handdator

Visa fullständig version : Att tvätta katter - Do or dont?


kalle_banan
2009-02-14, 22:53
Ska man tvätta dom? I min barndom fick jag höra av min kompis att man inte ska tvätta katter för det är inte bra för deras päls, men ändå tvättar folk sina katter? Så hur ligger det till, är det dåligt för pälsen? (bortse nu från att katten verkligen kan behöva tvättas pga olja eller annat svårt smuts)

young_george
2009-02-14, 22:54
Sålänge du inte stoppar dom i centrifugen efteråt så...

ceejay
2009-02-14, 22:54
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-379478.html

"Det ska inte behövas om dom nu inte fått nåt på sig som måste tvättas bort, precis som du sa.
Känns katten skitig så köp lite kattschampo och duscha den. (Om den nu går med på det) I annatfall klarar dom sig själva."

haiduc
2009-02-14, 23:11
Jag badar mina katter vid behov, ca en gång i halvåret ibland oftare. Oftast passar jag på när de fäller för då lossnar det mesta håret i ett svep.

En regel jag har för alla min djur (och mig själv) hellre för ren än för skitig.
En katt som aldrig blir badad kan inte vara särskilt fräsch...*spy*

LindaS
2009-02-14, 23:16
Det beror nog på ras. Vanliga bondkatter tvättar sig själva.

agazza
2009-02-14, 23:17
Hahaha lycka till, har inte tvättat min katt på 22 år.

Tricce
2009-02-14, 23:24
Tvättade vår norska efter att en idiot hällt en spann såpa över honom, enda gången mig veterligen den katten vart badad.

kålman
2009-02-14, 23:27
katter tvättar väl sig själva :)

haiduc
2009-02-14, 23:43
katter tvättar väl sig själva :)

De käkar råttor, slickar sig mellan benen och div annat mysigt också...*spy*

Lelle Pelle
2009-02-14, 23:45
De käkar råttor, slickar sig mellan benen och div annat mysigt också...*spy*
Borstar du även katten tänder?:D

J.V
2009-02-14, 23:45
De käkar råttor, slickar sig mellan benen och div annat mysigt också...*spy*Men man ser ju till att de små liven borstar sina tänder så att munhygienen är bra, då kan dom tvätta sig själva.

haiduc
2009-02-14, 23:49
Borstar du även katten tänder?:D

Ja faktiskt :) Borstar tänderna på alla mina hundar och katter (6st) varje dag. De har varsin tandborste och använder tandpasta för djur.
Dels för att de får fräschare andedräkt, och dels för att motverka tandsten ;)

Exdiaq
2009-02-14, 23:52
Ja faktiskt :) Borstar tänderna på alla mina hundar och katter (6st) varje dag. De har varsin tandborste och använder tandpasta för djur.
Dels för att de får fräschare andedräkt, och dels för att motverka tandsten ;)


Låt mig gissa, de har små söta outfits också?

OnT: Har inte tvättat eller borstat tänderna på några av våra katter och de varken stinker eller är smutsiga.

Raggis
2009-02-14, 23:56
OnT: Har inte tvättat eller borstat tänderna på några av våra katter och de varken stinker eller är smutsiga.


Det är för att du själv är skitigare än dina katter.

Rockhard
2009-02-15, 00:00
Låt djuren vara djur. Och skaffa inte djur om ni tycker dom är äckliga.

Pepparkakssmurfen
2009-02-15, 00:11
Hur lyckas ni med att tvätta era katter? Har försökt tvätta en katt en gång,höll på att bli ihjälriven av kattfan..

Litecore
2009-02-15, 00:20
vissa katter gillar det, andra gillar det inte.. eller så använder du fel teknik? ;P

agazza
2009-02-15, 00:25
in med han i duschen bara, dra igen dörrarna, stick in armen, fullt fräs.

Roosen
2009-02-15, 00:42
Att tvätta en hund som har rullat sig i rådjurskadaver, ute i skogen är fullt förståligt....(yes.. hehe) Men katter klarar väl sig själva till 99,99%...

erks
2009-02-15, 00:46
När man ska tvätta en katt, tror jag, är det viktigt att den vet att det inte finns någon utväg, exempelvis i en duschkabin. Då brukar, i varje fall de två katter jag haft, acceptera sitt öde och sitta still.

shadowfire
2009-02-15, 00:59
inga konstigheter o tvätta en katt, ett finger mellan framtassarna och ett stadigt grepp så kan man göra allt från o klippa klor, till o mata med medicin utan problem.

har en norsk skogskatt och hårtussen i arslet gör att kattskrälle bara inte kan tvätta ren sig själv, utan det blir lätt en bajskaka utsmetad där bak... lätt åtgärdat med kattschampo o dusch dock.

Musselbank
2009-02-15, 01:01
Elak signaturquote:

det blir lätt en bajskaka utsmetad där bak...

agazza
2009-02-15, 01:29
inga konstigheter o tvätta en katt, ett finger mellan framtassarna och ett stadigt grepp så kan man göra allt från o klippa klor, till o mata med medicin utan problem.

har en norsk skogskatt och hårtussen i arslet gör att kattskrälle bara inte kan tvätta ren sig själv, utan det blir lätt en bajskaka utsmetad där bak... lätt åtgärdat med kattschampo o dusch dock.

Du får gärna pröva detta på min main coon

http://imagesforum.doctissimo.fr/mesimages/1411940/ny-maine-coon3.jpg

;)

Tricce
2009-02-15, 01:33
Ingen som har en sådan här katt då? :)

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3465954&postcount=805

shadowfire
2009-02-15, 01:34
Du får gärna pröva detta på min main coon

;)

aa, trefingersprincipen fungerar på en sådan också... börjar vi gå upp på lejon o shit så blir det dock tuffare, men det fungerar på en main coon i 10-kilosklassen också ;) .. ett finger mellan tassarna lugnar ner dem en aning, annars är det grepp i nackskinnet som gäller vilket dödar all handlingskraft

shadowfire
2009-02-15, 01:36
Ingen som har en sådan här katt då? :)

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3465954&postcount=805

ahahahah, riktigt så ser det inte ut här hemma iaf

Snobbe
2009-02-15, 01:42
Har nog tvättat våra katter några ggr inte så ofta men e ju om dem får skit på sig osv inte annars. Dock brukar ena katten gå på badkars kanten o leka när man badar vilket inte alltid är så positivt när han ramlar i och katten verkar tror att han ska dö och använder allt han kan för o komma upp igen.

r3mpuh
2009-02-15, 02:11
Har nog tvättat våra katter några ggr inte så ofta men e ju om dem får skit på sig osv inte annars. Dock brukar ena katten gå på badkars kanten o leka när man badar vilket inte alltid är så positivt när han ramlar i och katten verkar tror att han ska dö och använder allt han kan för o komma upp igen.

Aj!:(

saab900
2009-02-15, 02:30
Ska man tvätta dom? I min barndom fick jag höra av min kompis att man inte ska tvätta katter för det är inte bra för deras päls, men ändå tvättar folk sina katter? Så hur ligger det till, är det dåligt för pälsen? (bortse nu från att katten verkligen kan behöva tvättas pga olja eller annat svårt smuts)

Det går alldeles utmärkt att tvätta katten i duschen, men h*n kommer att hata dig just då :D

Behöver jag säga att du inte ska använda något annat schampoo än ett speciellt framtaget för katter och hundar?
Jag har fortfarande ett par små ärr på undermarmen sedan ett sådant tillfälle. Eller ja, det är lite rysk roulette över det hela. Vår ena katt var en ängel i duschen, men ögonen såg ut som på den där avatarbilden med "Happycat has run out of happy" :(
Den andra katten gick in för att lemlästa mig, men så fort han var torr igen lugnade han ned sig.

Var tvungna att tvätta katterna ibland när de varit i bråk med traktens okastrerade hankatt (dom pissar på varandra ibland när de slåss *spy*)

saab900
2009-02-15, 02:37
inga konstigheter o tvätta en katt, ett finger mellan framtassarna och ett stadigt grepp så kan man göra allt från o klippa klor, till o mata med medicin utan problem.

har en norsk skogskatt och hårtussen i arslet gör att kattskrälle bara inte kan tvätta ren sig själv, utan det blir lätt en bajskaka utsmetad där bak... lätt åtgärdat med kattschampo o dusch dock.

Du, det där måste du se upp med! Vår norsk skogskatt/angora/perser fick en sådan kaka för ett par år sedan. Han hade varit borta något dygn (hände ibland på sommaren) och kom hem med en sådan. Flugor hade lagt ägg i den, som kläckts, och det kröp larver överallt där nere på honom. Efter en röntgen hos veterinären konstaterades att han hade fluglarver i hela buken, blev avlivning omedelbart *cry*
Veterinären sade att han avlivar några skogskatter varje år pga detta. Även min mosters collie fick fluglarver som kröp in den vägen och fick avlivas.

hahavaffan
2009-02-15, 02:57
Hahaha lycka till, har inte tvättat min katt på 22 år.Din "katt"... är det nåt annat du vill berätta om? Eller är katten verkligen 22 år..?

Zetor99
2009-02-15, 03:08
Kattvätt sker lämpligast enligt följande:
1. Hitta katten.
2. Lura den att ta det lugnt genom att kelas och bär ut till stranden.
3. Håll ett mycket säkert grepp och gå ut på bryggan.
4. Kasta stackaren så långt ut du orkar.
5. Försöka uppfatta riktningen katten springer iland.
6. Hitta katt.
7. Torka.

Utföres endast på sommaren och helst vid angenäma vattentemperaturer. Undvik giftiga alger och andra faror.

capture
2009-02-15, 05:15
Jag är mycket tveksam till om vi någonsin har badat våra katter dock kan de långhåriga råka ut för trimmern på sommaren. Då ser de lagom roliga ut :)

spoonchest
2009-02-15, 07:24
DO!
Behövs oftast inte, men det kan bli väldigt spännande.

Nattljus
2009-02-15, 09:15
jag har bara försökt tvätta en katt en gång. när jag var cirka tolv så hoppade min älskade bondkatt ner i ett oljefat och blev helt nerkladdad. morsan tillät inte att jag tog in honom i badrummet utan jag fick försöka tvätta honom i en balja utomhus. ganska omedelbart satte han både tänder och klor i armen på mig så jag tappade greppet om honom (och jag blödde rejält dessutom). sen stack han kvickt som ögat och återfanns inte förrän två dagar senare när han låg död på gräsmattan.

det är över ett decennium sedan och jag har fortfarande tydliga ärr på underarmen och dåligt samvete för att jag inte lyckades hjälpa honom :(

haiduc
2009-02-15, 09:19
Låt mig gissa, de har små söta outfits också?

OnT: Har inte tvättat eller borstat tänderna på några av våra katter och de varken stinker eller är smutsiga.
Nu gissade du fel. Djur har lika stort behov av tandvård som människor, om man inte regelbundet (typ dagligen9 borstar tänderna och då och då går till veterinär för borttagning av tandsten så får katten tandlossning, inflammerad manhåla mm...

Och din katt lär inte vara speciellt fräsch, men det beror ju helt på vilka krav man har och hur man är själv ;) *spy*

kalle_banan
2009-02-15, 09:28
så deras päls skadas inte?

Mysella
2009-02-15, 09:35
haiduc: Djur har behov av samma tandvård som vi eftersom det är vi som ger dem mat tillverkad av oss. Vilda djur har aldrig tandsten.

Jag har aldrig tvättat min katt, som är 3 år. Det har ingenting att göra med "vilka krav jag har" eller "hur jag är själv" - det är bara så onödigt eftersom de klarar det bra själva. Hon är hur ren och fräsch som helst. Men dina katter kanske är handikappade och inte klarar sånt själva? Eller så har du med ditt nitiska tvättande totalt eliminerat deras naturliga hudfetter och liknande så de verkar skabbiga om du inte har tvättat dem.

Att de slickar sig i rumpan behöver du inte bekymra dig om eftersom katt- och hundsaliv innehåller massor med enzymer och mikroorganismer som tar hand om sådant. Annars skulle de liksom inte göra det, eller tror du att ett beteende som gör dem magsjuka skulle ha nischats fram evolutionärt?

Inte ens inför en operation måste man tvätta sina katter som djurägare - det räcker med deras egna tvättning och den preoperativa steriltvätten på sjukhuset. Om du själv däremot ska opereras så måste du tvätta dig med speciell descutantvål. Det kanske ger en hint om vem av dig och din katt som är bäst på att hålla sig ren.

Vad gäller "bajskakor" på långhåriga katter: klipp dem i rump-regionen så försvinner ju problemet! Det har jag gjort med min och det funkar alldeles utmärkt. Om hon sitter stilla när man klipper (vilket iofs aldrig händer) så kan man till och ´med få till det ganska snyggt.

Mysella
2009-02-15, 09:37
så deras päls skadas inte?

Nej men däremot deras naturliga fettlager i huden. Det är totalt onödigt att tvätta en katt som inte är synbart eller kännbart smutsig.

Arf Pingvin
2009-02-15, 09:41
Mysella +1

kalle_banan
2009-02-15, 10:10
Nej men däremot deras naturliga fettlager i huden. Det är totalt onödigt att tvätta en katt som inte är synbart eller kännbart smutsig.

Thank you! Här skall googlas.

agazza
2009-02-15, 10:38
Din "katt"... är det nåt annat du vill berätta om? Eller är katten verkligen 22 år..?

Nä. Den är död. Den blev 23. Det var väl egentligen mamma och pappas katt, dom skaffade den när min bror föddes. Det var en helt vanlig katt av märke okänt.

Exdiaq
2009-02-15, 10:45
Nu gissade du fel. Djur har lika stort behov av tandvård som människor, om man inte regelbundet (typ dagligen9 borstar tänderna och då och då går till veterinär för borttagning av tandsten så får katten tandlossning, inflammerad manhåla mm...

Och din katt lär inte vara speciellt fräsch, men det beror ju helt på vilka krav man har och hur man är själv ;) *spy*


Det beror ju helt på vad för mat de får! Ger man dem all den skitmat som vi äter så är det självklart att de får tandsten m.m.

Fräsch och fräsch. Varken jag, min familj eller vänner har några som helst problem med att kela med dem utan att börja spy. Sen om det är särskilt roligt att ha en katt som luktar som en vandrande schampoo-flaska och Pepsodent i flabben vet jag inte.

P.S. De är innekatter båda två. Har tvättat en av dem en gång och det var när hon hoppade ner i dasset efter att jag hade pissat D.S.

Alexton
2009-02-15, 10:45
Aldrig tvättat min katt och han är 16 år, han luktar ingenting. Märke: Bondkatt (ligger på 10kg utan att vara överviktig så vi har alltid undrat över generna).

Brukar borta honom ett par gånger i veckan och rengöra tassarna efter hans äventyr på gården.

pragmatist
2009-02-15, 10:52
Utöver det som redan sagt i tråden kan man lägga till att en del katter har tjockt, ulligt underhår som liksom filtar sig när man försöker tvätta dem. Vi hade det problemet med vår gamla kisse, vi gjorde misstaget att tvätta henne en gång när hon var liten och det tog lång tid innan hennes päls blev normal igen. En del tovor fick vi helt enkelt klippa bort, hon såg ut som en punkare efteråt. Så innan ni tvättar era katter kan det vara en bra idé att testa att tvätta en bit av katten först, ett bakben eller nått.

shadowfire
2009-02-15, 10:57
Jag fortsätter duscha min Sune i vilket fall som, det brukar bli dusch + rejält borstning, kloklippning o annat spännande i samma veva. Katt version 2.0 typ.

Morrris
2009-02-15, 10:58
Min norska skogskatt har blivit tvättad en gång. När jag var liten bestämde jag mig för att måla katten med lacknafta från topp till svans. Då blev det duschen...
Tussarna klipper jag, eller (om han är på gott humör) drar isär för hand. Hygienen får han fan fixa själv.

Kebab-Arne
2009-02-15, 11:06
Aldrig tvättat våran 10årige bondkatt. Frågade en veterinär om det en gång och enligt henne så är det onödigt så länge katten sköter det själv.

xodd
2009-02-15, 11:09
badar båda katterna med jämna mellanrum när jag/vi anser att deras päls behöver det. Blev ett bad för dom små liven igår och dom accepterar det faktiskt oerhört bra, står bara där och låter sig bli duschade etc.

Problemet blir dock när fönen kommer fram... Då blire åka av när det gäller en av katterna iaf. Det har jag en arm som bevisar idag. I look like emokid :thumbup:

Bönne
2009-02-15, 11:37
The Office (US) S05E15 allt ni behöver veta.

Cilia
2009-02-15, 11:42
Vi brukade bada våra bondkatter typ en gång per år. Min syster och jag brukade hjälpas åt. En satt i badkaret och höll katten och den andra tvättade. Var alltid kul för dom blev så smala och ynkliga.

Katter gillar inte när man skrattar åt dom. Men vem gör det?

shut teh face
2009-02-15, 11:51
Min pappas katter brukar bada själva i poolen, men det är väl bara ett fåtal katter som gillar vatten.

Solros
2009-02-15, 12:30
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/05_02/tigerDM2805_468x472.jpg

z_bumbi
2009-02-15, 12:57
aa, trefingersprincipen fungerar på en sådan också... börjar vi gå upp på lejon o shit så blir det dock tuffare, men det fungerar på en main coon i 10-kilosklassen också ;) .. ett finger mellan tassarna lugnar ner dem en aning, annars är det grepp i nackskinnet som gäller vilket dödar all handlingskraft

lol

Piranha
2009-02-15, 13:05
Jag är då ingen katt expert men jag har sett på animal planet en vanlig bondkatt få spelet.

Jag skulle INTE vilja vara i närheten av de där 20 klorna, inte utan full kravallmundering iaf.

Upptaget
2009-02-15, 13:12
Vår katt är 18 år och vi har inte tvättat han 1 enda gång, och han har jättefin päls.. Var inne med han hos veterinären för hälsokontroll för några veckor sedan och då var det inga fel på han.. Och för det andra så skulle det _ALDRIG_ gå att tvätta han heller, han blir helt hysterisk när han kommer i kontakt med vatten, räcker med att man har vatten på handen och droppar lite på han så springer han iväg..

Tolkia
2009-02-15, 13:29
Jag vet alldeles för lite om katter annat än den typen av bondkatter som snarare behagar bo på den bondgård man råkar äga än är ens katter, och där tvätt och liknande för det mesta inte riktigt är ett alternativ, men jag antar att det precis som med hundar varierar en del hur benägna de är att skita ned sig så att det blir jobbigt. Om jag jämför familjens hund 1 med familjens hund 2, så duschade vi nog hund 2 fler gånger per år än vi duschade hund 1 per liv. Hund 2 hade en förkärlek för att rulla sig i snusk som inte ritigt gick ihop med att vistas inomhus.

IntenZe
2009-02-15, 13:48
Haiduc, Lite off-topic men vad är det för ras på hunden på din avatar?

spange
2009-02-15, 13:53
katter behöver normalt inte tvättas, detta djur är ett unikum vad gäller att hålla sig ren, lortiga hundar däremot;)
har dessutom för mig att katter har något skyddande ämne i pälsen som man sabbar genom för mkt tvätt.

brukar vilda kattdjur vara skitiga? nej just det. tror ni nån jävel badar dem innan de får vara med på animal planet?

ibland kan väl huskatter behöva tvättas, men inte fan är det ofta;)

shadowfire
2009-02-15, 14:44
det sköna är ju att när katten är nybadad, så eftertvättar han sig i typ 2 timmar efteråt... :D

ser otroligt manlig o stolt ut:
http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/sunenybadad.jpg

Exdiaq
2009-02-15, 15:03
det sköna är ju att när katten är nybadad, så eftertvättar han sig i typ 2 timmar efteråt... :D

ser otroligt manlig o stolt ut:
http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/sunenybadad.jpg


Ja, enligt hans tycke smutsade du både ner honom och förstörde hans päls ;)

lectris
2009-02-15, 16:13
Vissa katter kan behövas bli tvättade, tex sphynxar. Alla katters hud utsöndrar olja för att hålla den mjuk och smidig. Katter med päls absorberar oljan men utan päls så kan det bli olja overload ;)

Annars så tror jag inte man behöver tvätta katten om den inte får problem med pälsen. Viktigare att borsta pälsen än tvätta den imo. Ända gången jag tvättat min katt var när hon blev dålig i magen, och eftersom hon var semilånghårig så fastnade det mesta i "byxorna"...

Sen ang borsta tänderna på katten så kan det vara bra men inte nödvändigt på alla katter. Man ska naturligtvis inte använda tandkräm för människor utan det finns tandkräm med leversmak för katter som förebygger tandsten. Gott gott *spy*

LindaS
2009-02-15, 17:01
Sen ang borsta tänderna på katten så kan det vara bra men inte nödvändigt på alla katter. Man ska naturligtvis inte använda tandkräm för människor utan det finns tandkräm med leversmak för katter som förebygger tandsten. Gott gott *spy*Är det så? Det jag har hört är att man kan/ska borsta tänderna på hundar, men eftersom katter inte har någon tuggyta på sina tänder så behövs det inte. Tandsten kanske sätter sig utanpå(?).

Katter har jag tvättat två ggr. Mina nuv katter när dom var riktigt små och en av mina gamla katter när hon gått ner sig i kära. Hon gillade inte att bli badad men förstod nog att det var nödvändigt med hjälp satt helt stilla.

lectris
2009-02-15, 19:21
Är det så? Det jag har hört är att man kan/ska borsta tänderna på hundar, men eftersom katter inte har någon tuggyta på sina tänder så behövs det inte. Tandsten kanske sätter sig utanpå(?).

Ja det kan sätta sig utanpå. Min kattdam fick tandsten långt bak i käken, var som små vitgråa beläggningsklumpar som satt från tandköttet och neråt utanpå tanden. Hon slickade gärna i sig tandkrämen (smakade väl som godis :D) och hon tuggade rätt mycket själv på tandborsten utan att jag behövde peta runt med den.

haiduc
2009-02-15, 19:34
Haiduc, Lite off-topic men vad är det för ras på hunden på din avatar?
det är min chihuahuatik Signe :)

Dreas
2009-02-15, 20:03
Jag badar mina katter vid behov, ca en gång i halvåret ibland oftare. Oftast passar jag på när de fäller för då lossnar det mesta håret i ett svep.

En regel jag har för alla min djur (och mig själv) hellre för ren än för skitig.
En katt som aldrig blir badad kan inte vara särskilt fräsch...*spy* Är ingen expert men det låter som om du tvättar dina katter för mycket, läser man sen lite i tråden så verkar det stämma. Fast de beror ju på vilken ras det är också.

Mysella
2009-02-16, 17:18
Är det så? Det jag har hört är att man kan/ska borsta tänderna på hundar, men eftersom katter inte har någon tuggyta på sina tänder så behövs det inte. Tandsten kanske sätter sig utanpå(?).


Ja hundars tänder ska man borsta, gärna varje dag eller varannan, för att förebygga tandsten som kan ge upphov till tandköttsinflammation och senare tandlossning... Tandstenen sätter sig på utsidan och insidan av tänderna, inte på tuggytan, men på insidan håller tungan rent så det är viktigare att borsta på utsidan om hunden/katten inte accepterar att man tycker in en tandborste i käften på den. Man behöver inte borsta på tuggytan eftersom hundar inte får karies. Ju mindre djuret måste tugga desto mer tandsten får det, så katter som går ute och äter råttor och får användning av sina tänder behöver man inte borsta tänderna på, men innekatter som bara får burkmat är det bra om man borstar tänderna på. Samma sak gäller för hundar, stora brukshundar som gnager på mycket ben har generellt mindre tandproblem än små utställningsraser. Nakenhundar har skitdåliga tänder.

kålman
2009-02-16, 17:24
borsta tänderna på hundar? vad kommer näst, torka dom i arslet efter att dom skiter?

LindaS
2009-02-16, 18:18
borsta tänderna på hundar? vad kommer näst, torka dom i arslet efter att dom skiter?Vet inte om jag skulle kalla det torka, men när min hund ätit upp en diskhandduk(som hon fått ihopknuten att leka med) så behövde hon ha lite hjälp när trådarna skulle ut s a s, såg ut att kittla lite.

LindaS
2009-02-16, 18:20
..men innekatter som bara får burkmat är det bra om man borstar tänderna på.Gäller det även om dom får torrfoder av bra kvalité?

Rackham
2009-02-16, 18:25
Gäller det även om dom får torrfoder av bra kvalité?

Har tre katter varav två börjar bli lite till åren. De har aldrig haft några problem med tandsten, enligt veterinären är det antagligen tack vare att de alltid äter torrfoder. Borstar aldrig tänderna på dem (de är trots allt djur...)

Så, jag har ingen källa på det, men mina katter klarar sig bra ur tandstenssynvinkeln utan att borstas. Luktar lite fisk gör de nog i munnen oavsett.

Nitrometan
2009-02-16, 18:40
Instruktionsfilm. Hur att tvätta sin katt.

d9QwK5EHSmg

tired_soldier
2009-02-16, 18:46
Mina två korthåriga katter luktar mestadels skog, men ibland är det berättigat att duscha dom och då är det risk för att dom klöser sönder mig (har flera diskreta ärr från våre eskapader).

Finns också torrschampo jag tänkte testa nästa gång.

lectris
2009-02-16, 18:51
innekatter som bara får burkmat är det bra om man borstar tänderna på

ja, eller så kan man ge dem något att tugga på som komplement till blötmaten, tex kycklingvingar eller kycklinghalsar :) Min tjej var dock kräsen och vägrade sätta tänderna i dessa konstiga benbitar.. så det är olika.

för övrigt gällande mat så bör alla katter äta blötmat imo. Dels för att katter är av naturen dåliga på att dricka vatten då de "i det fria" får en stor mängd vatten från maten de äter. Torrfoder kan leda till för litet vattenintag som i sin tur kan orsaka problem med bla njurar och urinvägar. En annan orsak är att torrfoder ofta innehåller spannmål vilket inte är bra för katter, så blötmat utan spannmål är att föredra :)

z_bumbi
2009-02-16, 18:55
Gäller det även om dom får torrfoder av bra kvalité?

Torrfoder är bättre för gaddarna än blötmat (om dom nu inte redan har jättetandproblem). Katter får liksom hundar ofta tandsten och en bra förebyggade åtgärd är t.ex speciella foder, tandstenspulver man lägger i maten eller tandborstning. Har dom redan rejält med tandsten är det dock ofta en riktig munsanering som krävs (hos veterinär).

Att sedan börja vänja en katt i vuxen ålder vid åtgärder som bad och munrengöring kan ju dock vara ett mindre äventyr. Försöker man tvångshålla en katt som blir förbannad bör man antingen ha kraghandskar eller inte befinna sig där överhuvudtaget. Surnar en katt till riktigt rejält så är det inte lätt att hålla den vilket både jag och folk jag jobbar med har rätt klara bevis på i form av div ärr :)


/Emmzan

tired_soldier
2009-02-16, 18:56
ja, eller så kan man ge dem något att tugga på som komplement till blötmaten, tex kycklingvingar eller kycklinghalsar :) Min tjej var dock kräsen och vägrade sätta tänderna i dessa konstiga benbitar.. så det är olika.

för övrigt gällande mat så bör alla katter äta blötmat imo. Dels för att katter är av naturen dåliga på att dricka vatten då de "i det fria" får en stor mängd vatten från maten de äter. Torrfoder kan leda till för litet vattenintag som i sin tur kan orsaka problem med bla njurar och urinvägar. En annan orsak är att torrfoder ofta innehåller spannmål vilket inte är bra för katter, så blötmat utan spannmål är att föredra :)

Många veterinärer jag varit i kontakt med hävdar raka motsatsen. Säkerligen ligger det något i vattenproblematiken, men blötmat leder väl i regel till en överätande katt som efter några år ser något ut som en amerikan, med alla problem som följd..

emmzan
2009-02-16, 19:01
ja, eller så kan man ge dem något att tugga på som komplement till blötmaten, tex kycklingvingar eller kycklinghalsar :) Min tjej var dock kräsen och vägrade sätta tänderna i dessa konstiga benbitar.. så det är olika.

för övrigt gällande mat så bör alla katter äta blötmat imo. Dels för att katter är av naturen dåliga på att dricka vatten då de "i det fria" får en stor mängd vatten från maten de äter. Torrfoder kan leda till för litet vattenintag som i sin tur kan orsaka problem med bla njurar och urinvägar. En annan orsak är att torrfoder ofta innehåller spannmål vilket inte är bra för katter, så blötmat utan spannmål är att föredra :)


Jag rekommenderar aldrig att ge rå kyckling, och ffa inte med ben till katter/hundar, dels för bakterierisken och dels för risk för splittrade ben som kan sätta sig fast på div ställen --> dyrt och farligt.

Njur och urinproblem kommer inte av själva vattenintaget utan av fodrets innehåll av olika ämnen. Dock är det alltid bra att katter med urinproblem dricker mycket men det är en annan femma.

shadowfire
2009-02-16, 19:05
Många veterinärer jag varit i kontakt med hävdar raka motsatsen. Säkerligen ligger det något i vattenproblematiken, men blötmat leder väl i regel till en överätande katt som efter några år ser något ut som en amerikan, med alla problem som följd..

...Njur och urinproblem kommer inte av själva vattenintaget utan av fodrets innehåll av olika ämnen. Dock är det alltid bra att katter med urinproblem dricker mycket men det är en annan femma.

Låter som om de lärde tvista länge om detta.
Jag är precis 4000 kr fattigare trots försäkring pga detta och den veterinären jag var till, en väl beryktad och känd sådan, förklarade att just hankatternas urin tjocknar till sig vintertid och att de dricker för lite mot för vad de egentligen borde - oavsett torr eller blötfoder. Rekommendationen jag fick med mig var hälften blötmat, hälften torrfoder iaf.

Lagom roligt o pynta 4 papp på att fanskapet renspolat + antibiotika mm, men han såg ut som tom hanks i "den gröna milen", så det var värt de pengarna.

lectris
2009-02-16, 19:08
Många veterinärer jag varit i kontakt med hävdar raka motsatsen. Säkerligen ligger det något i vattenproblematiken, men blötmat leder väl i regel till en överätande katt som efter några år ser något ut som en amerikan, med alla problem som följd..

ser inte varför katten lättare skulle bli överviktig på blötmat än torrfoder? man ger väl inte katten obegränsat med blötmat direkt, är väl snarare torrfoder som kan ligga framme längre utan att det torkar eller blir dåligt..

Jag rekommenderar aldrig att ge rå kyckling, och ffa inte med ben till katter/hundar, dels för bakterierisken och dels för risk för splittrade ben som kan sätta sig fast på div ställen --> dyrt och farligt.

jo det förstår jag.. men å andra sidan är det väl fullt med små ben i vad många katter tuggar på ute, möss, småfåglar osv.. men vad brukar du rekommendera som tuggmotstånd då? och ska det vara kokt eller tillagat på annat sätt?

shadowfire
2009-02-16, 19:11
Instruktionsfilm. Hur att tvätta sin katt.

:laugh:
Den sa fan allt. :thumbup:

emmzan
2009-02-16, 19:12
sjo det förstår jag.. men å andra sidan är det väl fullt med små ben i vad många katter tuggar på ute, möss, småfåglar osv.. men vad brukar du rekommendera som tuggmotstånd då? och ska det vara kokt eller tillagat på annat sätt?

I de fall de inte finns klara skäl (t.ex svårartad tandlossning) att äta blötmat så rekommenderar jag torrfoder, annars kan produkter som t.ex plaque off (tandstenspreparat) osv. Har inte upplevt det som ett problem med att katten behöver mer tuggmotstånd i form av saker att gnaga på.

lectris
2009-02-16, 19:17
annars kan produkter som t.ex plaque off (tandstenspreparat) osv.

jaså? när min tjej hade problem med tandsten så rådde min vet att inte använda plaque off, något om att jodhalten är för hög och innehåller även ämnen som kan orsaka urinsten? är väl kanske ingen exakt vetenskap kanske men intressant med olika åsikter.. :)

Mysella
2009-02-16, 19:22
Min erfarenhet säger mig att innekatten mår bäst på torrfoder av hög kvalitet som bas och en portion mjukmat varannan - var tredje dag ungefär. Jag brukar ge min katt whiskas-påsar, det är extremt uppskattat. Risken med mjukmat och övervikt kan jag tänka mig är att om katten får mycket mjukmat blir den till slut kräsen och vill inte ha något annat, och då är risken att den blir tjock... det är svårt att överfodra med torrfoder. Om katten däremot är ute och jagar och man vet att den brukar käka smågnagare och fåglar behöver man inte ge mjukmat. De friskaste katterna jag träffat, med den bästa figuren, bästa tänderna och blankaste pälsen var stallkatterna i mitt förra stall, och den enda maten de fick var lite torrfoder på morgonen, sen bestod dieten av råttor vars gallblåsa (det enda på råttan de inte äter eftersom den smakar äckligt) de lämnade som en slemmig liten klump på stallgången... *spy*

LindaS
2009-02-16, 19:22
Hur märkte du att hon hade tandsten?

lectris
2009-02-16, 19:26
Hur märkte du att hon hade tandsten?

fick henne vid 6 års ålder från ett katthem och skulle göra en allmänundersökning för att teckna försäkring :) då upptäcktes tandstenen för första gången. det försvann och kom tillbaka med jämna mellanrum.

lectris
2009-02-16, 19:31
Risken med mjukmat och övervikt kan jag tänka mig är att om katten får mycket mjukmat blir den till slut kräsen och vill inte ha något annat, och då är risken att den blir tjock...

det där fattar inte jag.. så om en katt är kräsen blir den tjock :confused: låter som att det borde vara tvärt om tycker jag.

LindaS
2009-02-16, 19:33
det där fattar inte jag.. så om en katt är kräsen blir den tjock :confused: låter som att det borde vara tvärt om tycker jag.Det kan ju vara så att husse eller matte ger efter lite för lätt. :)

lectris
2009-02-16, 19:35
Det kan ju vara så att husse eller matte ger efter lite för lätt. :)

antagligen.. men då är det ju knappast blötmaten man kan klandra för kattens övervikt :D

LadyG
2009-02-16, 19:50
Jag har sett ladugårdskatter som ätit sig feta på torrfoder och möss, förvisso kastrerade hankatter då (knipsandet av juvelerna spelar viss en viss roll för kattens vikt har jag hört) men ändå. Det är nog snarare tillgången på föda + kattens födgeni som spelar roll. Vissa katter äter för mycket om de får, precis som vissa människor.

Samma utekatter skulle f ö ha strimlat den som försökt bada dem, de höll sig blanka och fina i pälsen själva. Jag har bara badat en katt en gång och det var när den blivit magsjuk och sölat ner rumpan. Då tyckte jag att det var lite syn dom katten att den skulle behöva tvätta sig själv.

Mysella
2009-02-16, 20:23
Ja kastrerade missar överlag tenderar att lägga på sig lite mycket, tror det beror på att de blir mindre aktiva. Sen om det finns obegränsad tillgång på havrestinna möss så ser man ju det på katterna med :)

lectris: Nä precis, anledningen är väl snarare att man ger för mycket av det som är det enda de gillar liksom. Som med matrester och hundar, eller oss och godis/fet mat för den delen, det är ju inte maten i sig man blir fet av utan mängden. Det är svårt att motstå en söt kisse som jamar hjärtskärande vid kylen...

shadowfire
2009-02-16, 21:06
heh, den här tråden börjar likna typ familjeliv eller vad den där siten heter där alla föräldrar fightas om vem som uppfostrar barnen bäst :P

Bullen!
2009-02-17, 00:39
min katt blev 19 år gammal och han luktade lika gott hela livet. bondkatt.

framavlade långhåriga skitkatter som inte är skapade som de önskar behöver säkert vårdas annorlunda.