handdator

Visa fullständig version : Vilka ekonomikurser är absolut minimum för att ekonomirelaterat jobb?


Fatalist
2009-02-15, 14:17
Är det företagsekonomi som är mest angeläget om man vill bli bli lite attraktivare som t ex butikschef, räkenskapsassistent eller dylikt?

Jobbar du inom ekonomi utan att ha en fullständig examen, och i så fall vilka kurser har du läst/tycker du att man bör tillgodogöra sig för att klara av att utföra ett bra arbete?

Jag har hört från vänner att många som gått samhällsinriktning på gymnasie och läst diverse ekonomikurser där jobbar med simplare kontorssysslor - det måste väl gå att komma upp i deras nivå ganska snabbt på högskola?

Dessutom är jag väldigt intresserad av aktiehandel och hela finansmarknaden, ni som jobbar inom detta eller pluggar till det, vilka baskurser är att rekommendera för att få lite kött på benen?

Torwald
2009-02-15, 14:24
Ska du jobba i en ekonomifunktion i en butik måste du kunna minst grundläggande redovisning.

Sedan är det väl en fördel att ha läst åtminstone grundläggande marknadsföring, ledning/organisering och någon inledningskurs kring styrning och finansiering.

Det är väl ungefär vad som brukar ingå i FEK A, antar jag, min skola har inga såda kurs utan kurserna läses fristående.

/Student

Fatalist
2009-02-15, 14:26
Tack för svaret!

Företagsekonomi A, nu är jag lat men jag antar att det är en 30HP-kurs om den täcker in allt detta. Jo, det skulle ju kunna vara en start! Det låter på namnet som om den bör ha en hel del relevans även för en investerare dessutom. :)

Vad studerar du till, och vad aspirerar du till för yrke i framtiden?

Torwald
2009-02-15, 14:26
Grunderna kring aktiehandel kan man lära sig själv med lite tålamod, men att plugga inledande styrning och företagsekonomi för att förstå konceptet med att diskontering och grundläggande statistik för att förstå grundläggande portföljteori är kanske en fördel.

Torwald
2009-02-15, 14:27
Tack för svaret!

Företagsekonomi A, nu är jag lat men jag antar att det är en 30HP-kurs om den täcker in allt detta. Jo, det skulle ju kunna vara en start! Det låter på namnet som om den bör ha en hel del relevans även för en investerare dessutom. :)

Det stämmer, det är en 30HPkurs.

Det ingår nog ganska lite som är relevant för en investerare, förutom själva tänket kring diskontering etc. Se min post ovan :)

Torwald
2009-02-15, 14:30
EDIT: Såg inte din fråga, men jag pluggar till civilekonom. Eller en bachelor som det heter nu för tiden på skolan, och sedan en master i finance eller accounting tror jag. Läser fjärde terminen nu! Fortfarande osäker på var jag vill hamna, men statistiskt sett (baserat på vad tidigare årskullar hamnar) blir det nog något inom finansbranschen.

Fatalist
2009-02-15, 15:17
Jag har viss lekmannakunskap kring aktiehandel och marknaden därtill - mer kunskap är dock aldrig fel. OK! Låter soft, men det låter inte som om FEK är rätt väg att gå, skulle du rekommendera någon annan grundkurs istället, om vi fokuserar enbart på finansmarknaden?

Jag kommer läsa på halvfart på grund av jobb/andra studier nämligen, så en 30HP-kurs tar ett helt år - känns onödigt att läsa så mycket om det bara är så lite som kommer att vara relevant. :)

jakke
2009-02-15, 15:22
Jag har viss lekmannakunskap kring aktiehandel och marknaden därtill - mer kunskap är dock aldrig fel. OK! Låter soft, men det låter inte som om FEK är rätt väg att gå, skulle du rekommendera någon annan grundkurs istället, om vi fokuserar enbart på finansmarknaden?

Jag kommer läsa på halvfart på grund av jobb/andra studier nämligen, så en 30HP-kurs tar ett helt år - känns onödigt att läsa så mycket om det bara är så lite som kommer att vara relevant. :)

Nationalekonomi, NEK, är nog bäst att läsa.

Mental
2009-02-15, 15:34
Nationalekonomi, NEK, är nog bäst att läsa.

NEK? För att bli:

"lite attraktivare som t ex butikschef, räkenskapsassistent eller dylikt?"

Fatalist
2009-02-15, 15:51
Fast nu smalnade vi ner det hela till fördjupningar inom finansbranschen. :)

Det lutar alltså åt väldigt mycket plugg för att uppnå väldigt lite. Distansplugga NEK låter trevligt dock, FEK skiter jag nog i och satsar på att jobba med något annat skitjobb tills mina ordentliga studier kommer igång. Tack för hjälpen!

n1tro
2009-02-15, 18:26
Makroekonomi är kursen du ska läsa och LÄRA dig.. den är ett bra hjälpmedel inför alla andra kurser du kommer läsa, och om du nu vill bredda dina kunskaper inom finansmarknaden kan den vara en "väg" in i skiten..

fö så är nog makro den bästa kurs du läser första 3 åren på en ekonomutbildning..

Fatalist
2009-02-15, 19:14
På så sätt! Skall jag genast kolla upp. Tack ska du ha!