handdator

Visa fullständig version : Tatuering - dusch?


qwerty1
2009-02-15, 14:14
Hejsan!

Gjorde en ny tatuering igår(färg om det spelar roll) och hade gärna velat ta en dusch.

Jag tror ju till 95% att det är lugnt och duscha/ta ett bad, men bara för säkerhetens skull så frågar jag här snabbt.

Är det okey om jag tar en dusch (utan tvål o shampoo kanske?)

Tack och hoppas ni får en trevlig söndagsångest.

machine gun
2009-02-15, 14:16
Ta en snabbdusch, men undvik att få tvål och schampo i såret (kan svida en del) och var försiktig när du torkar dig med handduken, så att du inte river upp skorpan.

Brooklyn
2009-02-15, 14:16
ja, ta en dusch du, bara bra.

rosdahl
2009-02-15, 14:18
Ljumet vatten på tatueringen morgonen efter är det bästa. Kan lindra sårskorpsbildningen en hel den faktiskt.

Mental
2009-02-15, 14:32
Kan man inte bara plasta själva tatueringen och sedan duscha som vanligt?

Vinter
2009-02-15, 14:33
Tänk dig tatueringen som ett stort och djupt skrapsår med nybildadsårskorpa och behandla den likadant. Jag brukar dusha och tvätta rent försiktigt och sen smörja in, sen löser det sig med tiden.

Vinter
2009-02-15, 14:37
Kan man inte bara plasta själva tatueringen och sedan duscha som vanligt?

Plasten får man endast för att man inte ska blöda ned eller få färg på sina kläder. Det är egentligen inte nödvändigt.

Tabbe
2009-02-15, 14:40
Plasten får man endast för att man inte ska blöda ned eller få färg på sina kläder. Det är egentligen inte nödvändigt.

japp, min senaste blödde oroväckande mycket tyckte jag men tatueraren sa att det va lugnt :D

Black Star Abyss
2009-02-15, 14:47
Innan läkeprocessen är klar befinner sig bläcket närmare ytan, och man kan om man inte är försiktig förstöra tatueringen i det läget.

Litecore
2009-02-15, 20:12
åh, det är så skönt när den läker och man bara vill gnida sig mot ett träd för att allt kliar så jävligt :D

Eldhroka
2009-02-15, 20:19
Min senaste tatuering läkte betydligt bättre och snabbare än mina första..
Enda skillnaden jag gjorde var att jag duschade så hett jag bara kunde,
samma em som jag tatuerade mig samt morgonen efter. (efter rekommendation från
tatueraren)

LindaS
2009-02-15, 20:24
(efter rekommendation från
tatueraren)Därav min fråga som togs bort. Varje seriös tatuerare bör väl ge relevanta instruktioner..?

Lawson1307
2009-02-15, 21:12
Tvätta med ljummet vatten och mild tvål 3-4ggr om dagen första 4-5 dagarna och smörj in. Får knappt skorpor ens med denna "teknik".

Troll
2009-02-15, 21:22
Duscha!!!

Tvätta tattoon med tvål och vatten men skrubba inte.
Sen smörjer du in den med Helosansalva. Gör detta två gånger om dan.


Edit: Badda tort med handuk.

Hermes
2009-02-15, 22:56
Min senaste tatuering läkte betydligt bättre och snabbare än mina första..
Enda skillnaden jag gjorde var att jag duschade så hett jag bara kunde,
samma em som jag tatuerade mig samt morgonen efter. (efter rekommendation från
tatueraren)

Gör samma sak då jag tatuerar mig, fungerar jättebra. Inga problem att duscha alls, man rengör ju ändå tatueringen flera ggr per dag, sen om man gör det över ett handfat eller i duschen spelar ingen roll. Däremot ska man inte bada på några veckor efter man gjort den, fast det kanske bara gäller havet och på badhus.

Jag kör även så att jag har plast på under 2-3 dagar, läker mycket bättre. För att förtydliga så tar jag bort plasten, rengör och sätter dit ny 3-4 ggr per dag.

Bullen!
2009-02-18, 15:30
Min senaste tatuering läkte betydligt bättre och snabbare än mina första..
Enda skillnaden jag gjorde var att jag duschade så hett jag bara kunde,
samma em som jag tatuerade mig samt morgonen efter. (efter rekommendation från
tatueraren)

jag anser att det är rätt att göra såhär. jag har tatuerat mig över 30 ggr och fått kanonbra läkning hela tiden efter jag gjort såhär. bra att "dra ut" det mesta av sårvätskan.

bada ska man dock inte göra.

tvätta försiktigt med lactacyd eller liknande mild oparf tvål. tvätta även fingrarna noga innan du är på tatueringen. jag går oxå md motivet bart till det fått torka riktigt första och andra dagen. börjar smörja med bepanthen dag 2 om det börjat bli riktigt torrt. bepanthen är överlägset helosan. kan laga allt ifrån sönderbitna bröstvårtor till söndriga stjärtar... och tatueringar då.