinget dömde mig för det jag har sagt, men enligt svensklag har jag iaf gjort mig skyldig till Misshandel iaf tydligen. Dom tog dock hänsyn i straffet till att jag "varit provocerad" vid tillfället eftersom killen erkännde att han slog först, därav de låga straffet.

Jag tycker 2 år villkorligt låter som ett hårt straff för en misshandel under de omständigheterna. Nu är inte jag någon expert, men om du redan hade haft något i brottsregistret skulle du väl ha fått 2 års fängelse istället? Och om du ska vi säga hade haft otur ett halvår efter domen och blivit påhoppad och försvarat dig igen och blivit fälld, hade du inte fått avtjäna resterande 1,5 år i fängelse då? Du har mitt stöd i alla fall. *kissass*

Mourten
2009-02-17, 12:02
Misshandel är ett brott som ska ge fängelse, för att undvika fängelse ska de till speciella omständigheter, läs på BRÅ.

shut teh face
2009-02-17, 12:11
Ja men de larvar runt så mycket. Jag hade ju tillsammans med 2 vänner anmält några killar för misshandel.

Dessa har tidigare blivit dömda för misshandel och diverse brott flera gånger.

De blev dömda för misshandel utav oss och det blev inget fängelse, lite böter och samhällstjänst typ. Och de hade försökt hoppa jämfota på min kompis huvud och sparkat han i ansiktet.

Tricce
2009-02-17, 12:21
Ja men de larvar runt så mycket. Jag hade ju tillsammans med 2 vänner anmält några killar för misshandel.

De blev dömda för misshandel utav oss och det blev inget fängelse, lite böter och samhällstjänst typ. Och de hade försökt hoppa jämfota på min kompis huvud och sparkat han i ansiktet.

Va det den gången då din kompis hämtade ett 2hands svärd? Eller så blandar jag ihop personer.

Mourten
2009-02-17, 14:48

Du har fan inte ett rätt grabben.

saab900
2009-02-17, 15:22
Misshandel är ett brott som ska ge fängelse, för att undvika fängelse ska de till speciella omständigheter, läs på BRÅ.

Ja, men 2 år? En i mitt fotbollslag fick 6 månader villkorligt för att ha i princip sparkat revbenen av en kille som redan slagits medvetslös. Men det beror väl kanske på omständigheterna.

sundvall
2009-02-17, 16:03
Hur har det gått Sundvall ?

Någon uppdatering att ge oss ?

Nope ingen uppdatering, polisen har fortfarande inte kontaktat mig .. :D

Mourten
2009-02-17, 16:05
Ja, men 2 år? En i mitt fotbollslag fick 6 månader villkorligt för att ha i princip sparkat revbenen av en kille som redan slagits medvetslös. Men det beror väl kanske på omständigheterna.

"en i ditt fotbollslag" är inte 2 års villkorligt minimi straff?
han kanske var 16 år ?

Handcuff
2009-02-17, 16:05
Nope ingen uppdatering, polisen har fortfarande inte kontaktat mig .. :D

Får väl hoppas att gärningsmannen eller någon av hans kompisar inte kollar i den här tråden då. Eller någon polis *rolleyes*

Backe
2009-02-17, 16:14
Straffskalan för misshandel är fängelse upp till två år men det betyder inte att de som döms förmisshandel ska få fängelse. En normal misshandel når sällan upp till straffvärdet fängelse i ett år och då blir det i regel villkorligt/skyddstillsyn istället (+böter och/eller samhällstjänst). Är det däremot en råare misshandel kan fängelse komma i fråga. Det är snarare så att det ska till särskilda omständigheter för att man ska dömas till fängelse för en misshandel och inte tvärtom.

Det är inte speciellt troligt att din kompis fick 6 månaders villkorlig dom eftersom villkorlig dom alltid är på 2 år. Däremot ska domstolen alltid ange vilket fängelsestraff som skulle ha dömts ut om villkorlig dom inte valts. Det är förmodligen den siffran som är 6 månader i din kompis fall.

Clarkolofsson
2009-02-17, 16:16
Lugna ner dig, du kommer aldrig att åka dit.

Mourten
2009-02-17, 16:17
Straffskalan för misshandel är fängelse upp till två år men det betyder inte att de som döms förmisshandel ska få fängelse. En normal misshandel når sällan upp till straffvärdet fängelse i ett år och då blir det i regel villkorligt/skyddstillsyn istället (+böter och/eller samhällstjänst). Är det däremot en råare misshandel kan fängelse komma i fråga. Det är snarare så att det ska till särskilda omständigheter för att man ska dömas till fängelse för en misshandel och inte tvärtom.

Det är inte speciellt troligt att din kompis fick 6 månaders villkorlig dom eftersom villkorlig dom alltid är på 2 år. Däremot ska domstolen alltid ange vilket fängelsestraff som skulle ha dömts ut om villkorlig dom inte valts. Det är förmodligen den siffran som är 6 månader i din kompis fall.

Tinget behöver inte ange vad straffet skulle varit ifall man inte utdömt villkorligt istället, i övrig håller jag som tidigare med dig om att 2 år är praxis.

Backe
2009-02-17, 16:21
Tinget behöver inte ange vad straffet skulle varit ifall man inte utdömt villkorligt istället, i övrig håller jag som tidigare med dig om att 2 år är praxis.
Du har rätt, det är bara när det är villkorligt+samhällstjänst domstolen måste ange vilket fängelsestraff som annars skulle gällt. Däremot är 2 år inte praxis utan det står rätt upp och ner i lagtexten. :)

MangeByggarn
2009-02-17, 16:53
Har vi någon färdigutbildad polis på kolo

Avesta
2009-02-17, 16:59
Om det är för att få ett säkert svar så hade det uteblivit även om vi hade 10 sådana.

Mourten
2009-02-17, 17:00

En polis har noll koll på sånt här, hitta en jurist.

Rackham
2009-02-17, 17:32
En polis har noll koll på sånt här, hitta en jurist.

Hur tänkte du då? Polisen har ingen koll alls på hur det funkar med olika påföljder?

Isf har du nog fel.

hultman
2009-02-17, 17:39

Vilket jävla skitsnack. Det är inte ens ovanligt att folk som döms för grov misshandel slipper skaka galler. Har flera polare som dömts för misshandel, och flera av dom bröt även näsben/slog ut tänder på sina offer. I ett par av fallen var även narkotika inblandat. Det tyngsta straff någon av dem fått är 2 års villkorligt... Känn dig lyckligt lottad du....

Mourten
2009-02-17, 18:12
Vilket jävla skitsnack. Det är inte ens ovanligt att folk som döms för grov misshandel slipper skaka galler. Har flera polare som dömts för misshandel, och flera av dom bröt även näsben/slog ut tänder på sina offer. I ett par av fallen var även narkotika inblandat. Det tyngsta straff någon av dem fått är 2 års villkorligt... Känn dig lyckligt lottad du....

Är dina polare 11 år och ostraffade slipper dom kåken efter grov, annars inte ett sportsmössa.
Men som sagt, är dina polare under 21 är de klart att fängelse för misshandel är ovanligt men är dom över är de inte så.

Rooobiin
2009-02-17, 18:34
Är dina polare 11 år och ostraffade slipper dom kåken efter grov, annars inte ett sportsmössa.
Men som sagt, är dina polare under 21 är de klart att fängelse för misshandel är ovanligt men är dom över är de inte så.

Knappast, du har mycket fel! Sluta ljug eller förvränga sanningen angående straffskalan!

Utgå från dina egna händelser och hur du upplevt dom, men snacka inte massa gojja angående hur allt döms och hur allt är! Mer fel kan du inte ha.

saab900
2009-02-17, 18:37

Ja, det kan mycket väl vara så.

Mourten
2009-02-17, 18:38
Knappast, du har mycket fel! Sluta ljug eller förvränga sanningen angående straffskalan!

Utgå från dina egna händelser och hur du upplevt dom, men snacka inte massa gojja angående hur allt döms och hur allt är! Mer fel kan du inte ha.

haha så du menar att grov misshandel inte i 90% av fallen ger kåken ?
Hahahhaha.
Ostraffad under 21 år som döms för grov är de enda som kanske klarar sig från kåken, om ens dom.

Rooobiin
2009-02-17, 18:42
Hahahhaha.
Ostraffad under 21 år som döms för grov är de enda som kanske klarar sig från kåken, om ens dom.

Förstår varken det roliga eller din tråkiga attityd!

Vad jag menar & inte menar nu drog du ju en alldeles egen tolkning igen, vilket uppenbart värkar vara något du gör med allt i denna tråd.

Du har sjunkigt som en sten i mina ögon. Tror att många andra också ser på samma sätt, du kan ju inte ens föra en normal dialog så jag lämnar denna tråd med det du skriver nu!:Virro

Mourten
2009-02-17, 18:44
Kanske för att jag upplevt de vi diskuterar på riktigt och inte är 14årig internet fjortis som hittar på vad deras kompisar gjort. Därför blir jag tillslut sne på allt skit ni tror och inte tror. Men men skit samma.

Jazen
2009-02-17, 20:03
heres a knife, do something with the knife...

Dreas
2009-02-17, 20:06
Kanske för att jag upplevt de vi diskuterar på riktigt och inte är 14årig internet fjortis som hittar på vad deras kompisar gjort. Därför blir jag tillslut sne på allt skit ni tror och inte tror. Men men skit samma.Mja men nee, jag vet personer som fått välja mellan fotboj eller fängelse efter misshandel, men det har aldrig rört sig om fängelse endast.

hultman
2009-02-17, 20:13

Läste du ens vad jag skrev? Jag har förvisso polare som sitter tid för grov också, men de exempel jag tog upp var vanlig jävla misshandel av samma pissgrad som du fick två års villkorligt. Skulle skämmas röven av mig om jag blev dömd för en misshandel av normalgrad efter självförsvar. Och nej, alla har inte varit under 21. Ingen har haft ett helvitt belastningsregister innan heller.

Hahahhaha.

Vad baserar du det på? Om 10 % av alla som döms för grov misshandel klarar kåken så är det ju ganska schyssta möjligheter att klara sig om man har clean record och ett ordnat liv.

Kanske för att jag upplevt de vi diskuterar på riktigt och inte är 14årig internet fjortis som hittar på vad deras kompisar gjort. Därför blir jag tillslut sne på allt skit ni tror och inte tror. Men men skit samma.

Som sagt, sluta snacka en massa skit. Eftersom du verkar grunda allting på vad du själv upplevt så är det förstås svårt att relatera till andra. Bara löjligt med din attityd. Ser ingen anledning att jämföra erfarenheter men du framstår ju inte direkt tung efter vad du skrivit i tråden...

Aja. Att du behöver sitta tid för en random misshandel är iaf osannolikt. Särskilt om du är ostraffad, och definitivt om det var i "självförsvar".

Mourten
2009-02-17, 20:17
Läste du ens vad jag skrev? Jag har förvisso polare som sitter tid för grov också, men de exempel jag tog upp var vanlig jävla misshandel av samma pissgrad som du fick två års villkorligt. Skulle skämmas röven av mig om jag blev dömd för en misshandel av normalgrad efter självförsvar. Och nej, alla har inte varit under 21. Ingen har haft ett helvitt belastningsregister innan heller.

Vad baserar du det på? Om 10 % av alla som döms för grov misshandel klarar kåken så är det ju ganska schyssta möjligheter att klara sig om man har clean record och ett ordnat liv.

Som sagt, sluta snacka en massa skit. Eftersom du verkar grunda allting på vad du själv upplevt så är det förstås svårt att relatera till andra. Bara löjligt med din attityd. Ser ingen anledning att jämföra erfarenheter men du framstår ju inte direkt tung efter vad du skrivit i tråden...

Aja. Att du behöver sitta tid för en random misshandel är iaf osannolikt. Särskilt om du är ostraffad, och definitivt om det var i "självförsvar".

Mitt mål är att framstå som tung i på ett forum där de finns bilder på mig, de vore jävligt smart ? specc när jag är tatuerad och rättsväsendet har samma bilder...

GurraGo
2009-02-17, 21:01
Mja men nee, jag vet personer som fått välja mellan fotboj eller fängelse efter misshandel, men det har aldrig rört sig om fängelse endast.

Förstod inte riktigt vad du menad med "aldrig rört sig om fängelse endast" men jag vill bara upplysa om att fotboja är ett sätt att avtjäna fängelsestraff på. Generellt sett används det för fängelsestraff kortare än 6 månader och i slutet på vissa högre fängelsestraff.

GurraGo
2009-02-17, 21:17
Är jurist, men jag reserverar mig för att mina kunskaper inom påföljdslära är begränsade.

Kan dock säga följande:
* Enligt brottsbalken ska villkorlig dom alltid löpa på två år ("Den som erhåller villkorlig dom skall vara underkastad en prövotid av två år").

* Vidare gäller, precis som flera har nämnt, att om villkorlig dom förenas med samhällstjänst, ska rätten - om fängelse istället hade valts som påföljd - hur långt fängelsestraff som skulle dömts ut. ("När rätten meddelar en föreskrift om samhällstjänst skall den i domslutet ange hur långt fängelsestraff som skulle ha dömts ut, om fängelse i stället hade valts som påföljd."). Därmed betyder 2 års villkorligt inte att brottet har ett straffvärde på 2 år (även om det teoretiskt sett skulle kunna vara så).

* För en vanlig misshandel bör några månaders fängelse vara relativt normalt (självklart beroende på personens bakgrund osv), och det borde enligt min uppfattning vara sällan någon får ett år för misshandel av normalgraden; eftersom straffskalan för grov misshandel börjar vid ett år.

Hoppas att en del av oklarheterna reddes ut och jag kanske kommer kunna återkomma senare i veckan. Har mycket bra litteratur om ämnet på jobbet.

Backe
2009-02-17, 21:35
* För en vanlig misshandel bör några månaders fängelse vara relativt normalt (självklart beroende på personens bakgrund osv), och det borde enligt min uppfattning vara sällan någon får ett år för misshandel av normalgraden; eftersom straffskalan för grov misshandel börjar vid ett år.
Jag håller inte riktigt med om att några månaders fängelse bör vara relativt normalt. Jag har inte någon större koll på vad som faktiskt döms ut av domstolarna men teoretiskt borde man kunna utgå från att en normal misshandel inte resulterar i fängelse.

Även om det endast finns fängelse i straffskalan råder det en presumtion mot att döma till fängelse, utgångspunkten är att villkorlig dom eller skyddstillsyn ska väljas i stället. För att trots allt välja fängelse ska brottet ha ett högt straffvärde (fängelse <1 år), eller vara ett artbrott (tex. oprovocerad misshandel) eller så ska det röra sig om återfall. Är ingen av dessa faktorer helt uppfyllda kan de dock tillsammans resultera i fängelse.

Några månaders fängelse bör det alltså i princip bara bli om det rör sig om en oprovocerad eller rå misshandel eller ett återfall. För "svenssons" som hamnar i vanligt slagsmål borde det vara svårt att överhuvudtaget döma ut fängelse.

GurraGo
2009-02-17, 21:54
Jag håller inte riktigt med om att några månaders fängelse bör vara relativt normalt. Jag har inte någon större koll på vad som faktiskt döms ut av domstolarna men teoretiskt borde man kunna utgå från att en normal misshandel inte resulterar i fängelse.

Även om det endast finns fängelse i straffskalan råder det en presumtion mot att döma till fängelse, utgångspunkten är att villkorlig dom eller skyddstillsyn ska väljas i stället. För att trots allt välja fängelse ska brottet ha ett högt straffvärde (fängelse <1 år), eller vara ett artbrott (tex. oprovocerad misshandel) eller så ska det röra sig om återfall. Är ingen av dessa faktorer helt uppfyllda kan de dock tillsammans resultera i fängelse.

Några månaders fängelse bör det alltså i princip bara bli om det rör sig om en oprovocerad eller rå misshandel eller ett återfall. För "svenssons" som hamnar i vanligt slagsmål borde det vara svårt att överhuvudtaget döma ut fängelse.

Det har du iofs rätt i; skrev snabbare än jag tänkte. Tror delvis jag tänkte på det jag läst om oprovocerad gatumisshandel.

Men det där med fängelse och ett år är faktiskt något som beror på brottet. För misshandel har jag för mig att den gränsen går (varierar ju lite) vid ungefär 6 månader; alltså presumtionsgränsen.

Backe
2009-02-17, 21:59
Men det där med fängelse och ett år är faktiskt något som beror på brottet. För misshandel har jag för mig att den gränsen går (varierar ju lite) vid ungefär 6 månader; alltså presumtionsgränsen.

Inte omöjligt att det är så. Vad jag minns var dock gränsen på ett år väldigt stelbent och gällde för alla brott (är det ett artbrott krävs ju dock inte detta straffvärde).

GurraGo
2009-02-17, 22:02
Inte omöjligt att det är så. Vad jag minns var dock gränsen på ett år väldigt stelbent och gällde för alla brott (är det ett artbrott krävs ju dock inte detta straffvärde).

Ok, ok diskuterade det med andra jurister häromdagen och då uppfattade jag det såsom jag beskrev det, m e n det kan ha varit jag som inte förstod att det var artbrott vi då talade om. Ska som sagt fördjupa mig i doktrin de kommande dagarna och hoppas kunna återkomma med lite uttalanden som är mer konkreta och mer faktabaserade.

Godnatt :thumbup: !

sundvall
2009-03-02, 14:38
Hey. Tänkte bara meddela att polisen lagt ner det hela, dom tyckte det var sån "liten sak" samt att det var svårt att få reda på hur det egentligen gick till. Det är iallafall det jag hört rykten om, Elvis hade sagt det till en person jag känner. Hurray!

14K
2009-03-02, 14:39
Hey. Tänkte bara meddela att polisen lagt ner det hela, dom tyckte det var sån "liten sak" samt att det var svårt att få reda på hur det egentligen gick till. Det är iallafall det jag hört rykten om, Elvis hade sagt det till en person jag känner. Hurray!

Skönt o höra, slipper du oroa dig. Kan du sova gott inatt :)

mr ruhl
2009-03-02, 17:33

ok, orkar inte läsa hela tråden men jag VET att det är rätt ofta som det inte blir fängelse efter en misshandel, känner till en jävla massa folk som inte behövt skaka galler efter att gett nån ordentligt med stryk, och det är fan inga fjortisar, jobbat som vakt tidigare och sett en hel del..så ta och lugna ner attityden när du inte har rätt..

simpan89
2009-03-02, 18:20
Har inte heller orkat läsa igenom alla sidor men dock kan jag ju säga att det inte behövs så mycket våld för att nyckelbenet ska gå av. Mitt gjorde de under knäbrottning på judo.

Och skönt att de la ner det :)
Såg även den andra tråden som du gjort från ngn annan helg här.. Verkar som att det är tur att man inte åker till Bollnäs ;)

Kwon
2009-03-02, 19:02
Nu kan du äntligen vila ut Sundsvall!

Känns bra eh? :)

stybb
2009-03-03, 07:15
ok, orkar inte läsa hela tråden men jag VET att det är rätt ofta som det inte blir fängelse efter en misshandel, känner till en jävla massa folk som inte behövt skaka galler efter att gett nån ordentligt med stryk, och det är fan inga fjortisar, jobbat som vakt tidigare och sett en hel del..så ta och lugna ner attityden när du inte har rätt..

+1

men..

Det är skillnad på oss, du och jag, som bor/är uppväxta i norra halvan av landet. Där hinner såren läka innan polisen kommer och man löser det själv :)

sundvall
2009-03-08, 16:08
UPDATE!

Tydligen är fallet inte nerlagt. Idag ringde min systerson mig (16 bast) och sa polisen hade ringt honom och ställt massa frågor, han var ju för i helvete inte ens där. Dom hade sagt det var viktigt å att jag kunde få fängelse eller böter för detta, dom ville att han skulle komma in och prata med dom på onsdagmorgon. Jag fattar tammefan ingenting, vad i helvete har han med det hela att göra, han var inte ens där. Dom kontaktar han enbart för att han heter Sundvall i efternamn, herregud.

LindaS
2009-03-08, 16:12
Låter inte kul, men försök hålla dig lugn. Kom ihåg att vara lika saklig och ärlig som i ditt första inlägg. Jag hade trott på dig. Våga lita på att rätten också gör det ifall det går så långt.

Mourten
2009-03-08, 17:02
eftersom de finns 1 driljard människor i den här tråden som har en åsikt utifrån sina polare så säger jag igen,
Sista jag torska på misshandel fick jag 2 års villkorligt samt böter, då ansåg ändå rätten att jag handlat i nödvärn och därför fick jag ingen samtjänst/kåken/fotboja.
Men trots att de delvis var nödvärn fick jag iaf misshandel.

Jola Bero
2009-03-08, 17:22
Klart man kan få misshandel i en nödvärnssituation, man kan inte göra vad som helst bara för att det är nödvärn.

ceejay
2009-03-08, 17:44
Så som sundvall beskrev det så var det ju bara olyckligt att killen med benskörhet råkade bryta nyckelbenet :E Dra ned folk på marken är ju liksom inte misshandel ...

sundvall
2009-03-08, 17:52
Så som sundvall beskrev det så var det ju bara olyckligt att killen med benskörhet råkade bryta nyckelbenet :E Dra ned folk på marken är ju liksom inte misshandel ...

Haha ja jag menar det. Förstår inte varför polisen inte kan ta och kontakta mig personligen någon gång, dom börjar t o m kontakta min systerson som är 16år och inte ens var där, kallar dit honom. Funderar på att följa med han på onsdag så dom kan snacka med mig personligen någon gång.

sundvall
2009-03-08, 19:05
Haha update igen. Tydligen så var det bara en polare som hade ringt min systerson och jävlas med honom, dvs blåst han. Han berättade det för mig nu, så fallet är alltså som tidigare sagts - nedlagt. Nojjfaktor åter på 0.

Ha det bra :)

Sallae
2009-03-08, 19:43
Bra skämt?*screwy*

coxie
2009-03-08, 19:44
Sjukt bra skämt :D

LoTiX
2009-03-08, 19:46
Haha update igen. Tydligen så var det bara en polare som hade ringt min systerson och jävlas med honom, dvs blåst han. Han berättade det för mig nu, så fallet är alltså som tidigare sagts - nedlagt. Nojjfaktor åter på 0.

Ha det bra :)

In glider Sundvall på polisstationen måndag morgon och börjar gapa om "vem fan är grisen som kallat in min systerson på förhör, jag ska sprätta upp den djävulen!!". Tur det framkom att det var ett skämt.

sundvall
2009-03-08, 19:58
Bra skämt?*screwy*

Haha, no hard feelings. Skrattade till rätt rejält när jag kom till polarn och skulle hämta datorn och han berättade det där, rätt fin lättnad också =).

sundvall
2009-03-08, 19:58
In glider Sundvall på polisstationen måndag morgon och börjar gapa om "vem fan är grisen som kallat in min systerson på förhör, jag ska sprätta upp den djävulen!!". Tur det framkom att det var ett skämt.

Haha :D

Grisen
2009-03-08, 21:13

:laugh:

renad
2009-03-08, 22:08
ägd

gigno
2009-08-16, 17:56
Eftersom det låter som du hållde fast honom tills han lugnat ner sig så kan inte det räknas som misshandel
Men om vittnen är på din sida så kanske du kan anmäla honom på skadestånd för din tumme ^^

Dreas
2009-08-16, 18:02
Eftersom det låter som du hållde fast honom tills han lugnat ner sig så kan inte det räknas som misshandel
Men om vittnen är på din sida så kanske du kan anmäla honom på skadestånd för din tumme ^^Du är ny här, ett tips är att titta kolla när senaste posten gjordes och sen tänka lite, sen komma fram till att en post är rätt onödig om tråden varit död i säg, 6 månader.

WorkOutBuddy
2009-08-16, 21:13
Nice bump, gav mig en chans att läsa igenom det "roliga" skämtet :D

Turbo Rico
2009-08-16, 21:24
Jobbar om Ordningsvakt och har blivit anmäld vid några ingripande och det brukar sluta med att fallet läggs ner i såna här fall. Ta kontakt med Polisen, gör en anmälan mot honom, skriv ner (det har du ju redan gjort här) vad som hände för det kan dröja innan det blir rättegång OM det nu blir det, inte alltid det blir det (i Sthlm iaf) av såna här skitfall.
Du har, enligt mig, agerat i självförsvar men jag skulle tippa på att hans polare säger annat. Det är även en nackdel att vara stor, dom tittar faktiskt på såna saker, iaf på oss Ordningsvakter när vi gör saker. S eitoll att dina polare säger samma sak som du i förhren annars finns det risk att du ligger illa till om hans polare har pratat ihop sig.