handdator

Visa fullständig version : Att bulka eller att inte bulka?


grakka
2009-02-15, 04:01
"No bulk no hulk" har man ju hört ett antal gånger. Har tränat i cirka 13 månader, är 179cm lång, 19 år, väger 69kg. Har ingen aning om min BF% men skulle tro att den är runt 20% (ren chansning). Är normal smal eller hur man nu ska uttrycka det. Kroppsformen visar att jag tränar men den visar inte varenda liten muskel i detalj, hoppas folk förstår. Självklart vill man ju se deffad ut, men som många kommer säga så vet jag redan att det inte ens är någon idé att tänka på deff med min vikt och BF. Kommer inte våga se mig själv i spegeln då. Ska man träna så ska man göra det på rätt sätt från början i mitt tycke.

Mitt mål/önskan är att nå 75-80kg deffad tills sommaren 2010. Vad jag har förstått så bör det inte vara helt omöjligt att nå målet. Min fråga är vilken metod som kan tänkas gå snabbast. Det är alltså 6-10kg muskler som fattas. Långsam bulk eller tokbulk? Vilken kroppsvikt låter rimlig att landa på innan deff om man ska landa deffad på 75kg+. Känns inte som att jag är kapabel till att gå upp 20-25kg hur extremt mycket jag än försöker. Kom gärna med tips och idéer :)

Eddie Vedder
2009-02-15, 08:39
Långsam bulk, ät bra mat och ät dig mätt. Se till att öka successivt på vågen och eftersträva hela tiden ökningar i gymmet. Men att öka superfort och tokbulka är enbart dumt.

Nordenator
2009-02-15, 09:01
En sak du bör komma underfund med är att allt med muskelbyggande tar en jävla massa tid. Sätt 75-80 kg deffad mer som ett långsikigt mål och ha deletapper, för att försöka nå det på en så begränsad tidsperiod känns som om det mestadels kommer leda till besvikelse. Det är ju lite mer än ett år kvar och många kilon muskler att vinna. Jag vill landa på 85 kg i bra form, men det ser jag inte som någonting som kommer hända till nästa sommar. My five cents.

grakka
2009-02-15, 12:31
En sak du bör komma underfund med är att allt med muskelbyggande tar en jävla massa tid. Sätt 75-80 kg deffad mer som ett långsikigt mål och ha deletapper, för att försöka nå det på en så begränsad tidsperiod känns som om det mestadels kommer leda till besvikelse. Det är ju lite mer än ett år kvar och många kilon muskler att vinna. Jag vill landa på 85 kg i bra form, men det ser jag inte som någonting som kommer hända till nästa sommar. My five cents.

Tycker att 18 månader är relativt lång tid. Får se hur det går, ska iaf ge gärnet och försöka. Vad anser du är långsiktigt då?

Walleman999
2009-02-15, 13:01
6-10kg rena muskler är ju faktiskt ingenting som går speciellt snabbt..

Men som Eddie skrev så kör på en lugn bulk men se till så att vågen rör på sig :)

Nordenator
2009-02-15, 15:25
Tycker att 18 månader är relativt lång tid. Får se hur det går, ska iaf ge gärnet och försöka. Vad anser du är långsiktigt då?

Ett mål med obestämt datum och mer gripbara saker innan som "ta 95 i bänkpressen" eller "kunna äta 17 bullar på 5 minuter" som sedan leder dig mot det riktiga målet. Tror att nå en viss bestämd vikt på bestämd tid bara kommer leda till onödig fettvikt för att kämpa upp vikten i slutändan.

kalajset
2009-02-15, 15:39
Först och främst, du har knappast 20% kroppsfett på 69kg, har jag mycket svårt att tro iaf, särskilt som du redan tränat ett tag. :) - Så det behöver du inte oroa dig för.

Men men, jag håller med övriga, ta det i lagom lugnt takt. Du har gott om tid. Själv hade jag gått upp något kg i månaden tills jag tyckte det blivit för mycket späck, att ha ett visst viktmål att se fram emot kan vara bra på sitt sätt, men risken är att man inte alls kommer vara nöjd just vid den givna vikten, så då kan det vara bättre att gå efter spegeln istället. Med det sagt är det fortfarande bra att ha ett absolut "maxi/mini-mått", så man varken låter bulk eller deff gå för långt, men det är inte riktigt samma sak som målvikt.

När jag väl tyckt det hade blivit just "för mycket späck" hade jag deffat. Svårt att tala om siffror såhär utan att ha något mer att gå på i ditt fall, men jag skulle tippa på att du kan gå upp 10-15kg till utan att behöva tänka på deff iaf. Stämmer förövrigt rätt bra med "ett-kg-i-månaden-metoden". Gå upp i den takten ca ett år till, för att sedan lägga några månader på deff, det låter rimligt teoretiskt sett i mitt tycke.

Robel2008
2009-02-17, 13:31
sommaren 2010. Vad jag har förstått så bör det inte vara helt omöjligt att nå målet. Min fråga är vilken metod som kan tänkas gå snabbast. Det är alltså 6-10kg muskler som fattas. Långsam bulk eller tokbulk? Vilken kroppsvikt låter rimlig att landa på innan deff om man ska landa deffad på 75kg+. Känns inte som att jag är kapabel till att gå upp 20-25kg hur extremt mycket jag än försöker. Kom gärna med tips och idée

Rahf
2009-02-17, 13:49
Deffad på 75kg? Tjaaa.. 85kg med otroligt bra ökningar ungefär? Omöjligt att gissa så jag drog bara iväg ett nummer som låter hyfsat rimligt.

grakka
2009-02-17, 13:49
Först och främst, du har knappast 20% kroppsfett på 69kg, har jag mycket svårt att tro iaf, särskilt som du redan tränat ett tag. :) - Så det behöver du inte oroa dig för.

Men men, jag håller med övriga, ta det i lagom lugnt takt. Du har gott om tid. Själv hade jag gått upp något kg i månaden tills jag tyckte det blivit för mycket späck, att ha ett visst viktmål att se fram emot kan vara bra på sitt sätt, men risken är att man inte alls kommer vara nöjd just vid den givna vikten, så då kan det vara bättre att gå efter spegeln istället. Med det sagt är det fortfarande bra att ha ett absolut "maxi/mini-mått", så man varken låter bulk eller deff gå för långt, men det är inte riktigt samma sak som målvikt.

När jag väl tyckt det hade blivit just "för mycket späck" hade jag deffat. Svårt att tala om siffror såhär utan att ha något mer att gå på i ditt fall, men jag skulle tippa på att du kan gå upp 10-15kg till utan att behöva tänka på deff iaf. Stämmer förövrigt rätt bra med "ett-kg-i-månaden-metoden". Gå upp i den takten ca ett år till, för att sedan lägga några månader på deff, det låter rimligt teoretiskt sett i mitt tycke.

Tack för ett bra svar. 20% kanske inte stämmer alls. Jag har som sagt ingen aning mer än att jag har sett biler på folk med 5% och 10%, antog då att jag hade cirka 20% av någon dum anledning. Finns det något sätt att räkna ut ett korrekt svar på det?

50cent
2009-02-17, 13:53
mitt tips är att lägga dig på minst 300+ och att ta en liten deff några månader innan sommaren

grakka
2009-02-17, 13:55
Deffad på 75kg? Tjaaa.. 85kg med otroligt bra ökningar ungefär? Omöjligt att gissa så jag drog bara iväg ett nummer som låter hyfsat rimligt.

Förklara vad du menar. Om du menar att det låter rimligt för mig att ligga på 85kg deffad så låter det mer rimligt att det inträffar år 2020. Tyvärr så kommer jag nog inte känna lika stort behov av att ligga på 85kg deffad vid 30 års ålder. Därför vill jag inte sätta någon slags dröm gräns som ändå aldrig kommer att fungera. Från 69kg till 75kg i muskler är tillräckligt för min del :) Sen om det skulle bli mera så är det väll bara att tacka och vara glad.

grakka
2009-02-17, 13:58
mitt tips är att lägga dig på minst 300+ och att ta en liten deff några månader innan sommaren

Mitt tips är att ge fan i att besöka denna hemsidan om du ändå inte har något vettigt att säga. Lunarstorm.se kanske passar dig bättre. Lite halvtragiskt att det finns folk som är avsiktligt ute efter att förstöra det ända någorlunda vettiga träningsforumet.

jwzrd
2009-02-17, 14:08
Ät så att du i slutet av varje ny månad är något tyngre än förra. .5-1kg mer. 2kg gör ingenting. Men du måste måste måste inse att det säkert är ett 5års-projekt att kunna stå med 80kg i strandform med din utgångspunkt. 5 seriösa år där du hela tiden gör ditt bästa på gymmet och ser till att äta regelbundet och vettigt. Alla former av quick fixes i form av dyra pulver n piller, tokbulk och liknande är bara slöseri med nöje. Börja direkt med att träna ordentligt och äta ordentligt.

Rahf
2009-02-17, 14:14
Förklara vad du menar. Om du menar att det låter rimligt för mig att ligga på 85kg deffad så låter det mer rimligt att det inträffar år 2020. Tyvärr så kommer jag nog inte känna lika stort behov av att ligga på 85kg deffad vid 30 års ålder. Därför vill jag inte sätta någon slags dröm gräns som ändå aldrig kommer att fungera. Från 69kg till 75kg i muskler är tillräckligt för min del :) Sen om det skulle bli mera så är det väll bara att tacka och vara glad.

Jag menar att du nog måste upp till 85kg först för att sen gå ner i vikt, om du siktar på 75kg i grym form på bara något år. Sommaren 2010 är möjlig, men då krävs det att du vet vad du gör och hur man tränar hårt. Om du ligger på hög fettprocent redan nu (vilket du förmodligen inte gör på 69kg) så blir det svårare.

Sen så hade 50Cent ett helt ok tips, optimalt eller ej.

hasic
2009-02-17, 15:34
Mitt tips är att ge fan i att besöka denna hemsidan om du ändå inte har något vettigt att säga. Lunarstorm.se kanske passar dig bättre. Lite halvtragiskt att det finns folk som är avsiktligt ute efter att förstöra det ända någorlunda vettiga träningsforumet.

Vad är det han gör som "förstör" forumet?

grakka
2009-02-17, 17:31
Jag menar att du nog måste upp till 85kg först för att sen gå ner i vikt, om du siktar på 75kg i grym form på bara något år. Sommaren 2010 är möjlig, men då krävs det att du vet vad du gör och hur man tränar hårt. Om du ligger på hög fettprocent redan nu (vilket du förmodligen inte gör på 69kg) så blir det svårare.

Sen så hade 50Cent ett helt ok tips, optimalt eller ej.

Aha då förstår jag. Det låter vettigt enligt mig också.

grakka
2009-02-17, 17:32
Vad är det han gör som "förstör" forumet?

Tänker inte ens besvara den frågan. Förstår du inte det själv så är det rätt illa tycker jag.

Rahf
2009-02-17, 17:45
Tänker inte ens besvara den frågan. Förstår du inte det själv så är det rätt illa tycker jag.

Helt allvarligt nu, han sa ingenting fel. Så det är nog bäst att du förklarar för oss som inte förstår. Givetvis behöver du inte, men det skulle kasta lite ljus på den situationen.

Anonym112
2009-02-17, 17:49
Helt allvarligt nu, han sa ingenting fel. Så det är nog bäst att du förklarar för oss som inte förstår. Givetvis behöver du inte, men det skulle kasta lite ljus på den situationen.

Word.

Vars är felet i att ligga 300kalorier+ per dag och att sedan deffa några månader före beachen? Ett helt optimalt sätt att bygga på, skulle jag snarare säga. :thumbup:

grakka
2009-02-17, 17:52
Läste fel från början. Ber om ursäkt för det. Ja, 300+ är ett bra alternativ.

joriice
2009-02-17, 18:54
Tror du kommer ha svårt att gå upp såpass mycker och dessutom vara deffad.

Men långsam bulk, att äta lite mer än man är van vid, och träna rätt tungt och strikt lär ge resultat.
Strandform går allt att få tills dess, men det finns de i din längd som kan väga runt 75-80 kg deffade, och i princip vara stora som bodybuilders. Det kommer inte du vara förrens om många år.

50cent
2009-02-17, 22:00
Läste fel från början. Ber om ursäkt för det. Ja, 300+ är ett bra alternativ.

nu läste du fel så det är ingen fara men du ska vara jävligt försiktig innan du säger negativa saker om folk, och jag är minst lika seriös med min träning som de flesta här inne jag har offrat väldigt många saker för min kropp och träning som tex viktiga prov, sommarjobb, körkort osv

och angående mitt tips så är 300kcal+ ingen optisiffra utan de flesta har svårt att ligga på väldigt små överskott och allt under 300+ - 500+ är riskabelt då det finns stor chans att det inte blir något överskott och därför tycker jag att man inte ska vara rädd att äta lite för mycket och tänka på fettet i god tid innan stranden